Hlavní navigace

iAudit - jednou měří, dvakrát řeže?

Libor Nováček

Pozornosti čtenářů, kteří sledují dění kolem iAuditu, pravděpodobně neunikla skutečnost, že kolem výsledků portálu MSN.Atlas a mikroplatebního systému I Like Q za letošní duben se ze strany TNS objevily jisté pochybnosti, označené dokonce slovem "nevěrohodnost". Výmluvné je, že iAudit nakonec toto vyjádření stáhl a změnil.

Kdo se nyní podívá na tyto stránky iAuditu, pravděpodobně najde následující oznámení:

28. května 2001 ve 20:45
Veškeré servery a packy Atlasu jsou vyřazeny ze zveřejnění iAuditu za období 04/2001 z důvodu nevěrohodnosti a nekompletnosti dodaných log souborů a informací nutných pro provedeni auditu. Server IlikeQ.cz byl stažen z důvodu nepřesnosti dodaných log souborů zapříčiněné, dle vyjádření zadavatele, technickou závadou na systému logování.

Slovo pravděpodobně není v textu jako pouhá vycpávka. Ačkoliv by se mohlo zdát, že zpráva je z 28. května 2001, 20:45, není tomu tak! V podvečer 30. května jsem se začal věnovat zjišťování informací od provozovatelů obou postižených služeb. Vedly mě k tomu i poznámky, které se objevovaly v emailové konferenci Reklama na Internetu (webový archiv konference je přístupný zde). V příspěvku Jana Vaňhary, provozovatele serveru Fazole.cz, který nesl autorovo sdělení pouze v předmětu zprávy „Mají to zapotřebí?“, se v těle zprávy dokonce objevila citace původní verze (později změněného) textu ze stránek iAuditu:

„Výsledky za duben 2001 28. května 2001 ve 20:45 Veškeré servery a packy Atlasu jsou vyřazeny ze zveřejnění iAuditu za období 04/2001 z důvodu nevěrohodnosti a nekompletnosti dodaných log souborů a informací nutných pro provedeni auditu. Server IlikeQ.cz byl stažen z důvodu nevěrohodnosti dodaných log souborů.“

Následně se strhla v konferenci menší slovní přestřelka, objevila se např. reakce „Máte to zapotřebí Vy, pane Vaňhara?“, od Petra Bartoně. Vaňharova odpověď pak přinesla i tuto podezřívavou větu: „(…) To jak na iAuditu všichni lpí mě často překvapuje a tento příspěvek byl jen dalším překvapením jak daleko se dá až zajít, aby výsledky byly dle představ (…)“.

Obeslal jsem tedy dotazy Michala Bláhu z Atlasu a Nikolu Rafaje ze společnosti Villusion, která provozuje mikroplatební systém I Like Q. Nikoly Rafaje jsem se prostřednictvím e-mailu dotázal, jaký předpokládá důvod k tomu, že se o jejich datech iAudit prohlašuje, že jsou nevěrohodná. Tak totiž v době mého dotazu znělo oznámení, označené, stejně jako nyní, datem 28. května a časem 20:45, ostatně archiv konference tento stav dokládá.

Nikola Rafaj hbitě podal následující vysvětlení: „Došlo k technické chybě na naší straně: přetekly nám na dvou doménách log soubory nad určitou velikost, takže se nové dny již nemohly zapisovat. Bohužel to zasáhlo i do května, na ten ale chceme zveřejnit výsledky alespoň za polovinu měsíce.“ Odpověď však doprovázela také tato informace: „S iAuditem jsme již mluvili, vysvětlení "nevěrohodnost“ změní na „výsledky I Like Q byly vyřazeny z důvodů technické závady při tvorbě log souborů.“

Opravdu se tak muselo stát  – iAudit informaci změnil a vzal tak zpět již jednou „vyřčené“. Černé na bílém se změnilo v něco „šedivého na bílém“. Jistě cítíte ten rozdíl – mezi technickou závadou a nevěrohodností, která způsobila v jistých kruzích spekulace o něčem nikoliv nepodobném švindlování. Je však neomluvitelné, že nebyla přidána nová, vysvětlující zpráva, ale byla přepsána stará zpráva a vyjádření o technické závadě by se tedy dalo přirovnat k antedatování. Přepisovat „dějiny“ na papíře tak snadné není, měnit obsah již jednou zveřejněných zpráv (opatřených datem zveřejnění) na Internetu je zvládnutelné stiskem pár kláves.

V případě Atlasu se mělo, podle oznámení iAuditu, jednat o něvěrohodnost a nekompletnost dodaných dat. Od Michala Bláhy přišlo toto vysvětlení: „Toto oznámení jsme se dozvěděli zpětně, až po uveřejnění na stránkách audit.tnsofres.cz. Důvodem pro toto rozhodnutí TNSofresu má být existující duplikace dat v log souborech. Situaci jsme vysvětlili v pondělí 30. května, pět dní po té, co nám tuto skutečnost TNSofres oznámil. Jednalo se o chybu v jednom z 2.500 souborů, z hlediska celkové návstěvnosti ATLASu šlo o nepodstatný rozdíl. Od té doby nemáme zprávy o dalším postupu TNSofres.“

EBF17_Cupr

V dubnových výsledcích zatím chybí výsledky portálu Centrum.cz. Důvodem je podle Oldřicha Bajera, marketingového ředitele společnosti NetCentrum, zatím neukončené zpracování výsledků (ze včasně dodaných podkladů). Hledání výkladu pravidel auditování chatu tedy působí v tomto případě jako brzda včasného zvěřejnění výsledků.

Na závěr jedna zajímavost – jak se podařilo zjistit od provozovatelů portálů, msn.atlas.cz za duben výsledky dodal v jednom balíku (po skončení měsíce), výsledky portálu Centrum.cz byly předávány k auditu průběžně každý den.

Anketa

Myslíte si, že by povinnost serverů předávat log soubory denně snížila prostor k možnému švindlování měsíčních výsledků?

Našli jste v článku chybu?