Nova má čtyři kanály, mohla by jich mít až osm
Televize Nova se nikdy netajila přáním obsadit svými programy celou jednu celoplošnou síť pro zemskou digitální televizi. Nikdy ale neřekla, zda by všechny programy v tomto multiplexu vysílala volně, tedy pro diváky bezplatně, nebo zda by část kanálů byla zakódovaná a zájemci by k jejich sledování potřebovali speciální dekódovací karty (s patřičným měsíčním poplatkem). Není také jasné, zda by se jí obsazení celého multiplexu vyplatilo, protože šíření jednoho programu v celoplošné digitální síti vyjde minimálně na 50 až 70 milionů korun ročně. Jisté však je, že jeden volný celostátní multiplex tu brzy bude: České Radiokomunikace loni v prosinci převzaly firmu Czech Digital Group, která provozuje multiplex 3.
Právě v multiplexu 3 dosud vysílaly jen dvě televize, z nichž jedna, zpravodajská Z1, koncem letošního ledna nečekaně skončila. Druhý program v multiplexu 3, televize Public, má s operátorem podepsanou smlouvu do příštího roku. A České Radiokomunikace vyčkávají na bohatého klienta. Nova už dnes provozuje čtyři programy: vedle hlavní Novy a filmové Novy Cinema, které vysílají v multiplexu 2, také placené kanály Nova sport a MTV, dostupné pouze po kabelu, IPTV a na satelitu. Z dosavadních plánů Novy přitom vyplývá, že by ráda rozšířila portfolium až na osm televizních stanic a zaměřila se s nimi na různé typy publika, které částečně oslovuje už dnes svým hlavním programem.
Generální ředitele Primy a Novy, Marka Singera a Jana Andruška, čeká bitva o obsazení prázdných míst na televizní mapě České republiky. Zatím válčí jen o ochranné známky. (Foto: TV Nova)
Na cestě je ženský program. Bude to Doma nebo Lady?
Můžu říci, že pracujeme na několika kanálech. Postupně si myslím, že minimálně jeden z těch kanálů tlačíme tak, abychom byli připraveni ho nasadit, jakmile to trh umožní,
prohlásil minulý týden na tiskové konferenci Novy k jarnímu programovému schématu její generální ředitel Jan Andruško. Z názvů, o jejichž registraci Nova požádala koncem ledna patentový úřad a ve stejný den, kdy pořádala tiskovku (1. února) registrovala i jejich internetové domény, vyplývá, že tím nejrozpracovanějším programem by měl být ženský kanál. Jen se zatím neví, zda se bude jmenovat Doma, stejně jako ten samý program majitele Novy na Slovensku a v Chorvatsku (a jako ženský web Novy, který se „shodou náhod“ jmenuje Doma.cz), nebo Lady, případně Nova Doma či Nova Lady.
S ženskými kanály má majitel Novy, skupina CME, mnoho zkušeností. Nejen se slovenskou televizí Doma, kterou loni postavila jako svůj druhý program Markíza, a její chorvatskou kopií, již pro změnu provozuje chorvatská televize Nova, ale především v Rumunsku. Slovenská televize Doma totiž vznikala podle rumunského vzoru, programu Acasa TV, který vznikal pod vedením dnešního prezidenta CME Adriana Sarbu. Z Rumunska už Nova před čtyřmi lety převzala koncept filmového kanálu, když svoji Novu Cinema postavila podle vzoru rumunské stanice Pro Cinema, rovněž „dítka“ Adriana Sarbu. Dalším argumentem, který podporuje tezi brzkého startu ženského kanálu Novy, je orientace CME na prodej práv k rumunským telenovelám i snaha oslovit publikum seriálem Tisíc a jedna noc.
Dalším novým programem Novy bude z největší pravděpodobností ženský kanál Doma, který už vysílá na Slovensku a v Chorvatsku. V obou zemích ho provozuje majitel Novy, skupina CME. Vzorem pro tento program byla další stanice CME, rumunská Acasa TV. (Repro: Mediálne.sk)
Vyloučen není ani zpravodajský kanál Novy
Před sedmi lety, když Nova žádala o licence pro čtyři tematické digitální stanice, počítala i s vlastním zpravodajským kanálem Nova news. Tehdejší generální ředitel Petr Dvořák říkal, že by rád využil potenciálu Televizních novin, ale protože je zpravodajská televize přece jenom drahá a její sledovanost nebývá vysoká, nebyl tento kanál pro Novu prioritní. Situace na trhu se ale mění, diváci hromadně opouštějí plnoformátové televize a odcházejí k tematickým kanálům. Značka Nova sice stále funguje dobře, může se ale stát, že hlavní program Novy postupně zcela ztratí své opodstatnění. Mohl by se přeměnit na zpravodajský nebo bulvárně laděný zpravodajsko-publicistický kanál. Ostatně, rozšíření zpravodajství Novy, plánované od příštího týdne, může být zkouškou, zda by to fungovalo.
Nezapomínejme, že Nova v roce 2007 otevřela nákladné zpravodajské centrum na Barrandově, které ji stálo 600 milionů korun a jeho využití pro pár zpravodajských relací denně je nedostatečné. Navíc z trhu zmizela jediná komerční zpravodajská televize Z1, samotná redakce zpravodajství Novy má díky integraci tiskové agentury Mediafax nadprodukci zpráv a veřejnoprávní ČT 24 pomalu opouští koncept „zážitkové televize“, který razil její bývalý šéf Milan Fridrich, a přechází k tradičnímu, ale už poněkud zastaralému systému tematických magazínů. Nově se tedy otevírá místo na trhu, po kterém může chňapnout jedině silný hráč s technickým, personálním a finančním zázemím. I když to třetí asi bude problém – pokud ovšem stávající úspory na Nově nepřichází právě kvůli podobnému projektu.
Rozšíření zpravodajských relací Novy může být předehrou pro vznik samostatného zpravodajského kanálu. Na snímku nová grafika Televizních novin, kterou bude Nova používat od této neděle 13. února. (Foto: TV Nova)
Na koho se dá ještě cílit? Na děti, rodiny a kutily
Při vymýšlení projektů nových tematických kanálů každý provozovatel ustrne u několika základních cílových skupin. Stejné je to s Novou, která si koncem ledna registrovala několik variant pro dětský či rodinný kanál (Nova Kids, Nova Cartoon, Nova Family) a televizi pro kutily, zahrádkáře, chovatele a sběratele (Nova Hobby). Obojí dává smysl. Dětské televize u nás vysílají pouze na kabelu a satelitu jako placené kanály, jediný plánovaný pozemní program TV Pohoda, který má vysílat volně, svůj start neustále odkládá. Přitom děti a především jejich rodiče jsou vděčné a inzertně výhodné publikum. Své by o tom mohli vyprávět zástupci českých verzí programů Disney Channel, JimJam, Minimax/Animax či DuckTV (nebo televize Barrandov se svým Animáčkem), kteří se logicky plánů na jakoukoli českou bezplatnou televizi pro děti bojí.
Šířeji zaměřený rodinný program, kterým by mohla být Nova Family, by zase „vyfoukl“ diváky konkurenční Primě, která o vlastní rodinné televizi (za niž označuje i svůj hlavní program) mluví už řadu let (včetně názvu Prima Family, který si však dodnes nedala registrovat) a mohl by se doplňovat s ženským programem Novy. Program po kutily Nova Hobby by mohl být zajímavým odbytištěm pro product placement a teleshopping a navíc by oslovil věrnou skupinu diváků pořadů Rady ptáka loskutáka či Receptáře prima nápadů. Zajímavé je, že Nova si koncem ledna registrovala i název pro hudební kanál Nova Music. Že by ji už nebavilo platit miliony korun za využívání značky MTV a uvažovala o vlastní cestě? I to je možné.
Sečteno a podtrženo, portfolio televizních programů Novy, o kterém nejsledovanější česká televize mluví jako o Nova Group, by nakonec mohlo vypadat takto:
- Plnoformátový – Nova
- Filmový – Nova Cinema
- Sportovní – Nova Sport
- Hudební – MTV/Nova Music
- Ženský – Nova Doma/Nova Lady
- Dětský/rodinný – Nova Kids/Nova Cartoon/Nova Family
- Hobby – Nova Hobby
- Zpravodajský – Nova news
Prima průběžně plánovala také až osm televizních kanálů
Podobnou cestou jako Nova se chce vydat i Prima, která dnes provozuje tři celoplošné programy, z nichž dva ale sdílejí jednu programovou pozici v celoplošném multiplexu 2. Vedle hlavního programu Primy jde o Primu Cool zaměřenou na mladé diváky a televizi R1, která vysílá v dopoledních časech na Primě Cool a zpočátku se zaměřovala výhradně na regionální zpravodajství produkované studii R1 v Plzni, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Liberci, Jihlavě či Olomouci. Nyní R1 vysílá i různé telenovely a starší zahraniční seriály či filmy, většinou „odpad“ z programových balíků, které Prima nakupuje jako akvizici. Vedení televize nechává tento program „spát“ do doby, než bude připraveno jej osamostatnit.
Ono osamostatnění by mohlo přijít poměrně brzy. Generální ředitel Primy Marek Singer se nechal minulý týden na tiskové konferenci k jarnímu programovému schématu slyšet, že rovněž Prima brzy počítá s dalším vlastním programem, ale stejně jako šéf Novy Jan Andruško nechtěl být konkrétnější. Prima si však v lednu požádala o registraci názvů a log Prima Doma a Prima love, která graficky odpovídají logotypu Primy Cool či Primy R1. Z názvů vyplývá i zaměření takové televize: měl by to být ženský, případně rodinný kanál. O takovém Prima uvažuje opravdu dlouho, vždyť už před časem získala licenci pro digitální stanici Prima klub, kterou přejmenovala na R1.
Generální ředitel Primy Marek Singer mluvil o nových kanálech této televize už loni v únoru. Tehdy Prima čekala na konec finanční krize. (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)
Boj o ženské publikum dává smysl. Kdo bude první?
Prima má u ženského publika tradičně lepší postavení než Nova, protože původně cílila právě na ženy. Za nynějšího ředitele Marka Singera a po startu Prima Cool se k tomuto svému zaměření znovu vrací, i když nechce přijít ani o mužské diváky. Vyloženě ženský kanál by se ale měl o co opřít, zvlášť co se týká propagace. Prima si ale musí pospíšit, aby jí tuto skulinu na trhu neobsadila Nova, která k tomu má se zázemím slovenské televize Doma, ženského kanálu sesterské Markízy, veškeré předpoklady. Nova si navíc už loni v dubnu registrovala internetové domény pro dvě varianty názvu ženského kanálu (Nova Doma a Nova Lady), tudíž na tomto projektu pracuje minimálně rok a má na čem stavět (logo a koncept televize Doma).
Na ženy mohl cílit i další program Primy, který plánovalo ještě předchozí vedení Martina Dvořáka. Šlo o program Prima shop, ke kterému si Prima registrovala i logo. V té době se na českém trhu rozmáhaly různé nabídkové televize (namátkou Top TV, plánovaný program Nat1, apod.). Teleshoppingová stanice vlastně z hlediska obsahu nic nestojí a pořád vydělává. Těžko říct, jakým způsobem by ale šířila svůj signál. Pozemní vysílání by pro ni bylo přeci jenom drahé, navíc nové vedení Primy po vstupu strategického investora (švédské skupiny MTG) od těchto plánů ustoupilo a míří na jasněji definované cílové skupiny. Z Dvořákovy éry Primě zůstaly i ochranné známky a loga ke kanálům Prima svět (patrně dokumentární?), Prima 1 a Prima 2.
Až na výjimky, kterou je třeba nedělní Partie, cílí hlavní program Primy hlavně na ženy (Foto: TV Prima)
Zpravodajský kanál už Prima má. I když regionální
Prima se z povahy své hlavní licence nevyhýbá ani projektu zpravodajského kanálu. Licenční podmínky ji zavazují sdílet programovou pozici v multiplexu (a také analogové kmitočty) s regionálními televizními studii, která se v přesně stanovené časy (17:40 – 18:00 hod.) připojují do jejího celostátního programu s regionálním zpravodajstvím a publicistikou. Část těchto studií vlastní přímo Prima prostřednictvím společnosti Regio Media, část patří Regionální televizní agentuře (RTA) Jaroslava Berky. „Svoje“ regiony Prima přejmenovala na studia R1 a vytvořila si z nich vlastní zpravodajskou síť, která tvoří páteř celostátního programu R1 (jak už bylo výše řečeno, tento program zatím živoří na společné programové pozici s Primou Cool a čeká na svůj čas).
Z dalších projektů, které zatím spadly pod stůl, stojí za zmínku sportovní kanál Prima Sport, filmový kanál Prima Kino a plnoformátová stanice Prima Plus. Názvy a loga těchto programů si Prima nechala zaregistrovat u patentového úřadu již za současného ředitele Marka Singera, ale například myšlenku sportovního kanálu zcela jistě opustila, protože od letošního roku zcela zrušila svoji vlastní redakci sportu a přestala nakupovat práva pro veškeré sportovní přenosy. Značku Prima Kino televize zatím používá pro filmy, které vysílá na svém hlavním programu a název Prima Plus zůstává opředen tajemstvím. Zřejmě by šlo skutečně o nějaký nadstavbový plnoformátový kanál, stejně jako dříve uvažované Primy 1 a 2 a také Prima klub.
„Spící“ televize R1 je základem zpravodajského kanálu Primy, který bude hodně regionalizovaný. Prima by byla ráda, kdyby se na hlavním programu zbavila regionálního odpojování. (Foto: DigiZone.cz)
Nové kanály Primy vzniknou v „dohledné době“
Zaregistrovali jsme si více různých log, protože začínáme budovat jakousi rodinu kanálů Primy a je celkem logické, že si budeme registrovat, jak by tato rodina měla vypadat. Zatím máme jenom dva kanály, ale ono jich časem samozřejmě bude víc,
řekl už loni v únoru v rozhovoru pro DigiZone.cz generální ředitel Primy Marek Singer. Ta doba je dohledná, ale je to hodně závislé na tom, jak se bude vyvíjet trh,
dodal. Prima podle něj čeká na konec ekonomické krize a oživení reklamního trhu. To však nepřichází tak rychle, jak si komerční televize v Česku představovaly. Sama Prima chtěla přispět ke konci krize tím, že masivně investovala do loňského podzimního schématu, a programově se „rozšoupne“ i letos na jaře. Zda to stačí na start nového programu, je ale diskutabilní.
Singer si totiž na nedávném semináři v Poslanecké sněmovně o reklamě v České televizi posteskl, že pokud poslanci prodlouží ČT možnost vysílat reklamu i po roce 2012, mohlo by se stát, že Prima bude muset ukončit vysílání svého druhého programu Prima Cool. Nakolik šlo o součást píárové strategie, kterou se Prima s Novou snaží odebrat ČT reklamu a poprat se o půlmiliardový inzertní koláč, který nyní plyne na Kavčí hory, je otázka. Prima by se ale těžko zbavovala programu, který patří mezi nejdynamičtěji se rozvíjející české digitální televize a jenž v některých cílových skupinách sleduje více diváků než její mateřskou stanici. Jak by mohlo vypadat portfolio „Prima Group“, pokud by druhá největší komerční televize dotáhla všechny uvažované projekty tematických kanálů? Asi takto:
- Plnoformátový – Prima + Prima Plus (nebo Prima 1 + Prima 2)
- Pro mladé – Prima Cool
- Zpravodajský – Prima R1
- Ženský/Rodinný – Prima Doma/Prima love/Prima klub
- Filmový – Prima Kino
- Sportovní – Prima Sport
- Teleshoppingový – Prima shop
- Dokumentární – Prima svět