Hlavní navigace

Máme ambici oslovit na internetu víc dětí než Déčko, říkají tvůrci dětské televize Dingy.cz

Jan Potůček

„Naším nejbližším cílem je vytvořit aplikace pro chytré televize a mobilní zařízení s operačním systémem Android,“ říkají v rozhovoru pro DigiZone.cz Evelína a Sebastian Zukalovi ze společnosti Urania.

Doba čtení: 16 minut

Jak vlastně vznikl nápad spustit internetovou televizi Dingy.cz?

Evelína Zukalová, ředitelka a jednatelka společnosti Urania: Ze začátku to nebyla Dingy.cz, ale Uraniatv.cz, která fungovala na principu předplatného. Z toho jsme museli asi po půl nebo tři čtvrtě roce odstoupit, protože Češi ještě nejsou zvyklí za obsah na internetu platit. Takže jsme ji začali předělávat a rozhodli se, že dáme lidem obsah zadarmo na principu streamingu. Potom jsme dospěli k názoru, že černé pozadí nebude pro děti to pravé ořechové, takže jsme celou televizi začali úplně předělávat. Hledali jsme nový název, na který přišel můj bratr.

Sebastián Zukal, obchodní zástupce společnosti Urania: No, přišel – nepřišel… Snažil jsem se vymyslet jméno, ale pak jsem při sledování jednoho dokumentu o Austrálii na Primě zjistil, že se v něm vyskytuje pes Dingy. Ale to už jsem měl to jméno vymyšlené, měli jsme ho na papíře a zaregistrované. Chtěl jsem vymyslet něco chytlavého a zapamatovatelného pro děti.

Evelína Zukalová: Chtěli jsme takový název, abychom k němu mohli vytvořit i nějakou tvář televize a maskota. Sešli jsme se s Kateřinou Milerovou, dcerou Zdeňka Milera, autora Krtečka, seznámili jsme ji s tím, o co by mělo jít, a ona se do toho pustila. Vzniklo několik návrhů, ale nejvíc se nám líbil slon. Kateřina Milerová nám vytvořila také pozadí pro televizi, takže s ní opravdu velmi úzce spolupracujeme. V dnešní podobě funguje Dingy.cz od září loňského roku.

Provozovatelem Dingy.cz je vaše distribuční společnost Urania, která nakupuje práva pro různé seriály, filmy a dětské pořady ze zahraničí, dabujete je do češtiny a prodáváte českým televizím?

Evelína Zukalová: Přesně tak, já jezdím na veletrhy do Francie, Spojených států, Anglie a dalších zemí, mívám tam řadu schůzek a dostáváme různé nabídky. Potom si sednu a poctivě ty pohádky vybírám. Poté k nim děláme authoring, český dabing, tedy pokud je potřeba, protože některé pohádky bývají bez dialogu. Máme i vlastní dabingové studio. Snažíme se spolupracovat s Českou televizí, s Novou, Primou a nabízet jim tyto tituly.

Nevadí jim, že pořady, které jim prodáváte, se zároveň zdarma objevují na Dingy.cz?

Evelína Zukalová: Ne, vůbec s tím nemají problém. Naopak, je to propagace toho titulu, takže naopak čím více a často ho dítě vidí, tím víc po něm pak touží.

Teď je přístup k obsahu Dingy.cz zdarma, ale počítáte s reklamou, která se má zobrazovat u jednotlivých videí?

Evelína Zukalová: Reklamu si zatím tvoříme sami na sebe, což nás nic nestojí, ale výsledky jsou velmi pozitivní. Samozřejmě reklamy od jiných firem budeme shánět, přeci jenom se nákup licencí musí nějak zaplatit.

Budete si reklamu prodávat sami, nebo to necháte na nějakou specializovanou agenturu?

Evelína Zukalová: Chtěla jsem sehnat agenturu, ale potom jsme si řekli, že to nejprve zkusíme sami. Spolupracujeme s Mladou frontou, s Bauer Media, Pastelkou a dalšími společnostmi, takže jsem si říkala, že se nejprve sejdu s jejich zástupci a zkusím jim nabídnout reklamu. Pokud se to ujme, zkusíme to vlastní cestou, ale pokud ne, hledali bychom agenturu. Uvidíme, jak to budeme zvládat.

Sebastián Zukal: Nejdřív potřebujeme zjistit, co firmy hledají. Jaký mají cíl, jaké produkty chtějí propagovat a ukazovat lidem. A na to je Dingy ideální nástroj.

Jak budete řešit problém s dostupností těch samých dětských pořadů na YouTube, kam je mohou nahrát sami uživatelé?

Sebastián Zukal: Na Dingy.cz máme obsah dostatečně zabezpečený, takže každý program, který je schopen stahovat videa z jakékoli stránky, by neměl fungovat na Dingy.cz. Do toho jsme investovali vůbec nejvíc z celého projektu, abychom ochránili vysílací práva. Letos jsme začali spolupracovat s firmou Play.cz a začali řešit tyto problémy přímo s YouTube. Dále jsme pak členy České protipirátské unie. Funguje to tak, že si nejdříve seženeme práva na nějaký film, například na Bolka a Lolka, a s majiteli podepíšeme práva na VOD pro Dingy.cz. Ale jelikož se teď YouTube začíná v rámci vysílacích práv řešit ve smlouvách separátně, včetně území České republiky, děláme to tím stylem, že si ještě k VOD právům dáme do smlouvy možnost použít daný pořad na YouTube. Tedy že můžeme jejich film zastupovat na českém území na YouTube.

Evelína Zukalová: Zkrátka držitele práv můžeme na českém území zastupovat ve vztahu k YouTube. A když se na YouTube objeví takovýto pořad nahraný z České republiky a nenahráli jsme ho tam my, máme právo toto video zablokovat, smazat.

A je jedno, v jaké jazykové verzi to nějaký uživatel v České republice na YouTube nahrál?

Evelína Zukalová: Když zůstaneme u Bolka a Lolka, tak ten je vlastně bez dialogů, takže to je jedno. Ale i tak, když je to na území České republiky a máme ve smlouvě jasně dáno, že máme povoleno dané dílo zveřejňovat na YouTube, můžeme zabránit veškerým lidem, aby dělali totéž.

Jde mi o to, že když si někdo u nás nahraje přes satelit německou verzi nějakého animovaného seriálu, ke kterému máte v České republice práva vy, a pak ho umístí na YouTube, zda takové video v němčině můžete také odstranit.

Evelína Zukalová: Většinou je to tak, že když jde o dílo s dialogem a my si k němu sami pořizujeme dabing, tak nás jiné jazykové mutace vlastně ani tak nezajímají. V dnešní době na celém seriálu bývá nejdražší právě vytvořit českou verzi.

Sebastián Zukal: Kdybych to jen doplnil, obecně cokoli, co je na území České republiky přehrané a týká se titulu, ke kterému jsme nakoupili práva – třeba v polštině, nebo u zmíněného Bolka a Lolka, kteří nemají dialogy – se nám často stává, že ho na YouTube umisťují Poláci s polským popisem. Když si ho přehraje někdo v České republice, dostaneme za to od YouTube peníze, protože se u tohoto videa objeví reklama, za kterou dostáváme zaplaceno.

Takže jste ta videa monetizovali, necháte je na YouTube, legalizujete je, ale YouTube se s vámi dělí o zisk z reklamy, která je u nich umístěna.

Sebastian Zukal: Ano, přesně tak. Ale v budoucnu, až se nám rozjede propagace Dingy.cz, budeme tato práva blokovat. Takže potom, jakmile kdokoli nahraje na YouTube znovu Bolka a Lolka, díky tomu, že to funguje na metafyzickém kódu, YouTube řekne, že nevlastní pro tento obsah práva a automaticky takové video zablokuje. Daný pořad tedy bude pouze na našem kanálu, který je veřejný, je na něm třeba sedm epizod Bolka a Lolka a na konci je informace, že pokud se uživatel chce podívat na další díly, má přejít na Dingy.cz, kde jsou k dispozici zdarma.

Potom je ale otázka, zda by se vám nevyplatilo udělat jenom kanál na YouTube a nestavět úplně samostatnou internetovou televizi Dingy.cz s vlastním technickým řešením.

Sebastián Zukal: Problém je v tom, že YouTube funguje pod Googlem a když chcete cokoli řešit, musíte to dělat složitě přes Google. Například se nám teď stalo, že jsme měli práva k nějakému pořadu a někdo nám ho stejně na YouTube zablokoval. Takže jsme to museli řešit přes Google Asistance a to je hrozně zdlouhavé, navíc jde o třetí stranu… U našeho vlastního kanálu, televize Dingy.cz, nám takové potíže odpadají. Sami si rozhodujeme, jaké tam můžeme mít reklamy. Samozřejmě chceme pouze bezpečné, vhodné pro děti, ale máme více možností, co lidem a firmám nabídnout. Zda chtějí banner, pozadí, videoreklamu… Já s YouTube pracuji, spravuji na něm náš kanál, a myslím si, že mi z hlediska reklamy nenabízí tolik, co nabízíme my na Dingy.cz našim partnerům.

Čeho byste chtěli s Dingy.cz dosáhnout? Kde vidíte strop jeho návštěvnosti a počtu přehraných videí?

Evelína Zukalová: V současné době máme na Dingy.cz týdně tři tisíce přehrání videa. Chtěli bychom samozřejmě co nejvíc.

Sebastián Zukal: Samozřejmě záleží na tom, kolik peněz dáme do propagace. Tyto tři tisíce přehrání jsou výsledkem propagace prostřednictvím AdWords. Čili jde konkrétně o ty lidi, kteří opravdu hledají pohádky online a konkrétní slova, která zní „pohádky online zdarma“ a „pohádky v češtině“. Vnímáme tam vzrůstový potenciál, protože zatím takto vynakládáme na propagaci 200 korun denně. Víme, že pokud bychom to zvýšili na 2 000 korun za den, lidi si Dingy.cz najdou. Ale abych se dostal k té otázce, na kterou jste se ptal, kam se chceme dostat. Samozřejmě do dnešní doby, mít Dingyho v telefonech, tabletech a chytrých televizích. Prostě ho nabídnout tam, kde lidé chtějí v moderní době zdarma a jednoduše sledovat videoobsah a konkrétně pohádky.

A pro mobilní streaming máte vykoupena práva? Řada studií je prodává odděleně od klasických internetových.

Sebastián Zukal: Řešíme to, protože každá firma to má jinak. Někdo je uplatňuje, jiný je vůbec neřeší. Je to takové komplikované řešení, protože někdo chce tohle, někdo chce tohle, a udělat obecné řešení na všechno, pro každou aplikaci, kde by se měla zobrazovat konkrétní pohádka, to zatím není možné. Zatím tedy jdeme obecně přes práva pro internet, počítač a tablet, ještě k tomu aplikace iOS, která nám Dingy.cz přehrává, ale Android zatím bohužel ne. Proto se chceme teď co nejdříve dostat k aplikaci na Android.

Spuštěním vlastní internetové televize se dostáváte do konkurence s Déčkem, které má také vlastní internetové stránky s VOD službou zdarma. A také u obsahu prodává videoreklamu. Přitom jste pro ČT jedním z dodavatelů akvizičních pořadů. Nedělá to horkou krev?

Evelína Zukalová: Nyní do České televize už moc filmů nedodáváme. Oni mají na svém webu hodně vlastní tvorby a to je největší rozdíl mezi námi. Oni nabízejí jiný obsah než my.

Sebastián Zukal: Máme už tříleté zkušenosti s online televizí, za poslední rok jsme se hodně zaměřili i na grafiku, logo a tvář celého projektu. Naše online televize je zaměřená na děti předškolního věku, které tudíž ještě neumí číst a museli jsme přijít s co nejjednodušším ovládáním pro ně. Co jsme se dívali na Déčko, v tomhle jsme opravdu lepší. Ve výběru pohádek zdarma, nemusí se u nás nikdo registrovat a hlavně v grafice, myslím tím v přehledu, který je uživatelsky příznivý. Déčko má jeden seriál, na který kliknete a pak máte všechny epizody rozházené po celé stránce. Ale není to seřazené jako série. My to máme udělané tak, že na přední stránce máte všechny tituly a pokud si vyberete jeden, například Bolek a Lolek 1, máte za ním pět nebo šest dalších epizod, a takhle to jde popořadě.

Déčko zřejmě používá šablonu od iVysílání pro dospělé.

Evelína Zukalová: Myslím si, že ano. Netrávili na tom tolik úsilí jako my na Dingy.cz

Když jste navázali spolupráci s Kateřinou Milerovou, neuvažovali jste o nějakém hlubším propojení, třeba že by se u vás na Dingym objevil Krteček? Nebo je příliš drahý?

Evelína Zukalová: Krteček ne, tam vlastní práva jiná firma a s ní jsme se bohužel nedohodli. Paní Kateřina Milerová ale ilustruje novou knihu.

Zaujalo mě, že máte práva na Bolka a Lolka a Jen počkej, zajíci!, což jsou hodně známé seriály.

Evelína Zukalová: VOD práva na Jen počkej, zajíci! má jedna ruská firma, která je má koupené pro celý svět.

Bolka a Lolka máte pro Českou republiku exkluzivně?

Evelína Zukalová: Ano. S lidmi z polské firmy, která vlastní jejich práva, se velmi přátelí náš otec. Neustále jezdí do Polska, máme tam dobré kontakty. Nezískali jsme jen Bolka a Lolka, ale i další tituly.

Sebastián Zukal: Otec jezdí do Polska třikrát i vícekrát do roka. Na Bolkovi a Lolkovi jsme vyrůstali, já je osobně miluji a znám je úplně nazpaměť.

Které televize u nás mají zájem o Bolka a Lolka?

Evelína Zukalová: Nabízeli jsme je do České televize, ale tam je to trošku zapeklité, jelikož namísto aby si koupili díly od nás, koupili si jiné díly z anglické společnosti.

A do takových těch dětských pásem, jako je Primáček na Primě nebo Smíškové na Smíchově, dodáváte nějaké pořady?

Evelína Zukalová: Ano, stále se pokoušíme nabízet nové tituly do různých televizí a pásem, ale není zrovna příznivá doba a televize moc nového kontentu nekupují. Také je ještě Animáček na Barrandově, ale tam je to postavené trošku jinak. Oni licence nenakupují jako my, mají to řešeno formou barteru.

Neuvažovali jste o tom, že byste vedle internetové televize provozovali i klasický lineární kanál, který by vysílal v kabelovkách, nebo dokonce v DVB-T?

Evelína Zukalová: Taky tu byla taková myšlenka, ale je to velmi předčasné.

Zaslechl jsem cosi o projektu Delta TV…

Evelína Zukalová: O tomto projektu vůbec nic nevím.

Plánujete získat nebo vyrobit nějaké konkrétní tituly pro Dingy.cz, které byste nenabízeli nikomu dalšímu?

Evelína Zukalová: Uvidíme, co nám budoucnost přinese. Plánů je hodně. Chtěli bychom vybudovat pevnou pozici Dingy.cz u nás.

Na jak dlouhou dobu nakupujete VOD práva pro pohádky na Dingym?

Sebastián Zukal: Pokud je titul úspěšný, má vysokou sledovanost, práva prodlužujeme. Diváci jsou u nás vždycky dopředu informováni, které pohádky budou na Dingym končit a zda je budeme znovu obnovovat. Píšeme to v záložce Novinky. Tam jsou informace, jaké nové pohádky v ten měsíc připravujeme, od kdy se na ně můžeme těšit.

Vlastní pohádkovou internetovou televizi má i Seznam.cz. Jeho generální ředitel Pavel Zima mi nedávno říkal, že v prosinci jejich pohádkový web poprvé zaznamenal větší návštěvnost z mobilních zařízení než z počítačů. Zdá se tedy, že mobilní zařízení jsou pro tyto služby opravdu zajímavá. A s tím souvisí ještě jedna věc, že streamovací služby jsou sice bezvadné, ale konkrétně pro cestování by bylo dobré, kdyby nabízely možnost stáhnutí obsahu do zařízení a jeho přehrání offline. Seznam už v tomto smyslu něco připravuje.

Sebastián Zukal: Víme, že dnes je těch firem, co něco připravují, spousty. Otázka jsou ale VOD práva, protože jak jsem říkal, po Evropě se to teprve řeší. Konkrétně u stahování pohádek je otázka, jak si třeba vložíte takovou pohádku do iPadu? Upřímně, pokud ji nezkonvertujete do MPEG-4, do iTunes, a neumíte celý ten proces, tak pro normálního člověka to je vlastně nenormální řešení. Opravdu musí jít do obchodu a stáhnout si ji. Chtěli jsme vytvořit aplikaci, kdy přímo nabídneme konkrétní pohádku, a pokud ji někdo bude chtít, zaplatí 19 nebo 39 korun a bude jeho. Ale to padlo, protože jsme zjistili, že na takové řešení se nakupují úplně jiná práva. To jsou totiž „stahovatelná“ práva, zatímco VOD práva se týkají pouze streamingu. Takže se zatím orientujeme pouze na streaming, než se vůbec VOD práva pohnou nějakým směrem dál. Upřímně, snažíme se stahování na Dingyho a do Uranie dostat, ale tím, že naši klienti často ještě nevědí, jestli se jim to vyplatí, vůbec se o „stahovatelná“ práva nezajímají. Nevyplatí se jim to.

Evelína Zukalová: Všechno to je v běhu, každý den se to mění. Před rokem jsem byla na veletrhu MIPTV v Praze a před čtyřmi měsíci v Cannes a tam mi říkali, jak se to za tu krátkou dobu úplně změnilo. Že to, co říkali před rokem, je úplně jinak, a že jde zase o jiná VOD práva. Už to není tak, že by televizní práva byla na FTA a Pay TV a pak už nic jiného. Internet se rozvíjí, vzniká celá řada nových druhů práv. Dříve byla jen jedna VOD práva, pak byla práva pro VOD s reklamou anebo pro placenou VOD službu a teď se to dělí dál… Třeba YouTube se smluvně řeší úplně zvlášť.

Co třeba HD verze? Nakupujete práva i pro vysílání ve vysokém rozlišení?

Evelína Zukalová: Ano, u některých pohádek nakupujeme už i HD verze a některé pohádky se dělají už pouze v HD verzi. Jak se říká, pokrok nezastavíš.

Počítáte s nimi i na Dingym?

Sebastián Zukal: HD verze děláme už automaticky. Náš přehrávač ale nenabízí možnost vybrat si druh rozlišení. Je udělaný automaticky tak, že záleží na vašem připojení k internetu. Preferujeme spíš tu možnost, aby se film divákovi spustil a kvalita je upravena podle jeho připojení.

A když nemáte původní materiál v HD, děláte upscale z SD rozlišení?

Sebastián Zukal: Ne, neděláme. Když není v HD, například Bolek a Lolek nejsou ve vysokém rozlišení, převádíme ho do MPEG-4/HD tak, že ho prostě překonvertujeme. Snažíme se udržet kvalitu, co to jde, abychom ji při té konverzi neztráceli. Ale většinou už máme materiál v HD kvalitě.

Evelína Zukalová: Nové tituly se většinou už dělají v HD.

Sebastián Zukal: Firmy to už dělají automaticky, protože vědí, že HD kvalitu prodají do televize a do Smart TV.

Když zmiňujete Smart TV, pro ty ještě asi aplikaci Dingy.cz nemáte.

Sebastián Zukal: Nemáme, ale to je právě výhoda našich pohádek, že pokud například Voyo má aplikaci do všech Smart TV, tak pokud si tam někdo pustí pohádku, k níž máme práva a například teď je tam Nono Forest, třeba rok se na ni dívají na Voyu a pak jim tam zmizí. A kam jdou ti diváci? Na vyhledávač, tam jim vyskočí Dingy.cz a jdou k nám. Tedy pokud máme pro tu pohádku stále ještě vykoupena práva. Ale pokud je nemáme vykoupena, pak je v Česku nemá asi už nikdo.

Věnujete se nákupu i jiných pořadů než jen pro děti? Tím myslím společnost Urania.

Evelína Zukalová: Celkově Urania začínala tak, že se z poloviny věnovala nákupu pořadů pro děti a z poloviny pro ostatní cílové skupiny. Mezi takzvaně dospělácké filmy jsme nakupovali například historické filmy, válečné filmy, romantické filmy a dokumenty.

Sebastián Zukal: Například Pilíře Země, abychom byli konkrétní.

Evelína Zukalová: Postupem času jsme začali přecházet na dětského diváka až na dnešních asi 90 procent naší nabídky. Občas jsme přikoupili detektivky jako Agatha Christie. Taky teď hodně letí dokumenty o dinosaurech, děti je milují. Vydali jsme i DVD s cvičením jako pilates, power joga aj.

Mluvili jste o Polsku. Zaregistroval jsem, že jste odtamtud měli i dost filmů, z nichž některé se objevily na televizi Kinosvět.

Evelína Zukalová: Ano, teď jsme jim nějaké filmy prodávali. Bohužel tato stanice nemá tak rozsáhlý rozpočet. Z polských filmů bych ráda uvedla Katyň, u kterého jsme jako distributoři zajišťovali premiéru v Praze v Lucerně a kinodistribuci v České republice. Tento film byl také několikrát prodaný do vysílání České televize. Dále z polských filmů můžu zmínit Quo vadis a Staré báje vikingů, které zrovna v těchto dnech vysílal Kinosvět. Nabízeli jsme tyto filmy i ČT, ale jak vidíte, neobjevilo se tam nic. Tedy kromě Katyně.

Co ostatní televize kromě Kinosvěta a ČT? Mají zájem o tyto filmy?

Evelína Zukalová: Jak říkám, bohužel, polská tvorba v České republice moc populární není. Myslím pro televize. Ale sama za sebe mohu říci, že polská kinematografie má velmi dobré, kvalitní a „silné“ filmy. Nabídku dáváme jak Primě, tak Nově, ale tyto stanice jsou trošku jinak orientované než na takovéto filmy.

Nabízíte filmy i placeným kanálům?

Evelína Zukalová: Nyní jsme začali spolupracovat s O2 a UPC.

A jednotlivým televizním kanálům. Pravda, na evropské filmy se zaměřuje pouze Film Europe, který vysílá ze Slovenska…

Evelína Zukalová: Se Slovenskem taky spolupracujeme, hodně filmů prodáváme do Slovenské televize. Zrovna tento týden s nimi budeme mít schůzku v Bratislavě. Ale jednáme i s Jojkou a Markízou, takže se snažíme a nabízíme jim nejenom polské, ale i ruské tituly.

Když takto rozšiřujete portfolium a provozujete i vlastní internetovou televizi pro děti, neuvažovali jste o tom, že rozšíříte i pracovní tým?

Evelína Zukalová: Musím říct, že to je docela dost práce, ale která nás baví, takže se dělá hned jinak. A možná i čase rozšíříme náš pracovní tým.

Kde by měla být Dingy.cz za rok?

Sebastián Zukal: Jak jsem už zmínil, do aplikací v mobilních zařízeních. Pro nás je tedy číslem jedna mít další kvalitní obsah a číslem dvě je aplikace pro chytré zařízení. A pak musíme být nejlepší. Nejsme skromní.

Evelína Zukalová: Ráda bych, aby se o nás vědělo. Jsme poměrně na začátku a čeká nás dlouhá cesta. Postupně se budeme dostávat do médií a hlavní je se dostat do povědomí maminek a dětí, aby, když se řekne Dingy, věděly, že to je ta online televize.

NMI18_Krausova

Sebastián Zukal: A taky samozřejmě partnerům, což jde ruku v ruce s Dingym.

Foto: Karel Choc, DigiZone.cz 

Našli jste v článku chybu?