Hlavní navigace

Leoš Pohl a Radim Pařízek: dva Ostraváci, co nebývale expandují v rádiu i televizi

25. 2. 2013
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Podnikání Leoše Pohla a Radima Pařízka je hodně podobné. Mají vlastní rádia, televize i sítě pro šíření jejich signálu. Co všechno jim vlastně patří?

Podnikání ve stínu velkých televizních skupin

Je to zajímavá náhoda, ale dva čeští podnikatelé, kteří v poslední době nejvíc expandují na rozhlasovém a televizním trhu, jsou z Ostravy. Leoš Pohl a Radim Pařízek mají dokonce velmi podobné podnikatelské strategie. V mediálním byznysu se pohybují už léta a nebývale se jim daří. Leoš Pohl v minulosti vsadil na spolupráci s majitelem Primy Ivanem Zachem a díky němu se postupně vypracoval k vlastním mediálním firmám, Radima Pařízka a jeho televizní multiplex 4 zase drží nad vodou konkurenční televize Nova, která v podstatě financuje provoz této celoplošné vysílací sítě.

O Leoši Pohlovi bylo v poslední době slyšet především v souvislosti se startem Horor Filmu, první české televize zaměřené na horory, ale také internetového Rádia Dechovka, které minulý týden získalo licenci pro celoplošné vysílání na středních vlnách. Jeho jméno bylo ale už na začátku televizní digitalizace spojené se společností Czech Digital Group (CDG), provozovatelem přechodného televizního multiplexu B a poté řádného multiplexu 3, a také se satelitní službou Czech Link, respektive jednou z firem, která k této službě prodávala dekódovací karty – Gitalem. V obou případech šlo o aktivity Ivana Zacha, kterých se v posledních letech zbavil.


Foto pro DigiZone.cz: Ivana Dvorská

Sídlo Primy zná Leoš Pohl velmi dobře, pro spolumajitele této televize Ivana Zacha vedl firmu Czech Digital Group, provozovatele multiplexu 3, a také operátora satelitní služby Czech Link.

Byznys s filmy pro pamětníky

Leoš Pohl vybudoval svůj vlastní byznys okolo firmy Československá filmová společnost, která v roce 2005 získala licenci pro placený satelitní program CS Film. Ten se objevil i v nabídce mnoha kabelových společností a v roce 2008 ho doplnil dětský kanál CS Mini. Zatímco filmový kanál CS Film od začátku počítal s vysíláním 12 hodin denně a začínal v poledne, dětský CS Mini využil zbývající čas dopoledne na stejné programové pozici. Pohl tak ušetřil za šíření signálu, a stejným způsobem letos „dokryl“ zbývající noční čas CS Mini/CS Filmu programem Horor Film, který vysílá od půlnoci do páté hodiny ráno.

V Československé filmové společnosti má Leoš Pohl tříčtvrtinový podíl, čtvrtina patří Janu Jurkovi, majiteli společnosti Bohemia film International. Kromě provozování tří televizních kanálů firma vydává a prodává české a slovenské filmy na DVD. Zřídila si kvůli tomu i vlastní internetový obchod Filmpost.cz. Marketingovou a obchodní divizí Československé filmové společnosti je další Pohlova firma Mediapoli Group. V té už vlastní stoprocentní podíl. Rozhodně nejde jen o nějakou servisní firmu, protože její dceřinou společností je Prague Digital TV – provozovatel pražské Regionální sítě 4, multiplexu DVB-T na kanálu 46.


Foto pro DigiZone.cz: Ivana Dvorská

Leoš Pohl byl u samého zrodu televizní digitalizace v Česku

Od televizí k provozování multiplexu

Leoš Pohl tuto síť získal loni po dohodě s provozovatelem pražské regionální televize Metropol. Původně si ji chtěla Metropol provozovat sama, nakonec ji ale svěřila právě Pohlovi, který si kvůli tomu založil společnost Prague Digital TV. Nakolik mělo jít jen o „papírové řešení“, protože tehdejší vlastník Metropole Luboš Měkota už mohl mít echo o tom, že se na něj chystá zátah v souvislosti s privatizací Mostecké uhelné společnosti, se můžeme jen dohadovat. Každopádně pokud by to tak bylo, přišel by Leoš Pohl k televiznímu multiplexu v Praze podobně jako kdysi Ivan Zach k televizi Prima, kterou měl jen dočasně kontroloval pro Investiční a poštovní banku.

Každopádně sázka na Pohla byla pro Metropoli sázkou na jistotu. Na kanále 46, který Regionální síť 4 využívá, vysílal už multiplex 3 v době, kdy Pohl vedl jeho provozovatele, společnost CDG. Dokonce využíval i stejné vysílače, z nichž dnes vysílá Regionální síť 4 – Strahov, Ládví a Zelený pruh. Pohl tak má pokrytu nejlukrativnější lokalitu pro DVB-T z celého Česka a s ceníkem, který je výrazně nižší než u konkurenčních firem (České Radiokomunikace s multiplexem 3 a Digital Broadcasting s multiplexem 4), by neměl mít výraznější problémy ji zaplnit. Jediným zádrhelem je fakt, že kmitočtový příděl Regionální sítě 4 platí jen do konce roku 2017, tedy i s letošním rokem pět let.

Pohled na nový vysílač multiplexu 4 v Praze - Ládví
Foto: oviradio.ic.cz

Pražský vysílač Ládví, z něhož za šéfování Leoše Pohla vysílal na kanálu 46 multiplex 3, nyní z něj na stejném kanálu vysílá Pohlova Regionální síť 4

Distributorem signálu v DVB-T, ale i na satelit

Pohlovi se zatím podařilo do jeho pražské sítě získat křesťanskou televizi Noe, která byla jeho klientem už v době, kdy vedl operátora multiplexu 3, pak zmíněnou TV Metropol a Českou televizi, jež touto cestou přes DVB-T nabízí ČT Sport HD. Další programovou pozici brzy zaplatí Pohlova nová televize Kino Svět zaměřená na dokumenty a zahraniční filmy. Stejně jako CS Mini, CS Film a Horor film ji bude provozovat Československá filmová společnost. Pohl plánuje, že by se Kino Svět mělo objevit i v dalších regionálních multiplexech a dokonce chce dodávat část jeho vysílání jiným televizím, což by se mohlo hodit například členům Asociace krajských televizí.

V distribuci televizního signálu se Leoš Pohl nesoustředí jen na DVB-T, jeho jméno figuruje i u společnosti Czech Division, která zajišťuje uplink českých televizních stanic na satelit. Jejím klientem byla například televize Public, po níž zbyly u Czech Division dluhy vyšší než půldruhého milionu korun. Leoš Pohl je členem dozorčí rady Czech Division, vlastníkem této firmy byla v minulosti CDG, tedy skupina GES Ivana Zacha. Nyní má akcie vydané na jméno a vlastník je tudíž veřejně neznámý. Leoš Pohl má každopádně zjednodušený přístup svých vlastních televizí jak na satelit, tak do DVB-T, a to je velká výhoda.


Foto: archiv DigiZone.cz

Od dob, kdy se angažoval v jedné z firem, která distribuovala karty pro příjem satelitní služby Czech Link, je Leoš Pohl aktivní i v satelitní branži

Úkrok k rádiím: první dechovková stanice

Pohlovi také zůstává většinový podíl ve společnosti Region Media, která před lety získala licenci pro parlamentní kanál 24cz a později ji prodal developerovi Miloši Červenkovi. Nyní v ní podle obchodního rejstříku opět drží mírně nadpoloviční podíl téměř 52 procent. Koncem roku 2011 vstoupil Pohl i do společnosti RadioPraha, která od roku 2009 provozuje internetové Rádio Dechovka. Tomu se minulý týden podařilo získat od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) licenci pro celoplošné vysílání na střední vlně. Pohl má ve firmě třetinový podíl, stejně jako její původní zakladatelé Roman Culek a Karel Jůzek.

Rádio Dechovka už od vstupu Leoše Pohla do firmy RadioPraha úzce obsahově spolupracuje s CS Filmem, s nímž má velmi podobné publikum. Pohlovi se tak daří rozšiřovat svůj záběr vedle filmů pro pamětníky i o hudební produkci věnovanou stejné cílové skupině, což mu může pomoci obohatit i sortiment prodávaných DVD skrze Filmpost.cz. Dostává se ale do přímé konkurence s dalším silným hráčem na tomto poli, vydavatelstvím Česká Muzika a jeho televizním kanálem Šlágr TV. Poněkud mimo zájem médií zůstalo Pohlovo někdejší angažmá v projektu Výzkumného centra archeologie zla, které usilovalo o evropskou dotaci 90 milionů korun, a z něhož Pohl velice brzy vycouval.


Zdroj: Radiodechovka.cz

Leoš Pohl z třetiny vlastní i firmu, která minulý týden získala licenci pro celoplošné Rádio Dechovka

Radim Pařízek od začátku sázel spíš na rádia

Radim Pařízek se na rozdíl od Leoše Pohla od začátku orientoval spíše na rádia. Bylo to přirozené pokračování jeho rockové kariéry v kapele Citrón. Už v devadesátých letech v Ostravě založil úspěšné Rádio Čas, které se poměrně brzy stalo nejposlouchanějším v regionu a svoji pozici si nadále drží. Právě okolo něj pak Pařízek začal budovat svoji mediální skupinu, v níž hraje klíčovou roli firma Rádio Čas, s.r.o. Ta sice nevlastní licenci stejnojmenného rádia (ta patří firmě Juke Box, již Pařízek ovládá ze sta procent), ale kontroluje většinové podíly v celé řadě dalších mediálních společností.

Namátkově: 75 procent firmy Digital Broadcasting, provozovatele celoplošného televizního multiplexu 4 a celé řady rozhlasových vysílačů (zejména na Moravě), který je navíc čerstvým držitelem licence pro celoplošné pozemní vysílání televize Pohoda R (neplést se současnou TV Pohoda!), 95 procent ve firmě TP Pohoda, která vlastní licenci televize Pohoda, 90 procent ve společnosti Route Radio provozující jihomoravské Rádio Čas Dyje, 66 procent ve společnosti Pohoda Top Media, která zajišťuje výrobu pořadů a servisní služby pro TV Pohoda a 90 procent ve společnosti Progress Digital, jejíž aktivity jsou neznámé.

„Čekali jsme několik let. Sám jsem si už připadal neseriózně, ale nemohli jsme najít model, aby nám to ekonomicky vycházelo,“ říká o roky odkládaném startu televize Pohoda Radim Pařízek.
Foto pro DigiZone.cz: Ivana Dvorská

Radim Pařízek je mistr v získávání nových kmitočtů. Po rádiích mu to vyšlo i televizními frekvencemi.

Vladimír Železný v roli „užitečného idiota“

Zbylé podíly ve všech jmenovaných firmách většinou drží sám Radim Pařízek, který je rovněž stoprocentním vlastníkem samotného s.r.o. Rádio Čas. Jedinou výjimkou je servisní společnost Pohoda Top Media, v níž má 34 procent někdejší ředitel Novy Vladimír Železný. Tomu patřil i čtvrtinový podíl ve firmě Digital Broadcasting, provozující televizní multiplex 4, ale poté, co si tuto síť vybrala Nova pro šíření svých nových tematických kanálů, bylo další Železného angažmá v ní neudržitelné. Jeho podíl převzala další Pařízkova společnost Cario Build, která nevykazuje jinou činnost a tudíž může v budoucnu sehrát důležitou roli v případném vstupu Novy do samotného provozovatele multiplexu 4.

Už nyní se generální ředitel Novy Jan Andruško netají tím, že má dostatečné páky na to, aby zabránil případným vlastnickým změnám v operátorovi multiplexu 4, které by se Nově nelíbily. Pařízek tak v podstatě upsal svůj multiplex Nově, což je patrné i z pouhého pohledu na jeho programovou náplň: Nova HD, Fanda, Smíchov, Telka a spekuluje se o zařazení Fandy HD (dále je v síti už jen TV Pohoda a v Praze, Brně a Ostravě teleshoppingová Inzert TV). Nova se nikdy netajila ambicí mít svůj vlastní multiplex a je to vlastně ona, kdo financoval rozvoj Pařízkovy sítě, aby byla schopna signálem zasáhnout většinu diváků v Česku.


Foto: TV Barrandov

Vladimír Železný se musel ze společného projektu čtvrté televizní sítě klidit ve chvíli, kdy se jediným důležitým klientem Pařízkova multiplexu stala televize Nova

Pokus s rádii Hey a neuvěřitelné úspěchy u RRTV

Hlavní Pařízkovou doménou ale nadále zůstávají rádia. Kromě Rádia Čas a jeho tematických klonů Rádia Čas Rock a Rádia Čas Dyje provozuje i Rádio Dálnice a před časem spoluvlastnil i síť rádií Hey. Zajímavé je, že v tomto projektu se spojil s někdejším chlebodárcem Leoše Pohla, spolumajitelem FTV Primy Ivanem Zachem. Jeho mediální skupina GES Holding využila Pařízkových zkušeností a investovala do nákupu několika regionálních rádií, na jejichž dalších chod Pařízek přímo dohlížel. Spolupráce ovšem nedopadla dobře, Pařízek se z rádií Hey postupně stáhnul a začal se věnoval jiným projektům.

BRAND24

Jedním z nich je i jmenované Rádio Dálnice, pro které v rekordně krátkém čase získal celou sadu frekvencí (často však s minimálním výkonem), již konkurenční rozhlasové skupiny označovaly za „rušičky“ jejich vysílání. Pravdou je, že Rádio Dálnice se od počátku potýkalo s celou řadou problémů, z nichž se nevyhrabalo dodnes. Trošku to připomíná loňský neslavný start multiplexu 4 po Pařízkově převzetí. Na druhou stranu překvapuje až neuvěřitelná úspěšnost Radima Pařízka s žádostmi o dokrývací kmitočty u Rady pro vysílání. Získává prakticky vše, o co požádá. I kvůli tomu je trnem v oku největším rozhlasovým hráčům v Česku.

Programová ředitelka Novy Alex Ruzek a generální ředitel Jan Andruško si nechali překvapení pro novináře i diváky internetového kanálu Nova News až na konec tiskové konference k jarnímu programovému schématu.
Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Převezme multiplex 4 po Radimu Pařízkovi televize Nova? Už teď prý nesmí operátor této sítě bez jejího souhlasu změnit vlastníka.

Kudy se bude podnikání Radima Pařízka a Leoše Pohla ubírat v nejbližších letech? Pokud bychom si měli tipovat, Radim Pařízek patrně „vycouvá“ z multiplexu 4 a jeho provozování nechá televizi Nova. Sám se bude v televizní branži soustředit jen na rockovou mutaci televize Pohoda a další rozšiřování svých rádií. Leoš Pohl má nakročeno k vytvoření celého portfolia tematických televizních kanálů. V záloze má ještě nerealizovaný projekt hudebního kanálu CS Muzika, který by mohl úzce spolupracovat s jeho Rádiem Dechovka. A kdo ví, zda se nebude ucházet i u budoucí frekvence pro DVB-T2.

Který z těchto mediálních podnikatelů vám je sympatičtější?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).