Půl miliardy v E-solution

15. 3. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Nedávno se Marek Antoš ve článku "Je celý český Internet na pokraji krachu?" zamýšlel, jaké je ekonomické zdraví subjektů podnikajících na internetu. Ve stejném datu Prague Business Journal vydal tabulku se stovkou největších českých dodavatelů E-solution. Jak to souvisí, jaké jsou trendy a kde se vzala ta půlmiliarda?

Tak jako každý jiný obor se i oblast Internetu postupně rozvíjí a dělí se na menší kategorie. Není to tak dávno, kdy vám při představování stačilo říci: „Dělám v Internetu!“. A bylo jedno, jestli poskytujete připojení, webhosting, programujete, vytváříte obsah nebo zajišťujete jiné služby. Dnes je tomu jinak, některé části již mají své lobistické skupiny (např. internetová reklama). Jednou z nich je segment, který žije z online poskytování služeb a internetových řešení.

Dodavatelé e-řešení

Se zájmen jsem si přečetl výsledky výzkumu realizovaného Prague Business Journal (PBJ). Jejich výstupem je tabulka 60 firem s názvem E-solution Providers. Dle této tabulky jsou největšími dodavateli e-řešení společnosti Unicorn Holding, Logos, Samba Digital Media, Solution a Globe Internet.

Berte prosím komentované výsledky s rezervou. PBJ měl zřejmě se sběrem dat spojené dva cíle. Prvním bylo poskytnout ucelený pohled na českou oborovou scénu. Druhým poté nabídnout osloveným společnostem inzerci. Výzkum probíhal prostřednictvím formulářů, které PBJ zaslal a následně telefonicky urgoval. To vysvětluje, proč některé společnosti v tabulce prostě nejsou. Dalším subjektivním údajem může být i samotná definice E-solution Providers. Nicméně neznám jiná aktuální a veřejná čísla tohoto oboru, a tak výsledky analýzy této tabulky považuji za zajímavé.

30 společností vydělalo bezmála půl miliardy

Veškeré další komentáře jsou uvozovány na základě údajů 30 nejlepších společností. Tedy těch, které uvedly svůj obrat v e-řešeních minimálně ve výši jednoho milionu korun. Obor, o kterém se bavíme, je podle údajů PBJ mimořádně růstový. V roce 2000 výzkumný vzorek utržil 271,2 milionu korun, přičemž v loňském roce zaznamenal nárůst o plných 81 procent a dosáhl obratu ve výši 491,2 milionu korun. Prvních pět společností pak 261 milionů korun v roce 2001 oproti 139 milionům korun z roku 2000. Ani jediná firma z oněch 30 společností nezaznamenala snížení obratu!

500 nových pracovních míst, ale jen v Praze

První část nadpisu by jistě využila jakákoliv politická strana v předvolebním boji. O té druhé by asi raději pomlčela. Z tabulky PBJ lze vyčíst, že 30 firem zaměstnává celkem 505,7 pracovníka. Ve finančním vyjádření připadá na práce práce v prodejní ceně 750 tisíc korun za rok. U prvních pěti je produktivita větší, konkrétně je to 1.120 tisíc korun obratu. Praha je podle PBJ pro tento obor městem zaslíbeným. Jinde nemáte šanci. V žebříčku nejvýše postavenou firmu, která není z Prahy, naleznete až na 20. místě (Visiontech) a pochází z Ostravy.

Přežijí jen ti silnější?

Jedná se o mladý tržní segment, průměrné datum založení všech společností je březen roku 1997. Tento obor tedy před čtyřmi lety teoreticky vůbec neexistoval. Nastává období stabilizace a koncentrace. Vždyť prvních pět firem již vloni z celého koláče zakázek ukouslo celých 53 procent na úkor ostatních 25 dodavatelů. Pokud dnes máte peníze, tak se vám spíše vyplatí koupit zavedenou společnost než stavět na zelené louce. Získáte tak totiž část trhu a tým lidí, kteří se zde umějí pohybovat. To je dle mého názoru nejvyšší hodnota těchto firem. A již se tak děje. Vloni jsme zaznamenali vstup AutoContu do Logosu. Uzavírají se i různá strategická uskupení, např. Nexum Trilog se stala součástí skupiny, která působí ještě v Německu, Švýcarsku, Maďarsku a Turecku.

Kde je šance?

Saturace trhu v oblasti velkých zakázek (nad 10 milionů korun) dosáhla dle mého názoru pro nové firmy nepřekonatelné hranice. Abyste takovou zakázku získali, musíte mít historii, reference, kvalitní marketing a v neposlední řadě i finanční zázemí. Samozřejmě neříkám, že zde není prostor. Je a je ho jistě hodně v následujících oblastech:

  • Rozvoj internetových aktivit u malých a středních podniků – jedná se většinou o zakázky do 500 tisíc korun. Problémem je, že existuje poměrně malé povědomí jak u zákazníků, tak u dodavatelů, co vlastně klient za své peníze dostane. Nesmí to být jen internetové stránky. Musí to být řešení, které podniku ušetří peníze a zkvalitní jeho podnikání. Ten, kdo zvládne v českých podmínkách tato řešení dodávat kolem 100 tisíc korun a bude je schopen dodávat rychle a kvalitně, dnes nemá konkurenci.
  • Služby, regiony a znovu služby – jak se vyvíjí využití Internetu v jednotlivých regionech, tak budou získávat lokálně zaměřené firmy nové zakázky na implementaci, správu a provoz řešení. Ty si budou nakupovat od jiných firem. Největší hodnotou se stanou kvalitní a vyškolení pracovníci, kteří budou poskytovat lidskou službu, kterou žádný software nenahradí.
  • Vývoj – pokud máte nápad a přiměřené zázemí, můžete se vydat cestou hráče rulety. Snad pouze s tím rozdílem, že na trhu internetových řešení máte zřejmě vetší šanci. Pokud se vám podaří vyvinout produkt s marketingovým potenciálem, který nalezne globální využití, tak s vámi jistě budou rádi všichni jednat. Velký prostor vidím v integraci mobilních technologii do podnikových procesů, vyhledávací technologie apod.
  • Vývoj jako subdodávka – stejné jako u předchozího odstavce. Jen nemusíte mít nápad. Ten má někdo jiný. Přidá k nápadu peníze a na vás je kvalitní tým, který jej na zakázkové bázi realizuje.

Pojďme demonstrovat!

Pokud patříte do profesní skupinky dodavatelů e-řešení, tak jsme vlastně konkurenti. Ale konkurence je zdravá. Za úvahu stojí spíše zamyšlení, kdo nám brání v rozvoji. Je to samozřejmě Český Telecom. Pokud nezavede 24 hodinové připojení k Internetu za rozumné paušální poplatky pro dial-up a nově pro ADSL, budou naše e-řešení využívat pouze velcí klienti. Bude to jen moderní doplněk (tak jak je to většinou dnes) jejich stávajících aktivit. Zákazníci dají našim řešením nejvyšší prioritu pouze v případě, že je budou moci využít pro plošnou komunikaci, distribuci a prodej svých produktů většině svých uživatelů. A jsme zpět u Českého Telecomu.

Je to podle vás Český Telecom, kdo brání rozvoji trhu s e-řešeními?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).