Hlavní navigace

Jenda Perla: Potraviny na pranýři aneb komunikace státních projektů

7. 2. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Takhle si práci úřadů státní správy nepředstavuji, píše konzultant Jenda Perla o sporu kolem facebookové stránky projektu Potraviny na pranýři. Prostor k vyjádření jsme dali i úředníkům.

Projekt Potraviny na pranýři si možná pamatujete z letošní Křišťálové lupy, kde zvítězil v kategorii Veřejně prospěšná služba, možná jej sami využíváte. Jeho myšlenka je v dnešní době jistě chvályhodná. O to zajímavější je, jak státní úředníci kolem něj jednají, a jak přemýšlejí o propagaci.

Text původně vyšel na blogu Jendy Perly, publikujeme jej se svolením autora.

Facebook jako nechtěný komunikační kanál

Když byl projekt v červenci roku 2012 spuštěn, pracoval jako tiskový mluvčí Ministerstva zemědělství i můj kamarád Jenda Žáček. Potraviny na pranýři spravuje Statní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) právě ve spolupráci z Ministerstvem zemědělství (MZe). Vzájemná komunikace a spolupráce nefungovala vždy ideálně, jak už to na politickým řízením ovlivněných úřadech chodí, ale to není pro tento případ důležité.

SZPI ani provozující agentura v propagaci Potravin na pranýři v roce 2012 nepočítaly s využitím sociálních sítí. Václav Peterka, Jendův bratranec z druhého kolena (stříně, jak se říká na Vysočině), který pracoval v jedné digitální agentuře, a nadšenec do sociálních sítí, založil Facebook Page Potraviny na pranýři. Mimo jiné i proto, aby projektu nikdo nezabral unikátní URL fb.com/potravinynapranyri. Nabídl stránku SZPI, ta o ni však neprojevila zájem. Obrátil se pak na MZe, kde Jenda souhlasil s tím, že se bude o stránku starat, když o ni správci projektu nemají zájem. Ve svém volném čase a mimo svoji pracovní náplň tedy pomáhal projektu s propagací. Stránka za tu dobu nabrala přes 3 300 fanoušků, kteří byli i celkem aktivní.

Komunikace na stránce postupně utichla v době, kdy na MZe došlo v odboru komunikace k personálním změnám a kdy se i Jenda později rozhodl z ministerstva odejít. Poslední post na Facebook Page je ze 4. března 2013, Jenda na ministerstvu skončil na konci června. Ani v této chvíli neprojevila SZPI zájem o propagaci projektu pomocí Facebooku, stránka tedy utichla. Přesto zůstali fanoušci podle příspěvků na Zdi a zpráv nadále alespoň částečně aktivní, sdíleli na Zeď informace, ve zprávách se ptali na fungování projektu. Pro projekt tedy dobrá vizitka a vhodný komunikační kanál.

Chceme Facebook!

To si na konci roku 2013 zřejmě někdo uvědomil. Možná si agentura nasmlouvala nový rozpočet, možná se jí podařilo konečně klienta přesvědčit, možná jen na stránku někdo narazil. Jisté je, že 2. 12. 2013 se na Facebook Page objevila zpráva jednatele společnosti FUTURA SOFT, která portál Potraviny na pranýři pro SZPI provozuje. Vzhledem k tomu, že se Jenda o stránku přestal starat, zpráva mu unikla. Nejvtipnější mi na celé zprávě přijde noticka o nesouladu s komunikační strategií SZPI. Chtělo by se podotknout, že je to logické, když v této strategii nebyl Facebook vůbec obsažen :)


Autor: Jenda Perla

Protože Jenda na zprávu nezareagoval, 24. ledna 2014 se mu telefonicky ozval právník zastupující společnost FUTURA SOFT. Vysvětlil mu situaci a požádal ho o převedení práv. Jenda s tím neměl problém, slíbil, že práva převede. Celá komunikace s právníkem byla vedena v přátelském a poklidném duchu, nebyl taky důvod vést ji jinak. To, že stránku při odchodu z MZe nikomu nepředal, nebylo proto, že by na ní snad chtěl nějak vydělávat, ale jednoduše proto, že ji nebylo komu předat. 

Ještě ten samý den mu ovšem dorazil mail od ředitelky Kanceláře úřadu SZPI paní Daniely Šebestové. Ten už tak poklidný nebyl. Nechápu, proč mají státní úředníci a úřednice tendenci totálně ze své komunikace vytlačit lidský přístup a okamžitě se ohánět paragrafy, když jim ten oslovený před tím více jak rok nezištně pomáhal. V mailu paní Šebestová zdůraznila několik věcí: 

  • Majitelem ochranné známky “Potraviny na pranýři” je firma Futura Soft, s.r.o. 
  • O předání admin práv nežádá, ale vyzývá s tím, aby tak bylo učiněno ihned 
  • Facebook Page dosud nelegálně provozovaná 

Paní Šebestová také ještě v ten samý den Jendovi volala a dost nepříjemným způsobem mu opět NAŘIZOVALA předání stránky a vyhrožovala případnými právními kroky. Což samozřejmě není zrovna příjemné jednání a bylo také ze strany Jendy odmítnuto. Situaci tak musel opět hasit právník, který se nabídl, že převzetí dořeší sám, aby předešel další nepříjemné a nevhodné komunikaci.

Dvojité WTF

Když to shrnu, vyvstávají mi z celé situace dva závěry, které mi přijdou zvláštní a poukazující na nedostatek emocionální i jiné inteligence zástupců SZPI.

Opravdu je normální, že ochrannou známku na projekt financovaný ze státních peněz vlastní soukromá firma, která je provozováním projektu pouze pověřená? Co když výběrové řízení po doběhnutí aktuální smlouvy vyhraje někdo jiný? Bude muset za velké peníze ochrannou známku odkoupit? Nebo s odvoláním na vlastnictví ochranné známky raději nebude už na tomto projektu vyhlášeno žádné výběrové řízení? Dle mého názoru by držitelem ochranné známky měla být SZPI nebo ministerstvo.

Opravdu je tak těžké se na něčem pokusit domluvit bez vyhrožování předpisy? Nehledě na to, že ono vyhrožování je dosti vratké. Stačilo by na stránce smazat loga, která porušují ochrannou známku a pokud nebyl někdo na SZPI tak chytrý, že si dělal screenshoty, tak by se jim zneužití známky dokazovalo těžko. 

Samotný název stránky a téma si těžko může někdo nárokovat. Bez ohledu na legálnost či nelegálnost stránky bych chtěl vidět, jak český soud po několika letech sporu nařizuje Facebooku, aby stránku předal. Proto mi v celé “kauze” přijde jako nejrozumnější člověk právník, který jediný neměl potřebu vyhrožovat právními kroky, ale normálně lidsky se dohodnout.

The End

Stránka je samozřejmě již předána. Nebyl důvod dělat vlny a někomu bránit v jeho práci. Právě proto by se nad sebou ale někteří lidé měli zamyslet. Sociální média do komunikace zahrnují až ve chvíli, kdy to dělá téměř každý, a ještě vyhrožují právními kroky těm, kdo to chvíli dělali za ně. Takhle si práci úřadů státní správy nepředstavuji.

BRAND24

Disclaimer

Ano, Jenda Žáček nyní pracuje jako tiskový mluvčí Strany zelených, kde jsem s ním spolupracoval na předvolební kampani a nadále spolupracuji. Celá tahle “kauza” předávání Facebook Page s tím ale nemá tentokrát nic společného.

Reakce SZPI 

Text obsahuje několik nepřesností, které považujeme za potřebné uvést na pravou míru a proto v této věci sdělujeme následující: 

  1. Stání zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) neobdržela nabídku na předání facebookového profilu projektu Potraviny na pranýři od pana Václava Peterky, ani nikoho jiného (v dohledatelné komunikaci o takové nabídce neexistuje záznam). 
  2. SZPI neobdržela nabídku na převzetí facebookového profilu ze strany Ministerstva zemědělství (MZe). Oddělení komunikace MZe telefonicky informovalo SZPI, že takový FB profil vzniknul a že jej bude spravovat tiskový mluvčí MZe Jan Žáček. 
  3. Předmětný facebookový profil měl od počátku v záhlaví uvedeno „Oficiální stránky projektu www.potravinynapranyri.cz“. Vzhledem k tomu, že administrátorská práva k „oficiálním stránkám projektu“ neměla k dispozici SZPI a po odchodu Jana Žáčka z MZe ani příslušné ministerstvo, šlo o stěží akceptovatelný stav. K hladkému vyřešení situace nepřispěla prodleva v reakci Jana Žáčka, kterou si z pohledu SZPI bylo možné vykládat různými způsoby. 
  4. Společnost FUTURA SOFT s. r. o. je držitelem loga projektu Potraviny na pranýři a Jana Žáčka kontaktovala na žádost SZPI. FUTURA SOFT s.r.o. již předala facebookový profil projektu Potraviny na pranýři do rukou SZPI a nadále nemá s ním ani jeho budoucím provozováním nic společného, kromě zmíněného loga, jehož využívání má SZPI smluvně zajištěno zdarma.

Mgr. Pavel Kopřiva tiskový mluvčí

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je Social Media Maniac na volné noze. Pomáhá firmám i agenturám při přípravě strategií pro sociální média a při správě samotné komunikace. Zároveň školí marketéry i jejich šéfy, aby poznali a využili potenciál sociálních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).