Hlavní navigace

iDot: Úplné bezvětří

Mirek Zeman

Přestože nad územím České republiky se střídají tropická vedra s tropickými dešti, na českém Internetu panuje úplné bezvětří. Nastoupila doba pomalého směřování, ve které se zřejmě žádného překvapení nedočkáme? Kde a jak strávili čeští uživatelé oněch 393.324.984 minut, které jim připisuje iDot?

Vzdělávací systém se v člověku od kolébky snaží vzbudit důvěru k empirickým disciplínám (viz pasáž Co nepřednášíme zde). Jedná se o vztah takřka posvátný, takže lze v tomto ohledu bádání v pravidelné měsíční zprávě iAudit II. CZ společnosti Taylor Nelson Sofres Interactive (TNSI) považovat téměř za kacířství, a to hned ze dvou důvodů: Jednak provozovatelé serverů soustřeďují veškeré své snažení na vymýšlení lumpáren a jednak TNSI nemá vypracovánu řádnou metodiku. Výsledkem působení těchto dvou faktorů jsou poté čísla rovná fabulaci. Ovšem protože žádná jiná nemáme, musíme je přijmout za bernou minci.

Zatímco iAudit pracoval s unikátními IP a shlédnutými stranami, v iDotu je klíčovou veličinou počet jedinečných návštěvníků a doba strávená na serveru. Úhlem první hodnoty je mezi portály stále na špici Seznam (279.661 UV/d; –2 %), následován Atlasem (90.543 UV/d; –3 %), Centrem (81.454 UV/d;  –23 %), VOLným (39.389 UV/d; +3%) a Quickem (34.122 UV/d; –5 %), který se velmi pomohl absorpcí Světa namodro, čímž se pravděpodobně dostal před dotírající Tiscali. „Pravděpodobně“ proto, že Tiscali není dosud v měsíční zprávě iDotu zařazen, a zájemci tak musí vzít zavděk čísly z iAuditu (38.219 UIP/d).

Zcela odlišné poměry však panují, seřadíme-li soutěžící podle doby strávené na serveru. Zde jasně vede Centrum, na jehož stránkách uživatelé pobývají v průměru 22,60 minuty, což je dokonce o 17 % více než v předchozím měsíci. Je zřejmě nejúspěšnější v budování „sítě v síti“, tedy místa, kde jsou uspokojeny všechny potřeby návštěvníků. Vzhledem ke značnému poklesu UV/d lze usuzovat, že Centrum opustili příležitostní browsilové, kteří výsledek pouze snižovali, nikoli však loajální zákazníci. Růst zaznamenal i Atlas (10,70 min.; +2 %), i když nikterak významný. Naproti tomu Quick (7,47 min.; –1 %) a Seznam (15,33 min.; –1 %) mírně ztratily.

V minulosti komplikovaly srovnání zpravodajských serverů čachry s logy, nyní nepřítomnost v měsíční zprávě iDotu. Jmenovitě se jedná o dva významné zástupce této obce – Lidovky a Tiscali, takže mohu opět posloužit pouze údaji z iAuditu: 6.952 UIP/d a 4.968 UIP/d. O prvním místě ovšem není pochyb, protože jej s propastným rozdílem zaujímá iDnes Zprávy (14.701 UV/d; –5 %), oproti němuž jsou konkurenční České noviny stále pouze poloviční (7.638 UV/d; +10 %). Neviditelný pes je poslední dobou tak retro, že má nad sebou pomyslné uvozovky, ale přes pokles 10 % se stále drží na svých 5.625 UV/d.

Vzhledem k pozici iDnes je pro mne velkým překvapením, že na iDnes Zprávy tráví uživatelé pouze 6,13 minuty (+3 %), zatímco na menších Českých novinách 6,15 minuty (+3 %) a na Neviditelném psu dokonce 10,44 minuty (-3 %), díky čemuž „dýchá na záda“ Atlasu. Osobně to přičítám povaze média. Na iDnes Zprávy člověk přijde, přelétne okem všechny anotace a zjistí, že ho právě nic nezajímá. Neviditelný pes je denně v obležení fanoušků Ondřeje Neffa, kteří touží zvědět jeho názor takřka na cokoli. iDnes Zprávy pravděpodobně poposkočí kvůli volbám, které se odrazí v měsíční zprávě za červen.

Na hladině odborných serverů mírně kalí vodu Mobil Media, jež nezveřejňují výsledky Technetu, takže nelze zjistit, jak si stojí oproti konkurenčnímu Živě (8.090 UV/d; –5 %) ze stáje Computer Press. Podle dat NetProjektu si dovolím odhadnout, že je přibližně poloviční. Vzájemné soupeření pokračuje i na trhu mobilních telefonů, kde Mobil Media vydávají Mobil.cz (10.605 UV/d; –2 %) a Computer Press MobilManii (7.421 UV/den; –2%). První jmenovaný si zřejmě sáhl na strop svých možností, zatímco druhý nenápadně snižuje náskok. Zcela bez konkurence je dnes Grafika (2.752 UV/d; –2 %), samojediná profesionální se svým zaměřením.

Pokud je v počtu UV/d souboj vyrovnaný, v délce doby strávené na serveru Computer Press nad Mobil Medii vede (po komerční stránce je to zřejmě naopak). Hodnoty Živě jsou 6,9 minuty; +1 % a MobilManie 6,41 minuty; +6 %. Čtením Mobil.cz utrácejí uživatelé v průměru pouze 4,82 minuty (+5 %), takže jej předstihla dokonce i Grafika (5,86 min.; –2 %). Lze si to vysvětlit například tak, že na Mobil.cz přichází množství návštěvníků, kteří se tam dostali skrze nějaký odkaz na iDnes, prohlédnou si titulní stránku a odchází. Na MobilManii naproti tomu míří lidé cíleně za mobilní komunikací.

Když byly obsazeny Internetu blízké lukrativní technické obory a současně Síť začalo používat množství obyčejných uživatelů, začali se vydavatelé poohlížet po další „zlaté žíle“ a kde jinde hledat peníze než u finančních institucí. Zatímco před dvěma lety byl počet takto zaměřených serverů „0“, nyní zažívají boom: Největším je bývalé Fincentrum přetvořené na iDnes Ekonomika / Fincentrum (8.188 UV/d; –12 %), jemuž sekundují Aliaweb (5.283 UV/d; +1 %) a Finance (1.762 UV/d; +2 %). Největším meziměsíčním nárůstem se mohou pochlubit Peníze (1.615 UV/d; +16 %) a Měšec (1.479 UV/d; +6 %).

WT100

Společným znakem tohoto segmentu je dlouhá doba strávená na webu. Je to zapříčiněno tím, že sem lidé chodí hledat konkrétní informace (o platebních kartách, spořících účtech apod.) namísto denního zpravodajství. Ačkoli je iDnes Ekonomika / Fincentrum největší, situace je stejná jako u zpravodajských serverů. Vede Aliaweb (9,78 min.; +2 %), na druhé místo se velkým skokem vyhouply Peníze (7,33 min.; +34 %), třetí jsou Finance (5,82 min.; –7 %) a teprve čtvrtá iDnes Ekonomika / Fincentrum (4,73 min.; –3 %), za níž už je s mírným odstupem pouze Měšec (4,34 min.; –11 %).

Na závěr už jen souborné výsledky: Celkem bylo zaznamenáno 2.411.389 UV, kteří na 286 serverech či sekcích strávili 393.324.984 minut, tj. přibližně 164,36 minuty na uživatele. Abych předešel konfliktům v diskusích, pak musím uvést, že tento článek se zabýval pouze segmenty, které se dle mého významně podílí na „inzertním koláči“. (Psát o všech serverech nelze, podněty na toto téma rád reflektuji.) Bude zajímavé sledovat, které další oblasti budou po komerční stránce nabírat na významu – soukromě tipuji automobily a farmacii, zejména s přihlédnutím ke strmě stoupající křivce konzumace antidepresiv v USA.

Anketa

Co bude další "zlatou žílou" internetového vydavatelství?

Našli jste v článku chybu?