Těžko se nesetkat s věcmi jako Farmville, Words with Friends či Mafia Wars. Poměrně dlouho patřila Zynga, tvůrce těchto (a desítek dalších) her, mezi jedničku v oblasti sociálního hraní. V době největšího rozmachu hry od Zyngy hrála prakticky více než polovina uživatelů Facebooku. Což bylo ale v době, kdy Facebook dělal všechno proto, aby získal dostatečný vliv a zvýšil počet uživatelů. A šířit cokoliv na Facebooku bylo možné nejenom zadarmo, ale hlavně to fungovalo.
Jenže pak začal Facebook utahovat kohoutky, chtěl více a více peněz a omezoval možnosti organického šíření. Zynga na to doplatila velmi rychle, protože pro udržení růstu (a vlastních příjmů) nutně potřebovala neustálý příliv nových hráčů, ať už do existujících, nebo do nově spouštěných her. Změny na Facebooku znamenaly, že Zynga musela začít utrácet miliony dolarů za reklamu a nic nepomohlo, že měla s Facebookem všechny druhy partnerství, na které si jenom bylo v té době možné sáhnout. Není nezajímavé, že v době největšího utrácení znamenala pro Facebook Zynga až 12 % z jeho obratu.
Nevyšla ani sázka na uvádění dalších a dalších her. Jejich vývoj nebyl nejlevnější a možnosti jejich masivního šíření na Facebooku už vůbec ne. Sázka na Google+ nevyšla, sociální síť od Googlu se sice chtěla otevřít jako herní platforma, ale nikdy k tomu nedošlo. Částečně proto, že uživatelé Google+ byli ti, kteří z Facebooku utekli, hlavně ale proto, že Google nikdy nedal tvůrcům her to, co původně Facebook, tedy možnost být snadno vidět.
Zynga se pokusila poměrně včas proniknout i do mobilního světa, včetně akvizice jedné z (tehdy) nejslibnějších her. Jenže ani to nezafungovalo, hra milovaná miliony lidí velmi rychle milována být přestala. Peníze za mobilní akvizice tak je nakonec víceméně možné považovat za odepsané. Ať už jde o 527 milionů dolarů za Clumsy Ninja či 183 milionů dolarů za OMGPOP.
Jak to šlo s firmou Zynga
- 2007/07 – Zynga založena
- 2009/06 – Zynga uvádí Farmville, neznámější a nejspíš i nejúspěšnější hru
- 2009/10 – Ukazuje se, že Zynga spolupracovala s podvodnými inzerenty
- 2009/11 – Zynga má na Facebooku 40 aplikací a je jedničkou
- 2009/12 – Ruský Digital Sky Technologies investuje 180 milionů
- 2010/07 – Google investoval do Zyngy, 200 milionů dolarů, Softbank 100 milionů
- 2011/09 – CityVille se objevuje na Google+
- 2011/11 – CastleVille spuštěno na Facebooku
- 2011/12 – Zynga vstupuje na burzu
- 2012/01 – Zynga kupuje Gamedoctors, Page44 Studio, Hiplogic a Astro Ape
- 2012/03 – Zynga kupuje OMGPOP
- 2012/05 – Draw Something (koupené s OMGPOP) ztrácí uživatele
- 2012/06 – Vstup Facebooku na burzu tvrdě dopadl na akcie Zyngy
- 2012/07 – Zynga stále ve ztrátě i přes tržby ve stovkách milionů dolarů
- 2012/08 – Odchází John Schappert, herní veterán původně z EA. EA žaluje Zyngu, The Ville prý je okopírované Sims Social
- 2012/09 – Spuštěné Slingo stoupá rychle na žebříčku aplikací
- 2012/10 – Finanční výsledky Zyngy jsou špatné, předpovědi ještě horší, Anonymous hrozí útokem v reakci na propouštění
- 2012/10 – 52,7 milionu dolarů ztráty za třetí čtvrtletí, propouští a po sporu s EA ruší The Ville
- 2012/11 – Zynga přichází o privilegia na Facebooku
- 2012/12 – Zynga odchází z Japonska, expanze se nepodařila
- 2013/01 – Zynga pokračuje v rušení her, dalších jedenáct končí
- 2013/02 – Draw Something sice ještě existuje, ale zájem je vlažný a zopakovat úspěch se nepodařilo
- 2013/06 – Zynga propustila 520 zaměstnanců, chce ušetřit až 80 milionů dolarů
- 2014/01 – Zynga oznamuje plán propustit dalších 15 % zaměstnanců
- 2014/05 – Zynga přichází o uživatele a připravuje se na rozchod s Facebookem
- 2015/05 – Zynga má na Facebooku necelou třicítku her a necelou dvacítku na mobilních telefonech
V historii Zyngy najdete řadu velmi kontroverzních momentů. Vedle spolupráce s podvodnými inzerenty (viz počátek časové osy) je tu ještě řada afér týkajících se kopírování her. MafiaWars coby kopie Mob Wars (mimosoudně urovnáno za až 9 milionů dolarů), Café World jako kopie Restaurant City (Playfish), Dream Heights coby kopie Tiny Tower, Zynga Bingo kopie Bingo Blitz a samozřejmě už zmíněné The Ville, kopírující The Sims Social od EA.
Poslední vývoj
Poslední vývoj u Zyngy je ten, že ohlásila další propouštění ve snaze ušetřit 100 milionů dolarů. Pomoci by mělo propuštění dalších 18 % zaměstnanců, tedy 364 lidí. Mark Pincus je zpět jako CEO (Don Mattrick skončil v dubnu, po necelých dvou letech) a propouštět se chystá postupně až do konce roku, což by mělo ušetřit 45 milionů dolarů. Dalších 55 milionů dolarů by se mělo podařit ušetřit někdo do třetího kvartálu 2016.
Neméně zajímavé je, že úspor chce dosáhnout i ukončením činnosti vlastních datových center a přechodem zpět k Amazonu. Právě odtamtud před dvěma lety Zynga odešla a za 100 milionů dolarů tehdy vybudovala vlastní datová centra. Změnu společnost odůvodňuje tím, že se změnily podmínky a nepodařilo se jí růst tak, jak chtěla. Hlavně proto, že svět okolo přešel na mobilní hry, a ty na Facebooku už tolik netáhnou.
Finanční výsledky jsou stále problematické – 183 milionů dolarů příjmů v posledním čtvrtletí je doprovázeno ztrátou 46,5 milionů dolarů. Jakkoliv je možné vidět pozitivum ve srovnání se stejným obdobím v roce 2014 (61,2 milionů dolarů ztráty), žádná pozitivní budoucnost není na obzoru – předpovědi mluví o 175 až 190 milionech příjmů a ztrátě 50 až 54 milionů v dalším čtvrtletí.