Hlavní navigace

Firmy v sociálních sítích být potřebují — jsou tam totiž jejich zákazníci

12. 6. 2012
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Sociální sítě jsou a vy to nezměníte. Jako firma je můžete stěží přehlížet. Například na Facebooku je již třetina české populace a polovina české populace internetové, a podíl dále stoupá. Náctiletí, kteří Facebookem žijí nejvíce, postupně dospívají v mladé, produktivní dospělé.

Jak se k sociálním sítím postavit jako firma — tomu se věnovala čtvrteční celodenní konference Firmy v sociálních sítích. Úvodní příspěvek pojal Daniel Dočekal jako protiváhu příspěvkům následujícím. Nejenže zdůraznil, kolik času Facebook lidem užírá. Poukázal i na to, že firmám je Facebook partnerem mocným a v podstatě přezíravým. Například za takzvanou Timeline, kterou firmám i uživatelům vlastně vnutil, vidí Dan hlavně snahu vyždímat z firem další peníze.

Zhodnotil i to, jaký obsah zpravidla získává na Facebooku největší ohlas, a to srovnání nevyšlo pro firmy zrovna příznivě. Některé se pak na svých profilech snižují na stejnou úroveň, jen proto, aby nahnaly „lajky“. Ve světle dalších konferenčních příspěvků však lze takové využívání Facebooku zhodnotit až jako pošetile samoúčelné a nesmyslné.

Další řečníci se již zaměřili na to, jak sociální sítě uchopit a vnímat je co příležitost:

Jindřich FáborskýIgloonet představil v patnácti bodech své zkušenosti a tipy stran reklamy na Facebooku: která je účinná, která je neprávem opomíjená, která je účinná málo, která vychází draze, a jak docílit toho, aby vás účinná reklama vyšla poměrně levně. Cílovky si máte rozdělit podle jazyka, kterým je zapotřebí je oslovit.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Ondřej JirešDobrého webu se zaměřil na to, jak jako firma k sociálním sítím, zejména k Facebooku, přistupovat a kterých chyb se vyvarovat. Ondřej varuje proti nakupování příznivců, protože důležitý podle něj není jejich počet, ale to, aby se mohli skutečně jako příznivci projevovat.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Ondřej Jireš

Zmínil, že některé firmy se bojí být na Facebooku prý proto, že by je tam potom lidé mohli kritizovat. Lepší však je umět se kritice postavit a naopak využít Facebooku jako kanálu komunikace. Dokud se komunikace — i pro vás nepříjemná — odehrává na vašem profilu, můžete do ní alespoň vstoupit, ovlivnit ji. Vytlačíte‑li ji jinam, budete jen bezmocně přihlížet.

Když na Facebooku jako firma jste, nemažte kritiku, nechovejte se povýšeně, odpovídejte. Neveďte jen monolog, snažte se o dialog. Nevydávejte jen nudná sdělení, která nemluví jazykem vašich příznivců.

Je potřeba vůbec sledovat, co se o firmě na webu píše — nejen na firemním profilu — a pokud možno reagovat i jinde. Malí podnikatelé jsou v tom někdy lepší, protože prostě neváhají posadit se ke Googlu a alespoň se vygooglit. O velké firmě se však píše mnohem častěji a ta tudíž potřebuje nástroje pokročilejší.

Pavel UngrH1.cz je především specialista na SEO, a ty zkušenosti a z nich odvozené metody uplatňuje pro své klienty také na sítě sociální. Zdůrazňuje, že není vhodné vnímat Facebook jako kanál prodejní, nýbrž jako kanál marketingový — kanál komunikace se zákazníkem. Na Facebooku je možné zákazníka oslovit, získat, nebo i odradit… Je možné ho potom z Facebooku přivést k sobě a tam učinit obchod.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Pavel Ungr

Pavel Ungr upozornil také na rychlý nárůst Pinterestu, a doporučil, abyste si rozmýšleli, pro který obsah je která síť nejvhodnější.

Ljuba Kotásková ze Socialbakers ve svém vystoupení v podstatě představila jejich analytické nástroje. Na Socialbakers jsou veřejně viditelné lecjaké žebříčky, a měli byste se zajímat o to, kdo ve vašem oboru si vede dobře, abyste se podívali, jak to dělá.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Ljuba Kotásková

Ljuba Kotásková nevyslovila valného mínění o významu metrik, které nabízí sám Facebook — metriky Socialbakers jsou prý hodnotnější. Především zapojení uživatelů (engagement). Sledovat lze také to, jak rychle vaší firmě trvá na podněty na sítích odpovídat. Jistě tušíte, že prodleva vaší reakce by měla být co nejkratší…

Luděk Motyčka z Googlu přišel představit několik případů těch, kteří dokázali získat na Google+ více příznivců než na Facebooku — a to vhodným využitím toho, co Google+ nabízí v lepším provedení. Už Pavel Ungr zmínil, že Google má prostředky na to, aby nás do užívání Google+ v podstatě dotlačil, a v mírnější obměně to bylo možno slyšet i z řeči Luďka Motyčky. Třeba zmínkou, že v podstatě potřebujete mít profil na Google+ proto, aby vaše reklamy u Googlu měly naději na větší CTR (a to skrze působení všeprostupují­cích +1).


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Luděk Motyčka

Dušan Murčo z knihkupectví Martinus se zaměřil na Twitter. Vyzdvihl, že ač je na něm jen zlomek uživatelů oproti Facebooku, ač na něm můžete mít jen zlomek následovníků oproti příznivcům na Facebooku, jsou to lidé pro váš byznys zpravidla mnohem hodnotnější. Jsou ochotni poskytovat účinnou zpětnou vazbu, ze které můžete vycházet. Jsou ve svém okolí napřed a ovlivňují je. Nezanedbávejte Twitter. V řadě oborů podnikání byste byli sami proti sobě. I Dušan Murčo zmínil také Pinterest a Instagram…


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Dušan Murčo

Honza Valuštík povy­právěl o tom, jak se víceméně spontánně založené profily — bez prvotního rozmyslu, co s nimi — staly pro Aukro.cz postupně zdroji návštěvnosti i podstatnými nástroji komunikace. Přiblížil i dva případy, kdy se v Aukro.cz opravdu zapotili…


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Jan Valuštík

Marek Prokop zdůraznil, že firmu i na sociálních sítích zastupují lidé, a navrhl dát právě pomocí lidí i firmě tvář. Opět se to dotklo nutnosti poskytnout lidem důvěru komunikovat jménem firmy, což zaznělo už v příspěvku Dušana Murča.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Marek Prokop

Olga BiernatováKnihovny Univerzity Tomáše Bati pohovořila o zacházení se značkou. Za každou prý musí stát především dobrý produkt. A také pracovníci knihovny UTB mají poměrnou volnost ve vystupování na sociálních sítích.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Olga Biernatová

Michal PopelářWunderman Interactive se vrátil k myšlence, že jako firma je nutno na sociální sítě vstupovat s jasnou strategií. Je třeba, aby za firmu komunikovali ti, kteří sociální sítě znají a firmu i její produkty mají opravdu rádi.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Michal Popelář

Barbora Wagnerová ze Symblaze roztřídila facebookové fanoušky do tří typů — přitom nejcennější je prý fanoušek‑srdcař.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Barbora Wagnerová

Z příspěvku Alžběty HouzarovéVodafonu vyplývá, že Vodafone pochopil, že zákazníci prostě chtějí a očekávají, že se s nimi bude firma bavit přes sociální sítě — pro zákazníky je to kanál přirozený a firmy se musí zařídit podle toho. Ohlasy ze sítí je ovšem zapotřebí také účinně předávat vedení společnosti.

BRAND24


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Alžběta Houzarová

Lubor ZoufalLagardère Active ČR promluvil na závěr konference o tom, že jim Facebook jako zdroj návštěvnosti neslouží příliš dobře a že řadu dříve založených profilů seškrtali. Twitteru nevyužívají téměř vůbec — prý na něm neumějí šířit emoce.


Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Shrnutí alespoň některých bodů, které zaznívaly víceméně opakovaně:

  • Je lepší na sítích jako firma být než nebýt, ale musíte mít rozmyšlenu strategii a cíle. Přitom není dobré myslit jen krátkodobě.
  • Zapojte co nejvíce lidí z firmy. Dejte jim základní pokyny, jak mají vystupovat, ale také důvěru. Předem si však rozmyslete postupy řešení náhlých krizí. Jinak se běžné chyby většinou dají napravit nebo vynahradit a časem vyladit. Pořád je to lepší přístup, než když to celé hodíte na krk jednomu člověku.
  • Je dobré rozlišovat silné a slabé stránky jednotlivých sítí a pro každou, na které chcete být, vytvářet obsah jedinečný a vhodný právě pro ni. Co platí pro jeden obor činnosti, neplatí pro druhý.
  • Komunikujte otevřeně, přátelsky, věcně, stručně, nepovýšeně; odpovídejte — nemlčte; neumlčujte nesouhlas — pracujte s ním konstruktivně.
  • Nepodceňujte Twitter, i když je na něm řádově méně lidí než na Facebooku. Jsou to ti poměrně nejvlivnější — přinejmenším v některých oborech.
  • Mluvte jazykem cílové skupiny. Vyvarujte se vyprázdněných marketingových blábolů. Veďte dialog, ne monolog.
  • Nepřeceňujte prvoplánové metriky, jako je počet příznivců — přemýšlejte, jaké příznivce potřebujete. Nepodvádějte a neporušujte pravidla (alespoň ne moc) — může se to vymstít.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).