Naposledy se k tématu vyjadřovalo ArboInteractive, jedno z největších mediazastupitelství na českém trhu. To spíše trh uklidňovalo a situaci označilo za „mírné ochlazení“. Jak tedy vypadal český trh s internetovou „display“ inzercí v roce 2008?
První dobrou zprávou pro jeho analýzu je funkční AdMonitoring SPIRu, díky němuž jsou sledovány a tedy i analyzovatelné údaje od největších příjemců inzerce, k dispozici jsou data od dubna do listopadu 2008.
Nejdříve malé upřesnění, které vám jistě dojde, když se podíváte na čísla: display inzercí, o níž článek pojednává, se rozumí klasická inzerce formou bannerů a sponzoringu, nikoliv tedy například zápisy do katalogů, které u Seznamu a Centra tvoří další podstatnou část příjmů.
Internetová populace rostla
Rok 2008 byl z pohledu reklamních investic do Internetu rokem rostoucím. Obavy z následků finanční krize v USA se spíše projevily jen v nervozitě zadavatelů, než v reálném poklesu investic. Reklamní útraty byly navíc podpořeny mimořádnými sportovními událostmi – letní olympijské hry v Pekingu, fotbalové EURO a MS v hokeji.
Penetrace uživatelů dosáhla podle výzkumu NetMonitor a MediaProjektu hodnoty 50 % při 8% meziročním růstu. V ruku v ruce s růstem populace jde i růst kvality připojení (broadband = 62 %), který umožňuje uživatelům konzumovat více moderních formátů (videa). Online čtenáři a diváci tráví na Internetu stále více času – v roce 2008 to bylo o 17 minut měsíčně více než v roce 2007. Internetová populace si oproti celkové populaci zachovává svá specifika – je mladší, vzdělanější, s vyššími příjmy a vyšším socioekonomickým statusem.
Inzertní obraty za rok 2008 a odhady 2009
Podívejme se nyní na čísla. ArboInteractive dodalo své vlastní odhady, v nichž uvádí předpoklad čistých tržeb (netto) za rok 2008 jako 1,315 mld Kč, tedy růst o 28,9 % oproti roku 2007. Na letošní rok pak předpokládá čisté tržby 1,552 mld Kč, což je nárůst o 18 % – růst se výrazně zpomalí. A také se zpomalí ukusování z koláče ostatních médií; zatímco loňský podíl internetové reklamy oproti ostatním médiím byl 6,8 %, letošní naroste jen na 7 %.
Odkady ArboInteractive čistých inzertních příjmů.
Podobnou řečí hovoří čísla AdMonitoringu, ačkoliv nejsou úplná a první tři měsíce roku 2008 je třeba také odhadnout. Oproti odhadům Arbo jde o hrubá čísla, tedy ceníkové ceny za skutečně protočenou inzerci, nejsou od nich odpočítány individuální slevy a bonusy, což je logické. AdMonitoring tím zachovává kompatibilitu výstupů s měřením ostatních médií.
duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec | celkem | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Seznam.cz | 75,13 | 87,14 | 87,70 | 71,67 | 67,64 | 98,35 | 113,68 | 119,46 | 98,05 | 720,8 |
Centrum a Atlas | 60,80 | 67,54 | 69,93 | 37,73 | 38,22 | 62,64 | 65,49 | 71,20 | 46,39 | 473,6 |
MAFRA | 43,53 | 48,48 | 47,51 | 25,41 | 21,87 | 47,88 | 51,27 | 58,26 | 38,59 | 344,2 |
Nezapojená média | 10,56 | 9,05 | 9,38 | 7,06 | 8,51 | 9,74 | 9,31 | 11,53 | 18,93 | 75,1 |
Ringier | 5,89 | 6,71 | 4,77 | 6,09 | 9,95 | 12,18 | 12,03 | 8,33 | 57,6 | |
Internet Info | 5,07 | 4,57 | 5,07 | 4,06 | 3,28 | 4,05 | 4,88 | 5,08 | 5,82 | 36,1 |
AliaWeb | 3,58 | 4,01 | 3,10 | 2,56 | 2,56 | 3,49 | 3,35 | 2,92 | 2,04 | 25,6 |
Computer Press | 4,73 | 3,73 | 3,89 | 3,08 | 1,74 | 1,54 | 1,62 | 20,3 | ||
AWD ČR | 1,64 | 1,93 | 1,92 | 2,12 | 1,91 | 1,63 | 1,85 | 2,09 | 1,44 | 15,1 |
Economia | 1,08 | 4,06 | 4,42 | 2,24 | 2,64 | 11,8 | ||||
CET 21 | 7,29 | 6,52 | 7,3 | |||||||
Neris | 3,86 | 3,9 | ||||||||
Business Media | 0,80 | 1,01 | 1,12 | 1,02 | 2,93 | |||||
Celkem | 210,9 | 233,2 | 228,5 | 158,5 | 152,9 | 244,1 | 269,1 | 293,2 | 233,6 | 2 024 |
Zdroj: AdMonitoring SPIR, v milionech Kč brutto.
Hrubý inzertní obrat se na internetových médiích pohyboval na úrovni 2,6 mld Kč (první tři měsíce odhadem), což je cca 30% nárůst oproti 2 mld Kč za rok 2007. Odhady inzertních tržeb za rok 2009 bude SPIR vydávat v únoru, právě se zpracovávají a vyhodnocují data.
Inzertní příjmy za rok 2008 podle měření AdMonitoringu SPIRu (hrubé, bez slev)
A pro porovnání se podívejme na podobný graf AdMonitoringu s čísly za rok 2007. Povšimněte si stejného průběhu koncem roku, kdy se již teoreticky měla (či mohla) projevovat krize. Jak v roce 2007, tak v roce 2008 má graf stejný průběh, od září do listopadu vzestup, v prosinci pokles mírně pod úroveň září.
Zpomalení růstu v roce 2009
Zpomalení růstu napovídá nejenom fakt, že je ona stále dokola omílaná krize, což v českých podmínkách představuje především nejistotu exportně zaměřených firem, ale také absence důležitých událostí, „u kterých se nedalo chybět“. Letos prostě žádná čínská show s pěti kruhy.
Arbo předpokládá, že finanční krize se v inzertním sektoru projeví v prvním čtvrtletí letošního roku formou poklesu inzertních rozpočtů. Omezovat inzerci budou především exportně orientovaní klienti, rozpočty se koncentrují na 5–7 dodavatelů. Zvýší se tlak na provize v mediálním řetězci, zadavatelé budou zdrženliví v rozdělování reklamních prostředků. Od druhého kvartálu by se situace měla zlepšit a inzertní aktivita by měla posílit. Celkově v roce 2009 dojde k menšímu ochlazení a zbrždění tempa růstu, než na jaké jsme byli doposud zvyklí. Čisté reklamní investice do Internetu v roce 2009 se dle predikce ArboInteractive vyšplhají na úroveň 1,552 mld. Kč, to je o 18 % více než v roce 2008.
Další korekci tohoto názoru bude možné provést v únoru, až své odhady a hlavně průzkum mezi inzerenty zveřejní SPIR a také OMD. Trendy z roku 2008 napovídají spíše jen to, že nárůst inzerce bude pomalejší, k čemuž spíše než krize dopomůže absence pro inzerenty atraktivních akcí. Snad při tomto odhadu i zůstane.