Hlavní navigace

Internetové společnosti a možnosti investic v Číně

18. 8. 2005
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Jak z letního seriálu o Číně vyplývá, její rozvoj přináší mimo jiné značné možnosti pro investory i pro ty, kteří mají co zajímavého nabídnout – zejména služby. Internetové společnosti jen kvetou a podobně tomu je u telekomunikačních výrobců. Které technologické firmy jsou v Číně na vzestupu a jak se jim daří?

Čína představuje obrovský trh a možnosti pro obchod, odbyt, výrobu, služby a investice. Nicméně se nejedná o trh jednolitý, protože země je velice rozdílná a v různých oblastech umožňuje něco jiného. Připomeňme, že ze současné 1,3 miliardy obyvatel žije zhruba jedna čtvrtina na východním pobřeží, kde najdeme nejvíce ze stovky miliónových měst, a kde je proto také nejnáročnější a nejbohatší klientela z celé země.

Působení na trhu většinou vyžaduje úzkou spolupráci s místními společnostmi, výrobci a obchodníky, ale také profesionály, kteří se vyznají v různorodosti výkladů vládních nařízení a zákonů v různých lokalitách. Podpora vládních struktur je pro úspěšnost podnikání veledůležitá, proto je potřeba upozornit, ze Čína stojí zejména o produkty a koncepty s vysokou přidanou hodnotou, nikoli o komodity. Nalézt vhodného partnera a způsob spolupráce a vybudovat multikulturní partnerství není ale jednoduché, proto některé vazby ani zkušených velkých mezinárodních společností nevydrží. O to je obtížnější navázat vhodnou spolupráci pro malé a střední zahraniční podniky, ale i pro ně se blýská na lepší časy, např. prostřednictvím obchodních agentur či průmyslových parků.

Je potřeba respektovat trh, jinými slovy nikoli čínský trh, ale řadu velmi odlišných trhů. Testovacím místem bývá největší bumbrlíček celé Číny, šestnáctimiliónová Šanghaj, která v rámci maloobchodu utratí pět procent celonárodního objemu prodeje. Domácí zboží má mnohdy přednost, nejen kvůli nižším cenám, ale také z čirého patriotismu a vyšší důvěry v domácí výrobu. Venkovské oblasti jsou výrazně zaostalejší než města a příjmy lidí jsou zde v průměru asi třetinové, takže zde teprve začíná být zájem o běžnou spotřební elektroniku či bílé zboží. Městské obyvatelstvo míří víc k luxusnějšímu a po všech stránkách modernímu zboží a službám.

On-line obsah a služby

Čína nabízí velké příležitosti pro poskytovatele obsahu a on-line služeb, protože penetrace uživatelů Internetu a rychlých přípojek k Internetu roste a rozvíjí se i on-line obchodování, které je zatím v počátcích. Velké internetové společnosti jako Amazon, eBay, Google (ovládající čtvrtinu trhu vyhledávačů), Microsoft a Yahoo jsou proto v zemi již přítomny. Díky uvolnění přísných pravidel ohledně internetových firem po přijetí Číny do WTO již mohou cizinci vlastnit 50 procent, na základě povolení vlády.

I kdy on-line obchodování je v počáteční fázi, do Číny už přišla i globální služba pro placení on-line, která je upravená na míru pro čínské uživatele – PayPal China. Služba zdarma integruje 15 domácích bank a 20 debetních karet. Jedná se o jedinou službu přímých on-line plateb, která nabízí program ochrany kupujících na populárních portálech on-line obchodování jako Netease a TOM Online a od příštího měsíce bude tento program fungovat i pro eBay EachNet (eBay koupila přední čínskou on-line aukční společnost EachNet před dvěma lety).

Podle „China Investment Report: Inside the Booming Chinese Internet Sector“ patří mezi dlouhodobě rostoucí sektory služby poskytování obsahu na Internetu, služby s přidanou hodnotou v bezdrátových sítích a také on-line hry. Trh s on-line hrami má vzrůst z půl miliardy dolarů dosažených v loňském roce na dvě miliardy v roce 2009. Zajímavé investiční příležitosti v tomto sektoru nabízejí např. společnosti Netease (původně internetový portál) a Shanda.

Bezdrátové služby s připadnou hodnotou jsou v Číně zajímavý business, protože na jednoho internetového uživatele připadají 3,5 mobilní uživatelé. Objem trhu bezdrátových služeb má předpoklady vzrůst z necelých 5 miliard dolarů v roce 2004 na 7,7 miliard do příštího roku. Poskytovatelé služeb s přidanou hodnotou mají zajímavého místního klienta, největšího mobilního provozovatele na světě – China Mobile. Společnost ze 76 procent vlastněná státem má nezanedbatelnou základnu 153 miliónů zákazníků, což je 50 procent trhu. Nicméně už si vytvořila vlastního poskytovatele služeb, Aspire, penalizovala ostatní poskytovatele za „nevhodný obsah“ a také poněkud pozměnila rozdělení zisku ze služeb, takže se trh poněkud ztížil pro další poskytovatele.

Mezi internetové společnosti, které představují zajímavé dlouhodobé investiční možnosti, patří Sina, největší webový portál (moderní vyhledávač iAsk) a poskytovatel služeb s přidanou hodnotou, v níž má podíl i Shanda (hovoří se o možnostech převzetí).

Další zajímavou společností je TOM Online, největší poskytovatel bezdrátových služeb s přidanou hodnotou, průkopník IVR a pátý největší internetový portál.

Do třetice všeho dobrého je tu Sohu, čistě webový portál, v pořadí velikosti třetí na čínském trhu, žijící především z příjmů z reklamy. Sektor vyhledávačů v Číně vzrostl v loňském roce o 74 procent, letos se růst zpomalí asi na polovinu. Vloni si většinu trhu rozdělili mezi sebe Baidu, Google a Yahoo China. Ale nový vyhledávač Sougou.com od Sohu se rychle propracoval mezi ně a stal se letos druhým největším na trhu za Baidu (potenciální cíl převzetí).

Nedávno oznámený plánovaný nákup 40 procent místní významné společnosti Alibaba za jednu miliardu dolarů, který připravuje Yahoo, ovšem může dost zamíchat karty, protože díky jejímu dobrému zázemí v Číně se rázem Yahoo! může stát největší internetovou společností zahrnující portál, vyhledávač i e-obchodování.

Opět zaměřeno na síťové hvězdy

Čína s 1,4 miliardou dolarů HDP je na sedmém místě na světě a na prvním v objemu přímých zahraničních investic. Velká trojka výrobců komunikačních zařízení – Huawei, ZTE a UTStarcom – přitvrzuje mezinárodní konkurenci a také nakupuje své dřívější konkurenty. Pro zajímavost podíl jednotlivých technologií u těchto tří firem z hlediska prodeje:

1838

O první ze tří síťových čínských hvězd, jediné v soukromých rukách, jsme si již leccos řekli (viz článek Zaměřeno na východ), tak snad jen nejnovější zprávy: Huawei zřejmě pohltí britskou společnost Marconi, která neuspěla v boji o kontrakt pro BT v hodnotě téměř 6 miliard dolarů. Takže je sama na prodej cca jednu miliardu dolarů. Huawei je jednou z osmi společností, která u BT zabodovala a bude se podílet na budování přístupové a optické infrastruktury její 21st Century Network (21CN).

Méně jsme si zatím řekli o konkurenčním výrobci ZTE, takže to musíme napravit. Ve fiskálním roce 2004 měla společnost obrat 2,5 miliardy dolarů a zaměstnává kolem 17 tisíc lidí. Její obrat téměř z jedné čtvrtiny tvoří mezinárodní klientela v 60 zemích světa. V roce 2004 dosáhla společnost nebývalého růstu, 133 procent ve srovnání s předchozím rokem. Její portfolio je velice rozsáhlé: od všech typů mobilních zařízením přes širokopásmový přístup, optiku, bezdrát až k pevným sítím a NGN (Next Generation Network).

V poslední době se ZTE začala zajímat o perspektivní řešení širokopásmového bezdrátového přístupu: WiMax. Založila pobočku, která se specializuje pouze na tuto technologii, a nazvala ji ZiMax Technologies. Vývoj bude probíhat v Šanghaji a Šenzenu, ale také v San Diegu. Společnost ZTE již své produkty typu pre-WiMax uplatnila v několika pilotních projektech v Číně a nyní je podrobuje oficiální certifikaci pod hlavičkou WiMax Fora ve španělské laboratoři Cetecom. ZTE se hodlá po certifikaci pustit jak do pevného bezdrátového přístupu podle normy IEEE 802.16, tak do konce příštího roku do mobilního přístupu, který je zatím ještě ve vývoji (802.16e).

Společnost věnuje celou desetinu obratu na výzkum a vývoj. Dnes expanduje do Evropy, přesněji do střední a východní Evropy (u nás spolupracuje s TTC). V březnu letošního roku získalo ZTE kontrakt u France Télécom jako hlavní dodavatel ADSL. Podle Gartner Dataquest je ZTE jedním z pěti předních světových dodavatelů DSLAM.

BRAND24

ZTE se svou konkurencí nejen bojuje, ale někdy i spolupracuje: např. pro koncová řešení CDMA Alcatelu dodává rádiovou složku. ZTE se snaží o posílení svých evropských aktivit i formou letního turné po 15 zemích včetně naší republiky. Prohlašují, že se plně soustřeďují na lokalizaci, tedy úzkou spolupráci s místními partnery, náborem místních zaměstnanců a budování regionálních podpůrných a výzkumných center. V oblasti výzkumu a vývoje se má již ZTE čím chlubit: Evropský výzkumný institut (ERI, European Research Institute) ve Švédsku, který se zabývá především vývojem W-CDMA technologií.

UTStarcom se restrukturalizuje, což znamená mj. propouštění a také mírný propad ceny akcií, ale menší, než se očekávalo. Z velkých nedávno vyhraných obchodů stojí za zmínku půl miliónu IP DSLM linek pro China Telecom a IPTV pilotní projekty jak pro China Telecom, tak China Netcom.

Investujete do čínských internetových společností?

  • V žádném případě.
    23 %
  • Stálo by to za úvahu.
    67 %
  • Už se stalo.
    10 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA je nezávislá síťová specialistka. Okusila český, španělský i kanadský vzdělávací systém. Vedla kurzy v 7 zemích a ve 4 jazycích, školila on-line pro UCLA.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).