O necelých devět procent nižší provozní výnosy hlásí burze i do centrály PPF šéf operátora Tomáš Budník. Zároveň s tím, klesl podobně (o 12 procent) i provozní zisk na 7,6 miliardy korun. Firma to vysvětluje především zhoršující se situací na telekomunikačním trhu a dlouhodobou stagnující ekonomikou.
Během prvních šesti měsíců O2 meziročně klesl i počet zákazníků, který se ustálil na 5,06 milionu. Nejčastěji odcházeli klienti s předplacenými kartami. Většinou k nově vzniklým virtuálním operátorům. Jednoho z nich už také O2 koupilo. Po třech měsících fungování si tým z Gorila mobil vybral Budník jako svou první akvizici v čele operátora.
Útraty klesají
Průměrná útrata zákazníka O2 klesla ale meziročně o 15,8 procenta na 284 korun. „Stojí za tím především další snižování mobilních propojovacích poplatků a pokračující tržní tlaky na pokles cen,“ vysvětluje mluvčí firmy Ctibor Jappel s tím, že po vyloučení vlivu nižších mobilních propojovacích poplatků by byl pokles o tři procentní body nižší. Konkurenční T-Mobile hlásil po letošním prvním čtvrtletí patnáctiprocentní meziroční pokles na 256 korun.
Po povinném převodu na neomezené tarify Free se počet klientů se smlouvou zastavil na 3,25 milionu. U konkurenčního T-Mobile zatím neomezenou nabídku S námi využívá kolem poloviny rezidentních zákazníků. Vodafone na „neomezeno“ nalákal zatím necelých 600 tisíc lidí. Neomezené tarify se projevují i na provozu v síti – zákazníci provolali o dvanáct procent víc – 5,7 miliardy minut.
Z pohledu O2 je pozitivní i to, že se nezrychluje tempo rušení pevných linek. Přípojky xDSL se drží pod hranicí jednoho milionu a přibývá zájemců o VDSL, které využívá 391 tisíc zákazníků operátora. „Myslím si, že v oblasti xDSL jsme v podstatě na stropu. Pro nás to tak znamená buď větší šlápnutí do optiky nebo zvýšení prodejů u rychlejšího VDSL,“ vysvětloval v rozhovoru pro Lupa.cz technický ředitel O2 Petr Slováček s tím, že by příští rok mělo O2 rozjet ve své síti vectoring.
Internet potřebuje pokrytí
Firma ale, stejně jako konkurence, sází hlavně na internet a služby s ním spojené, který slibuje možné zisky do budoucna. Tabulka se zákazníky O2TV měla na konci června 171 tisíc řádků a mobilní novinku O2TV Go si stáhlo kolem stovky tisíc lidí.
Do sítě O2 se tak hlásí pravidelně 38 procent telefonů s operačním systémem a výnosy z mobilních datových služeb poskočily meziročně o čtvrtinu. S přechodem na neomezené taritfy Free také stoupl počet zákazníků využívající internet v mobil o 37 procent.
Pokrytí rychlým internetem ale pořád tak slavné není. Investice firmy se za prvních šest měsíců dostaly na 5,5 miliardy korun. Po odečtení peněz spojených s nákupem licencí pro LTE, je investice o 600 milionů nižší než loni.
I proto se firma dohodla s konkurenčním T-Mobilem na sdílení sítě. Měla by vzniknout jedna síť, jejíž východní část by spravovalo O2 a západní T-Mobile. "Rozdělili jsme republiku na východ a západ, mínus Praha a mínus Brno, a každá z firem bude na svěřeném území budovat novou síť, která bude vysílat 2G, 3G a LTE pro oba operátory. V podstatě děláme dvě akce najednou – propojení 2G a 3G sítí a výstavbu nové sítě LTE, " popsal Slováček.
Sdílení sítě dlouhodobě kritizoval Vodafone, ale na konci června přiznal, že vede s konkurenčním tandemem jednání o podmínkách, za kterých by bylo možné se ke spolupráci připojit. Sdílení totiž výrazně ušetří náklady, podle některých odhadů až o celou třetinu.