Hlavní navigace

Patrick Zandl opouští Mobil Media

Mirek Zeman

Letošní rok je patrně rokem odchodů "otců zakladatelů" od internetových projektů, které tvořily nebo tvoří podstatu českého Internetu. Před měsícem opustil Český Telecom a s ním Svět namodro Daniel Dočekal, nyní se objevila informace, že z Mobil Medií - a tedy i Mobilu - odchází Patrick Zandl.

„Dobry den, dnes jsem byl neco vyrizovat v MF DNES a tam jsem se doslechl, ze Zandl z iDnesu byl vyhozen. Pry kvuli nejakemu konfliktu se Safrem [Pavel Šafr, šéfredaktor deníku Mladá fronta Dnes – pozn. autor]. Asi uz to vite, ale tak jsem si rikal ,“ stálo ve zprávě, která dorazila do mé pošty ve středu 6. listopadu krátce před půlnocí. Lupa v tomto ohledu funguje trochu jako Drudge Report, svodka všech možných drbů, která odstartovala aféru Clinton vs. Lewinská, takže dříve či později k nám každá informace prosákne, často v několika navzájem se vylučujících variantách. Tento případ nebyl výjimkou, závěry však byly vzácně shodné: Zakladatel serveru Mobil.cz a nynější kreativní ředitel serveru iDnes Patrick Zandl odchází.

Mobil vznikl v roce 1996 rukou Petra Mitošinky a Patricka Zandla jako zpravodaj ze světa telekomunikací. Patrick Zandl v té době ještě pracoval v mediální agentuře M.I.A., kterou opustil rok poté, aby se Mobilu mohl věnovat naplno. Postupně se kolem něj zrodila řada projektů, z nichž nejvýraznější byl dle mého server iPort, jehož činnost však byla po dvou letech ukončena, protože nelákal inzerenty a Mobil se chtěl soustředit na technologický segment. Mezi tím se k Mobilu přidal ještě server BonusWeb. Koncem roku 2000 se obrazně řečeno Mobil Server, s.r.o. transformovala na Mobil Media, a.s. a třetina byla vzápětí prodána vydavatelství MAFRA, jemuž patřil iDnes, Mladá fronta Dnes, deník Lidové noviny apod.

Na činnost Mobil Medií pod hlavičkou iDnes mám specifický pohled. Když se Pavla Zuny, šéfredaktora zpravodajství TV Nova, ptali, proč mají zprávy TV Nova větší sledovanost než zprávy České televize, jako jeden z důvodů uvedl motivaci redaktorů. Ve velkém kolosu mají všichni „své jisté“ a selhání jedince nevede k selhání systému. Malá firma musí být neustále ve střehu a pořád přicházet s novými a novými nápady, aby přežila. Na někoho to působí jako droga, na někoho naopak. Jako dlouholetý čtenář Mobilu musím říci, že po spojení s iDnes nabraly servery Mobil Medií „dinosauří krok“ a ztratily ledasco ze své bezprostředností a dravosti na úkor procesu standardizace.

Třebaže Pavla Šafra předchází pověst člověka, se kterým není snadné vyjít, a někteří lidé před ním již několik let marně prchají napříč deníkovou scénou (dříve byl šéfredaktorem Lidových novin, deníku Telegraf apod.), důvodem odchodu Patricka Zandla není spor s šéfredaktorem Mladé fronty Dnes, ale únava a zdraví. Patrick Zandl byl dle svých vlastních slov s iDnes vždy nekompatibilní a některé věci, jako například, že pro zvětšení objemu emailové schránky musel podávat oficiální žádost, jej ničily. MAFRA je zkrátka v porovnání s malou firmou nepružný kolos a fakt, že když chce člověk něco prosadit, musí to schválit 15 lidí, často sebere veškerou chuť k další práci.

CIF17_Rabaino_Lupa

Když koupila MAFRA v Mobil Mediích třetinový podíl, jejich podílníci si přes veškeré spekulace na příliš peněz nepřišli. Dostali „něco málo“, jak mi kdysi řekl současný ředitel multimediální divize MAFRA Stanislav Holec, možnost financování dalšího rozvoje a slib, že půjde-li vše podle plánu, odkoupí MAFRA zbytek společnosti. Na tento bod programu došlo v polovině letošního roku a MAFRA je nyní stoprocentním vlastníkem Mobil Medií. Vztahy původních majitelů Mobil Medií k MAFRA jsou v současné době již pouze pracovně-právní. Cena nebyla zveřejněna, pohybuje se v desítkách milionů korun. Nyní již zaměstnanec ve výpovědní lhůtě Patrick Zandl říká, že půl roku nebude dělat nic a pak se uvidí

V současné době běžící výpovědní lhůta končí 14. ledna roku 2003. Jedná se o datum, kdy bude spuštěn zbrusu nový, restrukturalizovaný iDnes. Ten bude ořezán o všechny prvky, jež by byť jen vzdáleně mohly připomínat portál a zůstane zachována pouze obsahová část (rozuměj: zpravodajství). Jedná se o proměnu probíhající pod taktovkou Patricka Zandla a jak sám říká, po 14. lednu už nebude mít v iDnes co dělat. :-) O jeho práci se podělí několik lidí: Oficiálně je již jasné, že kreativním ředitelem iDnes bude Petr Matoušek, současný ředitel e-komerce a bývalý šéfredaktor serveru Novinky. Část spadající do portfolia Mobil Medií bude řídit Zdeněk Polách, původně šéfredaktor BonusWebu.

Anketa

MAFRA zaplatila za Mobil Media:

Našli jste v článku chybu?