Klout – www.klout.com – vznikl před mnoha lety ve snaze najít univerzální algoritmus, který by umožnil vypočítat vliv konkrétního jedince v sociálních sítích. Což sice na jednu stranu vypadá skvěle, ale na stranu druhou se to ukázalo jako zásadní problém.
Klout samotný si s vlastním algoritmem několikrát naběhl – nejvíce tehdy, když nedokázal jasně vysvětlit, jak funguje (nebo spíš nefunguje) a proč je možné ho tak snadno manipulovat.
Za dobu své existence ho také několikrát měnil a postupně se snažil přidávat další a další sociální média a zdroje informací pro určení vlivu. Problém s nejasným algoritmem pak řešil asi spíše více PR než čímkoliv jiným (co jiného mohou být zmínky o „400 signálech místo stávající stovky“). Takže po mnoha a mnoha letech je Klout stále manipulovatelný (tedy jeho skóre, jak říká onomu výslednému univerzálnímu číslu). A stále paradoxně platí, že je občas lepší některou sociální síť Kloutu nedávat – po odebrání některé totiž občas skóre roste.
TIP: Klout není a nikdy nebyl jediný, v Klout, Kred, PROskore a řada dalších se snaží změřit důležitost lidí se můžete podívat i na další služby, které se snaží o „skoro“ totéž co Klout.
V průběhu času Klout zkoušel trochu více koketovat s konkrétním obsah, zejména před dvěma roky, kdy zavedl Momenty a pokusil se uživatelům ukazovat, které jejich příspěvky měly největší vliv na jejich skóre.
Univerzální odpověď na všechno je obsah
Nová podoba Kloutu, kterou můžete teoreticky získat právě v těchto dnech, je zcela jiná. Klout se změnil v nástroj na doporučování obsahu a doufá, že coby jeho uživatelé budete (jím doporučený) obsah sdílet na sociální sítě. Vedle okamžitého sdílení je možné i plánovat zveřejnění, ale všechno to má pár zásadních nedostatků – první je ten, že ačkoliv do Kloutu můžete napojit řadu sociálních sítí, sdílení je dostupné pouze na Twitter (ten budete muset znovu připojit) a Facebook (kde navíc nemůžete sdílet na profil a zároveň i na další stránky).
Veškerá ostatní funkčnost Kloutu je v nové podobě odsunuta a Klout se tak změnil pouze v nástroj na doporučování obsahu. Řekne vám, jak populární je „oproti normálu“, umožní vám nastavit, jak hodně „podobného“ obsahu chcete doporučovat. Sdílený obsah můžete doplnit vlastním textem (příspěvkem či tweetem) i vlastním obrázkem.
Od plánovaného zveřejňování nečekejte žádnou inteligenci, prostě nastavíte datum a čas a v uvedenou dobu se příspěvek zveřejní. Další plánování bohužel neberou v úvahu to, že už něco máte naplánované (což je, řekl bych, dost zásadní nedostatek). Vedle sdílení nabízených populárních příspěvků můžete samozřejmě napsat vlastní.
TIP: Pokud chcete vidět praktické využití skóre Kloutu, tak se podívejte na www.klaboseni.cz – to používá Klout pro sestavení žebříčku uživatelů česko-slovenského Twitteru.
Prozatím chybí i jakékoliv analytické informace. K tomu Klout uvádí, že „click tracking, reach and reaction metrics on your Klout posts will be available soon!“ a sluší se dodat, že vkládané příspěvky používají (samozřejmě) vlastní „zkracovač“ – ten umožní Kloutu sledovat prokliky. A pokud trochu využije dalších vlastních informací, tak nejspíš přijde s nějakým způsobem výpočtu dosahu (reach).
Nadále můžete sledovat dopad jednotlivých sociálních sítí i příspěvků na vaše skóre (a skóre samotné). Nezměnily se ani připojitelné sociální sítě – Twitter, Facebook nebo Facebook stránka (zásadní omezení, nelze mít oboje ani více stránek), Instagram, Google+ (nelze připojit stránku), LinkedIn, Foursquare, Youtube, Tumblr, Blogger, Wordpress.com, Last.fm, Flickr a Yammer.
Neztratily se ani Perks, tedy poněkud zvláštní systém odměn, který stejně v našich zapomenutých krajích moc nevyužijete. Ještě stále můžete Klout využít i pro hledání „lidí“, kteří mají určité zájmy (musíte použít vyhledávací okénko pro zadávání klíčových slov) a mírně schované jsou i upozornění (notifikace) na to, kdo vám dal „+K“ (uživatelé mohou dalším uživatelům přidělovat „odbornost“ na určitá témata), ale vypadá to, že i tato funkčnost je odsunuta hodně do pozadí.
V Nastavení je tradičně možné vyplnit informace o vás, připojit či odpojit sítě, vypnout upozornění posílaná e-mailem (tradičně platí, že nejlépe to vypnout zcela všechno), nastavit poštovní adresu pro odměny (Perks), smazat účet (v Privacy), potlačit zobrazování vašich vlivných příspěvků na vašem profilu (ten je přístupný veřejně, viz například klout.com/Medvidekpu) a odstraňovat aplikace, které získaly přístup k vašemu účtu.
Klout chce být místem, odkud sdílíte obsah (a ještě na tom vydělat)
Celé je to taková zvláštní změna, Klout chce být místem, odkud sdílíte obsah (což vám umožní pouze velmi omezeně), případně místem, které vám umožní objevovat populární (osobně se zdráhám používat slovo vlivný) obsah. Tedy takový, který získá od dalších uživatelů sociálních sítí více pozornosti, než ten ostatní.
Možnost objevovat populární obsah může samozřejmě být k nezaplacení pro správce firemních profilů, ale v tomto ohledu je Klout obtížně použitelný. Neumí vybírat obsah podle jazyka či geografie, takže pro výběr těch „nejlepších“ českých příspěvků ho moc nevyužijete (TIP: podívejte se na nepřekonatelné www.lajkovani.cz, abyste lépe pochopili, kde žijete). Pokud ale chcete Klout použít pro hledání obsahu na určité téma, možná přivítáte další způsob, jak ho dostávat doslova „až pod nos“.
Zásadním problémem Kloutu je samozřejmě i nadále to, že nemá žádný obchodní model – služba je stále dostupná zdarma a otázkou zůstává, zda Klout nabízí něco, za co by vůbec kdy mělo smysl platit. Jediné příjmy má Klout z onoho systému odměn (Perks) – společnosti Kloutu platí za to, že právě jejich produkty a služby jsou ukazovány „vlivným“ uživatelům. V novém modelu Klout plánuje, že mezi obsahem doporučovaným ke sdíleni by mohl vkládat i placený obsah.
Klout samozřejmě doufá, že sdílení doporučovaného obsahu zaujme uživatele hlavně tím, že určitým způsobem slibuje zvýšení jejich skóre. Paradoxně se skóre od Kloutu v některých kruzích stalo podstatným ukazatelem (byť z mého pohledu neříká vůbec nic, v příznivějším případě říká něco o popularitě, ale nic o vlivu).
Osobně bych nový Klout viděl i jako riziko k tomu, že uživatelé „s jeho pomocí“ budou sdílet to samé stále dokola a ve větší a větší míře. Naštěstí ale Klout není (a snad nikdy nebude) masově používaný a většina normálních uživatelů sociálních sítí o něm neví. A ani ho k životu nepotřebuje.