Hlavní navigace

Jakub Mach: Náš Yedwik osloví uživatele Twitteru automaticky, přesto nespamuje

24. 10. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Sledovat na Twitteru nebo na dalších sítích výskyty určitých zmínek nebo odkazů, na které budete reagovat, abyste podpořili svůj obchod, svou firmu — to je pro člověka pracné. Tvůrci ZoomSphere zkusili tuto činnost zautomatizovat tak, aby nepůsobila jako spam.

Odpovídá Jakub Mach, ředitel a majitel společnosti MicroMedia.

Co je Yedwik?

Na Twitteru i na dalších sociálních sítích se sdílí spousta odkazů na webové stránky. Jejich sdílením o sobě uživatel hodně prozrazuje: přinejmenším to, že ho obsah sdíleného zajímá — a s tím se dá pracovat. Firmy mohou tuto začínající konverzaci doplnit vlastním odkazem, případně nabídnout alternativu ke sdílení odkazu na konkurenci. Problém je, že ručně takto vstoupíte jen do několika diskusí, zatímco Yedwik vám tento proces pomůže zautomatizovat a zefektivnit pomocí definovaných pravidel a odchozích textů pro automatické odpovědi.

Příklad první:

Na sociální síti se objeví sdílení odkazu „http://www.eshop.com/polozka1“, a vy můžete odpovědět: Pokud se vám líbí polozka1, na našem serveru www.nasserver.cz ji najdete za levnější cenu.

Příklad druhý:

Na sociální síti se objeví sdílení odkazu „http://www.lastminute.cz/bulharsko“. Na to můžete odpovědět: V Bulharsku nezapomeňte navštívit Aquapark na Slunečném pobřeží. Více na www.mujserver.cz.

Yedwik řeší i problém odpovídání až po delší době, který může být pro zaujetí potenciálního návštěvníka klíčový. Manuálním zpracováním totiž můžete nabrat i půldenní zpoždění oproti vzniku konverzace. Na vzniklé konverzace je přitom třeba reagovat hned — ne druhý den, ne za půl dne.

Přestože se odpovídá automaticky, není to spam. Odpovídáte pouze na konkrétní konverzace — znáte jejich obsah a odpovídáte v kontextu. Výsledkem je, že lidé takové zprávy přijímají s poděkováním a mnohdy je dokonce šíří dál (retweetují). Yedwik má v sobě navíc i sadu dalších opatření, která zabraňují tomu, aby se jeden uživatel oslovoval vícekrát, aby vaše pravidla publikovala stejný text za sebou apod. Pravidel je více — preferujeme kvalitu před kvantitou.

Podporuje Yedwik mimo Twitter ještě jiné sítě? Zatímco uživatelé Twitteru bývají cizím vstupům do hovoru otevření, nebude totéž třeba na Facebooku působit vtíravě?

Zatím Yedwik podporuje pouze Twitter, protože tam je naše mechanika nejefektivnější, a také proto, ze primárně cílíme na americký trh. Nicméně rozšíření na Facebook chystáme též. Nemyslím si, že pokud nějaký příspěvek okomentujete tak, ze přiložíte odkaz na nabídku objektivně lákavější, že budete přijati negativně. Spíše záleží na zdravém úsudku uživatelů Yedwiku — aby jej využívali pouze v těch případech, ve kterých je jejich produkt skutečně lepší než ten zmíněný v diskusi, do které se zapojí.

Kdo vytvořil Yedwik? Proč a pro koho?

Yedwik vytvořil tým ZoomSphere.com, což je social-media divize společnosti MicroMedia s. r. o. Je to tedy úspěšný tým s dlouholetými zkušenostmi; jsou za ním hmatatelné výsledky a úspěchy. Yedwik vznikl jako reakce na konkrétní poptávku firem po zefektivnění vstupování do konverzací na Twitteru.

Na internetu je řada zajímavých projektů, kterým se nedaří oslovit potenciální uživatele. Na sociálních sítích denně vzniká spousta konverzací, které se týkají něčího podnikání, ale firmy na ně nedokáží reagovat. Proto vnikl Yedwik, aby jim v tomto směru pomáhal nacházet vhodná témata a také zautomatizoval proces vstupování do konverzací. Projekt ještě budeme upravovat na základě reakcí prvních uživatelů, a to je hlavním smyslem první verze. Není dokonalá, ale je funkční, a stačí k tomu, abychom mohli společně s uživateli dál projekt formovat v plnohodnotný komerční nástroj.

Yedwik je primárně pro „SMEčka“, tedy pro malé a střední firmy, které mají kvalitní produkt a sociální sítě vnímají jako ideální nástroj, kterým oslovit potenciální uživatele. Ideálním segmentem jsou zvláště startupy, které mají výborný produkt, ale nemohou ho dostat na trh, protože si nemohou dovolit dostatečně zainvestovat do běžných kampaní typu PPC.

Jak máte zabezpečeno, aby Yedwik nezačal být využíván k masivnímu spamování?

Monitorujeme nastavené kampaně a pravidla. Jakmile se objeví náznak zneužití projektu ke spamovaní, takovou kampaň zablokujeme.

Na webu píšete, že kampaně musí schvalovat vaši správci. To asi docela omezí jeho růst, škálovatelnost?

Tuto možnost máme do Yedwiku integrovanou. Aktuálně je však vypnuta, protože se ukázalo, že naši uživatelé opravdu chápou, o co se mají snažit, a že spamováním by vystavili riziku primárně svou značku a sociální profily.

Má Yedwik nějakou konkurenci?

Konkurence existuje pouze ve vyhledávání konverzací. Zautomatizované kontextové odpovědi řeší pouze Yedwik. Zautomatizované spamování bez kontextu řeší řada jiných projektů, se kterými se však nechceme poměřovat, protože my nejsme nástrojem pro spammery.

Kdyby úplně všichni, kdo na internetu něco prodávají, nasadili Yedwik, pomůže pak někomu? Je to vlastně další nástroj v bitvě, ve které rozhoduje chytrost nástroje i jeho uživatele…

Taková situace nenastane, takže je to pouze o tom, že kdo bude používat Yedwiku, ten získá konkurenční výhodu.

Kolik stojí užívání Yedwiku?

Zatím nic, nicméně do budoucna zpoplatníme odchozí tweety, a to částkou velmi přátelskou.

Jaké máte první výsledky od uvedení?

Službu zatím nijak nepropagujeme, ale už jsme překonali hranici jednoho tisíce aktivních uživatelů.

V čem je Yedwik napsán?

U nás používáme běžných technologií: to znamená PHP, mySQL, jQuery — žádné perličky pro vývojáře, ale ověřenou klasiku.

Jaké zdroje spotřebovalo jeho vytvoření?

Ideu projektu jsem dal já, formu tomu dal jediný programátor během několika týdnů. U nás hodně sázíme na to, že myšlenku je třeba rychle dostat k zákazníkovi, zvalidovat ji a následně vyhodnotit výsledky. Žádné dlouhé vývoje s neurčitým výsledkem. U Yedwiku jsme neřešili ani grafiku — nemyslím si, že by u takového projektu v této fázi byla klíčová.

Kolik stojí jeho provoz? Bude s přibývajícími uživateli náročný hardwarově?

Vyhledávání většího počtu dotazů na sociálních sítích spotřebuje poměrně dost systémových prostředků, tím spíše, že se snažíme identifikovat každou webovou adresu schovanou za zkracovačem. Nicméně tohle je oblast, se kterou si dlouhodobě umíme poradit. Na ZoomSphere.com procházíme mnohem více sociální sítí a Yedwik.com zatím generuje jen zlomek té náročnosti. Náklady Yedwiku držíme velmi nízko.

Jaké máte s Yedwikem záměry a cíle? Co budete považovat za úspěch?

BRAND24

Yedwikem doplňujeme naše ZoomSphere.com a postupně tak tvoříme sadu nástrojů na správu sociálních sítí. Chceme nastartovat určitou synergii, která bude prospěšná pro všechny naše projekty.

Krátkodobým cílem je získat kritickou masu aktivních uživatelů v řádech desetitisíců. S takovou uživatelskou základnou už můžete nastavit zajímavý business, anebo i oslovit potenciálního kupce, který by projekt povznesl ještě výše.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).