Hlavní navigace

Posvítí si antimonopolní úřad na ceníky televizních multiplexů Českých Radiokomunikací?

Nespokojený operátor regionálních sítí DVB-T, kterému dominantní hráč opakovaně přebral klienty, se obrací na Úřad na ochranu hospodářské soutěže
Jan Potůček
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Podnět podá Ivo Brabec, majitel Regionálních sítí 1 a 3

Z dumpingových cen obviňuje České Radiokomunikace českobudějovický podnikatel Ivo Brabec, provozovatel televizních Regionálních sítí 1 a 3. Předloni jej dominantní operátor televizních sítí připravil o lukrativního klienta, když se domluvil s lidovou Šlágr TV na vstupu do celoplošného multiplexu 3, a nabídl za první měsíce výrazně nižší ceny za šíření signálu. Nyní České Radiokomunikace připraví Brabce o dalšího klienta: z Regionálních sítí 1 a 3 se stáhne křesťanská televize Noe, která od července využije nabídku Českých Radiokomunikací na vysílání v její nové krajské televizní Regionální síti 8, která pokryje 55 procent obyvatel Česka.

TV Noe už Ivo Brabcovi poslala výpověď smlouvy, byť podle zástupce ředitele stanice Petra Koudely chtěla dostát všem stávajícím závazkům a v sítích, v nichž nyní vysílá, chtěla zůstat až do konce platnosti kontraktů s jejich operátory. Ivo Brabec se rozhodl, že na rozdíl od předloňské situace se Šlágr TV tentokrát nebude jen přihlížet, jak přichází o dalšího klienta. „Obrátím se na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže s návrhem na zahájení řízení, zda nedošlo ke zneužívání dominantního postavení na trhu například uplatňováním rozdílných podmínek při shodném plnění vůči jednotlivým účastníkům trhu, kteří jsou tím znevýhodňováni…“ řekl serveru DigiZone.cz.


Foto pro DigiZone.cz: Tomáš Kubelka

Ivo Brabec zvažoval stížnost proti Českým Radiokomunikacím k antimonopolnímu úřadu již loni

„Svými dumpingovými cenami podlézají naše ceníky“

Už loni v srpnu Brabec v rozhovoru pro DigiZone.cz řekl, že České Radiokomunikace uplatňují u nových klientů dumpingové nabídky, jimž nemohou konkurovat ani lokální nebo regionální vysílací sítě DVB-T. „Jsou to ceny, které podlézají i náš ceník, který se oproti jejich standardnímu ceníku pohybuje v řádech jednotek procent. Už jsem měl sto chutí to řešit přes antimonopolní úřad,“ uvedl tehdy. Stížnost prý ještě nepodal kvůli tomu, že televize, které dostanou tak výhodnou nabídku od Českých Radiokomunikací, jsou s takovou cenou spokojené, ale nadále třeba využívají i některé vysílače Brabcových sítí jako dokrývače a nerad by o ně přišel.

Ivo Brabec si ale na postup Českých Radiokomunikací stěžoval Českému telekomunikačnímu úřadu (ČTÚ) a ten ho odkázal právě na antimonopolní úřad. „To je podle mě špatně,“ uvedl Brabec už loni v létě ve zmiňovaném rozhovoru pro DigiZone.cz. Podle Brabce je zajímavé, že dumpingové ceny České Radiokomunikace nabízejí jen těm provozovatelům televizí, kteří by si nemohli dovolit hranit plný ceník jejich služeb. „Ať to samé nabídnou České televizi, Nově nebo Primě! To by koukali, co by se ušetřilo na poplatcích,“ navrhuje. České Radiokomunikace ospravedlňují akční slevy jako snahu podpořit nové televizní projekty. Podle finančního ředitele Martina Gebauera slevy rozhodně neplatí pro každého.


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Akční slevy na šíření signálu v multiplexech Českých Radiokomunikací nejsou nárokové, jde o pilotní vysílání a firma si pečlivě vybírá, komu je poskytne, vysvětluje finanční ředitel Martin Gebauer

Jde o pilotní provoz, hájí se Radiokomunikace

„U takových pilotních projektů, které od nás nemají garantováno pokrytí ani dostupnost, jsme nabídli nižší ceny, protože jde fakticky o promo činnost. Striktně ji ale oddělujeme od řádného vysílání, za které si účtujeme plné ceny,“ popsal Gebauer loni v dubnu, jak je možné, že Šlágr TV dostala mnohem příznivější ceník pro vysílání v multiplexu 3 než jiné televize, které využívají stejnou síť už delší dobu. „K možnosti pilotního vysílání jsme přistoupili proto, že nové televize si potřebují „ohmatat“, jak funguje DVB-T a jak na jejich pozemní vysílání reagují diváci. Nabízíme ho, protože si ho z kapacitních důvodů můžeme dovolit,“ dodal.

Stejnou možnost pilotního vysílání v multiplexu 3 posléze dostala i nabídková televize TiP TV, která však ve chvíli, kdy měla najet na klasický komerční ceník, ukončila vysílání (letos ho obnovila v konkurenčním multiplexu 4, ale jen v Praze a středních Čechách). „U TiP TV jde o projekt, který momentálně v terestrickém vysílání chybí. Jde o prodejní kanál, který přistupuje k vysílání poměrně kreativně, takže nejde o klasický teleshopping. Myslíme si, že to je televize, která momentálně v DVB-T chybí a z toho důvodu jsme se jí rozhodli nabídnout možnost pilotního provozu. Má to podle nás smysl. Projekty pro pilotní vysílání pečlivě zvažujeme,“ odůvodňoval loni Gebauer slevu z ceníku za šíření signálu v multiplexu 3 pro TiP TV. O pilotní náběhové křivce s Českými Radiokomunikacemi loni jednala i hudební televize Óčko, když připravovala start svých dvou nových programů: Óčko Gold a Óčko Expres.


Foto pro DigiZone.cz: Tomáš Kubelka

Ředitel křesťanské televize Noe Leoš Ryška. Vyjednal s Českými Radiokomunikacemi také pilotní vysílání za výrazně nižší ceny?

Nikdo další do boje s lídrem trhu nejde

Podle Iva Brabce ale tento postup Českých Radiokomunikací poškozuje trh. „Od začátku máme takovou filosofii, že pořád držíme stejné ceny. Ty jsou příznivé právě pro malé regionální televize a lokální kanály. Proto jsme pro řadu klientů zajímaví. Přesto se Českým Radiokomunikacím podařilo i tuto cenu v některých případech podlézt. Slovo „podlézt“ říkám záměrně, protože jsem překvapen, kam až může taková velká firma jít s cenou, aby získala klienta,“ postěžoval si loni v srpnu. V případě Šlágr TV, která vysílala v Brabcových Regionálních sítích 1 a 3, byl odchod klienta o to bolestivější, že pro něj operátor začal stavět nové vysílače.

EBF-tip-earla-cena-mall-heureka-alza-kosik

„Ze začátku to bylo dohodnuté, dokonce některé vysílače se začaly stavět i s podporou majitele Šlágr TV Karla Peterky, který měl zájem o rozšiřování naší sítě. Ale v době, kdy jsme spouštěli vysílání v Plzni, už bylo jasné, že Šlágr TV dostala nabídku od Českých Radiokomunikací s rozjezdovou cenou a že pan Peterka s ní přejde do multiplexu 3,“ líčil Ivo Brabec. Pro Regionální sítě 1 a 3 to znamenalo velkou nejistotu. „Musím ale říct, že pan Peterka se zachoval seriózně a do doby, než jsme plzeňský multiplex naplnili, platil jednu programovou pozici v Českých Budějovicích,“ dodal operátor dvou malých regionálních multiplexů.

Ivo Brabec je ve svých snahách řešit akční nabídky Českých Radiokomunikací klientům jiných operátorů osamocený. Podněty k antimonopolnímu úřadu podle informací serveru DigiZone.cz nechystají žádní další konkurenti této firmy, a to ani provozovatelé sítí, z nichž nyní odejde křesťanská televize Noe. „Předpokládám, že dojde k určitému časovému souběhu vysílání, protože TV Noe nebude chtít riskovat smluvní sankce kvůli předčasné výpovědi smlouvy,“ řekl serveru DigiZone.cz Petr Formánek, jednatel společnosti Prague Digital TV, v jejíž Regionální síti 4 v Praze televize Noe momentálně vysílá.