Hlavní navigace

Média věřící v zázrak na Facebooku by se měla poučit z osudu Zyngy

4. 7. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: olechowski / Depositphotos.com
Zynga byla miláčkem Facebooku a Facebook byl miláčkem Zyngy. Chvíli poté, co Zyngu dostal na vrchol, utáhl kohoutky. A kde je Zynga dnes?

Pokud se v jakémkoliv podnikání spolehnete na jediný mechanismus získávání příjmů (tedy i získávání zákazníků), stanete se na něm dříve či později závislí. A pak stačí, aby váš zdroj příjmů situace využil. Není to nic neznámého.

Když někdy v roce 2011 vstoupila herní společnost Zynga na burzu, bylo už tehdy dost jasné, že to, co dělá, je zásadně rizikové. Tvůrci her založených na nekonečném, stále dokola se opakujícím hraní v totožných herních mechanismech ale byli v euforii. Měli k dispozici Facebook, na kterém dokázali velmi efektivně využívat „virální“ mechanismy k tomu, aby vysoký úbytek hráčů nahrazovali přílivem nových.

V ten nejlepší čas hry Zyngy zasáhly prakticky dvě třetiny (tehdejších) uživatelů Facebooku a firma ve svém tažení teoreticky mohla pokračovat ještě dlouhé roky. Facebook měl ve srovnání s dneškem asi třetinu uživatelů, příliv nových „duší“ byl tedy na dlouhou dobu zajištěn.

Symbióza a pád

Facebook Zyngu miloval, přinášela mu totiž to, co tehdy sám ještě neměl: uživatele, kteří na Facebooku tráví velké množství času, pravidelně se vrací a lákají k němu další své přátele. A Zynga milovala Facebook, protože jí (na počátku) prakticky zadarmo umožňoval získávat nové a nové uživatele. Celé to nakonec vedlo k tomu, že Zynga měla tržní hodnotu 10 miliard dolarů. V březnu 2011.

Jenže pak přišel moment, kdy Facebook přestal Zyngu potřebovat a utáhl kohoutky. Nejprve trochu, což Zynga nepochopila jako varování a začala poměrně hodně platit v reklamě za to, co dříve měla zadarmo. Až pak, se změnou API a celé platformy, Facebook „free-ride“ v podobě nekonečného organického šíření zrušil prakticky úplně. Bylo to „pro dobro uživatelů“, ti totiž už prý měli záplavy upozornění z her plné zuby.

Skutečnost je ta, že Facebook už Zyngu nepotřeboval. Příjmy z reklamy přesáhly to, co Zynga generovala v příjmech Facebooku. Zrušení volného šíření bylo jenom cestou k tomu, jak vše 100% zpoplatnit.

Zynga původní symbiotický vztah potřebovala k životu, takže tahle „malá“ změna znamenala její postupný konec. Zkoušela se zachránit řadou věcí, včetně pokusu o vystoupení ze závislosti na platformě Facebooku, ale už nebylo jak.

Nebudeme vás ukazovat, plaťte

Před několika lety Facebook milovala i média. Na jejich weby přiváděl množství návštěvníků, pod sdílenými články se rozvíjely diskuze, masivní sdílení a miliony líbí. Nic to nestálo, takže média dělala maximum: vytvářela facebookové stránky, programovala aplikace. Ale nevšimla si toho, že někdy v září před třemi lety, v době, kdy Facebook nabídl možnost připlácet za dosah příspěvků, začalo také masivní omezování dosahu.

A poslední tři roky jsme svědky série postupných algoritmických změn, které více a více omezují životní prostor médií na Facebooku. 

Nejnovější změna, která má „vrátit“ do newsfeedů uživatelů příspěvky od jejich přátel a rodiny, je podobná té, kdy Facebook prakticky kompletně odřízl Zyngu od organického šíření. Součástí zásahu proti mediím jsou ale nakonec i ony "rychlé články (Instant Articles), které mají stejný účel: dostat média tam, kde je Facebook chce mít. Do pozice závislých, tak aby musela za všechno platit.

Všechno uděláme za vás, zrušte weby

Facebook jde dokonce tak daleko, že se snaží médiím do hlavy nasadit brouka v podobě představy, že jejich weby či mobilní aplikace jsou vlastně zbytečné. Vždyť nakonec většina lidí dnes objevuje a přijímá zprávy právě na Facebooku, nikoliv v aplikacích či na webech médií.

Podle představ Facebooku by média měla vlastně přestat provozovat vlastní webové stránky i mobilní aplikace a vše přenechat Facebooku. Ten by obsah šířil v instantních článcích a specializovaných aplikacích, umožnil by médiím také vstup do chatovacích aplikací (včetně WhatsApp) a našel by i cestu, jak to vše dostat do Instagramu.

BRAND24

Vypadá to jako velká dobročinnost – stejná, jako když Facebook umožnil firmám využívat stránky zdarma. Tedy až do okamžiku, kdy omezil dosah jejich příspěvků tak výrazně, že bez placení příspěvky prakticky nikdo nevidí.

Celé je to jako taková ta prastará poučka o tom, že když budete žábu vařit za postupného zvyšování teploty vody, tak na to žába nepřijde. Pokud byste ji ale hodili do vařící vody, zareaguje a vyskočí. Facebook používá stejnou taktiku. A média jsou teď další cíl, který se postupně vaří.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).