V lednu přišla Česká tisková kancelář (ČTK) s informací, že souhrnný podíl Google ve vyhledávání dosáhl na začátku roku téměř 51 procent, zatímco vyhledávání Seznamu pokleslo pod hranici 50 procent. Vycházela přitom ze statistik auditu návštěvnosti webových stránek TOPlist. Tato čísla udávají, kolik procent návštěvníků přišlo na cílovou stránku přes web toho kterého vyhledávače.
Informaci převzala mainstreamová média a zhodnotila situaci tak, že Google v Česku poprvé v historii zvítězil nad Seznamem. Ve skutečnosti ale k ničemu takovému nedošlo. Potíž byla s výběrem vzorku dat. Navíc statistiky auditu návštěvnosti Navrcholu.cz nenaznačovaly, že by Google v Česku ve vyhledávání hranici 50 procent překročil.
Google a Seznam bojují i na poli reklamy
Jisté ovšem je, že Seznam dlouhodobě ztrácí svoje výsadní postavení na poli vyhledávačů. Jednou, a může to být relativně brzy, své místo Google opravdu přepustí. Ve skutečnosti ale nejde ani tak o to, kdo bude mít větší podíl ve vyhledávání, jako o to, kdo si ukrojí větší díl z rozpočtů zadavatelů reklamy. A v tomto směru zatím nemá Seznam na českém Internetu konkurenci. Nemusí se na tom nic změnit ani v okamžiku, kdy jej Google předežene v podílu vyhledávání.
Google a Seznam bojují (ačkoli představitelé Google stále urputně tvrdí, že nemají ambice v Česku nikoho porážet) nejen v oblasti vyhledávání, ale v posledních měsících se pustili do souboje i na poli reklamy. Obě firmy intenzivně investují do televizní, tiskové a venkovní reklamy a tím se jejich souboj z online světa přenáší do toho reálného.
Reklama v televizi, tisku či na billboardech
Určitě jste v loňském roce zaznamenali televizní a venkovní reklamní kampaň na Google vyhledávání. Bylo to poprvé, kdy Google přišel s klasickou reklamní kampaní, kterou až do té doby odmítal. Podobně ustoupil ze svých zásad například i v Rusku, kde se nachází ve stejné pozici jako v Česku, tedy, není leaderem trhu.
Na Vánoce Google spustil televizní kampaň na podporu prohlížeče Chrome. V lednu ji doplnila venkovní reklama, která doslova zaplavila Prahu. Několik variant reklamy se objevilo na megaboardech, světelných tabulích kolem pražské magistrály, v citylightech na zastávkách MHD nebo v metru. Tatáž reklama ozdobila i přestupní chodbu mezi linkami A a B ve stanici Můstek.
Ani Seznam nezůstal pozadu, v polovině ledna nasadil televizní reklamní spot. Kromě toho, že obsahuje nový slogan „Seznam, najdu tam, co hledám“, je zajímavý ještě z jednoho důvodu. Všimněte si, že Seznam v něm nepropaguje jednu službu, tak jako to ve svých kampaních dělá Google. Uvidíte v něm Novinky, e-mail nebo třeba video, které má pravděpodobně odkazovat na Stream.cz. Seznam tím v podstatě říká, že se necítí jako vyhledávač, ale spíše jako portál a v tomto kontextu, je tedy řešit, kdo ovládne vyhledávání v Česku, v podstatě bezpředmětné.
Seznam.cz je největší český internetový portál a jeho služby (ať už přímo Seznam.cz nebo obsahové, oborové nebo komunitní služby) využívá každý měsíc přes 90 % české internetové populace (samozřejmě s různou intenzitou). Chceme našim uživatelům říct – toto jsme my a tyto služby vám přinášíme,
řekl pro server Lupa.cz při příležitosti spuštění kampaně Michal Vodák, marketingový ředitel Seznam.cz.
Google sice dělá reklamní kampaně na jednotlivé služby, ve skutečnosti je to ale vlastně úplně jedno, protože mnoho lidí neumí rozlišit mezi vyhledávačem a prohlížečem a vnímá tak jakoukoli reklamu na službu Google, jako reklamu na Google.
Proč se ale ryze internetové firmy vydávají do světa offline reklamy? Vysvětlení je jednoduché. Snaží se zvýšit povědomí o značce, u co možná největšího okruhu spotřebitelů. Navíc televizní, tiskovou a venkovní reklamou mohou oslovit uživatele, kteří jsou prostřednictvím Internetu jen velmi těžko zasažitelní.
Nejvíce peněz šlo do televizní reklamy
Jestliže Google v Česku zatím neporazil Seznam ve vyhledávání, zaostal za ním, i co se týče investic do reklamy, vyplývá to z údajů, které včera zveřejnila firma Admosphere, dceřiná společnost výzkumné agentury MEDIARESEARCH. Ze statistik vyplývá, že v období od listopadu 2010 do ledna letošního roku včetně utratil Seznam za reklamní kampaně 54,6 milionů korun. Google ve stejném období vydal na reklamu 41,4 milionů korun. Každá firma ale zvolila jiný mediální mix.
Seznam investoval hlavně do televizní reklamy (46,6 milionů korun) a tisku (7,7 milionů), Google využíval v mnohem větší míře internetovou reklamu (12,2 milionu korun), za televizní reklamu utratil celkem 23,2 milionu korun a v lednu pak investoval 4 miliony korun do, již zmiňované, outdoorové kampaně. Z uvedených čísel vyplývá, že Seznam vsadil hlavně na sílu televizní kampaně, kdežto Google se rozhodl pro kombinaci televizní a internetové reklamy, kterou podpořil viditelnou venkovní kampaní v Praze.
Kolik ve skutečnosti Seznam a Google do reklamních kampaní v průběhu monitorovaných třech měsíců investovaly, se ale pravděpodobně nikdy nedozvíme, protože veškeré údaje, které Admosphere zveřejnila, jsou v ceníkových cenách. Ty ale většinou neodpovídají realitě a zadavatelé reklamy tak zpravidla zaplatí méně, než by odpovídalo ceníkovým cenám.