Hlavní navigace

Zynga opět propouští. Příběh firmy, která doplatila na sázku na Facebook

14. 5. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Příkladný tvůrce virálních her, které lidé nedokáží přestat hrát. Taková byla Zynga, než se to všechno zvrtlo. A budoucnost nevypadá nijak dobře.

Těžko se nesetkat s věcmi jako Farmville, Words with Friends či Mafia Wars. Poměrně dlouho patřila Zynga, tvůrce těchto (a desítek dalších) her, mezi jedničku v oblasti sociálního hraní. V době největšího rozmachu hry od Zyngy hrála prakticky více než polovina uživatelů Facebooku. Což bylo ale v době, kdy Facebook dělal všechno proto, aby získal dostatečný vliv a zvýšil počet uživatelů. A šířit cokoliv na Facebooku bylo možné nejenom zadarmo, ale hlavně to fungovalo.

Jenže pak začal Facebook utahovat kohoutky, chtěl více a více peněz a omezoval možnosti organického šíření. Zynga na to doplatila velmi rychle, protože pro udržení růstu (a vlastních příjmů) nutně potřebovala neustálý příliv nových hráčů, ať už do existujících, nebo do nově spouštěných her. Změny na Facebooku znamenaly, že Zynga musela začít utrácet miliony dolarů za reklamu a nic nepomohlo, že měla s Facebookem všechny druhy partnerství, na které si jenom bylo v té době možné sáhnout. Není nezajímavé, že v době největšího utrácení znamenala pro Facebook Zynga až 12 % z jeho obratu.

Nevyšla ani sázka na uvádění dalších a dalších her. Jejich vývoj nebyl nejlevnější a možnosti jejich masivního šíření na Facebooku už vůbec ne. Sázka na Google+ nevyšla, sociální síť od Googlu se sice chtěla otevřít jako herní platforma, ale nikdy k tomu nedošlo. Částečně proto, že uživatelé Google+ byli ti, kteří z Facebooku utekli, hlavně ale proto, že Google nikdy nedal tvůrcům her to, co původně Facebook, tedy možnost být snadno vidět.

Zynga se pokusila poměrně včas proniknout i do mobilního světa, včetně akvizice jedné z (tehdy) nejslibnějších her. Jenže ani to nezafungovalo, hra milovaná miliony lidí velmi rychle milována být přestala. Peníze za mobilní akvizice tak je nakonec víceméně možné považovat za odepsané. Ať už jde o 527 milionů dolarů za Clumsy Ninja či 183 milionů dolarů za OMGPOP.

Jak to šlo s firmou Zynga

V historii Zyngy najdete řadu velmi kontroverzních momentů. Vedle spolupráce s podvodnými inzerenty (viz počátek časové osy) je tu ještě řada afér týkajících se kopírování her. MafiaWars coby kopie Mob Wars (mimosoudně urovnáno za až 9 milionů dolarů), Café World jako kopie Restaurant City (Playfish), Dream Heights coby kopie Tiny Tower, Zynga Bingo kopie Bingo Blitz a samozřejmě už zmíněné The Ville, kopírující The Sims Social od EA.

Poslední vývoj

Poslední vývoj u Zyngy je ten, že ohlásila další propouštění ve snaze ušetřit 100 milionů dolarů. Pomoci by mělo propuštění dalších 18 % zaměstnanců, tedy 364 lidí. Mark Pincus je zpět jako CEO (Don Mattrick skončil v dubnu, po necelých dvou letech) a propouštět se chystá postupně až do konce roku, což by mělo ušetřit 45 milionů dolarů. Dalších 55 milionů dolarů by se mělo podařit ušetřit někdo do třetího kvartálu 2016.

MMF24

Neméně zajímavé je, že úspor chce dosáhnout i ukončením činnosti vlastních datových center a přechodem zpět k Amazonu. Právě odtamtud před dvěma lety Zynga odešla a za 100 milionů dolarů tehdy vybudovala vlastní datová centra. Změnu společnost odůvodňuje tím, že se změnily podmínky a nepodařilo se jí růst tak, jak chtěla. Hlavně proto, že svět okolo přešel na mobilní hry, a ty na Facebooku už tolik netáhnou.

Finanční výsledky jsou stále problematické – 183 milionů dolarů příjmů v posledním čtvrtletí je doprovázeno ztrátou 46,5 milionů dolarů. Jakkoliv je možné vidět pozitivum ve srovnání se stejným obdobím v roce 2014 (61,2 milionů dolarů ztráty), žádná pozitivní budoucnost není na obzoru – předpovědi mluví o 175 až 190 milionech příjmů a ztrátě 50 až 54 milionů v dalším čtvrtletí.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).