Hlavní navigace

Přišla Grouponmánie, slevy kam se podíváš

16. 9. 2010
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Český Internet žije hromadným nakupováním s velkou slevou. To rozjely na konci loňského roku ‚klubové“ portály BigBrands.cz a Fashion Days s nabídkou zlevněného značkového zboží, ty pak v dubnu doplnily portály kopírující americký Groupon a nabízející veliké slevy na služby. A na trhu je již dosti těsno...

BigBrands.cz a Fashion Days nabízejí značkové zboží se slevou 20–80% oproti doporučeným maloobchodním cenám. Tváří se jako exkluzivní kluby. Klubové členství ale není nijak těžké získat. Zákazníci BigBrands.cz v Čechách a na Slovensku si každý den mohou vybrat zhruba z pěti nabídek značkového zboží. Po zaplacení dostane nakupující zboží do tří týdnů poštou. Každá slevová nabídka trvá zhruba týden. BigBrands.cz získalo za 9 měsíců co jsou na trhu zhruba 150 tis. registrovaných členů. Na rozdíl of Groupon klonů není potřeba minimální počet nakupujících pro aktivaci slevy. Naše nabídky nejsou jenom o módě, ale i životním stylu, službách, potravinách nebo elektronice, říká zakladatel firmy Vassili le Moigne a přidává pár čísel o demografické struktuře klientů: 45 % z registrovaných uživatelů žije mimo velká města, 75 % jsou ženy, 95% z nakupujících je ve věku 25–45 let. Konkurenční Fashion Days nabízí hlavně módu. O těchto projektech jsme referovali na Lupě již dříve v tomto článku.

Zajímavé slevy měl nabízet i projekt Zoot (o kterém jsme psali zde). Lupa se snažila získat aktuální informace o úspěšnosti projektu, ale odpovědi jsme se nedočkali. Moje osobní zkušenost je taková, že mi zatím moc zajímavých nabídek nepřišlo. A to mám nákupní terčík pořádně zaplněný.

Rozmach zažívají slevy na služby ve velkých městech – za necelý půlrok se vyrojilo na trhu téměř 30 „Groupon klonů“. Podle jednoho z největších hráčů proběhne mezi českými Groupon klony na podzim ostrý mediální souboj a trh se do konce roku pročistí. Jak vypadá situace na trhu? Lupa oslovila všechny významné hráče a pokusila se zmapovat současnou situaci na trhu, odkrýt jejich budoucí plány.

Proč je Groupon zajímavý?

Princip kolektivního nakupování je jednoduchý – Groupon klon domluví s obchodníkem velkou slevu (většinou přes 50 %) na nějakou službu a nabídne ji přes web a e-mailem registrovaným tisícovkám potenciálních klientů. Většinou jde o služby, bez kterých se vy (anebo spíše vaše manželka) obejdete, ale ohromná sleva je velkým lákadlem. Navíc vás Groupon klony geniálně tlačí k okamžité akci – „sleva je platná už jen pár hodin“. Jsem zaregistrovaný u velkých hráčů a několikrát jsem už málem neodolal.

Groupon.com - originál

Groupon.com – americký originál

Výhody pro nakupující jsou jasné – vysoké slevy. Pro obchodníky představuje nabídka objevit se v denní nabídce velkého Groupon klonu možnost oslovit s nabídkou několik tisíc až desítek tisíc potenciálních zákazníků. Nic je to nestojí, pouze na této skupině vydělají méně než obvykle. Za tu reklamu a možnost, že se klient vrátí, jim to většinou stojí. Pokud se nenajde dostatečný počet zájemců o slevu, nabídka se jednoduše zruší (jde prý o maximálně 5 % z dealů). Rizikem pro obchodníky je jen to, že ukazují své ohromné marže. Groupon klony si berou provizi z uskutečněných obchodů. Ta se pohybuje od 15 % do 25 % ze zlevněné částky. Marže ale podle některých větších hráčů v posledních měsících podstatně klesly. Hromadné nakupování by se mělo objevit v učebnicích ekonomie – okopírovaný atraktivní internetový byznys model z USA, několik hráčů na trhu během několika týdnů, masivní PR, po půl roce konkurenční boj na hranici rentability. Během příštích pár měsíců nás čeká konsolidace, inovace v nabídkách, expanze do regionů. A většina z klonů si přeje, aby se právě oni stali příští rok cílem pro Groupon.

Největší hráči

Hromadné nakupování služeb odstartoval v Česku začátkem dubna Slevomat. Slevomat rozjel Tomáš Čupr v Praze jako low-cost projekt v co-workingovém centru Coffice. V současné době pokrývá kromě Prahy ještě 7 dalších měst. S Mitonem v zádech je Slevomat stále jedničkou na trhu, ale jeho podíl se rapidně zmenšuje s příchodem dalších velkých hráčů.

Slevomat má 85 tis. registrovaných klientů, z toho je přes 15 tis. aktivních. Od startu pomohl Slevomat klientům ušetřit přes 27 mil Kč. Slevomat plánuje spustit affiliate program, po vzoru Grouponu personalizovat nabídky podle preference zákazníka a během září spustit nabídky i pro Bratislavu.

Slevomat.cz - česká variace grouponu

Slevomat.cz, první úspěšnější český klon Grouponu

Mezi významné hráče na trhu patří i Vykupto. Vykupto má 20 tisíc registrovaných uživatelů, z toho 15 % aktivních. Vykupto je aktivní v Praze a Brně, chystá expanzi do Bratislavy, Ostravy, později do Plzně, Liberce, Hradce Králové. Šéf firmy Jiří Musil chce do konce roku překonat hranici 50 tis. uživatelů a firmu prodat.

Vykupto.cz

Vykupto.cz také patří mezi silné hráče

Dalším větším Groupon klonem je Zapakatel (15 tisíc uživatelů), který poskytl zatím 132 nabídek s průměrnou slevou 40 % a celkem klientům ušetřil 3 mil. Kč s průměrnou denní úsporou kolem 100 tisíc Kč. Zapakatel je aktivní v Praze, Brně, Bratislavě a Ostravě. V nejbližší době plánuje rozšíření do 9 krajských měst země. Podle Tomáše Carby, zakladatele Zapakatel.cz je cílem serveru pestrá dramaturgie webu, naprosto otevřená diskuse a zcela transparentní tvorba slev. Skupinu větších hráčů uzavírá Cupolis s necelými 10 tis. uživateli a celkovou úsporou 1,5 mil Kč.

Zapakatel.cz groupon klon

Zapakatel.cz

Další přehled trhu si uděláte z grafu, podkladem, pro nějž jsou data z agregátoru nabídek slevových serverů Skrz.cz. Data počtu objednávek a nabídek jsou platná k 14.9.2010 a mohou se lišit od skutečnosti podle toho, kdy server Skrz.cz objevil slevový server, maximálně pak ale v jednotkách procent.

Slevové servery podle počtu objednávek a nabídek za dobu své existence

Groupon klony v Česku
Přehled trhu slevových serverů
Server Objednávek Nabídek
Slevomat 25072 122
Vykupto 16335 80
Zapakatel 12714 164
Cupolis 5057 42
Akce Spa 2091 40
Hypersleva 3296 40
NebeSlev 1628 30
PrimaSleva 241 13
MegaSleva 2056 117
KocourKuk 229 11
Slevopark 177 13
BonyBony 1776 14
MyDeals 943 21
Wellness Slevy 67 16

zdroj tabulky: statistiky Skrz.cz, platné ke 14.9.2010. Ob­jednávky označují počet prodaných slev na daném serveru, nabídky počet unikátních nabídek.

Noví hráči

Koncem srpna vypukla v hromadném nakupování válka. Na trh vstoupil německý Rebate Networks (firma s 600 lidmi a Groupon klony v 280 městech po celém světě) s projektem Mydeals.cz a dumpingovou 90% slevou. „Mydeals.cz vstoupil na českých trh s jasným cílem, aby se stal v zemi vedoucím hráčem v segmentu skupinových nákupů,“ říká o plánech firmy její zakladatel Sebastian Vohradnik a dodává, že za první 2 týdny působení mají 10 tisíc registrovaných uživatelů. Mydeals nabídl jako první deal vstupenky kina s Palace Cinemas za 17 Kč po celé zemi, což byl do té doby největší deal (měřeno původní cena x zákazníci). Zákazníci se z nové konkurence radují – 700 lístků do kina od mydeals.cz jdou zajíst pětistovkou pizz zadarmo od Zapakatel.cz a zapít pivkem za 3 Kč od Slevomatu.

MyDeals.cz mají německou matku

MyDeals

Na trh hodlá v září vstoupit i další velký hráč – společnost Internet Info (vydavatel Lupy) – s projektem KupDnes.cz. KupDnes se chce pevně zakotvit mezi top 3 servery v oboru. Naší výhodou je rozsáhlá síť obchodních partnerů, kteří s námi již roky spolupracují a kterým rovněž nabízíme partnerství, říká manažer projektu Tomáš Krause a dodává, že weby skupiny InternetInfo mají 1,5 milionu uživatelů měsíčně. KupDnes se chce v nabídce odlišit od dvojbloku jídlo a hubnutí, který se točí stále dokola. Už teď máme v přípravě nabídky z oborů, které na konkurenčních portálech nebyly, říká Krause. Stranou nechtěla zůstat ani firma RetailInfo provozující stránky o kamenném i online obchodování s návštěvností kolem milionu měsíčně a spustil tento týden portál Slevopolis.cz. Od konkurence se chceme odlišit nabídkou zboží známých maloobchodních společností, které bude možné uplatnit ve více městech najednou, řekl Lupě manažer projektu Jan Brokeš.

Konsolidace

Velcí hráči očekávají, že se trh v následujícím půlroce smrskne z 30 na 3–5 hráčů, kteří si rozdělí trh. A první akvizice jsou tady. Společnost HyperMedia, která má měsíčně více než 1,3 mil. unikátních návštěvníků a 500 000 registrovaných uživatelů, koupila Groupon klon www.HyperSlevy­.cz. Na Twitteru se objevila informace o tom, že Slevomat chce koupit Cupolis. O nějakých strategických akvizicích jednáme a bavili jsme se i s Cupolisem. Nic ještě není definitivní, takže nemohu potvrdit, říká Tomáš Čupr. Já jsem slyšel brabce, že nás koupí Groupon :) Ostatně jako všechny ostatní portály, že… reaguje na Twitter Pavol Otčenáš z Cupolisu, ale přiznává, že už mají nového majitele.

Na českém Groupon trhu větří i pár středoevropských private equity fondů. Akviziční aktivita se dá možná očekávat i od Mydeals.cz, kteří sedí na 1 milionu eur od Rebate Networks. Trh se svými zhruba 20 hráči na trhu bude čelit v brzké době konsolidaci. Na trhu zůstane maximálně 2–3 větších hráčů, kteří přežívají tuto fázi konsolidace. Nicméně oceňujeme tvrdou konkurenční situaci na českém trhu. To přinese nejlepší slevy pro zákazníky a výborné výsledky pro klienty a obchodníky, říká Sebastian Vohradník.

Kdo nakupuje a co?

Velcí hráči přiznávají, že velkou většinu zákazníků tvoří ženy ve věku 25–35 let s vyšším vzděláním. V nabídce se nejčastěji objevují tyto kategorie v tomto pořadí: gastronomie, hubnutí, masáže, zkrášlování, welness pobyty a zážitky. Gastronomie a hubnutí jednoznačně dominují. Klony to mají pěkně vymyšlené – jeden týden se jejich klientka přecpe steaky, aby týden následující požádala manžela o 1000 Kč za nabalení se do igelitu/odtučnění (je to přece s 50% slevou).

Zatím v nabídce Groupon klonů (ale ani BigBrands) tedy není nic moc pro pány. Přitom se i pro ně dá určitě najít zajímavý deal – nedávno se v nabídce amerického Woot.com (v nabídce většinou zboží, ne služby) objevil robot na vytírání podlahy Scooba za 185 USD. Což je pěkná cena v porovnání s nejnižší cenou v českém internetovém obchodu – 9590 (500 USD). Objednal jsem si to a nechal poslat do Prahy. Pro pány (ale nejen pro ně), kteří chtějí zastavit nájezd českých Groupon klonů na peněženky jejich manželek, nabízím Facebook skupinu „Chci pořádné slevy na zboží, už žádné masáže a depilace“.

Další Groupon klon za 150 dolarů. Dělejte to ale jinak

Můžete ho mít během pár hodin. Skript na Groupon klon stojí 100–200 USD. České klony přiznávají, že je vývoj webu stál 10–25 tis. Kč. Náklady na SEO/SEM jsou vysoké – 10 000 až stovky tisíc podle naší ankety. KupDnes chystá startovací kampaň v ceníkových cenách za 1,5 milionu Kč. Boj se zostřuje a je proto třeba přijít s něčím novým – expanze do dalším měst, zvýšit počet denních nabídek, neposílat klientům masáže, když je nechtějí, ale třeba jenom slevy do restaurací. Dobrý affiliate program může fungovat – jednorázově vyplacená stokoruna za přivedení klienta není moc atraktivní, permanentní platby za všechny budoucí nákupy mohou motivovat partnery ke spolupráci více.

Specializace je zajímavá – například server www.spa.cz nabízí pouze slevy v segmentu wellness/lázně/ces­tování. Naší marketingovou strategií je oslovení co největšího počtu uživatelů Internetu, promo aktuální akce, ale také pomoc naším partnerským hotelům v slabší sezoně, říká manažer projektu Richard Šipoš. Portál pro pražské expaty Prague.tv připravuje projekt Lime&Tonic. Snažíme se spojit průvodce po městě s Grouponem. Nabídneme deal týdne, který zapadne do 50 top nabídek doporučených aktivit ve městě, říká majitel PragueTV Todd Benson a dodává, že část ze zisků půjde do charitativních organizací, včetně Nadace terezy Maxové. Lime&Tonic plánuje projekt rozjet v dohledné době celosvětově v 37 destinacích. Zajímavou novinkou je www.dealbook.cz, který začínal se 100 % slevou, která se v čase snižuje. Tento model použil zatím jen pro první deal.

Location based services (LBS) – slevové kupony do mobilu

Zajímavé bude sledovat, kdy se slevy objeví i v mobilních telefonech. V některých zemích už to funguje a je o to zájem. O LBS hodně mluvila minulý týden na pražském Social Media Summitu Erica Swallow z Mashable.com. Kupony v mobilech nabízejí sice nižší slevy, ale zato širší škálu služeb. Uživatel si tak může vybrat například z několika restaurací se slušnou slevou v jeho nejbližším okolí. V některých zemích to funguje i na erotické služby.

České Groupon klony přemýšlejí, co s nabídkami, které se nekvalifikují na jejich denní dealy. To potvrzuje Slevomat: Denně dostáváme několik desítek nabídek od obchodníků a jen malé procento je schopno nabídnout slevu vyšší než 50 % nebo uspokojit několik set zákazníků během poměrně krátké doby. Rebate Networks má s LBS úspěch například v Čině.

Čerstvý projekt Kolem.me sbírá slevy 10–40 % v širším centru centru Prahy -v terénu, přes Internet a ze slevových portálů s geo daty. Zajímá nás pro pilot jen centrum Prahy – vše do 5km vzdálenosti od Jana Husa na Staromáku. Groupon klonům nabídneme affiliate program na dodané slevy, pro které nenajdou uplatnění v denní nabídce, a podělíme se s nimi o budoucí zisky vygenerované z jimi zadaných obchodníků, říká manažer projektu Kolem.me Tomáš Hanzl a dodává, že hledá partnera na podobný projekt v Budapešti a Varšavě. Projekt si chce vzít maximum z geo aplikací sociálních sítí, hlavně Facebook Places. Kolem.me se chce stát zajímavým partnerem i pro mobilního operátora. Až bude naše síť hustá, určitě mobilní operátory oslovíme. Obchodníkům v naší síti pak můžeme určitě nabídnout i možnost střílet na potenciální klienty slevové SMSky, dodává Hanzl. Cílené SMSky už v Česku pár firem (Schlecker, Tesco) zkusilo a výsledky konverzí se pohybovaly na mezi 10 % – 22 % (zdroj Beevendo). LBS se v Čechách věnuje už několik hráčů – například Lokola z dílny Vassili le Moigne, manžela šéfky českého Google a Nelso Jacka DeNeuta. Zapomenout nesmíme ani na Google Maps a nastupující Facebook Places.

Agregátory Groupon klonů, role Facebooku

Kolem klonů se vytváří i potřebná infrastruktura v podobě portálů nabízejících přehled všech dostupných slev – na trhu jsou Skrz.cz, SlevaX.cz, Vykupme.cz, Slevoman.cz, www.slevin.cz. Skrz.cz poskytuje zajímavé statistiky.

Skrz.cz - co je dnes kde levně

Agregátor Skrz.cz nabízí i statistiky serverů

Agregátory mají příjem z dohazování klientů větším klonům. Příjmy z affiliate programů jsou sice milým zpestřením, na zbohatnutí to však není a i z dlouhodobého hlediska je tento příjem neudržitelný. Takže pro mně osobně je tento web nejvíc koníčkem, říká Jakub Stacho, který web Slevoman.cz vytvořil za jedno odpoledne. Web jsem zpočátku vůbec nijak nepropagoval a doteď je mi záhadou, jak se o něm vlastně lidé dozvěděli. Později jsem zkoušel různé PPC systémy a jako nejvhodnější se ukázaly Facebook Ads, říká Stacho. Facebook Groupon klonům hodně pomáhá. Facebook a Twitter jsou základním komunikačním kanálem, využití facebooku jako marketingového nástroje, podle celosvětových průzkumů přichází na servery kolektivního nakupování cca 40 % návštěvníků právě z Facebooku, říká Tomáš Carba ze Zapakatel.cz. Frekvence nákupů lidí z Facebooku a Twitteru je o 50 % vyšší než u jiných zdrojů, útrata na uživatele o 17 % vyšší, říká Tomáš Čupr ze Slevomatu.

Slevin.cz SlevaX.cz

Servery Slevín.cz a SlevaX.cz patří mezi další agregátory slev

BRAND24

Křišťálová lupa do Ameriky?

Osobně si myslím, že hromadné nakupování (a hlavně Groupon klony) je marketingovým počinem roku na českém Internetu. Slevomat má body za odvahu pustit se do toho pár týdnů před ostatními a za pěknou mediální masírku. Chci požádat organizátory Křišťálové Lupy o nominaci amerického Grouponu v kategorii internetové obchodování. Rozšiřte prosím bednu pro vítěze, ať se na ni těch 30 českých Groupon klonů vejde. Mám ale asi smůlu – jdu 2 týdny po uzávěrce nominací a Groupon nemá českou lokalizaci… Zatím.

Omlouvám se 20 dalším menším klonům, které jsem nezmínil. Máte šanci v následné diskusi, která je otevřená hlavně klonům s více než 500 fanoušky na Facebooku.

Využili jste už nějaký specializovaný slevový server?

  • Ano, zahraniční.
    2 %
  • Ano, český.
    44 %
  • Ještě ne.
    54 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je investorem, VC skautem, mentorem a freelance novinářem přispívajícím na Lupu a TheNextWeb, více o něm najdete zde.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).