Hlavní navigace

UPC Direct se stěhuje. Získá nové diváky nebo je daruje konkurenci?

12. 7. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 115393
Společnost Telenor oznámila, že od příštího jara přivítá na své orbitální pozici dalšího významného klienta – mezinárodní platformu UPC Direct. Pro provozovatele i diváky to bude výrazná změna, která může mít pozitivní i negativní vliv. Zdá se však, že satelitní platformě UPC to přinese zejména pozitiva.

Spekulovalo se dlouho…

O přesunu UPC Direct z Astry 19,2E na jinou pozici se mluví už dlouho. Transponderová kapacita na primární evropské pozici je vyčerpána, a i samotná UPC zde měla problémy s rozvojem, neboť ji chyběl prostor pro rozšiřování programové nabídky. Navíc, pozice 19,2E je primárně určená pro německý trh a satelitní operátor také potřeboval další kapacitu pro tamní vysílatele.

UPC se rozhodla přesunout na západní pozici (0,8 W), což bude pro mnohé diváky výrazná změna. Jednak bude nutné pootočit paraboly, a kromě toho v některých případech bude zřejmě potřeba i vyměnit nynější parabolu za větší. Pro diváky na všech trzích to ale bude znamenat zásadní bonus. Provozovatel bude moci rozšířit programovou nabídku i operativně zařazovat nové kanály, díky čemuž může držet krok s konkurencí. V minulosti se mu to ne vždy povedlo. Například UPC dodnes ve své satelitní službě nenabízí STV 2, STV 3, Joj Plus pro slovenské diváky, ani Primu Cool nebo Z1 pro české diváky. V minulosti dlouho otálel i se zařazením některých prémiových kanálů – například HBO Comedy se v jeho nabídce objevil se značným zpožděním, dodnes chybí i Cinemax 2. Podobné problémy by se měly jednou provždy vyřešit právě přesunem na novou pozici, kde bude mít provozovatel dostatek prostoru pro svou nabídku.

Pomůže konkurenci?

Stěhování platformy UPC Direct ji ale může paradoxně i uškodit. Pozice Astry 19,2 měla sice problémy s kapacitou, ale nabízela množství nekódovaných převážně německých programů. UPC tak mohla svým divákům nabídnout desítky atraktivních stanic nad rámec své standardní nabídky bez jakýchkoliv dalších nákladů. To se nyní změní, jelikož satelity Thor nenabízí mnoho nekódovaných programů pro české a slovenské diváky. Výhodou ale je, že se abonenti UPC dostanou k většímu počtu srozumitelných stanic, jelikož z Thoru vysílají slovenské televize Nautik/Televízo, Patriot, Central, Lux, Musiq1, Music Box a možná přibudou i další. Navíc je na této pozici celkem slušná nabídka slovenských rádií.

Což ale provozovatele platformy rozhodně nepotěší, je přítomnost konkurenční Digi TV na sousední pozici, kterou je možné sledovat bez otočení paraboly. Diváci obou platforem tak budou moci snadněji migrovat mezi oběma nabídkami, což může nahrát tomu, kdo nabízí výhodnější cenu. UPC totiž ztratí většinu výhod, které měla ve srovnání s Digi TV na Astře – tím byla kvalitnější pozice, atraktivnější nabídka (včetně FTA programů), lepší technická kvalita, české EPG apod. Na satelitech Thor bude určitě disponovat srovnatelnou technickou kvalitou jako na Astře, ale otázkou je právě šíře nabídky a cena.

Jak zareaguje Skylink a CS Link?

Přesun UPC Directu na Thor je zároveň zajímavou příležitostí pro konkurenční platformy Skylink a CS Link, které zůstávají na Astře. Velikostí programové nabídky se sice nemůžou UPC rovnat, jenže nabízejí především české a slovenské kanály, o které je největší zájem. Technická kvalita vysílaných programů je rovněž na vyšší úrovni. Navíc, příjem z pozice 23,5 (kde sídlí Skylink a CS Link) se dá vhodně kombinovat s původní Astrou 19,2. Tímto způsobem můžou diváci obou platforem sledovat i zmíněné atraktivní kanály z Německa a desítky dalších, které na Thoru nejsou.

wt100 2024 EARLY

Navíc se může stát, že část dnešních abonentů UPC bude mít s přechodem na novou pozici problémy. Půjde o logisticky náročnou operaci, a některé domácnosti můžou mít problém s nasměrováním paraboly na západní pozici kvůli technickým překážkám. Podobných případů sice nemusí být mnoho, ale pro velkou část abonentů bude jistě pohodlnější si zajistit alternativní příjem českých a slovenských programů z Astry než se přesouvat na jinou pozici.

Rozhodující ale nakonec budou podmínky, jaké UPC svým zákazníkům nabídne po přesunu. Pokud dokáže obohatit programovou nabídku o některé chybějící programy, zlepšit technickou kvalitu, perspektivně nabídnout balíčky ve vysokém rozlišení a přesto moc nehýbat s cenou, je pravděpodobné, že ji většina nynějších abonentů zůstane a navíc může získat nové zákazníky z řad levnější ale problémové konkurenční platformy.

Jaký vliv bude mít přesun platformy UPC Direct na novou pozici?

Autor článku

Autor byl šéfredaktorem severu Digitálně.tv, oficiálního státního informačního webu k přechodu na digitální televizní vysílání. V minulosti vedl internetové deníky RadioTV.cz a RadioTV.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).