Google okrádá úspěšné klienty AdSense, tvrdí anonym. Jak to je?

23. 5. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Google
Lidé milují konspirace a platí to i tam, kde pro ně není reálný základ. Paradoxně nemusí jít o UFO či Elvise, stačí i Google. A na základě konspirací mohou padat i žaloby.

Před několika týdny se na Pastebin objevily dva anonymní příspěvky, které mají údajně pocházet od dřívějšího zaměstnance Googlu (první, druhý). Vyvolaly velké pozdvižení, protože tvrdí, že Google zneužívá svého postavení a bere peníze úspěšným inzerentům v AdSense. 

Využívá k tomu údajně zablokování účtu těsně předtím, než by mělo dojít k vyplacení částky, a dělá to prý tam, kde někdo dosáhne měsíčního obratu nad 5 000 dolarů. Peníze získané zablokovaným účtem následně „propadnou“ Googlu, na základě jakéhosi „porušení pravidel“.

Podle anonymního „bývalého zaměstnance“ by k něčemu takovému mělo docházet už někdy od roku 2009 a Google si tak měl vylepšovat finance. Podobné aktivity se samozřejmě neměly týkat velkých firemních účtů, ale pouze malých „one-man show“. 

Pokud milujete konspirace,  je tohle nádherný příklad

Velmi dobře vymyšlený, vypadající realisticky, dávající smysl, dokonce řešící různé drobnosti (jako třeba právě ignorování velkých firemních účtů a postihování pěšáků, kteří se nemohou bránit). Celé to navíc hraje na dlouholetý problém Googlu s postihem účtů, které v AdSense skutečně porušují pravidla (a ne že by jich bylo málo). 

V textech nechybí ani zdůraznění toho, jak po nařízení, aby klienty „okrádali“, zaměstnanci Googlu pouze protáčeli panenky a šeptali větu „Don't be evil“. Dočtete se i o velké vlně zákazů z dubna 2012 spojené se zaměstnanci, kteří s praktikami nesouhlasili, ale obávali se o práci.

Samotné prozrazení je svého druhu dokonalé a stojí za prostudování – nechybí ani informace o interních procesech, upozornění na jasnou souvislost s falešnými (často robotickými) kliky na reklamy, včetně „click bombing“ aktivit, které měly sloužit k likvidaci konkurence. Zásah dostala i služba Google Analytics, kde prý Google uměle zkresluje výsledky, aby byly vykazovány menší příjmy.

V druhém dokumentu neznámý autor reaguje hlavně na pochyby a otázky, které se objevily po zveřejnění prvního. A samozřejmě nechybí ani to, že dotyčný má všechny důkazy, komunikace, dokumenty soubory a jména lidí. Ale zveřejní je jedině v okamžiku, kdy někdo jiný vyrazí proti Googlu s hromadnou žalobou.

Co na to Google?

Vedle oficiálního vyjádření (viz dva odstavce níže) se na HackerNews objevil i Matt Cutts, který komentuje probíhající diskuzi na téma, zda je to výmysl či není. V reakcích se setkává s tím, že konspirace jsou prostě nezničitelné.

This description of our AdSense policy enforcement process is a complete fiction. The color-coding and “extreme quality control” programs the author describes don’t exist. Our teams and automated systems work around the clock to stop bad actors and protect our publishers, advertisers and users.

All publishers that sign up for AdSense agree to the Terms and Conditions of the service and a set of policies designed to ensure the quality of the network for users, advertisers and other publishers. When we discover violations of these policies, we take quick action, which in some cases includes disabling the publisher’s account and refunding affected advertisers.

Co dělat s konspiracemi a výmysly

Konspirace a výmysly, zejména ty dobře vymyšlené, jsou vždy problém. Prostě pokud řekneme, že vše výše uvedené je kompletní výmysl, stejně bude u někoho hlodat červíček pochybnosti. Nějaké takové to „ale co když na tom něco je“. V tomto konkrétním případě je navíc jasně vidět, jak dobře falešný příběh funguje, pokud je jeho základ postaven na skutečných faktech.

Google ve svém reklamním podnikání dlouhodobě „bojuje“ s podvody – umělým  navyšováním prokliků, počtů zobrazení, robotickým provozem, celými specializovanými sítěmi, jejichž služby si dokonce můžete koupit. 

A pokud už na někoho dopadne „ruka Googlu“, je velmi málo pravděpodobné, že by něco takového přiznal. Podstatnou roli hraje i to, že „uživatelská podpora“ Googlu samozřejmě nemá čas příliš se s někým detailně vybavovat a něco řešit, takže v řadě případů je výsledný dojem více než negativní.

Google samozřejmě bezprostředně po zveřejnění vše označil za kompletní fikci. Což stále nestačí. V roce 2012 totiž firma skutečně začala daleko intenzivněji postihovat podvody a podfuky v AdSense. Což ale zcela logicky v té době vedlo k něčemu zcela opačnému, než naznačuje konspirace – likvidace sítě podvodných webů a klikačů znamenala snížení příjmů a jenom těžko mohla vést ke zlepšení financí.

Navíc, jak uvádí například Business Insider, Google v té době nejspíš čas od času zasáhl i proti vydavatelům, kteří „nic špatného“ nedělali. Tedy samozřejmě za předpokladu, že budete věřit jim, nikoliv Googlu. Což je prostě takové nějaké snazší.

Vhodné spojení, skvělá konspirace

Google v roce 2012 potřeboval velmi nutně vyčistit AdSense síť od problematických webů a podvodníků, ale také nekvalitních webů. Využil k tomu algoritmické řešení, což logicky přináší poměrně jasné riziko falešných „obvinění“. Navíc, jak to tak u podobných společností bývá (a stačí se podívat na Facebook, který v tom už roky vyniká), pravidlo „nejprve střílet a potom se neptat“ je oblíbené. V okamžiku, kdy máte několik milionů webů, na kterých běží AdSense, se tomu ostatně nelze divit.

Na celé konspiraci je zásadní problém v jedné věci – Google žádné dramatické problémy v předchozích letech neměl. Dlouhé roky fungoval jako skvělý stroj na peníze, byť je možné, že některé dílčí části stroje mohly drhnout. Ale co by mohlo drhnout na AdSense, které prakticky zcela automaticky točilo inzerci a přinášelo peníze?

A když už jsme u peněz, tak konspirační teorie zjevně záměrně vynechává jednu podstatnou maličkost. Google si peníze spojené s podvody v inzerci nenechává. Nevyplatí je sice tomu, kdo se měl na podvodu podílet, ale zcela správně je vrací inzerentům. Což je maličkost, která celou konspirační teorii rozbije od samého základu.

Všichni se rádi přidají, hlavně konkurenti

Konspirační teorie o spiknutí uvnitř Googlu okrádajícího nebohé malé webové farmáře o těžce vydělané tisíce dolarů vyvolala velkou pozornost médií. Ale také konkurentů, kteří přispěchali s články jako je IS GOOGLE STEALING FROM ADSENSE PUBLISHERS?, ve kterém samozřejmě volají po „dalším kriminálním vyšetřování“ (Fair Search patří firmám jako je Microsoft, Expedia, Oracle, Nokia a dalším).

Co na tom, že přes nějaké ty dva miliony účtů v AdSense proteče ročně devět miliard dolarů a od roku 2009 bychom se tak bavili o pěti letech podobných aktivit. Za takovou dobu by zcela jistě nejenom vyplavala řada dalších informací, ale Google by už dávno čelil žalobám, tolik oblíbenému sportu v USA (tedy ne že by nějaké takové pokusy před lety nebyly).

Jak tohle celé uzavřít? Jako konspiraci, kdy si ale stále budete muset říkat něco ve stylu „co kdyby“ a myslet na těch pár známých či kamarádů, kterým Google uťal jejich weby nadupané AdSense. A na pár jedinců, kteří si na příživnictví s doménami a na nich umístěném AdSense vydělali jmění (ano, staré známé MFA).

PS: Tak to netrvalo příliš dlouho a už je na světě žaloba, která na údajná anonymní udání reaguje – píše například Business Insider. U kalifornského soudu ji podala firma Free Range Content, která vyzývá další postižené, aby se k ní připojili. V žalob stojí, že si prý firma letos v únoru všimla, že by měla z AdSense dostat nebývale vysokou částku. Poté, co se Googlu zeptala, jestli je vše v pořádku, zablokoval prý na začátku března její účet a odmítl pak s firmou dále komunikovat. 

Firma se v žalobě mimo jiné odvolává na anonymní udání z Pastebinu. A ačkoli je většina lidí považuje za falešná, dodává Business Insider, případný soud by nakonec mohl vnést trochu světla do zatím utajených pravidel, jak a proč vlastně Google firmy z AdSense vypovídá.

Text žaloby si můžete přečíst zde:

Google class action AdSense payout complaint by CNET News

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).