Hlavní navigace

Německé plnoformátové kanály na pozici 19.2 st. východně

4. 4. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Německým divákům, kteří sledují satelitní vysílání na pozici 19.2 stupňů východně, můžeme jen tiše závidět. Takového množství volně šiřitelných stanic se český divák nikdy nedočká. Nalezne zde desítky, ne-li stovky německých televizí různých žánrů. My jsme se dnes rozhodli podívat na ty, které by měly zaujmout diváka nejvíce, a to jsou plnoformátové. Nejsledovanějším kanálem v Německu je komerční kanál RTL, z jehož produkce známe např. Kobru 11 nebo Medicopter 117. Je zde ale i řada dalších – Sat.1, Anixe HD nebo Das Vierte. Pokud si nevyberete ani z našeho seznamu, můžete dále ladit např. veřejnoprávní ARD a ZDF, nebo další komerční kanály – Kabel 1, Vox, Tele 5 či ProSieben.

RTL Television

TV RTL Television logo

RTL Television, jejíž původní název měl být RTL Plus, začala vysílat pro Německo 1. ledna 1984. O jeden den později pak spustila svůj program také její lucemburská odnož, a to konkrétně v 17:27. Jde o nejúspěšnější komerční televizi našich západních sousedů, která si podle průzkumu držela v loňském roce dvanácti a půl procentní podíl sledovanosti na trhu. Proč dostal kanál zrovna jméno RTL? Je odvozeno od lucemburského provozovatele Radio Telé Luxembourg, který dá po zkrácení právě tato tři písmena. Původně televize vysílala krátce, a to pouze v časech 17:30 až 22:30, o sobotách a nedělích od 17:30 do 24 hodin.

Vysílání bylo zprvu poměrně skromné a bylo určeno přibližně pouze pro 200 tisíc domácností, které bylo možné přijímat prostřednictvím VHF antén. Velký úspěchem však byl rok 1985, kdy se kanál dostal na satelit a začala se měřit jeho sledovanost. Tehdy měla televize pouze okolo půl procenta podílu na sledovanosti. V roce 1987 přišlo rozšíření vysílacího času a program začal již ráno od 6:30. Následující rok se pak přestěhovala RTL z Lucemburska do Kolína nad Rýnem. Přišlo i povolení rozšířit vysílání do Vestfálska a kanál rázem nabral milion nových diváků. V devadesátých letech pak už bylo RTL úspěšnou televizí s řadou show. Jmenujme např. Všechno nebo nic, Mini Playback Show a další.

Vůbec svého nejvyššího a dosud nepřekonaného podílu dosáhlo RTL v roce 1993. Tehdy získalo téměř devatenáctipro­centní podíl na trhu a bylo zároveň vysílatelem s největším objemem reklamy v Evropě, a to po dobu čtyř let. Také v letech 1999, 2001 a 2003 byl kanál vedoucím na trhu, ovšem jeho pozici začal ohrožovat veřejnoprávní program ARD. U diváků v hlavní cílové skupině 14 – 49 let si však stále držel vedoucí pozici. RTL znají velmi dobře i čeští diváci. Z její dílny pochází řada programů, které převzala komerční jednička Nova, např. dnes již téměř nekonečná Kobra 11 nebo seriál o alpských záchranářích Medicopter 117. Online archiv pořadů je také dostupný na stránkách rtl-now.rtl.de.

RTL 2

TV RTL 2 logo

RTL 2 je druhý program z rodiny RTL Group. Vysílání zahájil 6. března 1993 v 6:05 hraným filmem Ein reizender Fratz. Start ale nebyl hladký. Byl čtyřikrát odložen. Jeho vysílání mělo být původně zahájeno již 26. září 1992 (dále pak 28. listopadu 1992, 23. ledna 1993 a 9. února 1993). Už 22. února se dokonce na satelitu Eutelsat II-F1 na pozici 13 st. východně objevil obrazec, že televize brzo odstartuje. Hesenské sdružení pro soukromé vysílání totiž několikrát ohlásilo pochyby ve věci fungování televize a udělení licence. Již od začátku bylo RTL 2 dostupné asi 40 % domácností. Velký rozruch vyvolalo v roce 2000 první uvedení reality show Big Brother a casting show Popstars. V roce 2006 měla RTL 2 na trhu přibližně čtyřprocentní podíl na sledovanosti.

Sat.1

TV Sat.1 logo

Sat.1 odstartoval své vysílání ve stejný den jako jeho konkurent RTL, tzn. 1. ledna 1984 a začal tak éru soukromého vysílání v Německu. Bylo to přesně v 9 hodin a 58 minut. Sám Jurgen Doetz, který byl v té době šéfem obchodního oddělení televize, zahájil jeho vysílání slovy: Ctěné dámy a pánové, v tomto okamžiku jste svědky startu prvního privátního televizního kanálu do spolkových republik Německo. Program nejprve vysílal v prostřednictvím družice ECS 1 a také ho přijímalo okolo 120 tisíc domácností vybavených kabelovou televizi. 8. prosince 1989 pak začal vysílat přes Astru na pozici 19.2 st. východně. 2. října se Sat.1 spojil s kanálem ProSieben a vytvořil základ mediálního domu ProSiebenSat.1 Me­dia AG. Již v roce 2004 bylo spuštěno VPS a od roku 2004 do letoška byl kanál dostupný také v HDTV. V posledních letech se pohybuje podíl kanálu na trhu okolo 10 %.

BRAND24

Anixe SD, Anixe HD

TV Anixe HD logo

Anixe HD je jedním z mála kanálů na starém kontinentu vůbec, který šíří své vysílání volně, a to ve vysokém rozlišení, tedy HDTV. Jeho rozlišení je 1920×1080i. Program neprovádí žádný upscaling pořadů, tedy převod z SDTV. Nakupuje materiál pouze v HD. Anixe je dostupné v normě DVB S2 s kodekem MPEG 4, v Rakousku, Německu a Švýcarsku je pak nabízeno také v digitální kabelové televizi. Náplní kanálu jsou především televizní seriály a hrané filmy, a to především ty klasické, aby bylo možné ukázat, jak je lze remasterovat a digitalizovat. Anixe HD je také prvním volným kanálem, který nabízí ve vysokém rozlišení vybrané zápasy Bundesligy. Na webových stránkách kanálu funguje i služba video na vyžádání a e-shop s prodejem Blu Ray disků a hudbou. Určitou zajímavostí je, že Anixe je vlastně rodinným podnikem. Obchodní ředitelkou je Jennifer Lapidakis, jedinou společnici její matka Marion Lapidakis a ve společnosti figuruje i další rodinný člen, a to Emanuel Lapidakis. Stanice vysílá kromě vysokého také v klasickém rozlišení.

Das Vierte

TV Das Vierte logo

Vlastníkem kanálu Das Vierte je společnost NBC Universal, která ho spustila 29. září 2005 a uvedla ho sloganem My jsme Hollywood. Z toho už vyplývalo, že ve vysílání se měly objevovat především snímky z americké produkce. Kromě nich se však kanál dělí o vysílací čas také s CNBC Europe. V programu je však přítomen také teleshopping a soutěžní hra Hollywood Quiz. Poměrně neobvyklé je pak i vysílání náboženského pořadu Living Gospel. V nočních hodinách pak nabízí program z produkce Playboye, a to především profily dívek od roku 1995 a občas i hrané filmy. Kanál má uzavřené smlouvy např. se studii MGM nebo Universal.

Myslíte se, že se čeští diváci dočkají někdy v budoucnu podobně široké nabídky volných kanálů jako mají Němci?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).