Hlavní navigace

Jak bude vypadat nový Quick

Mirek Zeman

V průběhu tohoto týdne se na českém Internetu objeví Quick číslo dvě, nástupce nezdařeného internetového portálu, který telekomunikačního operátora Český Telecom přišel na několik desítek milionů korun za inzerci a výsledek byl nulový. Jakým směrem se bude Quick v budoucnosti ubírat a jak vypadá? Podívejte se na naše obrázky.

„Čím více se Český Telecom vzdaluje drátům, tím více prodělává,“ říká rčení, které se na Lupě objevilo již několikrát a naposledy je ve svém předvčerejším článku použil Patrick Zandl, chtěje ilustrovat vztah Českého Telecomu k technologii video on demand. Je bohužel trpkou pravdou, že mimo oblast telekomunikací zatím Český Telecom pokazil, na co sáhl. Učebnicový příklad tohoto tvrzení se nachází na URL http://www.qu­ick.cz. Asi se všichni shodneme, že takto si internetový portál nikdo z nás nepředstavuje – jeho estetická i užitná hodnota je nulová. Současná situace by se však měla změnit již tento týden, kdy se na českém Internetu objeví Quick číslo dvě, nejdříve front-end, později back-end.

Historie Quicku se začala psát před dvěma lety. Již s určitým předstihem z Českého Telecomu uniklo, že jeho divize (tehdy ještě odštěpný závod) Imaginet se chystá spustit čtvrtý „Internet zadarmo“, ale vše odstartovalo až 1. října 2000. Tomu předcházela akvizice mediální agentury M.I.A. a spolu s ní se v lůně Českého Telecomu ocitli Svět namodro a Daniel Dočekal, z jehož pera projekt Quicku pocházel. Český Telecom investoval do jeho propagace desítky milionů korun (třebaže se Quick do značné míry „svezl“ s propagací Internetu zadarmo), avšak pro svou praktickou nepoužitelnost neuspěl. Před nedávnem byl Daniel Dočekal z Českého Telecomu odejit a v zásadě nahrazen Vladimírem Stuchlým, dříve mj. GTS a Jet2Web.

V uplynulých pěti měsících probíhala jakási vnitřní reorganizace, jejímž výsledkem je, že počet zaměstnanců pracujících na Quicku se snížil z původních 25 na současných deset lidí. Je tomu tak zejména proto, že za působení Daniela Dočekala byl Quick spíše než portálem médiem s velkou produkcí autorského obsahu. Obsahu jako takovému se Quick číslo dvě nikterak nebrání, ovšem pouze v případě, že jej bude nakupovat od nějakého třetího zdroje, jako to dělá například Seznam s Právem. Quick číslo dvě nemá ambice konkurovat Atlasu, Centru či Seznamu (jak si to představoval bývalý ředitel Internet OnLine Vít Šubrt), bude plnit úlohu jakési „přidané hodnoty“ pro zákazníky Českého Telecomu, jako je tomu třeba u Jet2Web a Tiscali.

Quick číslo dvě v obrazech: [1], [2], [3], [4], [5], [6]

Z přiložených obrázků si můžete udělat přibližnou představu o tom, jak Quick číslo dvě bude vypadat. Z jeho původní podoby zbyla pouze modrá barva, která se u Daniela Dočekala těšila mimořádné přízni. :-) A to ještě pouze na homepage, protože jednotlivé sekce budou pro zvýšení přehlednosti barevně odlišeny. Předešlý, resp. současný grafický design taktéž nebyl příliš ergonomický, protože odkazy na všechny jeho jednotlivé komponenty byly umístěny na titulní stránce. Výsledkem toho byl několikařádkový chaos, do jehož útrob se většina lidí bála byť jen nahlédnout. Quick číslo dvě zachovává tradiční „portálový koncept“ a vyjma uživatelů Internetu je určen i pro internetové terminály (proto ty velké ikony).

WT100

Za front-endem bude následovat back-end. Realizace jednotlivých projektů však bude postupná, v průběhu několika měsíců. Ve všech případech by se však mělo jednat o mainstreamové služby, které budou určeny nejširší veřejnosti. Konkrétní však Český Telecom být nechce s tím, že čert a konkurence nikdy nespí. S nástupem širokopásmového připojení by se měly objevit služby určené tomuto druhu uživatelů. Co že to asi bude, si však snadno můžete domyslet z obsahu předvčerejšího článku Patricka Zandla. Za tímto účelem má Český Telecom v plánu vybavit Quick platebním systémem, který by byl navázán na billingový systém Českého Telecomu, ale konkrétní představu o čase a způsobu zatím neexistuje.

Proti Atlasu, Centru a Seznamu by se Quick jako klasický portál prosazoval jen velmi obtížně, protože portálové služby mají všechny tři dovedené k podstatně vyšší dokonalosti – jsou zkrátka přítulnější, abych nějak shrnul osobní pocity. Všechny tři společnosti přitom v současné době mají podstatně větší tým, než je deset lidí pracujících na Quicku. Kde naopak Quick číslo dvě může zabodovat, jsou případné multimediální služby (patrně placené) a provázanost s širokopásmovým připojením. Obé by se klasickým portálům realizovalo jen velmi, velmi obtížně. Uvidíme, jak na této případné půdě dopadne souboj s Tiscali, který má zázemí nadnárodní společnosti.

Anketa

Líbí se vám Quick číslo dvě?

Našli jste v článku chybu?