V dubnu měl český Internet 6,68 milionu uživatelů, během pěti let velikost internetové populace narostla o 2 miliony. Stále vládne Seznam.cz, následují Novinky.cz a na třetím místě iDnes.cz (sedm z první desítky serverů patří Seznamu). Tradičně by někde po Seznamu byl samozřejmě Facebook, ale NetMonitor ho bohužel stále „neměří“. V TOP 10 najdete od Vánoc 2012 také Heureka.cz. Z hlediska zhlédnutých stránek drtivě vede Seznam, ale to také není nic nového.
V mobilních médiích vede opět Seznam, následují Novinky, iDnes, Super a Mapy.cz. Největší Seznam.cz má podle NetMonitoru 1,031 milionu uživatelů – je vhodné připomenout, že NetMonitor neumí měřit skutečného unikátního uživatele na všech jeho zařízeních, takže ti mobilní jsou zároveň webovými. A samozřejmě i zde chybí Facebook.
Ve „video serverech“ je na prvním místě Stream.cz (1,7 milionu RU), Novinky.cz a třetí je Super.cz. Na čtvrtém místě najdete Českou televizi a následuje Prima. Pokud se podíváte na žebříček podle počtu přehrání (15 milionů), posune se na třetí místo Česká televize. První Stream.cz má ale více než dvojnásobek. A opět, chybí YouTube i Facebook, kteří by se v obou případech dostali na čelní místa žebříčku.
Z pohledu provozovatelů je na prvním místě Seznam, následovaný Mafrou a mediálním zastupitelstvím AdActive – malá ukázka toho, že současné míchání poskytovatelů obsahu a mediálních zastupitelství v jednom žebříčku není zcela ideální.
Český mobilní Internet?
Netmonitor měří mobilní návštěvnost od ledna letošního roku, prostřednictvím umístění měřícího kódu do „mobilních“ stránek a bez součinnosti s operátory. Mobilních uživatelů je 1,563 milionu (a jejich počet stoupá) a za měsíc zhlédnou 528 milionů stránek (6,5 % z celkového počtu).
Podle výsledků Strukturálního exkluzivního kontinuálního výzkumu (SEKV) lidé v Česku z 97 % používají osobní počítače, v 21 % mobilní telefony (v květnu 2011 to bylo 13 %), 5 % tablety a 1 % „jiná zařízení“.
Podle SEKV navíc vychází (únorová čísla), že v Česku je 1,367 milionu mobilních uživatelů (10+, 14,5% podíl) a 325 tisíc uživatelů tabletů (3,5% podíl u 10+).
Jak vypadá český reklamní trh
V květnu 2013 se na českém internetu v display reklamě proinzerovalo 613 milionů korun. A při porovnání s předchozími roky je vidět, že letošní rok je příznivý. Tradičně nejvíce na Seznamu (242,5 milionů korun) a s velkým odstupem na druhém místě Centrum (99,5 milionů) a Mafra (66,3 milionů). Ano, samozřejmě jde o ceníkové ceny.
V květnu nejvíce proinzeroval Internet Mall (42,46 milionu korun), druhá Alza.cz (18 milionů) a třetí Student Agency (15 milionů). Následuje Telefónica, Tchibo a Vodafone. Opět prosím nezapomenout, jde o ceníkové ceny.
Z hlediska sortimentu převládalo všeobecné zboží následované motorovými vozidly, peněžním zprostředkováním, telekomunikacemi a cestováním. V žebříčku se více objevují řetězce, včetně těch potravinových.
Co je nového u SPIRU
Probíhá výběrové řízení na nový NetMonitor, na konci měsíce se bude prezentovat a po prázdninách bude jasné, jak se vše bude vyvíjet dál. Předchozí snaha o změnu firmy měřící český Internet skončil poněkud fiaskem, tehdejší výherce (comScore) podcenil situaci a měření se velmi rychle vrátilo zpět ke Gemiusu.
SPIR změnil stanovy, ve kterých se nově objevilo „přidružené členství“ a má dva či tři zájemce o tento druh členství. Připravuje se měření mobilních aplikací a SPIR „nejvíce zajímá“ rozvoj videostreamingu a „masivní nasazování video reklamy v něm“. SPIR proto připravuje GRP metriku na Internetu, tak aby se stala standardem trhu a bylo možné prodávat internetovou reklamu ve videostreamingu.
A dobrá zpráva na konec, výkonná rada schválila slevy na odběr dat z NetMonitoru – do konce roku roku měsíční sleva 40 %.
PS: Psáno online, přímo na tiskové konferenci SPIRu, tak prosím omluvte případné nedostatky.