V loňském roce utržily české slevové servery přes tři miliardy korun a počet jejich zákazníků neustále roste. Pomohl i zánik desítek menších hráčů, z původních tří stovek zbylo něco přes padesát serverů. Petr Kováčik z vyhledávače slev Skrz.cz komentuje další vývoj tak, že „v roce 2012 šlo o 60% nárůst obratu, letos očekáváme růst 30 až 40 %“.
Největší slevové servery v ČR (podle obratu) |
Obrat 2012 (mil Kč) |
Slevomat.cz |
758 |
Vykupto.cz |
320 |
Zapakatel.cz |
260 |
Hyperslevy.cz |
159 |
Pepa.cz |
138 |
Nakupvakci.cz |
102 |
Amplion.cz |
nezveřejňuje |
Slever.cz |
60 |
Slevoteka.cz |
60 |
NewGo.cz |
54 |
Zdroj: Slevin.cz a jednotlivé servery |
„V roce 2012 se na špičce slevových serverů žádné velké změny neudály,“ říká Michal Menšík ze slevového agregátoru Slevín.cz. „Od páté, možná šesté pozice se ale objevilo několik nováčků. A několik těch, kteří z žebříčku vypadli,“ dodává.
Slevové servery blíže k e-shopům
Slevové servery se specializují a přibližují k e-shopům sortimentem, šíří nabídky i fungováním. „Velmi si pochvalujeme kamenná zákaznická centra a sítě výdejních i platebních míst po celé republice,“ komentuje proměnu Vladimír Hlaváček, marketingový ředitel Zapakatel.cz
Ve Spojených státech se slevové servery také přibližují e-shopům. Více prodávají skutečné zboží než pouhé poukazy „na slevu“. A je také běžné, že prodávané zboží přímo nakupují. Mění se původní role zprostředkovatele slevy a marketingového nástroje.
Podle analytiků Forrester Research je slevový trh v USA saturovaný a čeká ho konsolidace, včetně zániku některého z větších hráčů. Hovoří se o tamní dvojce, LivingSocial.com, coby možném kandidátovi. Analytici z Wall Street ale tamní jedničce, Grouponu, předpovídají světlou budoucnost (viz It's Adapt-or-Die Time for Daily Deals Firms a Australian group buying sites. Here to stay or fading fast?)
Změny potvrzuje i Tomáš Čupr, zakladatel Slevomat.cz, který v lednu uvedl: „Soustředili jsme se především na rozšiřování nabídky zboží. V roce 2011 byl obrat ve zboží 41 milionů korun, v loňském roce vzrostl více než pětinásobně na 227 milionů.“
Pomáhá specializace i péče o zákazníky
Slevovému nakupování v Česku prospívá i specializace některých serverů. „Vždy jsme byli dobří v cestování,“ uvádí Vladimír Hlavaček ze Zapakatel.cz.
Ušetřit peníze za dovolenou je snadné stejně jako u koupě zboží, zážitků či služeb. Zákazníci jsou ale vybíravější a náročnější. Chtějí kvalitu, záruky vrácení peněz, široké možnosti plateb, snadné doručení i osobní odběr. Dokáží se rychle zorientovat i v tom, jestli je někdo dobrý právě na cestování nebo třeba na oblečení.
„Slevové nabídky s módním zbožím se ve větším množství začaly objevovat od října 2012. Od prosince již zastávají první příčky v žebříčcích. Do té doby nejoblíbenější gastronomie se nyní pohybuje o několik příček níže. Její význam však stále nelze opomenout. Nejčastěji lidé nakupují steaky a zahraniční i českou kuchyni,“ komentuje vývoj Michal Menšík ze Slevín.cz.
TOP 10 na českých slevových serverech |
|
Únor 2013 |
Září 2012 |
Móda | Gastronomie |
Česká kuchyně | Móda |
Šperky | Zážitky |
Sushi | Hubnutí |
Péče o pleť | Kavárny |
Hubnutí | Masáže |
Kadeřník | Epilace, depilace |
Kavárny | Péče o pleť |
Wellness, masáže | Kadeřník |
Řas | Manikúra, pedikúra |
Zdroj: slevový agregátor Slevín.cz |
Slevové servery a agregátory sice z pohledu návštěvnosti (viz tabulka) na největší e-commerce web (Heureka.cz s 2,1 milionem měsíčních návštěvníků) nemají, ale stále jde o stovky tisíc návštěvníků. A to v měření Netmonitoru chybí největší slevový server, tedy Slevomat.cz
České slevové servery/agregátory podle návštěvnosti |
|
Skrz.cz (agregátor) | 513 559 |
Zapakatel.cz | 263 155 |
Hyperslevy.cz | 225 011 |
Slevin.cz | 124 903 |
Sleviste.cz | 103 390 |
Zdroj: Netmonitor (reální uživatelé za měsíc) |
Další změny? Zákazníci více platí přímo online
Z dat Sdružení pro bankovní karty plyne, že dochází k výraznému vzestupu plateb online (viz graf). V roce 2012 přes internetové obchody proteklo skoro 9 miliard korun. Počet internetových plateb kartou vzrostl meziročně o více než 54 %, objem nákupů o téměř 40 %. Průměrná částka hrazená v internetovém obchodě byla 1 025 Kč.
„V roce 2012 proběhlo na Zapakatel.cz 63,3 % plateb převodem, 26,2 % kartou,“ říká Vladimír Hlaváček. „Zákazníci stále mají v oblibě placení převodem, a to i přes to, že rok 2012 přinesl vzestup plateb kartou a snížení plateb v hotovosti,“ dodává.
Ztrátu popularity dobírek například nedávno potvrdila třeba i Kasa.cz. Dříve dominantní (53 % zákazníků) platební cesta je dnes stěží na druhém místě, vytlačují ji platby v hotovosti, platební kartou i bankovní převody. „Zákazníci začali také daleko více věřit online bankovním převodům, jejichž podíl od roku 2011 vzrostl pětkrát na 15 %,“ uvedla Jitka Součková z Kasa.cz.