Česká televize dokončila výstavbu veřejnoprávního multiplexu
Pro Českou televizi byl letošní rok finišem digitalizace. Poslední zářijový den spustila poslední z šestadvaceti silných vysílačů veřejnoprávního multiplexu a digitálním signálem všech čtyř programů tak pokryla 99,6 procenta obyvatel České republiky. Nadále však pokračuje v dokrývání svojí sítě, a ke konci prosince zprovoznila již sedmačtyřicátý digitální dokrývač. Zbylé tři celoplošné sítě pro zemskou digitální televizi, multiplexy 2, 3 a 4, na definitivní dokrytí ještě čekají. Multiplex 2, který obsahuje nejsledovanější české komerční televize Nova, Nova Cinema, Prima, Prima Cool a TV Barrandov, momentálně může naladit 90 procent populace (začátkem roku to bylo necelých 64 procent) a zbývá mu zprovoznit šest silných vysílačů.
Multiplex 3, jehož provozovatel, společnost Czech Digital Group (CDG), změnil ke konci roku majitele (stoprocentní podíl koupily České Radiokomunikace, které už pro CDG zajišťovaly všechny základní vysílače sítě 3), zvýšil během letošního roku pokrytí z necelých 55 procent populace na více než 83 procent a stal se celoplošným (zákonem stanovená definice celoplošného pokrytí pro komerční televize hovoří o hranici 75 procent populace). CDG však letos rozhodnutím Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) přišla o 46. kanál v Praze, na kterém provozovala ze tří vlastních vysílačů svůj multiplex 3 rozšířený o programy Prima HD a televize Noe. Pražané tak o ně definitivně přišli.
Zdroj: České Radiokomunikace a Český telekomunikační úřad
Žádného zlepšení pokrytí se nedočkala čtvrtá digitální síť, která měla dosáhnout celoplošného pokrytí nejdříve ze všech čtyř multiplexů. Společnost Telefónica O2, její provozovatel, nespustila žádný nový vysílač a potýkala se s technickými problémy u těch stávajících v Praze, Brně a Ostravě. Multiplex 4 tak zůstává dostupný jen 22 procentům populace, ale pouze těm divákům, kteří mají digitální přijímače kompatibilní s kompresním standardem MPEG-4 a jsou HD ready (zpracují signál programů ve vysokém rozlišení obrazu). ČTÚ nyní usiluje o možnost Telefónice odebrat kmitočty pro multiplex 4, které firma nevyužívá, legislativně je to ale komplikované a firma by se zřejmě odvolala.
České Radiokomunikace otestovaly DVB-T2 a změnily majitele
Největším obchodem letošního roku v České republice se stal prodej Českých Radiokomunikací. Od nadnárodní skupiny Mid Europe je za 14,3 miliardy korun koupily australské fondy Macquarie. Zatím není jasné, zda a jak se obchod projeví na personálních změnách ve vedení Českých Radiokomunikací, která již v létě oznámila, že koncem příštího roku nahradí generální ředitelku Jane Hannah nynější výkonný ředitel Kamil Levinský. Firma také letos v květnu poprvé otestovala v Praze zemskou digitální televizi druhé generace (DVB-T2) a při té příležitosti uspořádala konferenci, na které seznámila odbornou veřejnost se svými plány ohledně vysílání v tomto standardu. Podle nich by České Radiokomunikace měly do letních olympijských her 2012 v Londýně pokrýt signálem DVB-T2 většinu diváků v tuzemsku.
Vytoužený testovací kmitočet pro dlouhodobý experiment DVB-T2 v Praze však České Radiokomunikace nezískaly, ČTÚ jej udělil Českému metrologickému institutu (bývalá firma Testcom, kterou založilo dnes již neexistující ministerstvo informatiky). Radiokomunikace sice zajišťují technickou stránku vysílání, výsledky testování ale ČTÚ poskytne všem zájemcům z řad operátorů sítí pro zemskou digitální televizi. České Radiokomunikace si je tedy nebudou moci nechat jen pro sebe a odvolávat se na obchodní tajemství. Dlouhodobý test DVB-T2 v Praze začal letos v listopadu a budce trvat do konce příštího roku. Experiment probíhá na kanále 25 ze žižkovského vysílače v Praze, který do října 2008 využíval přechodný multiplex A s programy České televize a televizí Nova.
Generální ředitelka Českých Radiokomunikací Jane Hannah oznámila již v létě úmysl opustit ke konci příštího roku funkci. Novým šéfem firmy by se měl stát nynější výkonný ředitel Kamil Levinský. Změní na tom něco prodej firmy australským fondům Macquarie? (Foto: České Radiokomunikace)
Brno, jižní a severní Čechy vypnuly analogovou televizi
Na přelomu května a června ukončily první dva programy České televize, Nova a Prima analogové vysílání z hlavních vysílačů v jižních Čechách. Analogový signál se nadobro odmlčel na vysílačích Kleť u Českého Krumlova, Mařský vrch u Vimperka a Radimovice u Tábora. Po Českobudějovicku následovalo na přelomu srpna a září Ústecko. Analogové televizní vysílání zde přestalo na vysílačích Buková hora u Ústí nad Labem a Jedlová hora u Chomutova. A konečně poslední zářijový den se odmlčela analogová televize v Brně, konkrétně na vysílačích Hády a Barvičova. Kromě těchto tří „velkých“ vypínání analogu, která provázela státní informační kampaň od Národní koordinační skupiny pro digitální vysílání, došlo i na samostatné vypínání silných analogových vysílačů ČT 2 a Primy.
ČT 2 do konce letošního roku vypnula prakticky všechny zbývající silné analogové vysílače. Zbývají jí už jen Veľká Javorina u Uherského Brodu, Ploštiny u Valašských Klobouků a Tlustá hora u Zlína. Na ty však dojde již příští měsíc: analogový signál Dvojky z nich přestane vysílat 31. ledna 2011. Mimořádné vypínání analogu se letos dotklo také televize Prima. Kvůli vzájemnému rušení s multiplexem 3 z krkonošské Černé hory musela předčasně ukončit analogové vysílání z libereckého Ještědu (na kanále 60). Stalo se tak 30. srpna. Další dva analogové programy, Nova a ČT 1, mohou z Ještědu vysílat až do konce června příštího roku. Nova žádné silné analogové vysílače předčasně nevypínala, naopak nadále analogově vysílá ze Zelené hory u Chebu, sušického Svatoboru a klatovského Baráku, i když podle Technického plánu přechodu měla toto vysílání dávno vypnout.
Aktuální pokrytí analogovým signálem televize Prima. Ještě hůře je na tom druhý program České televize. (Zdroj: ČTÚ, obrázek kliknutím zvětšíte)
Nově, ČT 1 a ČT 2 se dramaticky propadla sledovanost
Rozšiřování zemských digitálních sítí a vypínání analogových vysílačů vedlo k obrovským změnám ve sledovanosti původních českých analogových televizních programů. S jedinou výjimkou: televize Prima masivně investovala do podzimního programového schématu a naopak mírně posílila. Ostatní tři ze čtyř „analogových“ televizí významně klesaly. Největší pokles postihl televizi Nova, která ještě začátkem roku dosahovala 36-procentního celodenního podílu na dospělém publiku, a ke konci roku se pohybuje už jen okolo 30 procent. Nově nepomohla ani Nova Cinema, která sice v letošním roce stoupala (z podílu 2,5 procenta v lednu na více než 4 procenta v prosinci), ale její nárůst nestačil kompenzovat pokles hlavního programu Novy.
Poklesu se nevyhnuly ani dva původní programy České televize. ČT 1 vstoupila do letošního roku s průměrným celodenním podílem okolo 19 procent a ukončí ho s výsledky okolo 16,5 procenta. Dramatický propad se dotkl programu ČT 2, který klesl z lednových téměř pěti procent na prosincových méně než 3,5 procenta. Opačný trend letos vykazovala Prima, kterou začátkem ledna sledovalo v průměru 16 procent publika, ke konci prosince to je okolo 18 procent (a na podzim těsně pod 20 procenty). Zájem však stoupal především o nové digitální programy v DVB-T: televize Barrandov posílila z necelých 4 na téměř 6 procent, Nova Cinema z necelých 2,5 na více než 4 procenta, Prima Cool z necelých dvou na více než tři procenta, sportovní ČT 4 z 1,5 na 2,5 procenta a zpravodajská ČT 24 z 2,8 na 4,2 procenta.
Jak se vyvíjely průměrné týdenní podíly českých televizí na dospělém publiku za letošní rok si můžete porovnat v následující tabulce:
50/2010 | 17,28 | 3,36 | 2,49 | 4,17 | 30,23 | 4,11 | 17,75 | 3,07 | 5,65 | 2,24 | 9,65 |
49/2010 | 16,35 | 3,67 | 2,05 | 3,92 | 31,33 | 3,78 | 18,55 | 2,97 | 5,19 | 2,32 | 9,87 |
48/2010 | 16,10 | 3,68 | 2,17 | 3,96 | 31,68 | 3,90 | 19,24 | 2,75 | 5,00 | 2,35 | 9,17 |
47/2010 | 15,62 | 3,90 | 1,62 | 3,30 | 32,69 | 3,69 | 19,21 | 3,02 | 4,80 | 2,35 | 9,80 |
46/2010 | 16,39 | 3,66 | 1,71 | 3,04 | 31,57 | 4,26 | 18,89 | 3,01 | 5,38 | 2,51 | 9,58 |
45/2010 | 17,30 | 3,54 | 1,72 | 3,12 | 31,50 | 3,97 | 18,94 | 2,81 | 4,59 | 2,58 | 9,93 |
44/2010 | 16,74 | 3,39 | 2,57 | 3,18 | 31,24 | 3,93 | 19,29 | 2,85 | 4,73 | 2,43 | 9,65 |
43/2010 | 16,99 | 3,92 | 1,31 | 3,19 | 31,39 | 3,95 | 19,11 | 2,91 | 4,80 | 2,56 | 9,87 |
42/2010 | 16,04 | 3,70 | 2,37 | 3,81 | 32,05 | 3,78 | 20,05 | 2,63 | 4,41 | 2,20 | 8,96 |
41/2010 | 15,45 | 3,75 | 1,47 | 5,03 | 32,00 | 3,89 | 19,65 | 2,73 | 4,37 | 2,40 | 9,26 |
40/2010 | 15,14 | 4,46 | 2,62 | 3,56 | 31,66 | 3,98 | 19,44 | 2,84 | 4,75 | 2,53 | 9,02 |
39/2010 | 15,15 | 4,32 | 4,25 | 3,28 | 31,82 | 3,38 | 18,89 | 2,64 | 4,48 | 2,41 | 9,38 |
38/2010 | 16,90 | 4,10 | 1,89 | 3,82 | 32,51 | 3,46 | 19,19 | 2,78 | 4,07 | 2,39 | 8,89 |
37/2010 | 16,64 | 6,24 | 2,64 | 3,40 | 31,98 | 3,46 | 17,92 | 2,65 | 3,72 | 2,39 | 8,96 |
36/2010 | 16,52 | 3,85 | 2,41 | 3,54 | 32,67 | 3,78 | 18,43 | 2,87 | 3,99 | 2,28 | 9,66 |
35/2010 | 16,72 | 4,50 | 1,36 | 3,78 | 32,27 | 3,38 | 18,93 | 2,75 | 4,05 | 2,39 | 9,87 |
34/2010 | 17,49 | 3,99 | 2,32 | 3,59 | 31,88 | 4,19 | 17,77 | 2,83 | 3,96 | 2,59 | 9,39 |
33/2010 | 18,94 | 4,30 | 2,49 | 3,75 | 29,07 | 4,54 | 16,79 | 2,98 | 4,79 | 2,83 | 9,52 |
32/2010 | 18,37 | 4,69 | 2,09 | 4,91 | 29,78 | 3,77 | 16,22 | 2,95 | 4,67 | 2,69 | 9,86 |
31/2010 | 17,93 | 4,55 | 2,37 | 5,53 | 28,54 | 4,07 | 16,49 | 2,91 | 5,43 | 2,59 | 9,59 |
30/2010 | 17,61 | 5,02 | 5,13 | 3,54 | 27,76 | 4,13 | 16,86 | 2,74 | 4,57 | 2,69 | 9,95 |
29/2010 | 18,84 | 4,90 | 2,08 | 3,58 | 28,41 | 4,26 | 17,16 | 2,88 | 5,10 | 2,61 | 10,18 |
28/2010 | 18,82 | 4,70 | 2,41 | 3,87 | 28,36 | 3,51 | 17,17 | 3,13 | 4,70 | 2,72 | 10,61 |
27/2010 | 17,06 | 8,33 | 3,04 | 3,34 | 27,87 | 3,67 | 16,58 | 2,80 | 4,34 | 2,49 | 10,48 |
26/2010 | 17,78 | 7,30 | 4,00 | 3,87 | 27,91 | 3,47 | 15,69 | 2,63 | 4,27 | 2,83 | 10,25 |
25/2010 | 16,80 | 6,08 | 5,79 | 3,60 | 33,52 | 2,74 | 14,56 | 2,35 | 3,55 | 2,49 | 8,52 |
24/2010 | 16,30 | 6,29 | 6,47 | 3,84 | 31,97 | 2,92 | 14,93 | 2,21 | 4,16 | 2,57 | 8,34 |
23/2010 | 16,67 | 4,22 | 4,61 | 3,72 | 33,50 | 3,07 | 16,02 | 2,47 | 4,36 | 2,32 | 9,04 |
22/2010 | 17,52 | 3,96 | 1,26 | 4,17 | 34,57 | 3,53 | 16,37 | 2,53 | 4,36 | 2,38 | 9,35 |
21/2010 | 17,18 | 4,41 | 1,90 | 5,30 | 35,12 | 3,23 | 15,58 | 2,35 | 3,73 | 2,43 | 8,77 |
20/2010 | 14,76 | 18,43 | 1,39 | 3,77 | 28,59 | 2,42 | 14,89 | 2,09 | 3,39 | 2,20 | 8,07 |
19/2010 | 15,67 | 8,92 | 2,57 | 3,14 | 33,16 | 2,97 | 16,61 | 2,46 | 3,54 | 2,34 | 8,62 |
18/2010 | 16,93 | 6,32 | 1,64 | 3,04 | 35,00 | 3,01 | 16,69 | 2,53 | 3,71 | 2,44 | 8,69 |
17/2010 | 17,20 | 5,41 | 2,59 | 2,67 | 35,03 | 2,88 | 16,74 | 2,34 | 3,81 | 2,34 | 8,99 |
16/2010 | 17,18 | 4,53 | 2,29 | 2,85 | 36,54 | 2,52 | 16,49 | 2,32 | 4,02 | 2,27 | 8,99 |
15/2010 | 16,93 | 5,28 | 1,77 | 3,61 | 35,58 | 2,72 | 16,46 | 2,17 | 4,15 | 2,24 | 9,09 |
14/2010 | 16,75 | 5,25 | 2,61 | 4,03 | 36,81 | 2,50 | 15,50 | 1,94 | 3,78 | 2,13 | 8,70 |
13/2010 | 17,21 | 5,49 | 2,11 | 2,58 | 36,96 | 2,20 | 15,54 | 2,08 | 3,80 | 2,35 | 9,68 |
12/2010 | 18,41 | 5,09 | 2,01 | 2,94 | 37,41 | 2,28 | 15,32 | 2,02 | 3,75 | 2,33 | 8,44 |
11/2010 | 17,61 | 4,61 | 3,15 | 2,67 | 37,47 | 2,39 | 15,34 | 2,13 | 3,87 | 2,35 | 8,41 |
10/2010 | 18,41 | 5,27 | 2,74 | 2,75 | 36,52 | 2,48 | 15,28 | 1,83 | 3,64 | 2,33 | 8,75 |
9/2010 | 18,40 | 5,44 | 1,46 | 2,53 | 37,56 | 2,63 | 14,85 | 1,74 | 4,23 | 2,35 | 8,81 |
8/2010 | 17,27 | 16,41 | 4,28 | 2,34 | 30,14 | 2,19 | 13,38 | 1,58 | 3,02 | 1,71 | 7,68 |
7/2010 | 15,78 | 16,54 | 5,58 | 2,24 | 30,76 | 1,98 | 13,23 | 1,49 | 2,94 | 1,62 | 7,84 |
6/2010 | 18,80 | 9,34 | 2,27 | 2,56 | 33,95 | 2,61 | 14,56 | 1,78 | 3,58 | 1,84 | 8,71 |
5/2010 | 18,91 | 5,10 | 1,94 | 2,79 | 36,68 | 2,46 | 15,61 | 1,89 | 3,82 | 1,83 | 8,97 |
4/2010 | 18,94 | 4,98 | 2,09 | 2,82 | 35,24 | 2,28 | 16,53 | 2,02 | 3,45 | 2,13 | 9,53 |
3/2010 | 18,72 | 4,88 | 2,14 | 2,68 | 36,05 | 2,34 | 16,06 | 1,80 | 3,66 | 2,16 | 9,51 |
2/2010 | 18,22 | 4,75 | 1,38 | 2,70 | 37,93 | 2,11 | 16,34 | 1,82 | 3,46 | 1,91 | 9,38 |
1/2010 | 18,93 | 4,83 | 1,55 | 2,77 | 36,83 | 2,38 | 15,45 | 1,72 | 3,72 | 1,88 | 9,94 |
Zdroj: ATO – Mediaresearch. Zkratka ATM představuje televizní stanice zastupované agenturou AT Media: Óčko, Spektrum, Minimax, Sport 1, TV Paprika, AXN, Film+, Disney Channel, Hallmark, Tv Deko, MGM, Public TV a CS Film.