Hlavní navigace

Historie a plány: TV Pohoda

8. 12. 2006
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Logo Televize Pohoda Autor: 115393
Kasační stížnosti a soudní průtahy zamlžují věcnou stránku české digitalizace. Server DigiZone.cz se proto rozhodl uvést nový seriál článků, ve kterém svoje čtenáře seznámí s historií a plány všech digitálních televizí. V prvním díle se podíváme na projekt TV Pohoda, který zosobňuje Radim Pařízek. Co divákům přinese jeho "dětská" televize?

Radim Pařízek není v českém mediálním prostředí žádným nováčkem. Do povědomí vstoupil už v 80. letech jako bubnující leader ostravské kapely Citron. Hudebníci jako zástupci hard rockové a metalové scény mezi režimní oblíbence rozhodně nepatřili, i přesto vyšli z boje s konkurencí protežovaných „pražských“ uskupení v roce 1987 vítězně – oceněni Zlatým slavíkem.

Radim Pařízek

V druhé polovině 90. let se Pařízkovi povedlo převálcovat ostravský éter s rádiem Čas. Úspěšné tažení napříč rádiovým byznysem pokračovalo budováním sítě rádií Hey v Čechách i na Slovensku. Sází zde na pohodovou image a českou tvorbu.

A tady se dostáváme k jeho dalšímu, z určitého pohledu logickému kroku – podání žádosti o licenci k televiznímu vysílání. S projektem tématické TV Pohoda uspěl v licenčním řízení na programovou pozici v multiplexu B, jehož výsledek Rada pro rozhlasové a televizní vysílání oznámila letos v dubnu. V licenčních podmínkách se TV Pohoda zavázala k vysílání každodenního regionálního odpojovaného vysílání z Prahy, Brna a Ostravy.

Co plánuje TV Pohoda?

Ve svých pořadech se chce televize zaměřovat na děti a mládež, hlavní cílovou skupinu definuje na webových stránkách jako diváky ve věku od 2 do cca 24 let. TV Pohoda však nevidí svůj vzor ve stanicích typu Cartoon Network, která vysílá kreslené seriály, ani u stanic pro mladé, jako je MTV. Sází zejména na domácí tvorbu a kromě zábavy se chce zaměřit i na vzdělávání. Děti a mládež se mají také přímo na jejím vysílání podílet.

Program TV Pohoda má být přizpůsobený možnostem jednotlivých věkových skupin a jejich časovým plánům v průběhu dne. Dopoledne má být proto vysílání pro menší děti (počítá se i s vysíláním pro mateřské školky), odpoledne se televize zaměří na starší diváky. Na stránkách TV Pohoda najdeme i následující charakteristiku vysílání: TV Pohoda bude ve svých pořadech sledovat moderní trendy dění a orientaci v nejnovějších technických vymoženostech, převážně v pořadech pro školáky a teenagery. Zároveň však bude respektovat, podporovat a zachovávat tradiční hodnoty.

Dalším originálním prvkem ve vysílací struktuře TV Pohoda je plánované zařazení filmů – zejména pohádek – ze zemí, které zatím nejsou hlavními dodavateli českého televizního trhu. Polsko, Ukrajina, Dánsko, Estonsko atd. Nezapomeneme ani na menšiny, tzn. například na tolik diskutované romské pohádky, které se velmi liší od klasických českých pohádek. Část vybraných pohádek by měla být i se skrytými titulky pro neslyšící, hlásí TV Pohoda.

Náročné programové prvky za malé peníze

Stejně jako ve svých rádiových začátcích sází i dnes Pařízek na obsah, který není na první pohled komerční trefou do černého. Ale jak řekl v rozhovoru pro DigiZone.cz: Klasickým příkladem je rádio Hey, u kterého nám všichni říkali, že to tak nemáme dělat, že to nebude fungovat. Nehrajte českou muziku. A vyšlo to. Sice je to mírný hazard, ale může nám to výrazně pomoci.

Radim Pařízek počítá také s nákladnými odpojovanými přenosy pro Prahu, Brno a Ostravu, které mají být vysílány z prosklených studií umístěných na náměstí, což provokuje k otázkám ohledně financování. Peníze získá, alespoň to tvrdí, z vlastních zdrojů – částečně prostřednictvím úvěrů, v krajní variantě počítá se vstupem investora.

Nesouhlasím s těmi názory, které se nesly v průběhu licenčního řízení, že na rozjezd televize je potřeba miliarda korun. Naše televize není plnoformátová, je to tematický kanál. Rozjezd takové televize a její provoz bude značně levnější. V licenčním řízení jsme udávali několik modelů, jejichž finanční náročnost se v podstatě odehrává s délkou přechodného období. Jde o částky od 170 do 350 milionů korun na samotný rozjezd, říká Radim Pařízek.

Jedním z faktorů, který by měl provoz TV Pohoda zlevnit, je i spolupráce se zlínskou filmovou školou, s níž by chtěla v koprodukci vyrábět večerníčky. Televize počítá s tím, že v regionech se dají vyrábět pořady ve výrazně nižších cenových relacích než v Praze. Chtěla by dát prostor mladým talentům, kteří jinak nemají možnost proniknout na televizní obrazovku. Na oplátku v tomto bartru očekává Radim Pařízek přijatelné ceny za produkci a výrobu.

Zpožděný start přináší mrzutosti, ale Pařízek zůstává optimistou

Na otázku, jak se TV Pohoda vypořádává s momentálním zbržděním startu vysílání, na kterém mají svůj díl žaloby neúspěšných žadatelů o licence, odpověděl Radim Pařízek: Začínají narůstat náklady – měli jsme nasmlouvané projekty – akvizice, výrobu pořadů, investice do budování studia a tak dál. To vše pro nás znamená finanční ztráty. A to ještě patříme mezi ty, kterých se to dotkne relativně nejmíň. Museli jsme se s tou situací nějak vypořádat, řešíme to různými smlouvami o smlouvách budoucích atd. Mrzí nás to i kvůli lidem, kteří se s námi na projektu podílejí, a všem to způsobuje nepříjemnosti.

Nově získaný čas nijak produktivně využit nedokáží, všechno, co se dalo zvládnout v předstihu, stihli už v průběhu licenčního řízení. Pařízek dodává: Pro nás je to bohužel mrtvý čas. Teď už jsou s tím jenom mrzutosti.

Start televize po případném obnovení licence vidí reálně v termínu do půl až tři čtvrtě roku od té doby. Všichni jsem ve stavu, kdy jsme přibrzdili. Ale nyní už určitě původně zamýšlenou celou roční lhůtu nevyužijeme, říká šéf TV Pohoda. I přes značné potíže se startem digitálního vysílaní v Česku jej však optimismus neopouští.

MMF24

Pařízek se budoucnosti nebojí: Jsme ti, co věří, že se to brzy vyřeší a že se najde způsob jak zabránit opakování toho, co se stalo. Z jiných stran vnímáme pesimistické postoje, jsou cítit obavy, že se celý proces potáhne ještě hodně dlouho. Vývoj situace, jak jsme jej měli možnost sledovat, nám ale v něčem dává za pravdu. V tom, že dojde k výraznému přerozdělení mediálního trhu. A ví to i Nova, jinak by jim nestálo za to dělat to, co dělají. I proto věříme, že budeme úspěšní.

Šéf televize Pohoda preferuje venkovská řešení problémů a konkurence z hlavního města se nebojí, uvedl to v rozhovoru pro DigiZone.cz. Rovněž necítí potřebu držet se vyjetých kolejí a tak nemá strach vrhnout se do neprobádaných vod trhu vysílání pro děti a mládež. Stejný segment ostatně nedávno celkem úspěšně objevili filmoví tvůrci. V jeho předchozích projektech se mu tato filozofie vyplatila. Uvidíme, jestli mu dá za pravdu i budoucnost jeho „dětské“ televize.

Kolik ze svých plánů podle vás TV Pohoda splní?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).