Hlavní navigace

Proč se letos nebudou udílet ceny Zavináč 2003?

2. 3. 2004
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Český zavináč, později Zavináč, byly ceny udílené občanským sdružením Český zavináč, později přejmenovaným na sdružení Akademie českého Internetu. Sdružení přišlo v lednu o doménu ceskyzavinac.cz. Položili jsme pár otázek Miloši Čermákovi, duchovnímu otci původní soutěže, a Martinu Zikmundovi, který na ukončení Zavináče reagoval a hodlá provozovat novou soutěž.

Tomu, kdo bedlivě sleduje dění na českém Internetu, nemohla uniknout existence internetových cen Zavináč. Soutěži se věnovalo i několik článků zde na Lupě. Článek Mirka Zemana Český zavináč, nebo jen Zavináč? např. vysvětloval zmatky kolem vlastního pojmenování sdružení i soutěže, kdy jistou dobu existovaly současně dvě soutěže pojmenované Český zavináč, nebo článek Jána Simkaniče Českého zavináče Klaus nevyhrál.

Zavináče 2001 byly vyhlášeny 20.02.2002 ve 20:02, Zavináče za rok 2002 20.03.2003. Kdo by se těšil na 20.04.2004, bude zklamán. S udílením Zavináčů 2003 občanským sdružením Akademie českého Internetu jeho zakladatelé nepočítají.

Hlavní důvody, že se již letos nebudou ceny za rok 2003 udílet, shrnuje Miloš Čermák takto: „Nápad uspořádat webové ceny vznikl koncem roku 1999. Kdo tu dobu pamatuje, tak ví, že byla ve znamení internetového nadšení a okouzlení. Tehdy se mi zdálo, že český Internet ceny pro nejlepší lidi a projekty potřebuje. Dnes už ten pocit nemám. Český Internet není podle mě konzistentní prostor, kde by nějaký jednoduchý systém cen mohl existovat. Šanci na "přežití“ mají některé konkrétní kategorie, ovšem nikoliv celý komplex cen. No a druhým hlavním důvodem byla velká časová zaneprázdněnost lidí, kteří Zavináče organizovali. Kdybychom od ostatních cítili zájem a potřebu Zavináč dělat, tak si čas jistě najdeme. Ale jedno s druhým vedlo k tomu, že jsme soutěž přestali dělat."

Bedlivým pozorovatelům neuniklo, že obsah domény ceskyzavinac.cz i její vlastník se počátkem ledna letošního roku změnily. Neuhrazenou a tím pádem pro další registraci uvolněnou doménu si zaregistroval Martin Zikmund, který se rozhodl pozměnit způsob udílení cen internetovým projektům a provozovat novou soutěž ve vlastní režii. „O doménu jsme přišli ‚nešťastnou náhodou‘, či spíše vlastní hloupostí. Dostali jsme upomínku o nezaplacení domény, ovšem bohužel na mail, který jsme vybírali jen čas od času. Jednoho dne se tak doména uvolnila pro další registraci,“ vysvětluje záležitost s neuhrazenou a propadlou doménou ceskyzavinac.cz Miloš Čermák.

Nový obsah domény ceskyzavinac.cz, nyní již v režii Martina Zikmunda, sliboval, že „Bližší informace budou zveřejněny v průběhu února 2004“. Informace byly skutečně doplněny poslední únorový víkend. Martin Zikmund se např. rozhodl přejmenovat soutěž na Zlatý zavináč, posunul patrně i způsob uvádění ročníků oceňování, protože titulek webu hovoří o Zlatém zavináči 2004 (Akademie českého internetu oceňovala vždy projekty minulého roku). Změny dozná i způsob hodnocení. Hodnotit bude ve většině kategorií zejména veřejnost pomocí SMS hlasování, některé kategorie poznají své vítěze díky hodnocení odborných porot. Předběžné kategorie najdete zde (stránky jsou nešťastně tvořeny rámci – odkaz tedy vede na informační stránku bez možnosti další navigace).

Položil jsem v neděli 29. února několik otázek Martinu Zikmundovi (M.Z.).

Kdo bude pořadatel – jste to Vy, jako fyzická osoba – podnikatel Martin Zikmund, nebo bude založena nějaká společnost či občanské sdružení jen pro tento účel?

M.Z.: „Pro tento ročník to jsem přímo já, jako fyzická osoba – podnikatel. Nevylučuji však, že příští ročník již bude pořádat mnou vlastněná společnost. V letošním ročníku to však není z časových důvodů a kvůli délce procesu zakládání společnosti možné.“

Jak bude vypadat ceremoniál, máte představu, kdo bude např. vyhlášení Zlatého zavináče moderovat? (Zavináč moderovali Bára Štěpánová, Jaroslav Dušek a Zdeněk Izer)

M.Z.: „Slavnostní udílení cen by mělo být skutečně slavnostní a honosné, ostatně k tomu by měly sloužit i zvolené prostory – reprezentační sál Černínského paláce. Jistou představu o moderátorovi slavnostního večera bych již měl, chci ji ale prodiskutovat také s partnery Zlatého zavináče.“

Vyhlašování Zavináče byla zábava především pro Akademiky a nominované, kdo bude v publiku Vašeho zavináče?

M.Z.: „V publiku budou zástupci partnerů, zástupci nominovaných projektů, novináři, některé osobnosti jako ministr informatiky Vladimír Mlynář a někteří další hosté. Jejich celkový počet bude mírně převyšovat jedno sto.“

Na webu soutěže zatím nikde nevidím mediální partnery – jak se veřejnost o anketě dozví a máte nějakou předběžnou představu, kolik byste chtěl, aby se sešlo hlasů v SMS hlasování?

M.Z.: „Jednání s případnými mediálními partnery jsou na samém začátku. Finální Varianta koncepce celé ankety byla dokončena teprve nedávno a nyní se rozbíhají na plno všechna jednání. Chtěl bych, aby počty hlasů ve veřejných kategoriích převýšily 10.000.“

Myslíte, že přenos bude třeba k vidění v televizi v případě, že by se partnerem stala některá televizní stanice?

M.Z.: „Pokud o to některá z televizních stanic požádá, nebudu se případnému jednání bránit. V letošním ročníku však s přímým televizním přenosem zatím nepočítám, nicméně platí to, že jej předem nevylučuji.“

Myslíte, že byste podobnou anketu začal dělat, kdyby Zavináč neskončil, resp. neutlumil svojí činnost, na což Vás, předpokládám, upozornila propadlá doména?

M.Z. „Na tuto otázku není příliš snadná a jednoznačná odpověď. Poměrně pravidelně jsem se účastnil slavnostního vyhlašovaní udílení Českého zavináče nebo později Zavináče, a již někdy v roce 2001 jsem cítil, že český Internet by si zasloužil, řekněme, poněkud jiný způsob oceňování. Nicméně, kdyby byl býval neskončil Český zavináč (později Zavináč), tak bych se asi k vytvoření této ankety odhodlával o poznání déle.“

Podle předběžného harmonogramu, zveřejněného na webu Zlatého zavináče, bude zahájeno hlasování v anketě 1. května 2004 a slavnostní vyhlášení výsledků by mělo proběhnout na konci září.

BRAND24

Otázkou tedy zůstává, zda se Martinu Zikmundovi podaří najít partnery, z jejichž peněz lze takovou organizačně složitou událost zaplatit a hlavně zviditelnit soutěž natolik, aby se sešel rozumný počet hlasů (Zlatý, resp. dnes již Český slavík, dosahuje řádově desítek tisíc hlasů v ceně 6 Kč/SMS – patrně i díky motivaci milionové výhry pro vylosovaného výherce). Místa pro loga sponzorů (včetně mediálních) zatím na webu Zlatého zavináče vyplňují převážně jen prázdná pole.

K hospodaření Zavináčů Akademie českého Internetu z minulých let se Miloš Čermák vyjádřil takto: „Projekt byl financován z příspěvků sponzorů, ze kterých jsme platili náklady (provoz občanského sdružení, pronájem sálu a techniky, honoráře účinkujícím, výrobu cen atd.). Dá se říct, že jsme všechny tři ročníky organizovali s ‚vyrovnaným‘ rozpočtem, který odpovídal výsledné podobě soutěže.“

Má podle vás smysl pořádat podobné soutěže?

  • Ano.
    19 %
  • Ne.
    79 %
  • Nevím.
    2 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje intenzivně s Internetem od roku 1993. Dlouhodobě se. Věnuje publikační činnosti, spolupracoval např.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).