Hlavní navigace

Google dostane lekci v Číně. Od Baidu a Microsoftu.

11. 7. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Baidu perexový
Vyhledávač Microsoftu Bing hodlá navázat spolupráci s čínským Baidu. To rychle expanduje a dost možná se již brzy stane silným globálním hráčem. Co by spolupráce Microsoftu a Baidu změnila na poli vyhledávačů?

V posledních letech se zdá být vývoj v oblasti vyhledávačů poměrně stereotypní. Google postupně dobývá všechny neobsazené pozice a je zřejmě jedničkou ve vyhledávání také u nás. V globálním měřítku je jeho největším konkurentem již nikoli Bing od Microsoftu, který Google spíše ztěžuje život, než že by mu nějak aktivně ukrajoval podíl, ale čínský gigant Baidu, který své nákupy zatím dělá spíše na tamním trhu. Ovšem v poslední době se objevilo poměrně velké množství novinek v oblasti vyhledávačů, že by jistě neměly uniknout pozornosti.

Bing a Baidu

V březnu za světla reflektorů opustil Google Čínu a přestěhoval svůj vyhledávač do Hongkongu. Reagoval tak na skutečnost, že by měl zobrazovat filtrované výsledky a intenzivněji spolupracovat s tamními úřady. Většina komentátorů pak krok hodnotila jako snahu o podporu demokratizace Říše Středu, pochopitelně s důkladným přihlédnutím na dříve poškozené image firmy.

Microsoft tyto otázky příliš neřešení a s komunikací s vládními představiteli nemá problém téměř nikde na světě. Naopak se vždy snaží maximálně vstříc požadavkům, které jsou na něj kladeny. To mu navíc vytváří poměrně zajímavý ekonomický prostor pro růst v oblastech, které Google vyklidí. A podle všeho by touto oblastí měla být právě Čína.

Agentura AP přinesla informaci, že se Baidu dohodl s Bingem na bližší spolupráci. Čínský vyhledávač číslo jedna by měl od Bingu přebírat výsledky anglicky psaných webů (tedy alespoň částečně) a to takovým způsobem, který bude plně respektovat tamní zákony. Softwarový gigant tak vnímá spolupráci s tamní jedničkou jako šanci na zvýšení svého podílu na trhu.

Podle aktuálních čísel drží Baidu 76 % a Google 19 %. Bing je pak v kategorii ostatní vyhledávače, tedy s podílem pod 2,2 % – reálné číslo ale může být ještě podstatně nižší. Přitom je třeba říci, že ač Google hlásí nárůst příjmů z reklamy, jeho podíl na Čínském trhu klesá. V tomto kontextu je třeba říci, že je řeč o 450 miliónech uživatelů online. Tedy o populaci podstatně silnější než je Severní Amerika nebo Evropa. Trh v Číně rychle roste a zvedá se i kupní síla obyvatelstva.

Dění okolo Baidu je velice zajímavé a přitom téměř nesledované. Stále ještě téměř všechny své příjmy generuje v Číně, i když již v roce 2007 zahájil svoji první zahraniční expanzi do Japonska. Další země budou zřejmě přibývat. Jeho zisk za první čtvrtletí roku 2011 se více než zdvojnásobil oproti předchozímu roku na 1,07 miliard jüanů (163,5 miliónů dolarů). Minulý měsíc pak společnost oznámila, že investuje 306 milionů amerických dolarů do Qunar, čínského cestovního vyhledávače, aby se stala majoritním vlastníkem společnosti.

Česko navštívil koncem roku 2010 zástupce největšího čínského vyhledávače Baidu pan 郭怡广. Byla to příležitost se dozvědět, jakým způsobem bojuje proti Google další lokální hráč. Čtěte článek zde…

Spolupráce s NTT DoCoMo

Zdá se, že spolupráce s Bingem je jen prvním krokem k silnějšímu rozvoji. Aktuálně totiž oznámilo, že bude spolupracovat s japonským mobilním operátorem NTT DoCoMo na distribuci mobilního obsahu pro čínské uživatele. Společně založí podnik, do kterého japonský mobilní operátor investuje zhruba dvě miliardy jenů (24 milionů dolarů). Baidu podle zprávy převezme 80 procent společné firmy, DoCoMo bude disponovat 20% podílem.

Firmy počítají s tím, že budou vyvíjet a provozovat stránky s vyhledávacími funkcemi. Obsah by zatím měly dodávat především japonské společnosti a mělo by jít o hry, animace či komiksy. Do budoucna se počítá s expanzí na další asijské trhy.

Na uvedených cenách je patrné, že čínský trh stále otáčí zcela jiné částky, než na jaké jsme zvyklí z amerického trhu. To ale neznamená, že společnosti by bylo možné koupit zahraničními investory. Zdá se, že toto prostředí je natolik specifické, že bez silného lokálního partnera není možné dosáhnout nějaké většího úspěchu. A jediným takovým silným hráčem je v Číně právě kontroverzní Baidu.

Baidu se daří, Google zaváhal

Google má problém, který se jmenuje vyhledávání v reálném čase, které nedávno odstavil. O důvodech je možné spíše spekulovat, ale je dost dobře možné, že poté, co 2. července vypršela smlouva mezi ním a Twitter o spolupráci, přestala mít tato služba valný význam a Google se ji bude snažit optimalizovat pro Plus, který by se již brzy mohl otevřít veřejnosti. Twitter bude nadále spolupracovat s Microsoftem a Yahoo, což by mohlo Google poměrně nepříjemně poškodit, zvláště když uvážíme, že se pomocí tohoto informačního kanálu šíří nejrychlejší zpravodajství a aktuální informace. Bing má tak po spolupráci s Baidu další dílčí důvod ke spokojenosti.

Dění okolo Baidu je poměrně zajímavé z řady důvodů – jednak pro specifičnost akvizic na asijském trhu, ale také proto, že společnost poměrně rychle nabírá na síle a dělá vše proto, aby se tvářila jako čínský Google. Tomu odpovídá i struktura jeho nákupů nebo snaha o kopírování řady služeb. Přitom se silným lokální akcentem. A jistě nebude bez zajímavosti sledovat, jak se bude rozšiřovat do dalších oblastí. Ať již v Asii nebo i jinde.

ebf - partner 1

Mimochodem Baidu se na trhu daří – co se vývoje hodnoty akcií týče, podstatně lépe nežli Google či Microsoftu.

Porovnání vývoje kurzu akcií Baidu, Google a Microsoftu

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).