Pay Per Click (PPC) vyhledavače jsou již několik let v zahraničí velmi oblíbené. Známý je především plnokrevný PPC vyhledavač Overture, ale populární jsou i placené odkazy na nejpoužívanějším fulltextovém vyhledavači, Googlu. O to zajímavější je, že českému Internetu se PPC vyhledavače zatím vyhýbaly. Službu Google AdWords sice lze využívat i k propagaci českých projektů a poměrně často se tak opravdu děje, ale masové rozšíření ji u nás asi nečeká. Minimálně do té doby, než bude plně lokalizována, včetně způsobu placení.
Na některých českých portálech také existuje možnost nákupu reklamy zobrazované při hledání určitých klíčových slov, což se PPC vyhledavačům do určité míry podobá, avšak ve skutečnosti je zde více rozdílů než shod. V této souvislosti možná neuškodí, když shrneme základní vlastnosti typického PPC vyhledavače:
- Každý odkaz se do PPC vyhledavače registruje současně se seznamem klíčových slov či frází a objeví se ve výsledcích hledání jen tehdy, když uživatel některé z klíčových slov (frází) zadá.
- Za zobrazení odkazu ve výsledcích hledání se neplatí. Platí se až tehdy, když uživatel na odkaz skutečně klikne.
- Cena za kliknutí je odvislá od zájmu inzerentů o dané klíčové slovo (frázi) a vzniká dražbou. Odkazy jsou pak ve výsledcích hledání seřazeny podle ceny, jakou jsou ochotni inzerenti za kliknutí zaplatit.
Pro inzerenty má tento systém mnoho výhod, např.:
- Reklama v PPC vyhledavačích bývá krátkodobě levnější než optimalizace stránek pro klasické fulltextové vyhledavače. Poměr ceny a dosažené absolutní návštěvnosti lze navíc vyladit pečlivým výběrem klíčových slov.
- Efekt PPC vyhledavačů je velmi rychlý. První návštěvníci mohou začít přicházet doslova ihned po vložení odkazu do vyhledavače. S okamžitou odezvou lze také měnit klíčová slova odkazu a další parametry.
- Velmi dobře lze kontrolovat náklady. Kampaň lze kdykoli zastavit a znovu spustit. To oceňují zejména provozovatelé ubytovacích zařízení a dalších služeb s omezenou kapacitou.
Z této formy reklamy však nemají radost jen inzerenti. I uživatelé portálů a vyhledavačů většinou preferují dobře cílenou textovou reklamu v podobě placených odkazů před záplavou reklamních proužků a dalších grafických formátů. Podmínkou samozřejmě je, že placené odkazy jsou jako reklama viditelně označeny, což ostatně legislativa mnoha zemí vyžaduje.
Vraťme se však k českém Internetu. V úvodu jsem konstatoval, že se mu zatím PPC vyhledavače vyhýbaly. To však již dnes není pravda. Už několik měsíců je v provozu PPC vyhledavač QWER a přibližně před týdnem se k němu přidal další projekt, eTarget. Podívejme se na tyto služby podrobněji.
QWER
QWER je z českých PPC vyhledavačů služebně starší. Funguje již od března 2002 a jeho provozovatelem je podle kontaktních informací na stránkách AYA CZ, spol. s r.o.
Jeho úvodní stránka je jednoduchá a přehledná, srozumitelná je i stránka nazvaná Nápověda, i když se ve skutečnosti o žádnou nápovědu nejedná, neboť pouze trochu podrobněji popisuje možnosti systému. Jak systém přesně funguje, se uživatel dozví, až když si ho po registraci sám vyzkouší. Registrace je však zdarma a do vínku dostanete startovací kredit 10 Kč. Přímo na stránkách funguje i vyhledávání, které do výsledků zahrnuje kromě placených odkazů i odkazy nalezené fulltextovým vyhledavačem ASPSeek.
Titulek a popis stránky lze zadat snadno a bez problému jde přidat i libovolný počet klíčových slov a frází, u kterých si navíc můžete zvolit, zda platí pouze s diakritikou, nebo i bez ní. Pokud je klíčové slovo již obsazeno, dozvíte se ceny prvních pěti pozic a můžete tedy svou nabídku ceny za kliknutí zvýšit. V nápovědném textu to však není nijak popsáno a ovládání systému zde nemusí být pro každého dostatečně intuitivní.
Na webu jsem nenašel žádné obchodní podmínky. Platbu lze provést zřejmě jenom systémem I Like Q. Odezva provozovatele na dotazy položené elektronickou poštou je velmi pomalá (až několik dní).
eTarget
Provozovatelem přibližně týden starého systému eTarget je A-studio s.r.o., což je na stránkách jasně deklarováno. Systém funguje velmi podobně jako QWER. Jak základní stránky, tak i rozhraní pro registrované uživatele jsou dostatečně přehledné a intuitivní. Nápověda k jednotlivým funkcím by měla postačit i laikům.
Zato mne zarazily obchodní podmínky, které jsou sice velmi podrobné, avšak málo srozumitelné a poněkud nevyvážené ve prospěch poskytovatele služby. Zástupce provozovatele, pan Josef Jarmara, mne však ujistil, že se na nich stále pracuje a brzy doznají určitých změn.
Více než v principu fungování se eTarget liší od QWERu v obchodní politice. Neprovozuje totiž vlastní vyhledavač, nýbrž placené odkazy pouze nabízí portálům k integraci do jejich výsledků hledání. Za odkliknuté odkazy pak portálům platí provizi. Pan Jarmara obchodní model eTargetu charakterizuje takto:
eTarget je potřeba vnímat jako centrální systém zadávání sponzorovaných odkazů. Tj. hlavním benefitem je registrace odkazu na jediném místě a zobrazování na co možná nejvíce místech.
Z širšího pokrytí českého Internetu vyplývá i vyšší cenová hladina – 5 Kč jako minimální cena za kliknutí a 1 Kč jako minimální dražební skok ve srovnání s jedním haléřem pro obojí u QWERu.
Porovnání vlastností
Smyslem tohoto článku rozhodně není české PPC vyhledavače objektivně porovnat. K tomu by bylo potřeba sledovat jejich provoz déle a srovnání pak založit na skutečně dosažených výsledcích. Na druhou stranu však neuškodí, když se na jejich základní charakteristiky podíváme v následujícím přehledu:
Vlastnost / charakteristika | QWER | eTarget |
---|---|---|
Vlastní stránky vyhledavače | ano | ne |
Obchodní podmínky | ne | ano, problematické |
Registrační poplatek | 0 | 2 500,– ročně |
Minimální cena za klik | 0,01 Kč | 5 Kč |
Minimální přihození (1) | 0,01 Kč | 1 Kč |
Počáteční kredit zdarma | 10 Kč (až 1000 kliknutí) | 50 Kč (až 10 kliknutí) |
Způsob platby | ILQ (2) | bankovním převodem, platební kartou |
Zkušební doba | neomezená (3) | 1 týden |
Rychlost zařazení odkazu | několik týdnů | ihned (4) |
Rozlišování diakritiky v klíčových slovech | volitelně | ne |
Používán na portálech | ne | Quick, Volný, Tiscali, Centrum |
Statistika kliků dle frází | ano | ano |
Statistika zobrazení dle frází | ne | ano |
Statistika hledaných frází celkem | ne | ne |
Ochrana před zneužitím | započítává se jen 1 kliknutí na dané klíčové slovo z jedné IP adresy za 24 hodin | max. 3 kliknutí z jednoho počítače |
Počet zákazníků | 877 | cca. 100 |
Počet platících zákazníků | 20 | provozovatel nesdělil |
Poznámky k přehledu:
- Jedná se o minimální částku, o kterou lze v dražbě klíčového slova zvýšit nabízenou cenu za kliknutí.
- O jiné platební metodě se stránky QWERu nezmiňují.
- Vzhledem k tomu, že se neplatí registrační poplatek.
- Kontrola odkazu provozovatelem probíhá až ex post.
Budoucnost
Je ještě předčasné odhadovat, jak se budou české PPC vyhledavače dále rozvíjet a jakou pozici si na českém Internetu vybudují. Jiří Lahvička, provozovatel portálu pro dívky 17.cz, vidí jejich budoucnost spíše skepticky, neboť se domnívá, že provize za odkliknuté odkazy nebude v absolutních číslech natolik vysoká, aby portály dostatečně motivovala.
Naproti tomu Michal Illich, provozovatel klasického fulltextového vyhledavače Jyxo, je optimističtější:
PPC se zdá být výhrou pro všechny – uživatelé jsou reklamou méně obtěžováni, majitelé stránek získají cílený a relativně levný traffic a portály si zajistí nový tok příjmů.
Zároveň je přesvědčen, že tradiční fulltextové a PPC vyhledavače se budou postupně přibližovat, až nakonec pod křídly velkých portálů splynou v jedno.
Já budu v každém případě osudy prvních dvou vlaštovek bedlivě sledovat a určitě se vám někdy znovu přihlásím s konkrétnějšími zkušenostmi a výsledky.