V měření návštěvnosti internetových serverů se uplatňují tři základní přístupy: user-centric, browser-centric a site-centric. Pro user-centric je výchozí metoda v podstatě podobná výzkumu sledovanosti televize – peoplemeterům. Jeho zástupcem na českém trhu je SPIRaudit. Browser-centric je založen na krátkém skriptu, který je vložen do kódu každé webové stránky. Uplatňují jej kupříkladu iDot, Navrcholu či TopList. Patrně nejrozšířenějším způsobem je však analýza tzv. logsouborů, generovaných každým WWW serverem. Do této skupiny se řadil především iAudit a donedávna také Open Audit.
„Zdravím. Nevíte, co se děje se službami společnosti Empyreum.cz (Archon, Open Audit, Spidera)? Už asi měsíc se na ně nedá dostat.“ Mail podobného ražení nepřišel jeden, ale hned několik. A vskutku. Podíváte-li se na libovolný ze zmíněných tří projektů, objeví se před vámi okno Enter Network Password, které požaduje vložení přístupového jména a hesla. Když jsme na začátku měsíce pátrali, proč tomu tak je, dostalo se nám informace, že probíhají blíže nespecifikované technické úpravy a konkrétní rozuzlení by mělo být k dispozici do konce května. Ač máj spěje do finále, nic podstatného se v tomto směru nezměnilo.
Historie měření návštěvnosti internetových serverů v České republice sahá až do roku 1998. Prvním auditorem se stal David Čížek se svou firmou DCCI, který přišel ve správnou chvíli se správným produktem a dokázal přesvědčit obě strany, tedy WWW servery i zadavatele reklamy, že je nutné jej používat. Přestože byl audit od počátku v řadě aspektů nedokonalý, jeho přínos českému Internetu byl výrazný. Konečně bylo možné porovnávat. Měření DCCI bylo nakonec prodáno společnosti Taylor Neslon Sofres, kde bylo do konce loňského roku bez zásadních změn provozováno pod názvem iAudit a následně iAudit II.
Open Audit byl spuštěn 1.6.2000 jako alternativa iAuditu poskytovaná ZDARMA. Jeho autoři se totiž kdysi v názorech na Lupě nechali slyšet, že je nehorázné za něco podobného vybírat peníze, a tak za 15 hodin vytvořili jádro a rozhraní vlastní služby, jak posléze tvrdili v diskusi na serveru Živě. Open Audit byl plně automatizovaný (přes webový formulář se jednoduše zadala cesta k logsouborům apod.) a jeho výsledkem byla sumární zpráva. Zadavatelé reklamy jeho existenci nikdy nepřikládali žádnou důležitost, ale amatérským webmasterům nabízel možnost srovnání s iAuditem, resp. stejné ukazatele (výsledky se často radikálně lišily).
Oficiální zdůvodnění zní: „Kvůli kapacitě a zdokonalování technologií.“ K zdokonalování technologií Karel Pánek, spolumajitel Empyreum, uvádí, že se bude jednat o definici médií a napojení crawleru (Empyreum crawler). Pokud jde o definici médií, jde především o možnost provozovat v jedné doméně několik samostatně měřitelných oblastí. Připojení crawleru by mělo umožnit provázání služby s rozsáhlými databázemi indexů, které Empyreum udržuje pro některé národní domény a díky tomu by měl Open Audit získat nové nástroje pro sledování pohybu cílových skupin.
Karel Pánek současně vyjádřil pochybnost, zda bude nová verze Open Auditu určena pro český Internet, protože Open Audit slouží jako základ SPIRauditu. Dohoda mezi realizátorem výzkumu a Empyreem je však dle mých informací taková, že Empyreum ve veřejné verzi nesmí používat modifikace implementované do SPIRauditu, jinak nic neomezuje. Spíše bych řekl, že Open Audit sloužil jako referenční projekt, jehož sponzorování je nyní, kdy Empyreum takřka opanovalo trh fulltextů na českých portálech, zbytečné. Nicméně se možná dočkáme nějaké „nadnárodní“ podoby. Empyreum se totiž chystá otevřít pobočky v Itálii a Německu.