Hlavní navigace

NSA šla po antivirech, Flash má další díru a Swarm vrací starosty

28. 6. 2015
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

Relevantní obsah, moderní webdesign, Samsung vypíná Windows Update, přivítejte Porn Time nebo YouTube NewsWire. Co přinesl právě končící #tyden?

Youtube ve spolupráci se Storyful spouští YouTube Newswire. Mělo by jít o zpravodajský kanál s ověřenými zprávami vybíranými lidskými editory. Otázkou stále zůstává, jestli někdo něco takového potřebuje a chce. Zejména v době, kdy se vše změnilo vlivem sociálních sítí.

Přežije Wikipedia nástup mobilních telefonů? To se například ptá Can Wikipedia Survive? Zajímavé je, že to staví do souvislosti s tím, že editoři Wikipedie prý musí obsah editovat složitě na počítači a naznačuje, že Wikipedia má čím dál tím více problém s nacházením lidí, kteří by se o obsah starali. Otazníky jsou i okolo rozdělení zhruba 60 milionů dolarů, které má Wikipedia v rozpočtu. Najdete zde i zmínku o válce s německými editory.

TELEgraficky

Super Mario Maker ■ Samsung oznámil opravu fatální chyby v klávesnici ■ RaspBerry Pi krabičku ■ The Eternal Conflict – Heroes of the Storm ■ The Pocketbook Calculators by Kevin TwomeyMass Effect: Andromeda ■ Popcorn Time pro iOS má milion stažení ■ Severní Korea prý zablokovala Instagram ■ P2P Lending v Česku nově na Zonky.cz ■ Periscope rozšířil reprízu i na web, stále jen 24 hodin ■ Dropbox má 400 milionů, uživatelů, registrovaných ■ IFTTT umí víc věci na Androidu

WEBDESIGN, INTERNET

Chytré telefony jsou za pětinami návštěv na amerických e-shopech a výrazně ovlivňují ostatní metriky – snižují konverze i míru přidávání do košíků. Jinými slovy, chytrý telefon použijí zákazníci pro hledání a zkoumání, pro nákup ale ne. Viz US E-Commerce Metrics, by Device, in Q1 2015.

Americká e-komerce vzrostla meziročně o 14 % a růst pokračuje už 18 kvartálů v řadě. V mobilní e-komerci se protočilo 11,1 miliardy dolarů (Q1 2015), což představuje 15,4% podíl. Podrobnější čísla najdete v Key US Digital Commerce Stats for Q1 2015.

Nejefektivnější a zároveň nejtěžší taktika SEO je vytváření relevantního obsahu. Říká to Ascend2 a na dalších místech uvádí analýzy klíčových slov/frází, časté aktualizace webu, budování relevantních zpětných odkazů (ještě větší obtížnost, než u relevantního obsahu), integrace sociálních médií, časté blogování, optimalizace pro mobilní vyhledávání a změny struktur URL. Viz Most Effective – and Difficult – SEO Tactics.

Jaké věci ve webdesignu změnily vnímání moderního webu? Obrázky a videa na pozadí, rolování s proměnou obsahu (parallax effect), flat (plochý) design, velká a tučná typografie. Tak to aspoň definují v 2015 Web Design Trends That Have Changed Our Understanding of a Modern.

Vytvářet domovské stránky je těžké, pekelně těžké. V The Homepage Exception se nad tím tak trochu zamýšlejí a docházejí k tomu, že domovská (hlavní) stránka je vlastně výjimka všech výjimek.

Stop blaming the web. Stop breaking the web. Správně, Facebook noviny nespasí, nedodává články a informace rychleji, to jenom noviny nepochopily, že jejich „core business“ jsou články a vytvářejí nepoužitelná webová monstra. Facebook and the media: united, they attack the web je dlouhé, ale dobré čtení. Je v něm jediná nepřesnost, Facebook neumí inzerci nijak lépe cílit a pracovat s ní, je to mýtus, kterému věří média a který vedl k tomu, že mu dávají články do jeho uzavřeného prostoru. Starší, dobré a užitečné.

Nezapomínejte na UX design, tedy návrh „uživatelského prožitku“. Jakkoliv to zní celé divně, je to jedna z nejpodstatnějších částí designu webu i aplikací. Proč? Protože to, co bude obtížně použitelné, prohraje s těmi, kdo pochopí, jak vytvářet věci použitelné, příjemné a lákavé. Viz The future of UX design.

SOFTWARE

Inceptionism: Going Deeper into Neural Networks ukazuje zvláštní věci, ale jinak je to hodně dobré čtení o technologiích týkajících se rozpoznávání věcí i řeči.

Samsung vypíná na svých počítačích Windows Update a nahrazuje ho vlastním softwarem. Vypadá to na další příklad věčné nepoučitelnosti a hlavně zásadního, ale opravdu zásadního bezpečnostního problému. Nechybí ani vnucený software, který nelze vypnout. A vysvětlení Samsungu? Prý Windows Update instaluje ovladače, které se pro jejich hardware nehodí. A místo toho, aby správně vše nastavili, rozhodli se vypnout Windows Update. Viz Samsung is actively disabling Windows Update on at least some computers.

Až si stáhnete Javu, přenastaví vám výchozí vyhledávání na Yahoo. Jinak řečeno, máme tu dobrou a špatnou zprávu. Ta dobrá je, že Java přestane trikem vnucovat instalaci vyhledávání a toolbaru od Ask.com. Ta špatná je, že stejně nepřijatelným způsobem bude nastavovat vyhledávání a domovskou stránku na Yahoo. Ale nakonec můžeme být prý opravdu rádi, Yahoo nemá žádný toolbar jako měl Ask.com. Kolik Yahoo zaplatí, známo není. Viz Yahoo Tries to Hook Search Users Via Java Updates.

Windows 10 má nový obrázek na plochu:

MARKETING A KOMUNIKACE

Infografiky jsou užitečný nástroj a stále se vyvíjejí v lepší a lepší. V Infographics Are Evolving into Many Formats najdete povídání o vývoji od statických infografik po ty interaktivní, video, zoomovací či animované.

Sociální média umožňují napravit věci, které dříve mířily do zapomnění. Je to tak, síla sociálních médií, možnost zesílit informace, dostat je mezi značné množství lidi, to vše je zásadním prvkem velké změny. V Brian Williams Scandal Shows Power of Social Media se můžete dočíst o tom, jak bylo v roce 2003 marné se pokoušet o odhalení lží přinášených novinářem. O dvanáct let později je ale vše jinak.

Kdy nejlépe Tweetovat? Kdy nejvíce twitteristé tweetují? Okolo desáté ranní a okolo čtvrté odpolední. Tedy alespoň to ukazuje Buffer v nové rozsáhlé studii. Ukazuje, jaký je rozdíl mezi USA a Evropou, ale také že je rozdíl podle toho, čeho chcete tweetem dosáhnout. Sdílení? Hvězdiček? Prokliků? Protože tam už to začíná být složitější a v zásadě čím méně tweetujete ve špičce, tím „lepší“ budou výsledky. Tedy až na jednu výjimku, což je doba od osmi do deseti hodin večer. Více hledejte ve The Biggest Social Media Science Study: What 4.8 Million Tweets Say About the Best Time to Tweet, a pokud to ještě nevíte, @365tipů má připravenou důkladnou příručku pro Twitteru v Twitter for dummies.

Nové reklamy na Facebooku předvyplní váš e-mail i telefon. Inzerent tak odesláním získá to, co potřebuje, a vy nebudete muset nic vyplňovat. Užitečné to může být zejména na mobilních telefonech, samozřejmě za předpokladu, že na Facebooku máte e-mail a telefon, který takto chcete předat (informace jde před odesláním změnit). Pokud se obáváte o soukromí, tak tady důvod k obavám nebude, inzeráty běží v aplikaci Facebooku na mobilu. Jediné, čemu se můžete začít hlasitě smát, je to, jak Facebook píše o tom, že inzerenti „mají zakázáno tyto informace prodat třetím stranám a musí je používat v souladu s Pravidly Facebooku“. Hodně zábavné. Jinak viz Tap, Tap, Done: Testing a Simpler Way to Fill out Forms.

BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO

Německý klon Redditu přišel o hosting, poskytovatel mu vypnul servery a ukončil kontrakt. Voat nicméně pochází ze Švýcarska, z Redditu chtěl převzít hlavně to, že bude „bez cenzury“, a dařilo se mu získávat i uživatele Redditu, který v posledním době šel po obsahu, který byl mimo přijatelné meze. Což nakonec vedlo k tomu, tedy alespoň podle Voatu, že jim německý poskytovatel hostingu (hosteurope.de) ukončil smlouvy a vypnul servery. Viz Reddit-clone Voat booted by its German webhost.

NSA a GCHQ šmírovaly neamerické antivirové společností, včetně AVG či AVASTu. Britové a Američané zkoumali slabiny jejich řešení. Uvádí to Edward Snowden v další dávce prozrazených informací. Mezi zkoumanými firmami jsou údajně i české AVG či AVAST. Viz POPULAR SECURITY SOFTWARE CAME UNDER RELENTLESS NSA AND GCHQ ATTACKS, kde se dočtete i důvod – špioni se snažili získat kontrolu nad antivirovými i bezpečnostními řešeními, protože by to umožnilo sledovat uživatele a infiltrovat sítě. Snaha o reverzní inženýring, hledání zranitelností, monitorování komunikace i zkoumání příchozí pošty do antivirových firem byly jedním z mnoha nástrojů na cestě k získání kontroly.

Pokud se vy pustíte do hackování či reverzního inženýrství, doplatíte na to. GCHQ ne, má zákonem danou imunitu. To je jedno z dalších podstatných zjištění týkajících se snah GCHQ a NSA získat kontrolu na antivirovými a bezpečnostními řešeními. Viz GCHQ has legal immunity to reverse-engineer Kaspersky antivirus, crypto.

Adobe vypustilo nouzovou opravu Flashe, která řeší zásadní 0day zranitelnost. Opět je tedy Flash zásadním bezpečnostním problémem, navíc je tato zranitelnost aktivně využívána v cílených útocích na letecký průmysl, obranu, konstrukční společnosti, dopravní firmy či telekomunikace. Děravý je Flash pro Windows, Mac i Linux. Podrobnosti k útokům najdete v Operation Clandestine Wolf – Adobe Flash Zero-Day in APT3 Phishing Campaign.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Bianca Johnsson stále existuje a už dobré tři roky chrlí na Facebooku nenávist, sprostotu, vulgárnost.

Bianca Johnsson stále existuje a už dobré tři roky chrlí na Facebooku nenávist, sprostotu, vulgárnost.

91 % značek z retailu používá dva a více sociální kanály. S údaji přišla společnost Yesmail analýzou 50 největších retailových značek, takže to berme trochu s rezervou. Poučné to každopádně je a sociální sítě, o kterých je řeč, jsou v zásadě Facebook, Twitter, Instagram, Youtube a Google+. Viz 91% of Retail Brands Use Two or More Social Media Channels,

Facebook připomíná, že je na něm možné využívat article:author META. V Using Author Tags to Grow Your Audience ukazuje, jakým způsobem je využíván, další podrobnosti najdete v dokumentaci. Nasazení je poměrně snadné, prostě doplnit <META property=„article:author“ content=„váš_profil nebo vaše_ID“> a je vystaráno. Tedy ještě nezapomeňte, že profil autora by měl být přístupný a měl by mít zapnutou možnost sledování. Do article:author je samozřejmě možné dát autorů víc, ne jenom jednoho.

Evan Spiegel maže své tweety, protože „preferuje život v současnosti“. Svět hypotetických miliardářů je věru zvláštní. Mark Zuckerberg nosí jenom jeden typ trička, protože prý musí šetřit čas, aby sloužil světu. Úlet, nepochybně. Ale možná je to celé ještě jinak. Cesta, jak se dostat do novin. Viz Snapchat CEO Evan Spiegel deletes his tweets because he ‚prefers to live in the present‘, kde se o tom dočtete víc.

V Twitter's Biggest UX Problem: Who The Hell Is It Designed For? se ve skutečnosti věnují spíš Lightningu, novému projektu od Twitteru. Ale ona otázka z titulku je hodně podstatná, protože tohle je dost zásadní problém Twitteru. Podtržený navíc zoufalou nekonzistentností jeho částí, kde každá se nachází na zcela jiném stupni vývoje designu.

Tři typy uživatelů na Twitteru? Kurátor, promotér a sociální motýl. Ve Which Popular Twitter Type Are You: Curator, Promoter or Social Butterfly? vysvětlují, čím se tyto tři základní typy liší. Pokud se budete ptát, co je @MedvidekPU, tak dost jasně kurátor. A velmi velmi tady platí i to, co je u tohoto typu napsané – „je velmi vybíravý v tom, co nasdílí, a nebude retweetovat jenom proto, aby plnil Twittery sledujících. Čte (nebo alespoň projíždí) veškerý obsah, který tweetuje, aby  měl jistotu, že jeho sledující z toho budou mít užitek“.

MOBILNÍ APLIKACE

Porn Time je něco jako Popcorn Time, ale jak název napovídá, jde o porno. K nalezení prý pro Android, poté co se již dříve objevila klasická desktopová verze (Windows, Linux, MAC). Autoři slibují i verzi pro iOS, kterou ale zcela jistě nebudete moci získat v App Store (což platí i o Popcorn Time). Viz Bad news for the pornographers: Porn Time, the Popcorn Time clone for filth, launches on Android.

Do Swarmu se vrací to, co bylo ve Foursquare: starostové a soupeření. Otázkou zůstává, proč vlastně Foursquare rozdělení na dvě aplikace provedl, když se ukazuje, že se postupně vše vrací tam, kde bylo. Jen ta škoda už je nevratná. Viz Foursquare finally brings mayorships and true competition to Swarm.

Tak už i Instagram chce být zdrojem zpráv. CEO Instagramu, Kevin Systrom, tvrdí, že „lidé jsou hladoví po tom, co se právě teď děje ve světě“. Což by se mělo projevit ve změně v Explore části (umožní sledovat fotky z určitého místa nebo nejvíce populární hashtagy) a vylepšeném vyhledávání (nově doplňuje hledání podle místa). Pokud se ale těšíte, že to využijete, tak smůla, dostupné plně pouze v USA. Klasika, služba patří Facebooku. Viz Now Instagram Wants To Be Source for Real-Time News.

STARTUPY A EKONOMIKA

Zaměstnanci ročně promrhají 759 hodin vlivem vyrušování a rozptylování. Což dělá nějakých zhruba 60 hodin měsíčně, či 15 hodin týdně – tedy skoro dva pracovní dny z týdne. A za všechno mohou otravní kolegové, kafíčka, cigárka, pípající mobily. A také, jak píší v Employees waste 759 hours each year due to workplace distractions, dívání se z okna. Pokud ve výčtu postrádáte sociální média, tak je také jmenují.

Za tři měsíce si muzikant přes Apple Music nevydělá ani na oběd. To říká Aram Sinnreich, profesor z Rutgers University a Mashable v Taylor Swift wins one battle against free music streaming, but there's still bad blood řeší otázku toho, co vlastně Taylor Swift vyhrála tím, že „přinutila“ Apple k změně názoru. Tedy, k tomu, že umělcům zaplatí i za první tři měsíce rozdávání jejich hudby bezplatně (dost zvláštní a neuvěřitelně drzý přístup od Apple, ale takový je přesně byznys).

Tak to vypadá, že televize je už jenom pro výrazně starší a tisk jako zdroj zpráv už taky moc nefunguje.

Tak to vypadá, že televize je už jenom pro výrazně starší a tisk jako zdroj zpráv už taky moc nefunguje.

Hledání nového šéfa pro Twitter znamená, že Jack Dorsey být šéf může, ale musí opustit Square. Jinak řečeno, sedět na mnoha židlích je opravdu dost zvláštní nápad, obzvlášť pokud byste chtěli být šéfem něčeho jako Twitter. Ten si navíc na hledání najal společnost Spencer Stuart, jednu z firem, která hledala šéfy pro opravdu velké firmy. Viz Twitter search for CEO rules out Jack Dorsey if he stays at Square.

Google Play Music můžete mít zdarma a stejně jako na Spotify vše pohání reklama. Je dost jasné, že Google nehodlá čekat, až Apple spustí svůj streaming a jde do toho velmi ostře. Placené služby ze 9,99 USD / 149 CZK  (tedy vlastně skoro jako všichni) se svobodou volby, zadarmo s reklamou a nemožností si vybrat konkrétní hudbu, pouze přehrávat předem připravené playlisty. Ty má mimochodem na svědomí Songza (Google koupená v roce 2014). Vlastní hudbu si můžete uložit až do počtu 50 tisíc skladeb. Viz Google Launches Free, Ad-Supported Version Of Play Music a velmi pravděpodobně je to omezené pouze na USA.

Ještě nedávno to měla být revoluce a převrat v žurnalistice, teď Circa – www.circanews.com – končí jak na webu, tak v podobě aplikace. Nepodařilo se totiž najít kupce (a hledali ho od dubna). Oznámení a rozlučku najdete v Farewell to Circa News, a pokud se do něj začtete, nelze se ubránit dojmu, že tady prostě někdo doloval peníze z VC kapitálu, ale obchodní model byl v nedohlednu.

K přečtení ještě Why Circa failed s realistickými postřehy, proč Circa neuspěla. Protože dělala málo originální žurnalistiky, nebyla ani zábavná ani emotivní, příliš obecná místo expertů a podcenila sdílení. A opakují to, co už je v předchozím odstavci – nestala se z ní firma, podnikání. Neměla ani dost uživatelů, aby to přineslo peníze za inzerci či předplatné.

Francie na plný plyn proti UBERpopu. Nejprve stávkovali taxikáři a blokovali dopravu, teď proti UBERpopu jde i francouzský ministr vnitra s právními kroky proti místním manažerům firmy. Viz French government files legal complaint against UberPOP.

KL24

Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se v uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních. Vzniká průběžně celý týden.

Pokud chcete seriál sledovat, má vlastní štítek v podobě #TYDEN

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).