Hlavní navigace

SkrzNaSkrz: www.SFERA.cz

15. 9. 2000
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Dnes vám opět předkládáme rubriku SkrzNaSkrz, která byla původně součástí Světa namodro. Protože na Světě namodro je rubrika již delší dobu pozastavena, rozholi jsme se ji po dohodě s Danielem Dočekalem oživit. Každý pátek zde proto budou dva lidé hodnotit známé a zajímavé české WWW stránky. Velmi stručně a výstižně.

319

Petr Bartoň


Client Service Director společnosti LUNDEGAARD
barton@lundega­ard.cz

Jiří Lahvička


Product Manager Miss Internet a programátor MSN.Atlas.cz
lahvicka@ignum.cz
PŘÍSTUPNOST A RYCHLOST
Sféra je udělána tak, aby se rychle načítala – design titulní stránky je, vyjma několika málo dekorativních obrázků a obrázků u odkazů, na články tvořen výhradně pomocí textu a vlastností HTML (tabulky a barvy). Rozumná velikost stránky, pouze jeden reklamní banner, rozdělení do více tabulek – to vše přispívá k rychlému nahrávání. Sféra je díky jednoduchému HTML kódu plně kompatibilní prakticky se všemi prohlížeči. Občas je však dynamicky generovaný kód nepříliš optimální.
POUŽITELNOST
Vzhledem k tomu, že se jedná o ne zas až tak častý model serveru (a v ČR možná ojedinělý) – jakýsi uživatelem definovaný „surfer`s digest“ – nebylo by na škodu náhodného návštěvníka „polopaticky“ poučit o tom, k čemu Sféra vlastně slouží a proč by ji měl používat. Teprve po pochopení principu fungování Sféry v podobě relativně automatického předkládání pro uživatele zajímavého obsahu, lze ocenit její skutečný přínos. Pokud toužíte po kompletním přehledu událostí určitého dne či po hluboké sondě do aktuálního tématu, Sféra (dokonce ani sexy průvodkyně Aneta) vás příliš neuspokojí. Sféra nabízí „pouze“ kvalitní infotainment pro masy. To, co dělá, však dělá dobře a svůj okruh návštěvníků si našla.
GRAFIKA A DESIGN
První seznámení může být pro neinformovaného návštěvníka poněkud matoucí a Sféra je pravděpodobně ve vnímání zařazena mezi mírně bulvární zpravodajské servery, a to zejména díky – v kontrastu se „seriózními“ servery – různobarevným podkladům u jednotlivých textů, odlišnému rozvržení článků apod.
Určitě zaujme titulní stránce dominující 3D postava, která uživatele provází dalšími „podstránkami“, ale málokdo by za ní čekal stručný popis funkcí serveru Sféra.
Vzhledem k tomu, že se jedná o místo spíše odkazující na další stránky, design serveru je uspůsoben pro co možná nejrychlejší načítání, což je dle mého názoru naprosto v pořádku.
Jednoduchost a přehlednost grafiky je oázou v poušti klasických zpravodajských serverů. Použití výrazných barevných ploch, fotografií či ilustračních obrázků, které upoutají na první pohled, a dalších bleskoidních prvků je zcela v souladu s bulvární orientací Sféry, která po stránce designu rozhodně vybočuje z jednotvárného průměru.
OBSAH
Jak sami autoři prohlašují – jedná se o „pelmel příspěvků a odkazů na jiné servery“, který se postupem času přizpůsobuje tak, aby se zobrazovaly články s tématy, která uživatele zajímají. Vlastní články má Sféra také, přesto bych však server přirovnal spíše k „chytřejšímu“ vyhledávači nebo portálu (viz návaznost na Mageo a jeho služby). Sféra je kdesi na pomezí zpravodajského serveru s vlastním obsahem a metainformačního zdroje typu Webspy. I když řadě lidí splývá se servery, na které odkazuje („Kdes to četl?“ „Na Sféře…“), vlastních článků je na Sféře málo a nijak oslnivé kvality. Téměř jediným vlastním obsahem jsou tak anotace článků podané (nezávisle na serióznosti tématu) zábavným a odlehčeným tónem. Samotný článek, na který Sféra odkazuje, je po lákavé upoutávce často zklamáním, ale na to už jsme coby reklamní konzumenti zvyklí, že? Řada čtenářů jistě ocení, že Sféra kromě konkrétního článku současně odkazuje i na řadu více či méně souvisejících zdrojů.
ORIGINALITA
Koncept serveru je bezesporu originální – ani snad ne v myšlence personalizovaného zpravodajství, jako spíše v realizaci této myšlenky. Uvidíme, zda bude projekt dlouhodoběji úspěšný – jinými slovy, zda se panu Zekičovi a spol. podaří o přínosech tohoto konceptu přesvědčit uživatele. Podle všeho server od jeho květnového spuštění navštívilo cca 175 tis. různých návštěvníků, z nichž cca 6 tis. se zaregistrovalo. I když samotný koncept automatické personalizace zdaleka není novinkou (známý příklad je zejména Amazon), Sféře se podařilo vyplnit mezeru na českém internetovém trhu. Pokud by všechny nové české projekty byly alespoň tak inovativní, rozhodně bych si nestěžoval.
POZNÁMKA NA ZÁVĚR
Neodpustím si klišé – Sféra je určitě svěžím větrem mezi modely českých internetových serverů. Zatím vznikají spíše řádově tisíce malých e-obchůdků s mizivou návštěvností a nulovou přidanou hodnotou. Nové koncepty serverů mi – až na světlé výjimky typu Fazole.cz – zatím chybí.
Pokud Sféra vydrží, až jejím službám dorostou noví uživatelé Internetu (což může trvat ještě několik let), určitě se dočká uznání.
V době vzniku Sféry se i na Lupě rozhořela diskuze nad avizovanými neskutečně vysokými cenami reklamy (skutečnost je samozřejmě trošku jiná, základní cena cílené reklamy je „pouze“ 490 Kč za 1000 impresí). I když dle mého názoru Sféra nenabízí lepší zacílení než přímo specializovaný server, reklamní bannery na ní umístěné dosahují několikanásobně vyšší úspěšnosti než na srovnatelné pozici jinde. Dobrá zpráva pro inzerenty, ale možná důvod k zamyšlení pro provozovatele.
CELKOVÉ HODNOCENÍ
7/10 8/10

Líbí se vám www.SFERA.cz?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).