Hlavní navigace

Jak české weby řeší pole pro vyhledávání

30. 1. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Vyhledávání v rámci jednoho website mnohdy zachraňuje špatně navrženou navigaci, jindy je jedinou schůdnou cestou k požadované informaci v rozsáhlé databázi. V dnešním dílu seriálu o použitelnosti českých webů se zaměříme právě na podrobnější rozbor vyhledávacího formuláře umístěného přímo na stránce.

Vyhledáváním přímo na stránce disponuje 55 ze sta sledovaných webů. Pole pro vyhledávání chybí na všech vysokoškolských webech, na mnoha firemních prezentacích a u některých weblogů. Překvapením je absence vyhledávání na stránkách online magazínů Svět namodro, Dáma, Equichannel, Žena In a Novinky, které disponují kvanty obsahu, pro nějž by se vyhledávání hodilo. Na Světě namodro sice pole pro vyhledávání najdete, ovšem výsledky vrací Quick (Jyxo) pro celý český web. U Antikoncepce, České spořitelny a Evropské unie také na webu vyhledávání mají, ovšem nikoli na každé stránce.

Když už na stránce vyhledávání je, musí je uživatel ještě být schopen najít. Podstatný je vzhled a umístění. Níže uvedená tabulka představuje obrazovku počítače rozdělenou na čtyři řady a tři sloupce, číslo v každé buňce pak představuje počet sledovaných webů, které v dané pozici nabízejí pole pro vyhledávání. Na první pohled je patrné, že vyhledávání lze očekávat nejčastěji v horní polovině stránky, a to buď vlevo, nebo vpravo. Na ostatních pozicích je pole pro vyhledávání nezvyklé.

Četnost umístění vyhledávacího pole na stránce
13 3 13
10 2 2
4 0 2
3 1 1

Když podobný experiment (ovšem jen s polovičním počtem stránek) loni zveřejnil Jakob Nielsen v knize Homepage Usability, dospěl k téměř identickému zjištění. Nielsen záhy z výsledků odvodil doporučení pro návrháře vizuálního rozhraní, aby právě k horní hraně okna prohlížeče vyhledávací formulář umisťovali i na nových webech, protože uživatelé jsou zvyklí jej zde hledat. Jiní usability experti pracují opačným způsobem, kdy uživatelskému panelu rozdají čtvercovou síť, do níž pak uživatelé mají zakreslit místo, kde vyhledávání budou na stránce očekávat. I v těchto případech byly v zahraničí získány obdobné výsledky.

Vyhledávání vlevo nahoře najdete na stránkách portálů, u specializovaných vyhledavačů (žádný ve vzorku nemáme) se posunuje blíže ke středu obrazovky. V levém sloupci bývá umístěno vyhledávání, které je doplněno o volitelné parametry uváděné v rozbalovací nabídce. Doprava nahoru se pak umisťuje většinou prosté fulltextové vyhledávání na běžných stránkách. Právě do pravého horního rohu umístili při posledním redesignu vyhledávání tvůrci Rootu, Živě nebo iDnesu. U webů staršího data najdete formulář obvykle spíš v levém sloupci.

Vedle umístění formuláře je důležitý i způsob jeho zobrazení. Uživatelé často omylem zadají hledanou frázi do jiného formuláře, zvláště, pokud se vyskytne na místě, kde na jiných webech bývá vyhledávání. Vyhledávací formulář by proto měl být snadno identifikovatelný. Takový se nepodařilo stvořit na titulní stránce Blesku Petru Staníčkovi – formulářové pole bez orámování, na šedém pozadí, s šedým návěstím, na neobvyklém místě. Uživatelé nejlépe rozeznávají formulářová pole, jejichž vzhled není nijak upravován.

Formulářová pole pro vyhledávání obvykle bývají buď uvozena návěstím „Vyhledávání“ (Techno.cz), kde potom chybí tlačítko k odeslání formuláře, nebo postrádají návěstí, ale jsou doprovozena tlačítkem „Hledej“ (T-Mobile). Výjimkou ovšem není přístup „kšandy a pásek“, kdy formulář obklopuje jak návěstí, tak i tlačítko k odeslání (Kočky online, Eurotel). V tomhle případě tlačítko obsahuje většinou nápis „OK“ nebo „Jdi“ (u Eurotelu „Go“). Návěstí před formulářem se velmi liší, vedle slova „Vyhledávání“ (případně „kde“ nebo „čeho“) se setkáme i se slovem „Hledej“; na Živě celkem netradičně použili návěstí „Chci najít“.

819

U textových formulářových polí je třeba z hlediska použitelnosti (usability) sledovat především, zda dobře plní své poslání – zda se do nich dá dobře zapisovat. U vyhledávání je patrně nejdůležitějším parametrem počet viditelných znaků. Pokud bychom vycházeli z nejčastější délky vyhledávacího pole (viz graf výše), pak bychom museli dospět k názoru, že nejvhodnější délkou je 10 až 15 viditelných znaků. České slovo má v průměru 5,7 znaku, což by znamenalo, že bychom mohli snadno a přehledně do vyhledávacího pole zapsat maximálně dvouslovný výraz. Zvláště na portálech si můžete všimnout extrémní délky formulářového pole: Centrum a Seznam (31 znaků) nabízejí lepší komfort nežli Atlas nebo Alenka (25 znaků). Naproti tomu vyhledávání na Alíkovi, PIS nebo Games Tiscali přímo odrazuje krátkými poli. Pro představu: Jyxo nabízí místo 66 viditelných zna­ků.

BRAND24

V našem výběru nejdelší vyhledávání nabízí TopList (35 znaků) a obecně širší vyhledávací pole nabízejí novější weby – s výjimkou iDnes, které se svými 12 znaky není příliš uživatelsky přítulné (user friendly). TopList společně s FreeMusic se odhodlaly k zajímavému (ale nikoli následování hodnému) kroku – omezují délku dotazu. Na TopListu se nejdelší dotaz sestává z 35 znaků, na FreeMusic vám nedovolí napsat dokonce ani více než 15 znaků. U jiných webů jsem omezení maximální délky dotazu nepozoroval.

Co z průzkumu na 55 českých webech vyplývá? Vyhledávací formulář patří k hornímu okraji stránky, vlevo pod logotyp nebo doprava. Délka textového pole by měla umožnit snadný pohodlný zápis i delší fráze – 25 až 35 znaků by mělo postačit. Pokud nemáte závažný důvod, maximální délku fráze příliš neomezujte. Formulářovému poli je vhodné ponechat původní vzhled. Pokud je opatříme tlačítkem pro odeslání dotazu, není třeba uvádět je návěstím a naopak. Chceme-li použít návěstí i tlačítko, pak tlačítko nemusí obsahovat slovo „Hledej“ nebo podobná.

Kde na obrazovce očekáváte vyhledávání?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).