Co získá vlastník licence soutěže Got Talent
Vlastníkem licence pro soutěž Got Talent pro Českou a Slovenskou republiku, budou televize Prima a Joj. Co koupě takové licence znamená, když si mohou Nova s Markízou udělat podobnou soutěž? Zakoupením formátu obdrží médium zpravidla samotnou licenci, tedy návod na jeho výrobu, takzvanou Bibli a povolení na jeho vysílání. Jak řekla serveru DigiZone.cz Andrea Gavačová, regionální manažerka britské společnosti FremantleMedia, která licence a know-how pro tuto soutěž poskytuje, v případě takzvaných travelling formátů k uvedenému přibude korporátní balíček obsahující obvykle typickou grafiku, znělku, hudbu a elementy, které jsou jeho neoddělitelnou součástí a podle kterých je tento formát lehce rozpoznatelný. V případě celosvětově rozšířených zábavních formátů, které se z televizní zábavy staly fenoménem, se už stáváte členem velké rodiny států. Když si vezmete fakt, že Got Talent jsme právě prodali do Číny jako do pětačtyřicáté země světa, tak je tato naše rodina už velmi slušně rozvětvená,
uvedla pro DigiZone.cz Gavačová.

Česko Slovensko má talent vs. Talentmania
Ačkoliv obě show budou talentové, není možné, aby se kopírovaly, respektive aby Nova napodobovala originální formát, který je vlastněný společností FremantleMedia. Pokud k tomu dojde, česká i slovenská televizní jednička mohou mít problém. Takovou situaci by však britská firma podle její regionální manažerky nedopustila. Chceme věřit jejich vyjádřením o tom, že Talentmania bude jiná. Pokud by se tak nestalo a naši právníci by show konkurence kvalifikovali jako kopii té naší, jsme připraveni konat. Markíze navíc v prosinci končí licence na SuperStar,
naznačila Gavačová, jak by firma mohla Novu s Markízou potrestat. SuperStar totiž vyvinula a licenci k ní prodává také FremantleMedia. Jakým způsobem však bude firma posuzovat Talentmanii, to regionální manažerka FremantleMedia odmítá prozradit. Nechce tak oběma médiím dávat návod, jak se vyhnout případným sporům. Markíza s Novou používají v názvu soutěže, stejně jako Prima s Joj, talent
, jak však Gavačová prohlásila minulý týden na tiskové konferenci Primy, tato skutečnost sama o sobě napadnutelná není.
Nova nebyla ochotna akceptovat podmínky Got Talentu, proto se ho vzdala
Jak sdělil serveru DigiZone.cz generální ředitel televize Nova Petr Dvořák, česká komerční jednička nebyla ochotna akceptovat podmínky, za které jí byl formát Got Talent nabídnut. Ty byly podle našeho názoru netržní a byly pro nás nevýhodné. Každý dobrý obchod má dopadnout tak, že ti, kteří odcházejí, mají mít dobrý pocit. Kdybychom přistoupili na podmínky, které nám nabídl Fremantle, tak bychom rozhodně dobrý pocit neměli,
uvedl Dvořák pro DigiZone.cz na čtvrteční společné tiskové konferenci TV Nova a TV Markíza v Bratislavě. Podle něho byly dva základní aspekty, proč se nakonec obě média rozhodla vydat vlastní cestou. Prvním byla cena a druhým požadavek, že veškeré další show, které by televize Nova a Markíza dělaly na základě licencí FremantleMedia, by byly vyráběné v produkci této společnosti. Fremantle u nás nemá žádné produkční zázemí a doposud nedokázal, že by byl show tohoto typu schopen vyrábět. Nevidíme důvod, proč bychom se měli svěřovat do rukou lidem, kteří nemají žádnou profesní zkušenost,
dodal šéf české televizní jedničky.
S Novou už byl problém během Česko Slovenské SuperStar, tvrdí manažerka Fremantlu
Trochu jinak však vidí situaci regionální manažerka společnosti FremantleMedia Andrea Gavačová. Ta pro DigiZone.cz uvedla, že obě média (tedy Markíza s Novou) musela být v podstatě dotlačena už do vyjednávání o předchozí společný formát, Česko Slovenskou SuperStar. Ještě koncem března 2009 dostala Superstar z Novy také červenou,
upozornila Gavačová a dodala: Ze strany Novy i ze strany Markízy neustále zaznívaly pochybnosti o tom, jak show budou financovat s odvoláními na těžký dopad krize. Bylo mi dokonce oznámeno, že televize naši show nemají zatím ani v rozpočtu na rok 2010,
konstatovala pro DigiZone.cz regionální manažerka Fremantlu. Perspektiva spolupráce s lídry na trhu, kteří nejenže neprojevili ochotu rozšířit naši spolupráci, ale neměli v rozpočtu ani na naši stěžejní show, nebyla velmi přitažlivá. A jak to už chodí, do toho přišla konkurence s velmi solidní nabídkou spolupráce,
uvedla Andrea Gavačová, proč se nakonec rozhodla FremantleMedia nabídnout licenci na talentovou show Got Talent Primě s televizí Joj.
Pohledem Ivana Rösslera, bývalého šéfa zábavy na Nově
Když se Jojce a Primě podařilo vyfouknout Markíze formát Got Talent, odpověděla Nova s Markízou vlastním formátem Talentmania. Nastoluje to otázku, co si vlastně kupujete, když zaplatíte za licenci pořadu Got Talent a přitom konkurenční televize může klidně odstartovat formát vlastní, dalo by se říci na chlup stejný jako formát licencovaný a navíc ještě zadarmo,
píše někdejší šéf zábavy televize Nova a producent Ivan Rössler ve svém blogu na DigiZone.cz. Není to poprvé a naposledy. Když Nova ve svých začátcích licencovala formát Jeopardy (Risk), majitel licence zcela nesmyslně trval na tom, že soutěžící musí odpovídat otázkou. Příklad: Jak se jmenuje prezident České republiky? Odpověď nesmí znít: Václav Klaus, ale podle regulí soutěže musí zaznít otázka, například: Kdo je Václav Klaus? Tvůrci soutěže chtěli soutěžícím poněkud zkomplikovat život.
Porota: Lidový Troška a suverén Kraus
Velmi zajímavé je porovnávat porotce obou připravovaných talentových soutěží. Prima ani Nova nevybraly špatně. Zatímco česká komerční dvojka, která je společně s televizí Joj vlastníkem licence pro licencovaný Got Talent, vybrala do poroty moderátora Jana Krause, zpěvačku Lucii Bílou a producenta Jaro Slávika, Nova s Markízou se rozhodly pro Pala Haberu, Zdeňka Trošku, Adélu Banášovou a Alenu Šeredovou. Pořady se tedy budou lišit i počtem porotců. Prima sází na ostříleného moderátora a baviče, který v současné době vystupuje na obrazovce České televize každý pátek večer. Na všechny otázky ohledně svého možného odchodu z veřejnoprávního média odpovídal Jan Kraus na úterní tiskové konferenci poměrně podrážděně. Lucie Bílá je v tomto případě spíše „do počtu“. Jaro Slávik je mimo jiné hledač talentů, takže jeho angažmá v porotě Got Talentu je přirozené.
Jako první představily porotu svojí soutěže Česko Slovensko má talent televize Prima a Joj. Usedli v ní moderátor Jan Kraus, zpěvačka Lucie Bílá a producent Jaro Slávik. (Foto: Prima TV)
V porotě má mírně navrch Markíza s Novou
Zatímco Prima s Joj stále tají, koho pověří moderováním svojí talentové show, Markíza s Novou karty částečně poodkryly. Obě média to udělala velmi chytře. V tiskové zprávě, kterou poslala 14. května novinářům, uvedla, že pro Talentmanii získala Adélu Banášovou a Pala Haberu. Automaticky tedy téměř všechna média nabyla dojmu, že Banášová bude po federální
SuperStar opět moderátorkou. To ale byla mylná interpretace. Jak se totiž ukázalo hned zkraje tiskové konference v Bratislavě, populární slovenská tvář zasedne za porotcovský stůl. Moderátorem však zůstane Leoš Mareš. Právě ten tvořil moderátorkou dvojici s Banášovou při Česko Slovenské SuperStar. Kdo tedy bude jeho moderátorkou partnerkou? Obě média už prý mají jasno, ale prozrazovat zatím nic nechtějí. Že by další tvář SuperStar Dara Rolins? Splňuje hned několik kritérií, která by se pro moderátorku hodila. Je Slovenkou, má zkušenosti s moderováním a populární je také dost. Angažování Pala Habery, ale především Zdeňka Trošky do poroty Talentmanie je celkem logické. Režisér Troška je velmi populární, a působí lidovým a jednoduchým dojmem, což mají diváci rádi. Alena Šeredová pak zastoupí pozici hezké, i když inteligentní tvářičky se zkušenostmi (například z italské veřejnoprávní televize RAI), která zaujme především muže.
Porota Talentmanie se tváří sebevědomě. Podařilo se jí navíc získat suveréna Leoše Mareše jako moderátora. Bude to stačit na charismatického Jana Krause a prozatím utajované moderátory konkurenční soutěže Česko Slovensko má talent? (Foto: TV Nova)
Když vy sto tisíc, tak my sto padesát
Obě média se snaží zaujmout případné zájemce i dalšími aspekty. Jedním z nich je pochopitelně cena, kterou si odnese vítěz. Zatímco Nova s Markízou sází na výhru sto padesát tisíc euro, Prima s Joj sice nabízejí cenu o padesát tisíc euro menší, zato doplněnou o vidinu angažmá v Las Vegas a možnost zúčastnit se budoucího světového Got Talentu. Česká a slovenská komerční dvojka sází na skutečnost, že jsou největší talentovou show, Nova s Markízou se je snaží trumfnout skromným
tvrzením, že budou nejlepší česko-slovenskou show. Nova a Markíza už se snaží být od začátku megalomanštější. Jejich hvězdy včetně generálního ředitele přiletěly do Bratislavy letadlem a na konferenci je přivezly automobily Hummer, následně pak zúčastnění vystoupili po červeném koberci až do hotelu, kde se konference konala. Obě média spojuje skutečnost, že budou své soutěže propagovat při road-show. Nova neponechává nic náhodě. Již dnes rozjíždí castingy, které začínají o týden dřív než u Primy s Joj a skoční dokonce o měsíc dříve než konkurence.
Prima s Joj nabízí ve své talentové show Got Talent jako výhru sto tisíc euro, TV Nova s Markízou v Talentmanii o padesát tisíc euro více. Česká komerční dvojka ale navrch přidává angažmá v Las Vegas a možnost zúčastnit se mezinárodního Got Talentu. Které médium svou výhrou zaujme více? (Foto: TV Prima)
Obě show poběží v neděli večer. Bude to pro Primu sebevražda?
Napětí mezi oběma konkurenčními tábory je cítit. Prima s Joj počítají, že formát nasadí na nedělní večer od dvaceti hodin. Ačkoli Nova s Markízou na tiskové konferenci v Bratislavě tvrdily, že termín nasazení Talentmanie zatím nebudou prozrazovat, podařilo se ho získat kolegům ze serveru Mediálne.sk, kterému obě média potvrdila, že z posledního dne v týdnu zkrátka neustoupí. Jak to tedy vypadá, obě největší české komerční televize se svými show vyrukují v září v neděli večer a budou ji vysílat jako svůj hlavní podzimní tahák. Pokud se to ale stane, bude to ze strany televize Prima sebevražda. V roce 2005 sice se svými VyVolenými konkurenčního Big Brothera převálcovala, ovšem za pět let se situace změnila a letos se průměrný denní podíl na sledovanosti u české komerční dvojky pohybuje na hodnotách od přibližně 13 do necelých 17 procent, zatímco Nova měla ve stejném období průměrný podíl na sledovanosti od 33 do téměř 38 procent.
Prima tedy skutečně není v pozici, kdy si může hrát na Davida proti Goliáši. O tom, že Nova společnému projektu s Markízou bezmezně věří, svědčí i tvrzení jejího generálního ředitele Petra Dvořáka. Při otázce, jak diváci mezi sebou tyto dvě show rozeznají, odpověděl Dvořák bez váhání: Oddělí je jednoduše, a to tak, že se budou dívat na tu naši a na tu druhou ne. Kdybych o tom nebyl přesvědčen, tak to dělat nebudu.
Která talentová soutěž bude mít podle vašeho názoru větší úspěch u diváků?