Ilustrace: Nenad Vitas
O smyslu reality show tentokrát přemýšlet nebudeme, ostatně je to i poměrně zbytečné. Začít bychom totiž museli u členů jejich zapáleného publika, což je jednak nepříjemné a pak i bezvýchodné. O tom, že se nový zábavní formát brzy přesune z elektronických médií (jak bývají televize s rádiem často označovány, byť elektroniku dnes bezpochyby najdete i v redakcích médií tištěných) na Internet, nebylo od počátku nutné pochybovat. Lidí, peněz i chutě je vydělávat je už na síti sítí víc než dost a infrastruktura již také podobné zátěžové experimenty (v kterémkoliv slova smyslu) dokáže zvládnout.
iDnes tedy vybral z více než 200
zájemců pět nešťastníků, kteří se celému Internetu budou svěřovat s pohledem na svá hubnoucí (vtip je nejspíš v tom, že jistě ne hned) těla ve fitcentrech, ukáží, jak si zkoušejí sport opačného pohlaví
(raději si snad ani nepředstavovat, co to může znamenat), co vše mají doma v lednici (to je jistě klíčová věc) a samozřejmě budou pravidelně prozrazovat nevyhnutelné perličky ze svého rodinného i sexuálního života.
Dalo by se říct, že nejde o nic převratného, podobný pořad by dnes v televizi sotva vzbudil větší zájem (ostatně třeba i druhá řada vyzdvihovaných VyVolených už jede spíše ze setrvačnosti). Internetové prostředí je jako nové médium lákavé, spousta lidí u něj sedí po většinu dne – tak proč na něj nezkusit přenést to osvědčené? Jenže Internet není jen soustava „neinteligentních“ drátů jako televize, je to i sociální prostředí plné interakcí a aktivních uživatelů. Blogy jsou zajímavá věc, ale znovu: mají je už i ti VyVolení… A nic víc z potenciálu Internetu zmíněná reality show na iDnes nevyužívá.
Kromě triviálních vylepšení (Kdo za měsíc sezením u Internetu více přibere?
) se přitom nabízí i další varianty využití Internetu jako prostředí, zpětně formujícího své obyvatele. Soutěžící by mohli být vybráni ze skupiny internetově negramotných a nuceni používat Internet v co největší míře jako náhradu svých předchozích komunikačních a procesních aktivit – VoIP a instant-messaging místo telefonu, úřady i daňové přiznání elektronicky, e-banking, e-learning, e-shopping. Diváci by měli zábavu zaručenou počátečními nezdary účastníků a zároveň by se ještě dozvěděli, co všechno dnes Internet umí. Soutěž by pak mohla mít i pokračování v další sérii, kdy by se vítězové první řady „vypustili zpátky do svých vod“ a sledovalo by se, jak moc jim nyní Internet v běžném životě chybí.
Pro tvrdší povahy by pak mohla vzniknout varianta Big Brothera, kdy by na stejný počet účastníků nějakého dlouhodobého klání připadal stejný počet jejich „příkazníků“. Ti by rozhodovali, jak se v klíčových (či i jen běžných) momentech jejich svěřenec zachová. Příkazníky by samozřejmě mohl zastoupit hlas internetového lidu, který může rozhodovat podstatně pružněji než třeba skrz zastaralé SMS zprávy. Zajímavější by však možná bylo sledovat kromě soutěžících i samotné příkazníky a změny v jejich chování po skončení soutěže. Když už nám nevadí orwellovský rozměr současné zábavy a jde nám o člověka pod mikroskopem kamery, tak to vezměme od podlahy!
Avšak z podlahy zpátky na zem. Je jasné, že na podobné vylomeniny si ještě chvíli počkáme (zajisté naštěstí). Pokud je do té doby nutné spojovat internetové reality show s jídlem, mohl by Internet sehrát i smysluplnější roli. Soutěžící by se mohli zkusit stravovat jen v e-shopech s potravinami a otestovat tak, o kolik je dnes jídlo na Internetu dražší než v kamenném obchodě. A při vhodné dramaturgické volbě e-shopů by nemuseli přijít zkrátka ani fanoušci rodinných perliček. Už třetí den čekáme na pečivo k snídani od cerstveakrupave.cz. Manžel začíná být skutečně nevypočitatelný
…