Jak vydělat na fotografiích (nejen) z dovolené

25. 8. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Zdroj: sxc.hu Autor: 74287
Zdroj: sxc.hu
Pořídili jste si krásné a zajímavé snímky z dovolené? A napadlo vás, že byste na nich mohli také vydělat? Nemusíte být ani fotografové profesionálové. Na Internetu existuje velké množství fotobank, které vám při dodržení určitých pravidel dají vydělat. Pravidelnějších příjmů se ale dočkáte až při portfóliu mezi jedním a dvěma tisíci snímky v několika fotobankách.

Fotobanky dnes již nepřijímají jen velké balíky snímků od profesionálních fotografů. Některé z nich umožňují prodávat i jednotlivé fotografie a otvírají tak cestu pro rozvoj prodeje amatérských snímků. Na druhou stranu je nutná určitá minimální technická výbava a především fotografický talent, nebo přinejmenším cvik. Také je potřeba se rozloučit s představou rychlého zisku. Ač se to možná na první pohled do ceníků jednotlivých služeb nebude zdát, vybudovat slušně vydělávající portfólio je při běžném zaměstnání běh na dlouhou trať. Při nahrání pěti fotografií za den a stoprocentním úspěchu schvalování je to nejméně rok nebo spíše dva.

Platby jsou vypláceny z fotobank nejrůznějším způsobem, ale asi nejčastější je převod na PayPal či Moneybookers účet, případně šek. Pokud se tedy chcete pustit do prodeje fotografíí, hodí se vlastnit nějakou elektronickou peněženku. Z dalších nutností je, kromě počítače s připojením na Internet, důležité fotografické vybavení. Za minimum by se dala nejspíše označit digitální zrcadlovka s 6 MPx, ale doporučuji spíše 10 MPx a více. Máte prostor na ořezy a vyrovnávání fotografie, ale také větší šanci na prodej snímku. V současnosti je nejlepší volba fotoaparát s ukládáním snímků ve formátu RAW. Nutností je také nějaký program na úpravy snímků. Dle mého soudu obvykle postačí například zdarma dostupný GIMP.

Nabízet lze pochopitelně jakékoli snímky, ale je dobré vědět, že ne všechny mají stejnou šanci na schválení, které je nutné pro zařazení do fotobanky. Předně jsou to technické parametry; kromě avizované velikosti snímku 6 MPx a více je nutná maximální ostrost a absence šumu. Právě na ten jsou obvykle recenzenti poměrně citliví a je tedy dobré dát si na jeho odstranění patřičně záležet. Obecně platí, že větší šanci mají barevné snímky. Pokud jde o motivy, pak se asi nejlépe prodávají lidé v nejrůznějších životních situacích a se zajímavými výrazy. Pamatujte, že pokud fotíte nějakého člověka (nikoli dav), pak je nutné mít jeho písemný souhlas s prodejem a publikací fotografie.

Zisky je poměrně těžké odhadnout. Pravidelnějších příjmů se dočkáte až při portfóliu mezi jedním a dvěma tisíci snímky v několika fotobankách. Naopak zřejmá výhoda je v tom, že pokud již portfólio jednou vybudujete, generuje zisk poměrně dlouho bez potřeby nějakých větších zásahů. Klíčem k prodejnímu úspěchu jsou především vhodně zvolená klíčová slova, názvy snímků a jejich popisky. Proto je dobré umět co nejlépe anglicky a těmto věcem věnovat patřičný čas. Pokud tak neučiníte, nemůžete čekat žádné velké příjmy.

Fotobanky

Nyní se podíváme na příklady několika fotobank, ve kterých je možné běžně (bez velkého portfólia) prodávat snímky (řazeno abecedně):

BIG Stock Photo

Bigstock

Je zde nutné složit formální vstupní test. Fotobanka nabízí jeden z největších zisků na prodanou fotografii. Server Mikrofotobanky ale uvádí, že prodejnost na tomto serveru je velmi malá a že se reálně nevyplatí věnovat mu čas.

Crestock

Crestock

Tato fotobanka neobsahuje (stejně jako Fotolia či Dreamsite) žádné vstupní testy. Je proto vhodná také pro začínající fotografy. Na druhou stranu je proces recenze jednotlivých fotografií poměrně přísný, což může mnohé uživatele odradit. Nevýhodou je relativně malá provize z prodaného snímku, která je buď 20 % (pod sto prodaných snímků) nebo 30 % (nad sto) z ceny fotografie. Při zvážení standardní ceny 5 USD je to zisk pouze 1 USD na prodaný snímek, což je poměrně málo.

Dreamstime

Dreamstime

Osobně má nejoblíbenější fotobanka. Nabízí poměrně přehledné prostředí a rychlé recenzní řízení. Vždy se podrobně dozvíte, proč ta která fotografie neuspěla. Je tedy vhodná především pro začínající fotografy, kteří na sobě a svých snímcích chtějí pracovat. Na druhou stranu při prodeji fotografií nečekejte žádné závratné zisky (alespoň ze začátku), lepší je to u vektorových obrázků a další grafiky.

Fotobanka.cz

Fotobanka.cz

Jedná se o zajímavý český projekt. Prodejní ceny fotografií se pohybují kolem 1000 Kč a vzhledem k podílu na prodané fotografii (40 %) se může honorář jevit poměrně zajímavě. Prodávají se opravdu komerčně zajímavé snímky a neprodává se jich mnoho. Pokud máte něco, co by se opravdu prodávat mohlo, pak šanci máte. Na druhou stranu počítejte obecně s nižšími příjmy než ze zahraničních projektů.

Fotolia

Fotolia

Také ne úplně nejpřísnější fotobanka, která je provázána také s některými českými fotobankami. Zajímavostí je viditelné pořadí fotografů dle úspěšnosti prodeje.

Istockphoto

Istockphoto

Zde získáte asi největší zisk na jednu fotografii. Na druhou stranu je potřeba počítat s tím, že není úplně snadné se do této fotobanky dostat.

Shutterstock

Shutterstock

U této fotobanky je nejrychleji vidět, jaké fotky jdou na odbyt. Z hlediska okamžitého zisku je to nejlepší fotobanka. Jsou zde však tvrdé vstupní testy, které musí nový člen absolvovat. Editory fotografií na vstupních testech jsou zde evidentně různorodí lidé. Někdy schválí všechny vaše fotky, někdy skoro žádnou.

Stockxpert

Stockexpert

Nabízí 50 % z každé prodané fotografie. Je zde nutné skládat vstupní test a dodat tři fotografie k posouzení. Pro začátečníky bych preferoval spíše Fotolia či Dreamstime.

Licence

Rozhodně se nejedná o úplný výčet. Navíc je potřeba zmínit také fotobanky akceptující jen velké kolekce fotografií. Jako příklad lze uvést Profimedia či Isifa. Ty jsou ale vhodné pouze pro ty, co se fotografií opravdu živí.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Pokud se chcete prodeji fotografií věnovat, pak zvažte také to, pod jakou licencí snímky nabízíte. Zda je výhodné vsadit vše na jednu fotobanku a mít větší zisk (to platí pouze u některých fotobank), nebo své snímky nabízet na více místech. Například u Dreamstime se exkluzivní prodej poměrně vyplácí a pokud své fotky prodáváte jen jako koníček za pár minut večer, nemusí se pak jednat o špatnou cestu.

Pokud se chcete o fotobankách dozvědět více z pohledu fotografa, pak by vám rozhodně neměl uniknout rozhovor rozhovor s Jiřím Václavkem na DIGIareně. Jako poznámku na závěr snad jen upozornění, že některé fotobanky nabízejí možnost lákání nových fotografů. Z jejich prodeje pak máte dílčí zisk také vy. Lákání se v tomto směru tedy může dobře vyplatit.

Zkusíte prodat svoje fotografie?

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).