Hlavní navigace

Seznam jde do Internetu zadarmo

5. 12. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Jako retro na staré časy by mohlo působit spuštění nabídky Internetu zadarmo největšího českého portálu Seznam. Nikoli však v České republice, kde se již několik týdnů dohadujeme prostřednictvím Fóra pro vytáčený přístup k Internetu o cenách dial-upu na příští rok a nějakou dobu u toho ještě zůstane. Takže co Seznam nabízí?

„Největší tuzemský portál Seznam.cz začal spolu s telekomunikační firmou Aliatel nabízet připojení na Internet přes telefonní linku. Současní uživatelé Seznamu, kteří již mají vytvořenou svoji e-mailovou adresu, nepotřebují žádnou další registraci, sdělila firma v tiskové zprávě. Podobnou službu tzv. Internetu zdarma nabízí například konkurenční portál Centrum.cz,“ píše se ve zprávě ČTK z úterý 3. prosince. Když se před dvěma lety odhodlalo ke stejnému kroku Centrum, vzbuzovala ještě informace nadšení a úžas. Nadpis tehdejšího článku Marka Antoše byl dokonce opatřen vykřičníkem, který média používají vždy, chtějí-li vás vmanipulovat do pozice, abyste si mysleli, že je něco důležité (agenda setting). Dnes by se hodil vykřičník s otazníkem, ale nepředbíhejme.

Znalci historie českého Internetu jistě vzpomenou a ostatní si mohou přečíst v článku Půjde Seznam do Internetu zadarmo?, že spekulace o Seznamu jako poskytovateli internetového připojení se datují do počátku roku 2000. Tehdy za velkého aplausu médií získala vlastnický podíl v Seznamu švédská firma Spray, která je ve Švédsku jedním z největších provozovatelů Internetu zadarmo. Seznam dokonce tehdy v nabídce volných míst hledal „Produktového manažera ISP“ – osobu s perfektní znalostí problematiky ISP a telekomunikací. Společné hospodaření Seznamu a Spraye však nakonec nedopadlo tak báječně, jak si obě strany představovaly, a k poskytování internetového připojení nikdy nedošlo.

Tentokrát se na to Seznam rozhodl jít od lesa. Namísto aby se pouštěl na tenký led v oblasti, kde nemá žádné zkušenosti a budoval technologické zázemí představující vysoké finanční investice a velké podnikatelské riziko, uzavřel raději dohodu s Aliatelem. Aliatel v rámci svého portfolia již drahnou dobu nabízí službu s názvem Minutový partner, která funguje na principu: „vy přivedete zákazníky vytáčeného připojení a my vám dáme část toho, co dostaneme od Českého Telecomu (za ukončení hovoru vedoucího ze sítě Českého Telecomu do sítě Aliatelu)“, přičemž vstupní úroveň nákladů na provozování této služby je velice nízká. Minutového partnera využívá od března 2001 mj. i Centrum.

Poskytovatelé obsahu i provozovatelé telekomunikací si již delší dobu uvědomují, že budoucnost leží v konvergenci, což je v tomto oboru dosti zprofanované slovo. V zásadě však znamená, že uživatelé využívají infrastrukturu kvůli obsahu a naopak, takže jedna složka bez druhé je nemyslitelná. Telekomunikační operátoři to pochopili velmi rychle a jali se podnikat na vlastní pěst. Bez výjimky však profesionálním portálům nedokázali konkurovat a ani velké investice do marketingu nepřiměly uživatele používat špatný produkt. Poskytovatelé obsahu se na tomto poli do žádných velkých akcí nepouštěli a raději se spolehli na outsourcing. Nepřičítám to jejich vyšší jasnozřivosti jako spíše nedostatku peněz.

BRAND24

Jsem k této iniciativě Seznamu mírně skeptický (proto !?). Když jsem se tiskového mluvčího Romana Hlouška ptal, co si od spuštění Internetu zadarmo Seznam slibuje, nedostalo se mi žádného racionálního vysvětlení s výjimkou jakýchsi blíže nespecifikovaných budoucích záměrů, které jsou samozřejmě tajné. Jedinou hmatatelnou výhodou je stejné uživatelské jméno a heslo jako u ostatních služeb Seznamu. Je ovšem otázkou, zda právě toto bude pro konzervativní (čti líné) uživatele důvodem ke změně poskytovatele připojení k Internetu. Nevýhod je naproti tomu celá řada: předně však přítomnost v pouze sedmi největších městech, kde závislost uživatelů na vytáčeném připojení není tak kritická. A pak marketing, v němž Seznam tradičně příliš nevyniká.

Je samo o sobě dosti tragikomické, že v době, kdy v zahraničních magazínech vychází články jako WiFi Special Report, Beeing Wireless a Unplugged U, kdy některé internetové stránky nelze na vytáčeném připojení ani načíst (www.replay.it) a kdy někteří výrobci notebooků nabízí jako samozřejmost integrovanou podporu bezdrátových sítí, přichází Seznam se službou tohoto charakteru. Jenže to bychom nesměli být v České republice. Kde se každý pátek schází Fórum pro vytáčený přístup k Internetu, aby debatovalo o jeho podobě na příští rok. Protože Český Telecom není schopen spustit ani obyčejné ADSL, aby neohrozil výnosy z místních hovorů, které již delší dobu tvoří podstatnou část jeho příjmů.

Kterého poskytovatele Internetu zdarma preferujete?

  • Centrum
    2 %
  • Quick
    6 %
  • RedBox
    30 %
  • Tiscali
    30 %
  • Volný
    28 %
  • Seznam
    4 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).