Hlavní navigace

Jak se dařilo a daří slevovým serverům? Stále více se přibližují e-shopům

10. 4. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Isifa
Slevové servery jsou v oblibě i v zahraničí, byť se všude jejich počet zmenšuje a hledají novou tvář a nové cesty k zákazníkům. Jak se dařilo a daří slevovým serverům v Česku?

V loňském roce utržily české slevové servery přes tři miliardy korun a počet jejich zákazníků neustále roste. Pomohl i zánik desítek menších hráčů, z původních tří stovek zbylo něco přes padesát serverů. Petr Kováčik z vyhledávače slev Skrz.cz komentuje další vývoj tak, že „v roce 2012 šlo o 60% nárůst obratu, letos očekáváme růst 30 až 40 %“.

Největší slevové servery v ČR (podle obratu)

Obrat 2012 (mil Kč)

Slevomat.cz

758

Vykupto.cz

320

Zapakatel.cz

260

Hyperslevy.cz

159

Pepa.cz

138

Nakupvakci.cz

102

Amplion.cz

nezveřejňuje

Slever.cz

60

Slevoteka.cz

60

NewGo.cz

54

Zdroj: Slevin.cz a jednotlivé servery

V roce 2012 se na špičce slevových serverů žádné velké změny neudály,“ říká Michal Menšík ze slevového agregátoru Slevín.cz. „Od páté, možná šesté pozice se ale objevilo několik nováčků. A několik těch, kteří z žebříčku vypadli,“ dodává.

Slevomat.cz

Slevové servery blíže k e-shopům

Slevové servery se specializují a přibližují k e-shopům sortimentem, šíří nabídky i fungováním. „Velmi si pochvalujeme kamenná zákaznická centra a sítě výdejních i platebních míst po celé republice,“ komentuje proměnu Vladimír Hlaváček, marketingový ředitel Zapakatel.cz

Ve Spojených státech se slevové servery také přibližují e-shopům. Více prodávají skutečné zboží než pouhé poukazy „na slevu“. A je také běžné, že prodávané zboží přímo nakupují. Mění se původní role zprostředkovatele slevy a marketingového nástroje.

Podle analytiků Forrester Research je slevový trh v USA saturovaný a čeká ho konsolidace, včetně zániku některého z větších hráčů. Hovoří se o tamní dvojce, LivingSocial.com, coby možném kandidátovi. Analytici z Wall Street ale tamní jedničce, Grouponu, předpovídají světlou budoucnost (viz It's Adapt-or-Die Time for Daily Deals Firms a Australian group buying sites. Here to stay or fading fast?)

Změny potvrzuje i Tomáš Čupr, zakladatel Slevomat.cz, který v lednu uvedl: „Soustředili jsme se především na rozšiřování nabídky zboží. V roce 2011 byl obrat ve zboží 41 milionů korun, v loňském roce vzrostl více než pětinásobně na 227 milionů.

Pomáhá specializace i péče o zákazníky

Slevovému nakupování v Česku prospívá i specializace některých serverů. „Vždy jsme byli dobří v cestování,“ uvádí Vladimír Hlavaček ze Zapakatel.cz.

Ušetřit peníze za dovolenou je snadné stejně jako u koupě zboží, zážitků či služeb. Zákazníci jsou ale vybíravější a náročnější. Chtějí kvalitu, záruky vrácení peněz, široké možnosti plateb, snadné doručení i osobní odběr. Dokáží se rychle zorientovat i v tom, jestli je někdo dobrý právě na cestování nebo třeba na oblečení.

Slevové nabídky s módním zbožím se ve větším množství začaly objevovat od října 2012. Od prosince již zastávají první příčky v žebříčcích. Do té doby nejoblíbenější gastronomie se nyní pohybuje o několik příček níže. Její význam však stále nelze opomenout. Nejčastěji lidé nakupují steaky a  zahraniční i českou kuchyni,“ komentuje vývoj Michal Menšík ze Slevín.cz.

TOP 10 na českých slevových serverech

Únor 2013

Září 2012

Móda Gastronomie
Česká kuchyně Móda
Šperky Zážitky
Sushi Hubnutí
Péče o pleť Kavárny
Hubnutí Masáže
Kadeřník Epilace, depilace
Kavárny Péče o pleť
Wellness, masáže Kadeřník
Řas Manikúra, pedikúra

Zdroj: slevový agregátor Slevín.cz

Slevové servery a agregátory sice z pohledu návštěvnosti (viz tabulka) na největší e-commerce web (Heureka.cz s 2,1 milionem měsíčních návštěvníků) nemají, ale stále jde o stovky tisíc návštěvníků. A to v měření Netmonitoru chybí největší slevový server, tedy Slevomat.cz

České slevové servery/agregátory podle návštěvnosti

Skrz.cz (agregátor) 513 559
Zapakatel.cz 263 155
Hyperslevy.cz 225 011
Slevin.cz 124 903
Sleviste.cz 103 390
Zdroj: Netmonitor (reální uživatelé za měsíc)

Další změny? Zákazníci více platí přímo online

Z dat Sdružení pro bankovní karty plyne, že dochází k výraznému vzestupu plateb online (viz graf). V roce 2012 přes internetové obchody proteklo skoro 9 miliard korun. Počet internetových plateb kartou vzrostl meziročně o více než 54 %, objem nákupů o téměř 40 %. Průměrná částka hrazená v internetovém obchodě byla 1 025 Kč.

MMF24

Online transakce (Zdroj. Sdružení pro bankovní karty)

V roce 2012 proběhlo na Zapakatel.cz 63,3 % plateb převodem, 26,2 % kartou,“ říká Vladimír Hlaváček. „Zákazníci stále mají v oblibě placení převodem, a to i přes to, že rok 2012 přinesl vzestup plateb kartou a snížení plateb v hotovosti,“ dodává.

Ztrátu popularity dobírek například nedávno potvrdila třeba i Kasa.cz. Dříve dominantní (53 % zákazníků) platební cesta je dnes stěží na druhém místě, vytlačují ji platby v hotovosti, platební kartou i bankovní převody. „Zákazníci začali také daleko více věřit online bankovním převodům, jejichž podíl od roku 2011 vzrostl  pětkrát na 15 %,“ uvedla Jitka Součková z Kasa.cz. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).