Hlavní navigace

Jaký osud čeká poskytovatele obsahu?

21. 4. 2000
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

"Obsah je král," říká jedno známé pravidlo, které nepochybně platí i v případě Internetu. Byly doby, kdy se o provozovatele zajímavých serverů poskytovatelé připojení doslova přetahovali, v poslední době se však leccos mění. Jde skutečně o začátek konce kvalitního českého obsahu?

Když se ještě před pár lety někdo rozhodl provozovat nějaký zajímavý server v českém Internetu, cesta k realizaci byla poměrně snadná. Samozřejmě, pokud jde o tvorbu, mnoho se nezměnilo, ale když byla věc hotová, stačilo přijít za skoro libovolným poskytovatelem připojení a dohoda na umístění vlastního serveru na jeho páteři výměnou za nějakou formu propagace byla takřka jistá. Poskytovatelé se rádi chlubili obsahem ve své síti a v době peeringového pravěku navíc tímto způsobem i svým zákazníkům přinášeli přidanou hodnotu, protože měli k těmto serverům – na rozdíl od jiných – rychlý přístup. I později bylo dobré mít ve své síti navštěvované servery, což dávalo dobrou pozici při jednáních o peeringu s dalšími poskytovateli.

Dnešní situace je však poněkud odlišná. O peeringu už se dávno – skoro – nejedná a propojen je každý s každým, aniž by se nějak přepečlivě hlídal provoz. Koncentrace serverů ve vlastní síti tak přestala mít svůj původní význam a přínos z propagace na jejich stránkách je zvláště u menších serverů diskutabilní. Z původních nadšenců se navíc mezitím často staly komerční subjekty, které na svých stránkách prodávají reklamu. Poskytovatelé připojení tak mají často pocit, že dobročinnost je v tomto směru zcela zbytečná: pokud prodávají reklamu, mohou za hosting svých serverů docela dobře platit.

Známým příkladem z poslední doby je GTS. U tohoto poskytovatele se historicky nachází celá řada zajímavých serverů, díky akvizici NetForce i například Mobil server. Na přelomu roku se však v GTS leccos změnilo, probíhá vnitřní reorganizace a slučování „pod jednu střechu“, což má vliv i na změnu strategie. V rámci ní se GTS rozhodlo zrušit drtivou většinu barterů: servery buď mohou začít platit, nebo jít jinam. Nejde však jen o GTS, přestože je změna obchodní politiky v tomto případě asi nejvýraznější; citelné ochlazení zájmu o server hosting za dobré slovo a pár reklamních proužků lze pozorovat i u dalších poskytovatelů.

Někteří lidé to považují za ohrožení kvalitního českého obsahu. Faktem však zůstává, že stále existuje celá řada poskytovatelů, která má o navštěvované servery velký zájem. Paradoxně však mají dveře otevřené především už etablované servery, které by si už přitom nějaký ten peníz za připojení mohly dovolit utratit; začínající autoři naopak nemají mnoho šancí.

Osobně však nesdílím názor, že by tím byl český obsah nějak ohrožen. Především je falešná představa, že by každý nový server potřeboval hned od začátku vlastní vyhrazený počítač u poskytovatele: často je možné řešit umístění virtuálním serverem, který už je výrazně dostupnější. Navíc samotní poskytovatelé obsahu dnes nabízejí pomoc svým začínajícím kolegům. Poslední vlašťovkou tohoto druhu je akce Mobil serveru, který nabízí bezplatné využívání svého redakčního systému Genesis2. Nakonec i my jsme nabídli hosting několika zajímavým projektům, které by se měly rozběhnout (nebo znovurozběhnout :-) v nejbližší době, a nebráníme se ani dalším možnostem, takže hovořím z vlastní zkušenosti.

UX DAy - tip 2

Obsah tedy v žádném případě z Internetu nezmizí, pouze se trochu změní. Zelenou má dnes profesionální obsah, ať už z dílny specializovaných poskytovatelů obsahu, nebo přímo od poskytovatelů připojení, kteří se stále častěji pouštějí i do této oblasti. Nadšení a začínající autoři však budou mít šanci vždycky, jen budou muset jít po trošku odlišných stezkách než jejich předchůdci. Rozhodně se tedy nebojím, že by se dobrý nápad neuplatnil jen kvůli problémům s připojením.

Marek Antoš

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).