Hned na úvod je třeba říci, které servery jsou vlastně největší. Tradičně se uvádějí tři hlavní portály, tedy Seznam, Atlas a Centrum, obyčejně právě v tomto pořadí. Pro účely tohoto článku si dovolím přidat také rodinu serverů iDNES, která se sice za portál obvykle neoznačuje, podle mého názoru však dnes už návštěvností i rozsahem služeb patří do stejné kategorie. Ostatní portály, jako je například VOLný nebo Quick, si naproti tomu za touto vedoucí čtveřicí přeci jen udržují určitý odstup, proto je tentokrát ponechám stranou.
Při psaní tohoto článku jsem vycházel z čísel, které byly naměřeny v rámci iDotu v 22. týdnu, což je jinými slovy poslední týden v květnu. Podrobná čísla o návštěvnosti zmíněných čtyř serverů jsou v následující tabulce. Základním údajem je počet unikátních uživatelů (UV), kteří jsou počítáni v rámci celého týdne. Pokud se uživatel na serveru během týdne objeví alespoň ve třech dnech, je započítán jako aktivní uživatel (AUV). Další sledovanou veličinou je průměrný čas, strávený na serveru během jedné návštěvy (Time/Visit) a dále počet návštěv na jednoho unikátního uživatele (Visits/UV). Posledním číslem v tabulce je počet dotviews za jednu návštěvu – jedná se o množství stažených „dotů“ při průchodu serverem a víceméně se shoduje s počtem stránek, které uživatel prošel.
UV | Seznam | 846.044 |
Atlas | 351.998 | |
Centrum | 284.160 | |
iDNES | 256.951 | |
AUV | Seznam | 450.760 |
Atlas | 124.707 | |
Centrum | 115.390 | |
iDNES | 83.286 | |
Time/Visit | Seznam | 7,19 |
Atlas | 6,06 | |
Centrum | 11,39 | |
iDNES | 7,34 | |
Visits/UV | Seznam | 5,264 |
Atlas | 3,425 | |
Centrum | 4,191 | |
iDNES | 3,19 | |
DV/Visit | Seznam | 5,8 |
Atlas | 5,3 | |
Centrum | 10,2 | |
iDNES | 6,5 |
Jak je z tabulky zřejmé, pozici největšího portálu v českém Internetu si stále udržuje Seznam. Jeho náskok je přitom obrovský: je více než dvakrát větší než Atlas, který drží druhé místo. Rozestupy na dalších pozicích jsou naopak poměrně malé: Atlas je asi o pětinu větší než Centrum, to zas jen o pouhou desetinu větší než iDnes.
Tabulka však ukazuje i další zajímavé informace. Seznam má totiž nejen nejvíce uživatelů, ale navíc jde o aktivnější uživatele než u ostatních. Přes 53 procent jeho návštěvníků se totiž na Seznamu objeví alespoň ve třech dnech v týdnu, zatímco u Centra je to 41 procent, u Atlasu 35 procent a u iDnesu dokonce jen 32 procent. Také počty návštěv během jednoho dne, které připadají na jednoho uživatele, jsou u Seznamu nejvyšší, další servery následují ve stejném pořadí a s obdobnými rozestupy. V denním pohledu je proto Seznam nikoliv dvakrát, ale dokonce více než třikrát větší než Atlas.
Pokud se však podíváme na to, kolik minut uživatel při jedné návštěvě na serveru stráví, vypadá pořadí zase o něco jinak. Na prvním místě je Centrum (11,39 minut), na druhém místě iDnes (7,34), dále Seznam (7,19) a Atlas (6,06). Jak je vidět, Centrum v tomto ohledu výrazně vybočuje, což je patrně způsobeno strukturou jeho návštěvnosti. Velmi významná část návštěvníků totiž chodí na chat a na freemail, což jsou služby, na kterých uživatel stráví podstatně víc času než třeba u katalogu. U ostatních portálů tyto části tvoří menší podíl návštěvnosti, takže celková čísla vychýlí méně.
Zajímavý je také vývoj návštěvnosti během týdne. Obecně se podle čísel těchto čtyř serverů dá říci, že se nejvíce lidí v českém Internetu objevuje v pondělí. Během následujících pracovních dnů pak počet unikátních uživatelů mírně klesá, trochu citelnější pokles je vidět už v pátek. Nejslabším dnem celého týdne je jednoznačně sobota (něco kolem 40 procent pondělka), v neděli už se návštěvnost mírně zvedá (ale stále jen zhruba na polovinu pondělního počtu uživatelů). Víkendovou specialitou je návštěvnost Centra, která díky Xchatu klesá o něco méně než u ostatních portálů. Důsledkem je dokonce změna pořadí v počtu unikátních návštěvníků: v sobotu a v neděli je Centrum pravidelně na druhém místě, zatímco Atlas až těsně za ním.
Důležitá je však také aktivita uživatelů: zatímco během jednotlivých pracovních dnů je průměrná doba, kterou uživatel na serveru stráví, víceméně stejná, o víkendu jde mírně nahoru (asi o deset procent). Stručně řečeno, na Internetu je sice méně lidí, každý z nich se však zdrží o něco déle. Nedá se říci, že by to bylo něco zvlášť překvapivého: o víkendu máme víc času a výhodnější je i telefonní tarif. Převážná část lidí se navíc o víkendu připojuje z domova, kde mají zřejmě více času než při přístupu ze zaměstnání. Tomu nasvědčuje i další údaj, kterým je počet návštěv na jednoho uživatele – ten totiž o víkendu paradoxně klesá. Mohlo by to znamenat, že se v pracovní dny lidé na Internetu pohybují poněkud „útržkovitě“ – během pracovních dnů se na server podívají několikrát, pokaždé jen na chvilku. O víkendu se naproti tomu připojí jen jednou, ale na delší dobu.
Online výsledky iDotu umožňují i přehled návštěvnosti jednotlivých sekcí serverů. Jejich definice je v rukou provozovatelů, což vede – mírně řečeno – k jistému nepořádku. Poměrně pečlivé rozdělení na sekce má Atlas a iDnes, u kterých až na některé výjimky platí, že každá samostatná služba má také samostatnou sekci. U Seznamu s Centrem je naopak rozdělení poněkud neprůhledné: Seznam například slučuje katalog s freemailem, Centrum má zase všeobjímající sekci Vyhledávání, která zachycuje drtivou většinu lidí, kteří na Centrum přijdou. Vzájemné porovnání služeb u různých portálů je proto prakticky nemožné, což je samozřejmě škoda – a ze strany některých portálů možná i záměr.
Pár zajímavostí přesto stojí za zmínku, především jsou to oblíbené „generátory impresí“, tedy sekce, v nichž uživatel stáhne velké množství stránek. U Seznamu je v tomto smyslu velmi významný chat, což je celkem obvyklé, a trochu překvapivě také sekce Reality, kde zřejmě lidé stráví hodně času při procházení jednotlivých nabídek. Hitem Atlasu je pro změnu poměrně nenápadná služba Spolužáci, což také vysvětluje masivní kampaň, která v posledních týdnech běží právě na tuto službu – každý získaný uživatel se tu vyplatí, tedy alespoň pokud jde o počty shlédnutých stránek. Hodně stránek se načítá také na online hře Overland, naproti tomu Dark Elf má stránek jen zlomek. Důvod je v tomto případě velmi prozaický: v prvním případě je totiž kód iDotu umístěn na každé stránce, zatímco v druhém případě jen při vstupu do hry. V případě Centra je hlavním generátorem Xchat, dobré výsledky má také služba Pohlednice. Specifická situace panuje u iDnesu: žádná ze sekcí tu totiž příliš nevybočuje, což je nejspíš dáno zpravodajským charakterem, který u iDnesu převažuje – člověk si přečtě pár článků v každé oblasti a jde pryč.
Další pohledy „pod pokličku“ už poněkud přesahují rozsah jednoho článku, všem zájemcům však doporučuji, aby se do čísel ponořili sami – dá se z nich vyčíst více, než by se na první pohled zdálo. V tomto směru se jednoznačně jedná o významný posun oproti dosavadnímu iAuditu, jehož dva sloupečky (stránky a unikátní IP adresy) jsou už přeci jen trochu málo.