Hlavní navigace

Na Twitteru můžete protestovat proti Olympiádě, ale bez použití loga

1. 6. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Olympiáda jsou především peníze. A ta letošní, londýnská, je doprovázena nebývalým množstvím omezení, regulací a schvalování. Množství slov a slovních spojení, která nesmíte použít, se rozrostlo. Ne nadarmo se vžilo označení „Událost, která se neodvažuje vyslovit vlastní jméno“.

@spacehijackers si svým způsobem dovolili příliš. Nejenom že protestují (aktuálně) proti londýnské Olympiádě (viz www.protestlon­don2012.com/in­dex.php), oni si dovolili na Twitteru použít olympijský symbol. Ten ostatně najdete na jejich protestním webu ve velkém množství, stejně tak jako ho najdete na jimi používaném logu, tričku a řadě montáží. To všechno je samozřejmě proti „pravidlům“, která použití olympijských symbolů upravují. Nebo spíše, více či méně, striktně zakazují.

Věděli jste, že „London 2012“ patří tento rok mezi „olympijské symboly“? Stejně jako slova „Olympic“, „Olympiad“ a „Olympian“ (samozřejmě to platí i o překlady těchto slov). S ani ne příliš vysokou mírou nadsázky lze říci, že pokud nemáte na slovo „Olympiáda“ svolení k použití od LOCOG, nesmíte ho použít.

A protože protesty se moc nehodí, dorazila Twitteru stížnost (viz Oi! You Can't Protest Here! a Twitter suspends account for using London 2012 Olympics logo)  od organizace LOCOG, zodpovídající za Olympiádu v roce 2012. A Twitter nelenil a účet zablokoval s požadavkem na napravení závadného stavu. Tedy takového, který by „nepoužíval obchodní značku způsobem, který by mohl být matoucí či zavádějící ve vztahu ke spojení se značkou“. Bez legrace, to je přece vážná věc. Někdo by si mohl protest proti Olympiádě splést s Olympiádou.

Twitter. That harbour of free speech, undaunted by various Arab dictators. However, it seems that a quick word from LOCOG, the unelected body in charge of the 2012 Olympic Games, is enough to encourage Twitter to suspend our account. Apparently there's a danger people might think we're part of the Olympic delivery team. We're sorry if you were enjoying our tweets, we hope to be back up and running again, as soon as Twitter gets the joke. In the meantime, you might want to look at this website to get some background…

Space Hijackers nakonec svůj účet na Twitteru mají zpět, samozřejmě za cenu vyhovění požadavku Twitteru (a LOCOG). Zůstává poněkud rozčarování nad přístupem Twitteru, protože přístupu LOCOG se divit nemůžete. Součástí každé Olympiády je pronásledování všech „nepovolených“ využití slov a symbolů, které jsou s Olympiádou spojené. Olympiáda je enormně komerční událost. A o peníze jde přece až v první řadě.

„Událost, která se neodvažuje vyslovit vlastní jméno“

Takováto reklama bude zakázána (Zdroj: LOCOG)

Takováto reklama bude zakázána (Zdroj: LOCOG)

Neméně vážná věc ale je, jaká omezení se okolo Olympiády vyskytují nejenom v oblasti používání symbolů (viz Using the brand), ale v oblasti reklamy a marketingu. Například došlo k „dočasné“ regulaci reklamy ve veřejných prostorech (viz Advertising and trading regulations) a již zmíněný LOCOG (London Organising Committee of the Olympic and Paralympic Games) získal právo schvalovat i takovouto reklamu. A nutno dodat, že v určité vzdálenosti od místa konání některé z olympijských aktivit je reklama zakázána zcela.

Regulace je natolik důkladná, že v jednom z bodů pravidel dokonce zakazuje i reklamu zobrazovanou na zvířatech. 

Celé to jde tak absurdně daleko, že reklama obsahující slova jako „2012“, „medaile“, „zlato“, „stříbro, "bronz“, „léto“ či dokonce „hra“/„hry“ procházejí schvalovacím procesem. Podle britské vlády jsou opatření nutná, aby došlo k omezení marketingu označovaného jako „ambush marketing“, tedy marketingu, který funguje ve spojení s určitou událostí, aniž by dotyčný subjekt za toto platil. V češtině by asi nejvhodnější bylo označení „příživnický marketing“. Známý právně orientovaný out-law.com to komentuje v článku Olympic law ‚draconian‘, says marketing body a uvádí, že omezení slov spojených s Olympiádou v Londýně jsou příliš omezující a poškodí zájmy firem v Británii.

KL24

Chcete ze svého webu odkázat na Olympiádu? Můžete, ale pouze v podobě textového odkazů. Použít logo nebo jakýkoliv jiný olympijský symbol je zakázáno. Stejně tak je zakázáno využít jakákoliv videa či fotografie z minulých Olympiád. 

Pro novinařinu naštěstí platí Olympic Symbol etc. (Protection) Act 1995, takže některá slova týkající se Olympiády mohou být v článcích použita. Stejně tak je povoleno použít samotný symbol Olympiády. Samozřejmě ale pouze tam, kde se novinařina týká právě Olympiády.

Nezapomeňme také ale na to, že londýnská Olympiáda má velmi striktní pravidla týkající se sociálních sítí. Až tak striktní, že je v podstatě zakázáno cokoliv z Olympiády zveřejňovat na sociálních sítích. A pro zhruba sedmdesát tisíc dobrovolníků,  kteří se na pořádání podílejí, jsou tato pravidla velmi striktní. A dlužno dodat, že z celkového pohledu jde opět o klasický příklad pravidel, která jsou nevynutitelná.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).