Hlavní navigace

Na koho se nedostalo. Nejen vítězové akcelerátoru StarCube lákají investory

14. 5. 2012
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

„Investoval byste do některého z oceněných startupů?“ Na to jsme se ptali ve čtvrtek v brněnském planetáriu přítomných investorů hned po skončení StarCube Show. „V žádném případě. Mám tu jiné favority,“ odpověděl kupříkladu Karel Obluk, bývalý šéf vývoje AVG, dnes andělský investor. Prohlédněte si všechny nové projekty z Jihomoravského inovačního centra a posuďte sami, zda se porotě podařilo vybrat ty nejlepší.

Citovaný Karel Obluk působil osm let jako šéf výzkumu a vývoje v AVG, krátce byl také jejím výkonným ředitelem. Po vstupu antivirové firmy na newyorskou burzu letos v únoru se stal soukromým investorem a hledá technologické startupy, v nichž by mohl zhodnotit svůj kapitál. Lepší investiční příležitost než vítězové StarCube podle něj představuje například služba pro motorkáře BikerSeason. „Taková sociální síť má podle mě velký potenciál, který se dá monetizovat. Tohle je cílová skupina zákazníků, kterou vidím. Stejně jako v případě projektu Naklik. To jsou projekty, za nimiž vidím peníze,“ řekl Karel Obluk.

Dalším favoritem je podle něj sběratelská karetní hra Coraabia. Té fandí i jeho kolega ze sdružení investorů 42angels Jan Všianský: „Je za tím vidět obrovský kus práce a už fungující komunita hráčů. Dal jsem beta verzi vyzkoušet svému synovi. Chytlo ho to, od té doby Coraabii věřím,“ řekl. 

Další oslovení měli vyhlédnuté ještě jiné projekty. Abyste mohli sami posoudit jejich šance, přinášíme kompletní přehled všech absolventů třetího ročníku brněnského akcelerátoru, který se prezentuje jako nejstarší a největší v České republice, v pořadí, v jakém se ve čtvrtek představili porotě a publiku.

V porotě zasedli mimo jiné (na snímku zleva) JD, zakladatel meebee.com, Jiří Krechl z CzechInvestu a profesorka marketingu působící na Columbia College v Chicagu Sandra Komorowski. Další avizovaný člen poroty, zakladatel Líbímseti Olda Neuberger do Brna nedorazil.
Autor: Jihomoravské inovační centrum

V porotě zasedli mimo jiné (na snímku zleva) JD, zakladatel meebee.com, Jiří Krechl z CzechInvestu a profesorka marketingu působící na Columbia College v Chicagu Sandra Komorowski. Další avizovaný člen poroty, zakladatel Líbímseti Olda Neuberger do Brna nedorazil.

Zatímco první ročník dokončily jen dva startupy, loni jich bylo osm a letos čtrnáct. Odpadly jen dva. „Když jsme v roce 2010 začínali, startupová kultura u nás byla v plenkách. Účastníci nevěděli, co od našeho programu čekat, nebyli připraveni tři měsíce tvrdě pracovat. Mysleli si, že přijdou, my do nich nalijeme peníze a moudra a oni pak budou bohatí a slavní. Letos už je to jiné. Při výběru uplatňujeme přísnější kritéria a kvalita projektů i týmů jde nahoru,“ řekl Lupě šéf akcelerátoru Michal Hrabí.

Posuďte sami. Projekty se ve čtvrtek v brněnské hvězdárně a planetáriu představily v tomto pořadí:

1. Naklik

Servis počítačů, který chce většinu zásahů provádět na dálku přes internet, se odhodlal ke změně jména v posledních dnech před ukončením akcelerátoru. Když jsme na konci dubna publikovali rozhovor s jeho zakladatelem Vladimírem Šanderou, nesl ještě o něco hůře zapamatovatelné jméno Vronli. Dosud také běží na původní doméně, kde už získal přes 900 zákazníků ze šesti zemí světa. Proti konkurenčním službám (Compcare, Hurican, Servis OnLine, NejdeTo) se chce prosadit dostupností 24/7, diagnostikou zdarma, přátelským přístupem k zákazníkům a tím, že od nich nebude chtít žádné peníze, dokud se technikovi nepodaří odstranit problém.

2. Snowhit

„Máme takový plán, i když je to utopie, že by nám všichni dávali aktuální data a pak by k nám všichni chodili a bylo by to super,“ řekl v úvodním videoklipu, který představil každý tým, zakladatel služby Snowhit Jan Liška (rozhovor na Lupě). V ostré konkurenci lyžařských map chce prorazit prý unikátním 3D zobrazením a také povedenou mobilní aplikací, kterou si už stáhlo kolem 30 tisíc uživatelů Androidu. O úspěchu startupu rozhodnou zřejmě spíš obchodní než počítačové dovednosti. Jeho přežití závisí na schopnosti zakladatelů navázat obchodní partnerství s vlekaři a provozovateli horských bud.

3. ChlapskaZa­silka.cz (cel­kově druhé místo)

Cena za druhé místo pro Chlapskou zásilku. Se zakladateli na snímku vpravo šéf akcelerátoru StarCube Michal Hrabí.
Autor: Jihomoravské inovační centrum

Cena za druhé místo pro Chlapskou zásilku. Se zakladateli na snímku vpravo šéf akcelerátoru StarCube Michal Hrabí.

Chlapská zásilka slibuje mužům, kteří si nelibují v nakupování spodního prádla, ponožek a drogistického zboží, pravidelné, bezstarostné zásilky tohoto sortimentu. Ko­pie Manpacks.com včet­ně designu, barev, loga a „chlapáckého“ tónu reklamy. Poté, co na sebe loni americký předobraz Chlapské zásilky upozornil v několika soutěžích a vybral od investorů na rozjezd milion dolarů, objevily se jeho klony v USA i v dalších zemích. Jeden tedy nyní máme také v Brně. „Samozřejmě, že v Americe fungují podobné služby, ale tam musíte platit v dolarech,“ odráží podobné námitky zakladatel Martin Březina. Porotu se svým kamarádem a obchodním partnerem přesvědčil nadšením pro věc, hlučným a bezprostředním vystupováním, vtipným propagačním videem a možná i tím, že publiku v brněnské hvězdárně ukázal špinavé trenýrky.

4. Coraabia

Hra pro sběratele fantasy kartiček běží ve webovém prohlížeči i v tabletu. „Systém je prostý a návykový, jeho osvojení nezabere mnoho času,“ slibují autoři. „Pokročilí hráči ovšem ocení jeho pozdější komplexitu a propracovanost.“ Nejedná se o úplně nový projekt, autoři na něm pracují již čtvrtým rokem. Za tu dobu se kolem něj vytvořilo společenství hráčů, ti hru neustále testují a vylepšují, rozšiřují herní svět, malují kartičky s novými postavami… Za svou konkurenci považují tvůrci Coraabie hru Urban Rivals, které propadlo odhadem 20 milionů hráčů, a stolní karetní hru Magic the Gathering, kterou jen v organizovaných ligách provozuje šest milionů lidí.

5. Doucme.cz (jeden z pěti finalistů)

Podle údajů prezentovaných zakladateli je v Česku 400 tisíc studentů a žáků, kteří využívají doučování od někoho jiného než od svých rodičů. Většinou přitom shánějí doučitele přes rodinu a známé, jen dvě procenta tuší, kde by mohly tyto služby shánět online (zdroj dat v materiálech Doucme.cz chybí). Proč nevytvořit online databázi, která by propojovala ty, kdo nabízejí a shánějí doučování? Vydělávat chtějí na poplatcích od doučitelů, kteří zde budou propagovat své služby. Rodičům pak nabídnou za příplatek kupříkladu expresní doučení dítěte před blížící se písemkou. Ochránit děti před zlými lidmi má jednak systém referencí jednotlivých tutorů, a také propojení s informačními systémy univerzit, na nichž většinou doučující studují. V betaverzi systém testuje 200 uživatelů, ostrý provoz chtějí zakladatelé zahájit na začátku nového školního roku.

6. Torasys

Podobně jako například Energomonitor vy­víjí Torasys měřící zařízení, které umožní majiteli sledovat podrobně spotřebu elektřiny, vizualizovat ji pomocí webové aplikaci a najít pak nejvýhodnější tarif od nejlevnějšího dodavatele. Zatímco Energomonitor se zaměřuje na domácnosti, Torasys by rád získal spíše firemní zákazníky. Slibuje jim až o patnáct procent nižší cifru na faktuře od rozvodných závodů. Za svou hlavní konkurenční výhodu považují zakladatelé Torasysu „znalost softwarových i hardwarových návrhů podpořenou zkušenostmi z projektu ČEZ Smartgrid“. Naproti tomu konkurenti podle nich mají „významné kontakty ve velkých firmách, které bude velmi obtížné překonat“.

7. Science&more

Po třech měsících v akcelerátoru se zatím nedá ani vygooglovat, ale jednou to má být „web umožňující vědcům v biotechnologiích rychle a snadno najít cokoli, co potřebují pro svou práci – od hledání produktů a zaměstnání po sdílení spotřebního zboží či hledání investora“. Vydělávat chce na provizích, reklamě a prémiových službách. Zakladatel Martin Kubeš je připraven do projektu vložit 200 tisíc korun z vlastních úspor. Za svou konkurenci považuje Google, Linkedin, a oborové weby jako Quartzy.com, Sciencejobs, Researchgate či Carolina.com. Vyhranit se vůči nim chce úzkým zaměřením na výzkumníky v přírodních vědách. Napadlo ho to, když při práci v chemické laboratoři zjistil, že se nevyužité prošlé chemikálie vyhazují a přitom by bylo možné je odprodávat dalším zájemcům.

8. Bankovník

Webová aplikace uživatelům ukáže, jak nejvýhodněji uložit úspory. Mělo by jít o průběžně aktualizovanou databázi bankovních produktů propojenou se software umožňujícím vedení jednoduchého domácího či osobního účetnictví. Aplikace by pak měla doporučovat, který spořící účet je pro klienta nejvýhodnější, modelovat vývoj složeného úroku a podobně. „Devadesát devět lidí ze sta má úspory na běžném účtu, protože nemají čas a znalosti potřebné k tomu, aby je uložili lépe. Finanční poradci jsou nespolehliví a drazí. My chceme nabídnout alternativu, která bude zdarma, anonymní a neustále k dispozici,“ agitoval na pódiu hvězdárny zakladatel projektu Tibor Szabó. Porotu však nepřesvědčil. Už i v Česku je podobných služeb víc než dost a narážejí stále na stejné problémy: neochotu běžných uživatelů svěřovat sítí citlivé finanční údaje, nepřehlednost trhu finančních produktů, které jsou prošpikovány nejrůznějšími výjimkami, limity, skrytými poplatky a specialitami, které se navíc neustále mění. Je také otázka, zda banka, která nabízí skutečně nejvýhodnější produkt, je také ta, která podobnému webu bude ochotná zaplatit nejvíc za svou propagaci.

9. Videoflot

Sociální síť pro nezávislé filmaře a tvůrce internetových videí. „Vyřeší dva jejich zásadní problémy: kde najít členy týmu a práci,“ slibuje šestičlenný tým Videoflotu, který na sebe nedávno upozornil virálním videem se šíleným cyklistou. Projekt, který podpořila také nadace Open Society Fund, slibuje, že díky detailní znalosti komunity amatérských a poloprofesionálních filmařů, „revolučnímu, jednoduchému a k uživatelům přátelskému“ ovládání vybuduje do dvou let mezinárodně úspěšný „globální, ale na aktuální lokalitě založený multiplatformní portál […] a sofistikovaný vyhledávač“ a „změní svět videa“.

10. Reservio (vítěz StarCube Show)


Autor: Jihomoravské inovační centrum

Zakladatel služby Reservio Boris Bošiak (vlevo) přebírá s kolegou symbolickou cenu.

Tým kolem služby Reservio se do akcelerátoru přihlásil původně s úplně jiným nápadem. Po několika týdnech ho ale opustil, a začal vyvíjet web a mobilní aplikaci rezer­vačního systému pro živnostníky a drobné podnikatele. Porota ho za jednoduchý design, dobrý nápad a střízlivé vyhodnocení situace na trhu, ocenila na StarCube show prvním místem. Reservio chce své služby nabízet nejen restauracím, ale také například lékařům, posilovnám nebo kadeřníkům. V jedné podobě má jít o jednoduchý widget, který si živnostník může vložit na svou webovou stránku, přijímat a potvrzovat přes něj rezervace, komunikovat se zákazníky. Ti rovnou uvidí volné termíny a také třeba stoly, které jsou v požadovaném termínu k dispozici. K této základní funkcionalitě chce nabídnout jednoduché CRM. Restauratér tak uvidí celou historii komunikace se zákazníkem, bude moci stálým zákazníkům nabízet slevy či bonusy, uvidí, který je jejich oblíbený stůl. Za hlavního konkurenta považují zakladatelé službu BookFresh a také Groupon Scheduler, který však funguje zatím jen ve Spojených státech. Proto se chce z Reservio zaměřit na Evropu. Na začátku července spustí veřejnou beta verzi v angličtině, češtině a slovenštině, a potom rychle přidávat další jazykové verze.

11. Skypicker

Vyhledávač levných letenek pro cestování po Evropě spustil beta verzi ve čtvrtek. Jeho zakladatel Oliver Dlouhý je přesvědčen, že našel algoritmus, který umí v databázích leteckých spojení vyhledávat lépe než početná konkurence. „Do půl roku bychom se měli dostat do zisku. Pokud se nezmění podmínky na trhu, nestane se něco, co nemůžeme ovlivnit, vyjít by to mělo,“ řekl. Od soukromého investora má už na rozjezd projektu 20 tisíc euro, za nejvážnějšího konkurenta považuje služby Skyscanner.

12. Gameful (tře­tí místo, cena diváků)

Gameful sází na gamifikaci.
Autor: Jihomoravské inovační centrum

Gameful sází na gamifikaci.

Gameful staví na principu gamifikace, tedy využívání herních prvků k získání a udržení zákazníků. Nejde o typický startup, spíše o konzultační služby na míru pro jednotlivé firmy. První zakázkou je věrnostní hra na iPadu pro hosty brněnské Čajovny za zrcadlem. „Ukazujete nám metodu, ale ne produkt,“ vytkl zakladateli Štěpánu Hrudovi předseda poroty JD. „Chceme vidět další příklady.“ Ty však zatím Gameful nemá. Zato disponuje týmem se zkušenostmi z firem Shipito či Bohemia Interactive. Jeden z členů dokonce v oficiálních materiálech nabízí, že pomůže financování projektu prodejem vlastní ledviny.

MMF24

13. Joymind (je­den z pěti finalistů)

Vítěz letošního národního kola soutěže Imagine Cup chce pomocí digitálních technologií uskutečňovat Komenského heslo škola hrou. Učení slovíček v cizích jazycích nebo komplikovaných termínů z přírodních věd chce žákům usnadnit pomocí obrázkových mnemotechnických pomůcek dostupných prostřednictvím webové a mobilní aplikace a také na herních konzolích s pohybovým ovládáním. Do pilotního projektu se už zapojily tři školy z Brna a okolí. Na propagačním videu vypadají žáci šťastně a spokojeně, otázka je, jak rychle se týmu podaří vytvořit pomůcky pro dostatečný počet předmětů a zda se jim podaří rozjet ambiciózní plán ve větším měřítku.

14. BikerSeason

Specializovaný plánovač tras a zároveň sociální síť pro motorkáře, kteří se chtějí setkávat a brázdit krajinou ve větších skupinách. Podobné služby (např. besbikingroads.com, pashnit.com nebo openroadjourne­y.com) již ve světě fungují a motorkáři je používají. Autoři BikerSeason to považují za důkaz, že jejich nápad je životaschopný. Prosadit se chtějí lepším uživatelským rozhraním, jednodušším používáním, mobilní aplikací, možností rozesílat hromadné pozvánky dalším motorkářům, importem a exportem dat pro GPS navigace. Zakladatel Tomáš Marcaník financuje vývoj první verze z vlastních úspor. Až se web rozjede a získá první uživatele, začne hledat investora, s jehož pomocí by rád expandoval do zahraničí. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář. Zajímá se o digitální technologie a pozoruje, co s námi dělají. | LinkedIn | Twitter

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).