Hlavní navigace

Jaké možnosti platebních kanálů mají čeští e-obchodníci?

17. 4. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Nedávný průzkum potvrdil, že českému Internetu vládne platba dobírkou. Mají provozovatelé internetových obchodů a poskytovatelé obsahu jiné možnosti? Jakou nabídku jim trh předkládá? Z jakých bank si mohou vybrat ti, kteří chtějí implementovat platbu kartou? A jak je to s poplatky?

V nedávném článku Máme jinou možnost než platit na Internetu dobírkou? jsme rozebírali na základě průzkumu Asociace pro elektronickou komerci možnosti placení v internetových obchodech a konstatovali jsme, že nejrozšířenějším způsobem placení je na českém Internetu (stále) dobírka, tedy platba při převzetí zboží na poště nebo u dopravce. Dnes se na tutéž věc podíváme spíše očima majitelů e-shopů.

Na anglicky mluvících stránkách vládne platba kartou a systémy podobné online peněženkám. Důvodem tohoto rozdílu je jednak určitá konzervativnost českých uživatelů, ale také například historicky nepřejícný postoj bank, ať už k platbám kartami nebo k mikroplatebním systémům. Produkty na trhu majitelům internetových obchodů dlouho nevyhovovaly. Situace se začíná měnit, ale pro menší obchodníky je pořád třeba akceptace platebních karet drahým špásem.

Placení kartou je umožněno tzv. systémem 3D Secure, který má tři základní pilíře: Acquiring domain (doména zpracovatelské banky obchodníka), Issuer domain (doména vydavatelské banky obchodníka) a Interoperability domain (doména kartových asociací, která pokrývá mezibankovní operace a systém vzájemného potvrzování platby).

Platba kartou

Zdroj: Asociace pro elektronickou komerci, Platební metody v ČR

Při zadávání údajů o své platební kartě je zákazník přesměrován do prostředí obchodníkovy banky, která celé řešení poskytuje (prostředí je většinou dáno systémem, který banka využívá – například PayMUZO). Dříve se údaje zadávaly v prostředí e-shopu, tento způsob je o něco důvěryhodnější. Díky tomu je i systém bezpečnější, protože obchodník nepřichází do kontaktu s údaji platební karty zákazníka. Vše se děje online a obchodník ví během minuty, že platba proběhla.

V současnosti je v ČR v provozu pouze doména zpracovatelských bank a doména kartových asociací. Systém zabezpečení pomocí hesla zatím není dostupný. Pokud karta při placení není zabezpečena heslem, jak je tomu dnes, proběhne proces mírně odlišným způsobem (v rámci ověřování v systému kartových asociace a bank) a změní se váha odpovědností v případě podvodné transakce.

Doména vydavatelské banky se váže na speciální heslo pro transakce na Internetu, které je zákazníkovi ke kartě zřízeno jeho vydavatelskou bankou – bude mít tedy podobnou funkci jako PIN při vybírání peněz z bankomatu.

Čtyři banky

Akceptaci karet nabízí majitelům internetových obchodu čtyři české banky – Česká spořitelna, ČSOB, eBanka a Komerční banka. Když Asociace pro elektronickou komerci provedla průzkum mezi svými členy, kteří systém 3D Secure využívají, největší zastoupení měli obchodníci spolupracující s Českou spořitelnou – z 20 e-shopů jich bylo 11, ČSOB využívalo pět e-shopů, eBanku tři a jeden z dotázaných spolupracuje s Komerční bankou.

Podmínky mají všechny banky různé a individuální – záleží především na pozici a vyjednávacích schopnostech provozovatelů e-shopů, jaká pravidla si s bankou ve smlouvě dohodnou. Záleží třeba na výši obratu vašeho obchodu, počtu transakcí, průměrné výše transakcí…

Některé informace o svém řešení nabízí Česká spořitelna na svém webu. Žádný vstupní poplatek ani měsíční paušál si tato banka nenárokuje. Pro komunikaci s platební bránou není důležité, v jakém programovacím jazyce je e-shop napsán. Jediným technickým požadavkem ze strany internetového obchodu by měla být podpora vytváření a ověřování elektronického podpisu pomocí RSA. Obchodník také obdrží dokument, jakým způsobem má svůj e-shop upravit.

Zákazník je z e-obchodu přesměrován na stránky kartové asociace, kde zadá údaje o své kartě. V případě, že je systém 3D Secure podporován i na straně vydavatele, je zákazník navíc přesměrován na stránky banky, která kartu vydala, kde zadá heslo pro transakce na Internetu. Pokud je platba schválena (v řádech vteřin), obchodník obdrží potvrzení, na jehož základě informuje zákazníka a expeduje zboží.

ČSOB poskytuje svůj systém ve spolupráci s Global Payments Europe, který je garantem technického zpracování. ČSOB si účtuje za implementaci 13 200 korun. Měsíční paušální poplatek je 150 Kč, procentuální provize bance za zúčtování transakcí – nejčastěji v rozmezí 1,6 - 3,5 %. Výše provize je stanovena dle průměrné částky transakce a předpokládaného obratu. Nutný je účet vedený u ČSOB.

Platební brána je automaticky zobrazena v jazyce internetového prohlížeče s možností manuálního nastavení zákazníkem ve 14 jazycích (čeština, dánština, němčina, angličtina, španělština, finština, francouzština, maďarština, italština, norština, polština, portugalština, slovenština a švédština). Obchodník nemá možnost další jazyk přidat.

Také eBanka a Komerční banka spolupracují po technické stránce s GPE a berou si procentuální provizi za zúčtování transakce, výši provize pak s klienty stanovují individuálně – eBanka navrhuje obchodní podmínky na základě dotazníku, který zájemce o její služby vyplní. V případě Komerční banky si GPE účtuje jednorázový poplatek 13 200 Kč za implementaci, měsíční poplatek je 150 Kč, navíc je tu poplatek za transakci v maximální výši dvou korun.

Mobilní platby

PR SMS (Premium Rate SMS) jsou speciálně tarifikované SMS zprávy. Zákazník platí za obsah nebo službu odesláním SMS na konkrétní číslo. Výše ceny za jednu textovku je 1–99 korun (lze spojit více SMS a zvýšit částku, kterou lze zaplatit). Službu nabízejí všichni operátoři, zájemci mohou využít služeb agregátorů, kteří zprostředkují na stránkách příjem plateb a napojení na všechny operátory.

Seznamy poskytovatelů můžete najít na stránkách jednotlivých operátorů, jejichž zákazníci mohou PR SMS posílat: T-Mobile, Vodafone (PDF), O2 (PDF).

T-Mobile nabízí ještě svoji m-platbu, rozsah plateb je od pěti korun do 700 korun. Využívat ji mohou jen zákazníci tohoto mobilního operátora.

Klasické PR SMS lze využít výhradně pro služby telekomunikačního charakteru – například zasílání log, tapet, melodií, apod. Setkat se ale můžeme i s hlasovací PR SMS, Adult PR SMS (služby soft-erotického obsahu), mikroplatební PR SMS (zpoplatnění stránek, poskytování hard-erotického obsahu), nebo dárcovské SMS, které jsou oproštěny od DPH.

Nevýhodou těchto mobilních plateb jsou vysoké poplatky – provize třetím stranám se pohybují v rozmezí 50–70 procent, v tomto podílu jsou obsaženy provize operátorům, provize agregátorům a zdanění).

Online peněženky

Celosvětově nejpoužívanějším mikroplatebním systémem je PayPal. Ten umožňuje už i placení českými korunami, na českou lokalizaci a větší rozšíření mezi běžnými uživateli si ale musíme počkat, pro české obchodníky zatím nemá příliš velký smysl. Paypal si neúčtuje žádné poplatky za transakce mezi uživateli, těm se nevyhnou právě obchodníci – ti zaplatí z příchozích plateb poplatek v rozmezí 1,9–3,4 EUR (viz stránky PayPalu).

MoneyBookers funguje na podobném principu jako PayPal. Účet se nabíjí převodem z bankovního účtu, výběr peněz probíhá stejným způsobem. Za poslání peněz z běžného účtu na účet MB je poplatek 1 % z transakce, maximálně 0,5 EUR. Výběr peněz přijde na 1,8 EUR. MB nabízejí obchodníkům zřízení speciální brány, s jejíž pomocí mohou přijímat platby od zákazníků prostřednictvím jejich konta u MB nebo platební karty. V případě plateb přes tuto bránu se platí jiné poplatky. Při platbě z účtu MB neplatí zákazník nic a obchodník 2 % z transakce, při platbě platební kartou platí obchodník 8 % z transakce.

Systém PayPay, který v českých internetových obchodech můžete potkat z online peněženek možná nejčastěji, je dílem slovenského provozovatele. Přehled poplatků pro české uživatele naleznete na samostatné stránce.

BRAND24

Přinese letošní rok změny?

Zatím to vypadá, že letošní rok by mohl přinést pro e-komerci několik převratných změn. Vodafone oznámil, že chystá nové mobilní mikroplatby. Hovoří se o tom, že půjde o klasické PR SMS, ovšem s nižšími provizemi pro operátora, a tedy s nadějnější vyhlídkou zisku pro poskytovatele služeb a obsahu. Služba bude sice určena pouze pro zákazníky sítě Vodafone, třeba se ale tímto přístupem „nakazí“ i další operátoři.

PaySec bude zase platební systém ČSOB (určen pro klienty všech bank), který by měl fungovat podobně jako online peněženky ve světě. Po IlikeQ, Monetce či DirectPay půjde o další pokus, jak rozhýbat mikroplatby na českém Internetu. Zatím běží jen v testovací verzi, některé e-shopy už ale vyhlásily, že PaySec akceptují. Jeho vyhlídky zvyšuje to, že jde o projekt ČSOB a Poštovní spořitelny, tedy předních bankovních systémů, které podle zákona jako jediné mohou u nás podobný systém provozovat. A podle některých pozorovatelů nemusí zůstat jen u toho.

Používáte některou z internetových peněženek?

  • Ano.
    43 %
  • Ne.
    57 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).