Internetový inzertní trh čeká ochlazení

23. 1. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 29
Příjmy z internetové inzerce jsou pro řadu webů prvořadým zdrojem a poslední zprávy ze zahraničních trhů hovoří o poklesu zájmu o inzerci. Nejenom tu internetovou. Jak vypadají první odhady pro Česko? Bude to jen ochlazení, nebo pokles?

Naposledy se k tématu vyjadřovalo ArboInteractive, jedno z největších mediazastupitelství na českém trhu. To spíše trh uklidňovalo a situaci označilo za „mírné ochlazení“. Jak tedy vypadal český trh s internetovou „display“ inzercí v roce 2008?

První dobrou zprávou pro jeho analýzu je funkční AdMonitoring SPIRu, díky němuž jsou sledovány a tedy i analyzovatelné údaje od největších příjemců inzerce, k dispozici jsou data od dubna do listopadu 2008.

Nejdříve malé upřesnění, které vám jistě dojde, když se podíváte na čísla: display inzercí, o níž článek pojednává, se rozumí klasická inzerce formou bannerů a sponzoringu, nikoliv tedy například zápisy do katalogů, které u Seznamu a Centra tvoří další podstatnou část příjmů.

Internetová populace rostla

Rok 2008 byl z pohledu reklamních investic do Internetu rokem rostoucím. Obavy z následků finanční krize v USA se spíše projevily jen v nervozitě zadavatelů, než v reálném poklesu investic. Reklamní útraty byly navíc podpořeny mimořádnými sportovními událostmi – letní olympijské hry v Pekingu, fotbalové EURO a MS v hokeji.

Penetrace uživatelů dosáhla podle výzkumu NetMonitor a MediaProjektu hodnoty 50 % při 8% meziročním růstu. V ruku v ruce s růstem populace jde i růst kvality připojení (broadband = 62 %), který umožňuje uživatelům konzumovat více moderních formátů (videa). Online čtenáři a diváci tráví na Internetu stále více času – v roce 2008 to bylo o 17 minut měsíčně více než v roce 2007. Internetová populace si oproti celkové populaci zachovává svá specifika – je mladší, vzdělanější, s vyššími příjmy a vyšším socioekonomickým statusem.

Inzertní obraty za rok 2008 a odhady 2009

Podívejme se nyní na čísla. ArboInteractive dodalo své vlastní odhady, v nichž uvádí předpoklad čistých tržeb (netto) za rok 2008 jako 1,315 mld Kč, tedy růst o 28,9 % oproti roku 2007. Na letošní rok pak předpokládá čisté tržby 1,552 mld Kč, což je nárůst o 18 % – růst se výrazně zpomalí. A také se zpomalí ukusování z koláče ostatních médií; zatímco loňský podíl internetové reklamy oproti ostatním médiím byl 6,8 %, letošní naroste jen na 7 %.

Odhady inzerce ArboInteractive

Odkady ArboInteractive čistých inzertních příjmů.

Podobnou řečí hovoří čísla AdMonitoringu, ačkoliv nejsou úplná a první tři měsíce roku 2008 je třeba také odhadnout. Oproti odhadům Arbo jde o hrubá čísla, tedy ceníkové ceny za skutečně protočenou inzerci, nejsou od nich odpočítány individuální slevy a bonusy, což je logické. AdMonitoring tím zachovává kompatibilitu výstupů s měřením ostatních médií.

Inzertní obraty internetových firem za rok 2008
duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec celkem
Seznam.cz 75,13 87,14 87,70 71,67 67,64 98,35 113,68 119,46 98,05 720,8
Centrum a Atlas 60,80 67,54 69,93 37,73 38,22 62,64 65,49 71,20 46,39 473,6
MAFRA 43,53 48,48 47,51 25,41 21,87 47,88 51,27 58,26 38,59 344,2
Nezapojená média 10,56 9,05 9,38 7,06 8,51 9,74 9,31 11,53 18,93 75,1
Ringier 5,89 6,71 4,77 6,09 9,95 12,18 12,03 8,33 57,6
Internet Info 5,07 4,57 5,07 4,06 3,28 4,05 4,88 5,08 5,82 36,1
AliaWeb 3,58 4,01 3,10 2,56 2,56 3,49 3,35 2,92 2,04 25,6
Computer Press 4,73 3,73 3,89 3,08 1,74 1,54 1,62 20,3
AWD ČR 1,64 1,93 1,92 2,12 1,91 1,63 1,85 2,09 1,44 15,1
Economia 1,08 4,06 4,42 2,24 2,64 11,8
CET 21 7,29 6,52 7,3
Neris 3,86 3,9
Business Media 0,80 1,01 1,12 1,02 2,93
Celkem 210,9 233,2 228,5 158,5 152,9 244,1 269,1 293,2 233,6 2 024

Zdroj: AdMonitoring SPIR, v milionech Kč brutto.

Hrubý inzertní obrat se na internetových médiích pohyboval na úrovni 2,6 mld Kč (první tři měsíce odhadem), což je cca 30% nárůst oproti 2 mld Kč za rok 2007. Odhady inzertních tržeb za rok 2009 bude SPIR vydávat v únoru, právě se zpracovávají a vyhodnocují data.

Inzerce 2008

Inzertní příjmy za rok 2008 podle měření AdMonitoringu SPIRu (hrubé, bez slev)

A pro porovnání se podívejme na podobný graf AdMonitoringu s čísly za rok 2007. Povšimněte si stejného průběhu koncem roku, kdy se již teoreticky měla (či mohla) projevovat krize. Jak v roce 2007, tak v roce 2008 má graf stejný průběh, od září do listopadu vzestup, v prosinci pokles mírně pod úroveň září.

Inzertní obraty za rok 2007

Zpomalení růstu v roce 2009

Zpomalení růstu napovídá nejenom fakt, že je ona stále dokola omílaná krize, což v českých podmínkách představuje především nejistotu exportně zaměřených firem, ale také absence důležitých událostí, „u kterých se nedalo chybět“. Letos prostě žádná čínská show s pěti kruhy.

Arbo předpokládá, že finanční krize se v inzertním sektoru projeví v prvním čtvrtletí letošního roku formou poklesu inzertních rozpočtů. Omezovat inzerci budou především exportně orientovaní klienti, rozpočty se koncentrují na 5–7 dodavatelů. Zvýší se tlak na provize v mediálním řetězci, zadavatelé budou zdrženliví v rozdělování reklamních prostředků. Od druhého kvartálu by se situace měla zlepšit a inzertní aktivita by měla posílit. Celkově v roce 2009 dojde k menšímu ochlazení a zbrždění tempa růstu, než na jaké jsme byli doposud zvyklí. Čisté reklamní investice do Internetu v roce 2009 se dle predikce ArboInteractive vyšplhají na úroveň 1,552 mld. Kč, to je o 18 % více než v roce 2008.

Další korekci tohoto názoru bude možné provést v únoru, až své odhady a hlavně průzkum mezi inzerenty zveřejní SPIR a také OMD. Trendy z roku 2008 napovídají spíše jen to, že nárůst inzerce bude pomalejší, k čemuž spíše než krize dopomůže absence pro inzerenty atraktivních akcí. Snad při tomto odhadu i zůstane.

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).