Hlavní navigace

Jak je to s tím dabingem? Uhodila Prima hřebíček na hlavičku?

Jan Žáček

Prima včera vydala svůj vlastní Kodex výroby dabingu. Obsahuje celkem logické body, některé z nich by ovšem mohly mezi zavedenými dabingovými herci sdruženými v agentuře Manpower vzbudit obavy.

Doba čtení: 7 minut

Jedním z nich je bod 2, který hovoří o nutnosti zavádění nových hlasů pro zvýšení pestrosti. Dále bod 3, týkající se podporování talentů a hledání dabingových studií ve všech regionech České republiky. Ani bod 4 není k stávajícím dabérům nejmilejší, když požaduje, aby se ke všem pracovníkům v dabingu přistupovalo stejně. Tedy i k režisérům, překladatelům, úpravcům, zvukařům… Nejenom k hercům. Dále Prima, celkem logicky, chce rozhodovat o dabingových studiích, s nimiž spolupracuje. Nejsem si jistý tím, zda vedoucí dramaturg Primy je či bude schopen detailně schvalovat obsazení všech profesí, včetně herců – viz. bod 6. Bod 7 podtrhuje možnost přeobsazování oproti původnímu obsazení, když to bude ve prospěch věci. Vměšování se do rozpočtů kýmkoliv mimo jeho tvůrce – bod 8 – je neetické. Odměny – bod 9 – jsou vlastně věcí studia – tvůrce je přijme a dohodne se, nebo ne. Jestliže – bod 10 – bude někdo požadovat změnu financí u dlouhodobého projektu, chová se neeticky a je třeba s ním rozvázat spolupráci. Stejně tak – bod 11 – při vyvíjení nátlaku.

Kodex dabingu FTV Prima by potucek793

Nejde o první stávku herců za vyšší honoráře

V minulosti se herci pokoušeli vícekrát spojovat a jako odboráři jít statečně, v jednom šiku, proti studiím a zadavatelům a požadovat od nich nárůst honorářů. Nikdy se jim prakticky nic nepodařilo. Řekl bych, že proto, že požadavky této militantní skupiny herců odporují realitě současného stavu českého dabingu. Proto s nimi také jejich protistrana příliš nediskutuje. Tito herci tvrdí, že jejich práce je znevažována nízkými honoráři. Že je po nich vyžadováno mnohem více práce nežli v minulosti, kterou musejí vykonat za stejnou dobu jako dříve a dostanou za to stejné peníze. Protože herci, jejich většina, je v dabingu placena od hodiny.

Na začátku devadesátých let bylo ve studiu několik herců celý den, většinou tak osm, a nadabovávali film tak, jak běžel, od začátku do konce. Ve studiu se často ozývalo šustění papíru (každý herec, stejně jako režisér a zvukař, měli na papíru text celého filmu) a mnohé další zvuky – kručení v břiše apod. Šlo to pomalu, právě kvůli rušivým elementům se muselo často vracet. Nikoliv kvůli kvalitě, ale kvůli oněm “ruchům”. Herci samotní, protože někdy pospíchali za dalším “kšeftem”, prosili o tzv. vytáčení. Jeden herec si natočil svou roli, odešel a pak ostatní zase točili společně. Herci tak vynalezli způsob natáčení dabingu po jednom herci.

Jak technika urychlila dabing

Čas šel a technika postoupila. Začalo být možné vytáčet herce po jednom bez problému se stopami v záznamu. Díky tomu herci stíhali více práce ve více studiích za den. Herci i režisér ale pracovali stále s textem napsaným na papíru. Výrobu zpomalovalo neustálé hledání replik daného herce. Někdy se herci museli do studia vracet, protože se nějaká replika zapomněla, přehlédla. A čas opět postoupil. Režiséři začali pracovat s počítači. Tzn. na obrazovku se napíše do vyhledávače jméno postavy, kterou herec ztvárňuje, a po natočení repliky se ťukne na klávesu a rovnou naskočí další replika. Odpadá zdlouhavé hledání na papíru. To natáčení ohromně zrychlilo. Díky tomu se natočí v kratším čase mnohem více textu než dříve.

Ano, herci tedy udělají za hodinu více práce než dříve. Díky technice. I na začátku devadesátých let byli herci, kteří byli schopni kvalitně a rychle namluvit své role. I tehdy byli herci pomalejší a – řekněme – umělecky méně výrazní. Tak je tomu i dnes. Herecká asociace a agentura, která zastupuje v dabingu některé dabingové herce a také některé herce, kteří o dabing nikdy nezavadili – či jen výjimečně – požadují placení od repliky. Přičemž každý herec si určí svou cenu repliky sám. Agentura chce také nějaké své procento, studia mají mít navíc práci s papírováním pro agenturu.

I na začátku devadesátých let byli vynikající herci, kteří, pokud byli objednáni na dabing, sdělili výrobci svou cenu. Jestliže je na danou roli skutečně chtěl, cenu, po dohodě se zadavatelem, zaplatil. A nebo se rozhodl pro jiného herce. Dnes je tomu stejně.

Takže, proč ta krize je?

Herci z agentury Manpower a z vedení Herecké asociace dokola tvrdí, že jim jde pouze o zkvalitnění jejich práce. A proto potřebují být za svou práci lépe placeni. Herci nepožadují dopředu dialogové listiny, film na DVD, aby se připravili a text si upravili, případně se ho naučili nazpaměť. Pardon. Jsou takoví opravdu profesionální herci – a vždycky byli – např. pan Postránecký, paní Maciuchová, pan Kostka… Naopak nikdy ode mne nechtěl text dopředu např. pan Hromada, prezident herecké asociace a bojovník za zvyšování kvality dabingu. Ani po mě nikdy nepožadoval, abych s ním roli probíral. Jako to žádal třeba pan Haničinec či pan Munzar… Čeho agentura a Herecká asociace za už téměř rok své “stávky” dosáhla? Čeho dosáhl pan prezident Hromada?

Někteří herci, a není jich zase tak málo, byli přeobsazeni z velkých rolí v seriálech. Netočí ani ve filmech, kde by, za normálních okolností, točili. Tzv. přišli o peníze, o práci. Studia mají občas problémy s obsazováním. Režiséři jsou občas otrávení, protože nemohou spolupracovat s těmi, s nimiž by třeba chtěli. Diváci, kterým na tom záleží (není jich příliš), jsou smutní z toho, že role nemluví ti, na které si zvykli. Většině diváků je to, pochopitelně, úplně jedno. Na Dabingforu jsem se v jednom příspěvku dočetl, že je to 99 % diváků, které český dabing nezajímá.


Foto: Česká televize

Prezident Herecké asociace Jiří Hromada

Zač se tedy stávkuje doopravdy?

Základní herecký honorář je 1000 Kč za hodinu práce. Z toho je ovšem 70 % za autorská práva, čili za výkon jen 300 Kč. Někteří herci si stěžovali, že zedník je placen od metru stavby… a že přesně ví, kolik za ten metr dostane. Že oni chtějí přesně vědět, kolik dostanou za repliku. Jenže zedník nemá na zeď autorská práva, takže prostě celkově bere rozhodně méně než normální dabér.

Dále je nutné si uvědomit, co si Herecká asociace a agentura představují pod pojmem “jedna replika”. To je od jedné slabiky, např. “jo”, až po tři řádky. Podle této logiky by tedy zedník mohl být placen stejnou částkou za metr stavby na délku, který bude vysoký např. od deseti centimetrů do metru.

Kdyby herci chtěli být placeni naprosto spravedlivě, měli by vyžadovat honoráře od písmene. Řekněme, že herec by dostával např. tři haléře za písmeno a řekl by repliku “ne”. Pak by spravedlivě obdržel 6 haléřů, což by šlo bankovním převodem. Jinak, na řádku v dialogové listině může být ve velikosti 12 cca 40 písmen. Tzn. za třířádkovou repliku by tříhaléřový herec obdržel 3,60 Kč. Herci ale požadují více. Např. 12 Kč za repliku, to by vycházelo na 10 haléřů za písmeno. Počet písmen by počítalo účetní oddělení agentury Manpower, aby ona ani herci nebyli ochuzeni. Tak by to bylo naprosto spravedlivé.

Kdyby se replika počítala tak, jak to navrhují agenturní herci, znamenalo by to, že nejvíc by vydělávali herci v hororech a v animovaných filmech, kde repliky bývají krátké. A nejméně herci v uměleckých, obsahově složitých filmech. To celé je jaksi na hlavu. Hodinová sazba je nejspravedlivější. Argument, že někdo udělá replik více a někdo méně, neobstojí. Protože není-li ten, který udělá replik podstatě méně, vynikající herec, který se třeba na film kouká, repliky si cvičí, pak je teprve několikrát točí, je rozhodnutí jednoznačné. Herce, který je pomalý a není zároveň skvělý umělec, takového herce netřeba obsazovat. Jako mnohé z těch, kteří jsou zaregistrováni pod agenturou.

Jak tu zapeklitou situaci řešit?

Zadavatelé zřejmě částky za dabing nezvýší. Stalo by se to pro ně prodělečné. Spíše je sníží. Tím pádem studia budou platit stejně nebo méně. Proto budou v dabingu účinkovat ti, kteří na to přistoupí, případně ti, kteří dosahují vynikajících uměleckých kvalit a zadavatelům bude stát za to je najmout na výjimečné role.

Herecká “stávka” vyšumí, tak jako vyšuměly ty předchozí. A pan Hromada bude dál, do úplného zhloupnutí, opakovat svou zbytečnou větu, kterou mi svého času napsal v několika mailech na téma postoje asociace a svého osobního v této věci: Mé svědomí je čisté. Bez ohledu na to, kolik svým neprozřetelným jednáním způsobil škod členům Herecké asociace, v jejímž čele stále stojí.

Co na to TV Nova?

Na názor ke Kodexu výroby dabingu, který zavedla televize Prima, jsme se zeptali Ivany Chodurové z tiskového oddělení konkurenční televize Nova:

Do jednání mezi dabingovými studii, herci a zastupujícími agenturami se nevměšujeme a rozhodnutí některých dabérů nechat se zastupovat agenturami respektujeme. K přeobsazování rolí se uchylujeme ve všech případech, kdy jsou změny podmínek pro některou ze stran neakceptovatelné.

Našli jste v článku chybu?