Lednová změna ve vyhledávání obrázků Google vyvolala mezi vydavateli, provozovateli webů či fotografy vlnu nevole. Ozývají se dokonce hlasy, že Google na jejich obrázcích parazituje a nenabízí nic výměnou. Postup Google se příliš nezamlouvá ani tuzemským vydavatelům. Někteří si stěžují na pokles návštěvnosti, jiní zase mluví o porušování autorských práv. Nastalou situaci se pokouší řešit prostřednictvím Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), které se s představiteli Google snaží najít společnou řeč a dohodnout se na kompromisu.
Co vlastně Google v Image Search změnil?
V původním designu se po kliknutí na malý náhled obrázku ve výsledcích vyhledávání zobrazovala o něco větší varianta obrázku a za ní se na pozadí načetla stránka, ze které pocházel. Vpravo pak Google zobrazil další informace o fotce, odkaz na zdrojový web a odkaz na plnou velikost obrázku. Nová podoba Image Search především otevírá náhled ve vyšším rozlišení než dříve – často i v plné velikosti. Načítání zdrojového webu na pozadí nahradilo jednoduché černé pozadí. Vedle náhledu jsou tři výrazná tlačítka – odkaz na stránku, odkaz na plnou velikost a tlačítko pro návrat do vyhledávání. Google změnu prezentoval jako výhodnou pro uživatele (komfortnější prohlížení fotek), i pro autory obrázků (více odkazů na jejich web a tím pádem vyšší míra prokliku).
Jednání to budou nepochybně velmi složitá. Nezdá se totiž, že by byl Google ochotný k nějakým ústupkům. Vyplývá to alespoň z rozhovoru s Fredem von Lohmanem, který má ve firmě na starosti oblast copyrightu. Ten je přesvědčen o tom, že nová verze hledání přináší provozovatelům webů více relevantních návštěv a jedním dechem dodává, že pokud se nový design vyhledávání obrázků provozovatelům webů nelíbí, mohou obrázky jednoduše z výsledků hledání vyřadit. Nezapomíná také dodat, že i když si firma zpětné vazby od vydavatelů váží, zaměřuje se hlavně na potřeby svých uživatelů.
Vzhledem ke snaze českých vydavatelů upravit podobu vyhledávání obrázků Google, přinášíme i jejich pohled na věc. Ten reprezentuje Vladan Rámiš, předseda samoregulační komise SPIR. Jeho komentář najdete pod každou odpovědí Freda von Lohmana.
V lednu změnil Google podobu vyhledávání obrázků. Některým českým vydavatelům a představitelům mediálních společností se změny příliš nezamlouvají a tvrdí, že vedly k poklesu návštěvnosti jejich webů. Vy ale tvrdíte, že v novém designu došlo ze strany uživatelů ke zvýšení míry prokliknutí (CTR) na zdrojovou stránku obrázku, a to až o 30 procent oproti předchozímu designu. Může tento nárůst vyvážit pokles návštěvnosti?
Fred von Lohman (FvL): Pokud jde o míru návštěvnosti stránek, vydavatelé (web publishers) mají zájem o vysoce kvalitní návštěvnost svých webových stránek – tedy o takové návštěvy, kdy uživatelé jejich stránky aktivně využívají. Naše data ukazují, že lednová změna tuto návštěvnost zvýšila, nikoli snížila. Uživatelé se totiž v novém designu ze služby Obrázky Google překliknou přímo na zdrojovou stránku a zůstávají na ní po značnou dobu. Děje se tak mnohem častěji – v průměru o 30 % častěji než u předchozího designu.
Takže pokud někteří webmasteři tvrdí, že zaznamenávají pokles v návštěvnosti, neříkají celou pravdu. Ve starém designu se po kliknutí na vybraný obrázek ve výsledcích na pozadí nahrála zdrojová stránka obrázku v zašedivělém zabarvení, částečně schovaná za výsledkem hledání konkrétního obrázku. Zdrojová stránka tak zaznamenala dva „kliky“ – jeden pro načtení obrázku v popředí a druhý po načtení šedé stránky v pozadí.
Webmasteři uváděli, že tento způsob nebyl ideální z hlediska využití šířky pásma, protože zašedivělá stránka za obrázkem nebyla pro uživatele poutavá. Tuto zpětnou vazbu jsme vzali v úvahu při tvorbě nové podoby služby. Výsledkem je, že webmasteři v současné době zaznamenávají mnohem méně spotřebované šířky pásma a o 30 % více vysoce kvalitních návštěv, kdy uživatel přímo navštíví odkazovanou stránku a zůstane na ní po významně dlouhou dobu.
Samozřejmě, pokud si vydavatel z jakéhokoliv důvodu nepřeje, aby se některé nebo všechny jeho obrázky ve službě Obrázky Google zobrazovaly, může je snadno z výsledků (vyhledávání obrázků) vyloučit, současně má ale možnost zůstat dohledatelný v rámci Vyhledávače Google. V konečném důsledku jde vždy o rozhodnutí konkrétního vydavatele.
Vladan Rámiš (VR): Celý problém se službou Google Image nelze omezit jen na počet dlouhodobých návštěv, které nová podoba Google generuje. Google svou novou podobou Google Image zcela změnil princip své služby – zjednodušeně lze říci, že už nenabízí uživatelům vyhledávání v obrázcích na internetu, ale nabízí jim největší světovou galerii fotografií.
Krátce řečeno tato služba konkuruje spíše službě jako je Flickr než službě vyhledávání na Seznamu. V nové podobě vyhledávání je totiž zcela potlačena identita zdrojové stránky, ze které je fotografie načtena. Uživatel tak na první pohled nepozná (pokud tuto informaci sám aktivně pohledem nevyhledá), odkud se obrázek načetl.
Dříve sice vznikal zmíněný problém s vícero kliky, na druhou stranu zůstalo uchováno alespoň základní propojení fotografie se zdrojovou stránkou, která byla vidět v pozadí. Uživatel tak alespoň rámcově na první pohled věděl, které stránky slouží jako zdroj fotografie a mohl si k nim vytvořit nějaký vztah. To dnes odpadlo, protože na odkaz vpravo od obrázku (ještě k tomu na černém pozadí, bez uvedení loga zdrojové stránky apod.) se obvykle nikdo nepodívá a uživatel obrázky prohlíží na „Google Image“.
Vladan Rámiš, předeseda samoregulační komise SPIR (vpravo) vedle výkonné ředitelky sdružení Kateřiny Hrubešové na konferenci Ctech Internet Forum 2009.
Z pohledu uživatelů je možná tato změna přívětivá, nicméně obsah, který je takto zobrazovaný, nepatří Googlu a Google na jeho vytvoření nedal ani korunu. Ti, kdo ten obsah vytvořili, by měli mít také nějakou přiměřenou výhodu z toho, že je jejich obsah takto využíván, a to ne až v okamžiku, kdy uživatel přejde na jejich stránky, ale už v okamžiku, kdy Google jejich obsah zobrazí – takovou výhodou by mohlo být právě to, že uživatel na první pohled zjistí, který web Googlu ten obrázek poskytl, což Google zatím nenabízí.
Nejde o to, tu službu zakázat, ale jde o to vyvážit prospěch uživatelů a Google se zájmy původců obsahu, kteří jsou těmi, kdo obsah vytváří a nabízí ho zadarmo uživatelům na svých stránkách. A ne všichni jsou připraveni akceptovat to, že ho namísto nich bude zadarmo na svých stránkách nabízet Google a oni z toho nic mít nebudou. Řešení tohoto problému určitě existují, ale Google změnu zavedl, aniž by se kohokoliv zeptal.
Je jasné, že pro některé provozovatele stránek tato změna samozřejmě nemusí znamenat problém, ale na druhou stranu pro mnoho z těch, kteří do svého obsahu investují peníze, je ta změna varující. Google totiž díky své síle může podobnou službu vytvořit z veškerého obsahu internetu.
K tématu:
Někteří čeští webmasteři také namítají, že když uživatel klikne na náhled obrázku, zobrazí se v originální velikosti, aniž by uživatel musel navštívit zdrojovou stránku obrázku. Podle nich není fér, že uživatel nemusí navštívit zdrojovou stránku obrázku, aby jej viděl v původní velikosti.
FvL: Na změně, která zlepšila službu z pohledu uživatelů a zároveň zvýšila počet vysoce kvalitních návštěv na zdrojové stránky obrázků, nevidíme nic neférového. Pokud tato změna vydavatelům z jakéhokoliv důvodu nevyhovuje, mají možnost velmi jednoduše některé nebo všechny své obrázky ze služby Obrázky Google vyloučit.
VR: Tato změna zejména zlepšila pozici Google, a to i vůči ostatním vyhledávačům, které respektují práva původců obsahu. Určitě je dobré vycházet vstříc uživatelům internetu, to je přece i zájmem původců obsahu – koneckonců ti na své stránky umísťují fotografie právě proto, aby je udělali zajímavější pro jejich uživatele. Když ale někdo nabízí cizí obsah, musí zohlednit i zájmy původce tohoto obsahu.
Já jako běžný spotřebitel budu určitě rád, pokud mi někdo nabídne rohlík zadarmo, ale musím pochopit, že nějaké omezení (platba ceny rohlíku) je třeba snést proto, aby se našel někdo, kdo ten rohlík vyrobí i zítra. Pokud všichni budou jen využívat cizí obsah na svých stránkách, za chvíli nebude nikdo, kdo by ten obsah produkoval, resp. zůstanou jen malí tvůrci, kteří nebudou mít žádný vliv a žádné peníze na rozvoj a budou muset v budoucnu akceptovat vše, co jim takový velký „vyhledávač“ nadiktuje.
Kontaktovaly vás nějaké české firmy s tím, že mají k nové podobě vyhledávání obrázků připomínky?
FvL: Neustále diskutujeme s mnoha zainteresovanými stranami o našich službách. Stejně tak je tomu i v případě služby Obrázky Google.
VR: Problém je i v tom, že Google službu změnil, aniž by to s kýmkoliv z vlastníků práv konzultoval. Aktuálně proto SPIR s Google na toto téma jedná. Uvidíme, zda se podaří najít nějaký kompromis nebo ne.
V Německu či Francii Google používá u služby Image Search trochu odlišnou verzi než v dalších zemích včetně České republiky. Například v Německu je uživatel po kliknutí na náhled obrázku rovnou přesměrován na zdrojovou stránku. V Česku po kliknutí na náhled dojde k zvětšení obrázku, a pokud se chce uživatel dostat na stránku, ze které obrázek pochází, musí využít odkazu v pravé části obrazovky. Proč v Německu a Francii používá Google odlišnou verzi Image Search?
FvL: Existuje mnoho důvodů, proč se naše služby v jednotlivých regionech liší. Nicméně tyto interní důvody, které se týkají jednotlivých služeb, veřejně nesdělujeme.
VR: V Německu a Francii místní firmy prostě více dbají na ochranu svých práv…
Byli byste ochotni udělat v české podobě vyhledávání obrázků nějaké změny, kterými byste uspokojili požadavky vydavatelů?
FvL: Vyhledávací služby Google vyvíjíme tak, aby byly přínosné zejména pro uživatele. I přesto, že si velmi vážíme zpětné vazby vydavatelů, musíme se především zaměřovat na potřeby našich uživatelů. Pokud vydavatel z jakéhokoliv důvodu nechce, aby se některé nebo všechny jeho obrázky ve službě Obrázky Google zobrazovaly, může je snadno ze služby vyloučit (a současně má možnost zůstat dohledatelný v rámci Vyhledávače Google).
VR: Google odvedl na poli vyhledávačů velkou práci a zpříjemnil uživatelům internet tím, že jim umožnil jednoduše vyhledávat obsah, který je zajímal. A je férové přiznat, že tím pomohl i původcům obsahu.
Díky znalostem a nápadům svých pracovníků následně dosáhl významného postavení a celosvětové dominance. To ale s sebou přináší i jistou odpovědnost. Jako dominantní hráč nemůže jen tak diktovat ostatním, aby akceptovali vše, co si usmyslí. Nazval bych to tak, že musí změny zavádět na principu třístranné win-win strategie – musí z toho mít prospěch jak on sám, tak uživatelé a pak také ti, jejichž obsah Google zprostředkuje.
Nesmíme totiž zapomínat, že Google vždy pracoval a pracuje s obsahem, který vytvořil někdo jiný. Nebýt tohoto obsahu, Google by se nikdy nemohl s vyhledáváním prosadit, prostě proto, že by nebylo v čem vyhledávat. Nelze dlouhé roky využívat cizí obsah způsobem, který jeho původcům nevadí, a když získám takovou pozici, že už si nikdo nemůže dovolit jít z kola ven, říct všem take it or leave it…
Někteří čeští právníci se domnívají, že Google Image Search v současné podobě může porušovat autorské právo, když po rozkliknutí náhledu nezavede uživatele na přímo zdrojovou stránku obrázku, ale nabídne mu místo toho obrázek ve větším rozlišení. Jste přesvědčeni, že nový design Google Image Search neporušuje v České republice autorská práva?
FvL: Jsme si jisti, že všechny naše služby jsou plně v souladu s místní legislativou včetně zákonů týkajících se ochrany autorských práv. Stejně tak je tomu i v případě služby Obrázky Google. Pokud tedy vydavatel z jakéhokoliv důvodu nechce, aby se některé nebo všechny jeho obrázky ve službě Obrázky Google zobrazovaly, může je snadno ze služby vyloučit (a současně má možnost zůstat dohledatelný v rámci Vyhledávače Google, pokud má zájem).
VR: Google minimálně tzv. soustavně vytěžuje databáze těch, jejichž obrázky v rámci služby využívá, a k tomu by měl mít souhlas. Osobně jsem toho názoru, že Google přímo užívá i jednotlivé fotografie ve smyslu autorského zákona, protože technické řešení, které Google zvolil, nemůže být pro právní posouzení rozhodující v situaci, kdy se služba navenek tváří tak, že vše probíhá na úrovni stránky Google. Uvidíme, jak se k tomu případně postaví soudy.