Hlavní navigace

Užívání Facebooku klesá, velká část internetu je fake a AI má problém s předpojatostí

Daniel Dočekal

Nejhorší řidiči, elektrické koloběžky všude, Doomba, dětské porno na WhatsApp, nahota na TikTok. Co asi ještě přinesl poslední plný #tyden roku 2018?

Doba čtení: 11 minut

Sdílet

K hacknutí celé firmy stačí málo, jen jeden hacknutý laptop. Jeden zaměstnanec, který klikne na něco, na co kliknout neměl. V tomto případu jsou ve hře hacknuté weby na WordPressu/Joomle a phishingové e-maily. Ale také to, že ochrana proti malwaru byla plně funkční jen v okamžiku, kdy zařízení (laptop) bylo uvnitř firemní sítě. Poučné čtení v How one hacked laptop led to an entire network being compromised.

Nejhorší řidiči? Ti v BMW, Audi či Mercedesu. Plyne to z pojišťovacích dat. A vedle nejhorších v Achtung! The worst drivers are behind the wheels of German cars like BMWs, Audis and Mercs (but relax if you see someone in a Peugeot 206), study reveals najdete i ty nejlepší. Tedy ty, kteří způsobují nejméně nehod. Mimochodem, je tam i jeden model od Škody.

Užívání Facebooku klesá, v USA z 67 na 62 procent. Navíc jde o pokles napříč všemi sociodemografickými skupinami. Podle Facebook Usage Declined and the 3 Reasons Why to má tři důvody – zvyšující se nedůvěru k Facebooku, rostoucí disharmonii na něm a snižující se zájem o Facebook jako takový.

Americký prezident Donald Trump zvažuje vydat nařízení vyhlašující nouzovou situaci, které by americkým společnostem zakázalo používat telekomunikační zařízení od Huawei a ZTE. Viz Exclusive: White House mulls new year executive order to bar Huawei, ZTE purchases. Připomeňme, že v Česku se premiér republiky ocitl na koberečku u čínského velvyslance a odvolal všechno, co ještě nestihl odvolat.

TELEgraficky

Autodesk koupil BuildingConnected ■ HQ Trivia spustili HQ Words ■ Unix je mrtvýLinux 4.20EmuTOSAlacritty ■ Čínští vědci mění měď ve zlato ■ Jiný kraj, jiný (live) mrav ■ Epic Games: 3 miliardy zisku Ano, zisku ■ Electreum Wallet hacknutaMozilla LabsPoC pro Foxit Reader 

WEBDESIGN, INTERNET

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost před Vánoci vypnul web a nový prý zapne až 8. ledna 2019. To není vtip. To se skutečně děje. Podívejte se na nukib.cz.

Chcete zlikvidovat konkurenta na Amazonu? Je to snadné, stačí pár falešných recenzí a nahlášení. Amazon promptně zareaguje a váš konkurent přijde o možnost na Amazonu prodávat. Fascinující příběh v Dirty dealing in the $175 billion Amazon Marketplace. V USA Amazon Marketplace ovládá skoro polovinu online retailu a tradičně platí, že řešení sporů a problémů je nepředvídatelná záležitost. Domáhat se práva je navíc marné, jak správě článek upozorňuje, lepší je přiznat vše, co jste neprovedli, než usvědčit Amazon z chyby. Hodně užitečné čtení i pro ty, co chtějí na Amazonu prodávat.

Jak velká část internetu je fake? Podle How Much of the Internet Is Fake? Turns Out, a Lot of It, Actually to vypadá, že docela značná část. Méně než 60 % provozu na webu je způsobeno lidmi. V roce 2013 byla polovina provozu na videích na YouTube způsobena boty. Samotné metriky používané pro měření „úspěšnosti“ jsou navíc v drtivé většině vykonstruované, neověřené a často záměrně manipulované. Hodně zajímavé je i video v tomto tweetu.

SOFTWARE

Umělá inteligence má problém s předpojatostí. Začíná u toho, že data, ze kterých se dnešní AI učí, obsahují předpojatost. Objevuje se to například i v Google Zprávách – pokud z textů ve zpravodajství začnete učit AI, tak se naučí stereotypy týkající se mužů a žen. Viz Researchers expose biases in datasets used to train AI models a What are the biases in my word embedding? (PDF)

Wallmart si nechal patentovat systém, který naslouchá všem zvukům v obchodech. Dokáže vyhodnocovat výkonnost zaměstnanců, jak dlouhé jsou fronty, kolik bylo použito tašek, kolik bylo provedeno nákupů a o čem zákazníci nejvíce mluví. Vůbec to není děsivé. Viz WALMART PATENTS A SYSTEM FOR LISTENING TO EVERY SOUND IN STORES a Walmart Wants to Use AI to Track Everything Happening in Its Stores.

Doomba vezme mapová data z vysavače Roomba a vytvoří vám mapu pro Doom. Vtipné. Viz This Roomba can create its own Doom levels.

Příliš velký počet nových vlastníků Hue žárovek od Philipsu znamená zásadní výpadky. Novým uživatelům se nedařilo registrovat, přihlašovat, nefungovalo ani párování produktů. Společnost navíc dost zásadně selhala v komunikaci, na Twitteru žádné oznámení o výpadku nebylo, účet pouze odpovídal těm, co si přímo stěžovali. Na začátku se navíc vymlouvali na „malé procento“ postižených uživatelů. Viz Philips Hue has been having a holiday outage, too.

HARDWARE

Po koloběžkách snažících se najít místo v dopravě ve městech možná dorazí i skateboardy. Také elektrické. A také se všemi otazníky, které okolo koloběžek najdete. Včetně cenových, prostě žádná láce. Mrkněte na Boosted.

Sphero končí s BB-8, R2-D2 a dalšími hračkami s licencí od Disneyho. V Sphero discontinues its BB-8, R2-D2, and other licensed Disney products je pár zajímavých informací o životnosti takovýchto hraček. Jak z pohledu prodeje, tak toho, jak dlouho si s nimi vlastníci vydrží hrát.

Válka GPS systémů prý začala. Píší to v The GPS wars have begun a asi to berte trochu s rezervou. Různorodé GPS systémy v článku zmiňované existují už docela dost dlouho a jsou výsledkem geopolitického rozdělení světa. Řada z nich navíc není globální (GPS a GLONASS jsou jediné).

MARKETING A KOMUNIKACE

Většina hledání na Googlu je velmi specifická a nepopulární. Long-tail představuje až 92,42 % výrazů, které jsou použity v deseti a méně případech měsíčně.

Facebook proti fake news a hloupostem nezakročil, obával se obvinění z politické předpojatosti. Zajímavé čtení v Facebook’s Lonely Conservative Takes on a Power Position je i o roli Joela Kaplana. Ale také o tom, jak zásadně nefunguje, když se technologická společnost snaží moderovat politický a společenský prostor. Včetně závislosti na nefunkčních algoritmech nebo umělých zásahů chránících tak pochybné věci, jako je Breitbart, před mazáním příspěvků nahlašovaných uživateli.

Netflix nenasadí funkčnost, která se měla starat o budování závislosti u dětí. Možná v Netflixu konečně pochopili, že by někde měla být hranice. Součástí aplikace se měla stát silná gamifikace týkající se binge watching aktivit. Děti jsou tedy možná (prozatím) v bezpečí, použít něco podobného na dospělé ale Netflixu nic nebrání. Obzvlášť, když v Netflix Pulls the Plug on Feature Designed to Get Kids Addicted to Netflix zmiňují, že Netflix za konkurenci nepovažuje další streamovací platformy, ale místo toho cokoliv, čím lidé tráví čas. Včetně času tráveného s přáteli mimo obrazovku. Více viz Netflix Is Testing Patches to Gamify Bingeing for Kids z doby, kdy Netflix začal tuto funkčnost testovat.

Poznají lidé na Googlu, co je inzerce a co je organický výsledek? Jeden zdroj tvrdí, že více než polovina lidí ve věku 18–34 to nepozná. Navíc tvrdí, že Google dělá maximum pro to, aby placené odkazy nebyly snadno rozpoznatelné. Paul Haahr z Googlu tvrdí, že to není pravda. A že lidé poznají, co je reklama a co přirozený výsledek. Viz Can searchers tell the difference between ads and free listings? Google engineer says ‘yes’. Osobně bych přidal ještě tu maličkost, že dnes je placených pozic tolik, že ty neplacené se pomalu neobjeví ani v druhé obrazovce při rolování.

BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO

Ochrana autorských práv na YouTube je absolutní zmatek. Navíc se nedá říci, že by se to za posledních 5+ let nějak zlepšilo. Nejabsurdnější může být to, když vám YouTube zruší video, protože si na něj stěžuje „vlastník práv“ stejného jména jako vy. Ale jinak je to klasika. Konkurence chce zlikvidovat někoho na YouTube? Masově nahlásí jeho videa. Společnosti, které pro velké vlastníky práv něco nahlašují, se pletou? To nevadí, pletou se neustále. Jediný, kdo s tím má práci, je ten, jehož video je neprávem odstraněno. YouTube v tomto ohledu používá presumpci viny a případná odvolání jsou běžně vyřizována typickými „facebookovými“ ignoranty. Viz YouTube’s Copyright Protection System is a Total Mess, Can it Be Fixed?

WhatsApp je plný dětského porna. Skupiny s end-to-end šifrováním to umožňují velmi snadno a jejich provozovatelé se nijak nesnaží jejich obsah maskovat. Názvy jako „child porn only no adv“, „videos cp“ nebo „child por xvideos“ znamenají, že by Facebook měl řadu z nich velmi snadno najít. Facebook je aktuálně plně vytížený řešením ovlivňování voleb, takže na tohle pravděpodobně už nemá kapacity. Svědčí o tom i to, že ti, co problém zjistili a zdokumentovali, se marně snaží o kontakt s Facebookem, který by vedl k řešení. Viz WhatsApp has an encrypted child porn problem.

Hackeři se naučili obcházet dvoufaktorové ověření v Gmailu ve velkém měřítku. Nejlépe jim to funguje u kódů posílaných SMS, ale obejít umějí i aplikační 2FA. Zajímavá na How Hackers Bypass Gmail 2FA at Scale je i zmínka o využití online služeb pro migraci účtů z Gmailu do Yahoo – po získání přístupu prostě všechny maily přenesou. Bezpečnější ochrana účtu než klasický 2FA je použít hardwarové jištění – klíče připojované k počítači přes USB.

Britská policie propustila dva podezřelé a připustila, že možná žádné drony nikdy nebyly. Ano, rozumíte tomu správně, jedno letiště hodiny zavřené, výpadek ovlivnil život 140 tisíc lidí a nakonec nic. Britská média ale měla o obou podezřelých okamžitě jasno. Viz UK police release airport drone suspects and admit there may not have been any drones after all.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Quora vyplácí tisíce dolarů za pokládání otázek. Nejpilnější tazatel dostal skoro 27 tisíc dolarů za skoro 8 tisíc otázek. Vytvářel je průměrným tempem 45 denně. Dobré vědět, až budete přemýšlet nad tím, jestli to funguje nějak přirozeně. Zajímavé je i to, že více peněz získávají otázky, na které je přiváděna externí návštěvnost. Viz The Quora Partner Program in 2018.

TikTok má problémy s nahotou. Spolu s popularitou této služby mezi dětmi to není dobrá kombinace. Zejména proto, že problém s nahotou se týká právě dětí, sexuální predátoři na TikToku vyhledávají děti a chtějí po nich nahé fotky. Viz TikTok, the App Super Popular With Kids, Has a Nudes Problem.

Proč tolik značek na Instagramu vypadá stejně? Dobrou otázku si kladou ve Why so many brands on Instagram look the same, včetně související otázky, zda už nejsme Instagramem poněkud přesycení. Odpověď na tu první je zčásti daná tím, že jedno grafické studio řeší na Instagramu několik velmi úspěšných startupů.

Rok, ve kterém sociální sítě přestaly být sociální. TechCrunch se trochu vrací do minulosti, kdy neexistoval Facebook, ale zmiňuje i současnost, kdy Facebook (a ostatní) přerostl do neudržitelného monstra. V The year social networks were no longer social se ozývá myšlenka, že budoucnost je v privátních komunitách. Návrat do minulosti.

Pro uživatele Facebooku má jejich účet hodnotu převyšující 1000 dolarů. Přišlo se na to zkoumáním, za kolik dolarů by se lidé byli ochotni vzdát účtu na jeden rok, takže to berte trochu s rezervou. Viz Economists calculate the true value of Facebook to its users in new study, a pokud chcete vědět, kolik dolarů vydělá Facebook na jednom uživateli, hledejte „Facebook ARPU“.

MOBILNÍ APLIKACE

Před časem tráveným s obrazovkou tu byl… čas trávený čtením. A už tehdy se řešilo, že když je ho moc, tak to škodí. Teď to sice Mark Zuckerberg zkouší zmást „smysluplně tráveným časem“, ale všechno je to stejně nesmyslná záležitost.

Google Duo má miliardu stažení (kam se ale započítávají i předinstalace na nových telefonech). Trochu zvláštní ale je, že ho reálně málokdo používá. Allo mezitím bylo zrušeno a totéž čeká na Hangouts. Svět mezitím masivně používá WhatsApp a Messenger. Viz Google Duo hits 1 billion downloads.

Instagram v nové verzi zrušil klasické rolování příspěvky a nově zavedl stejné ovládání jako u Příběhů, tedy klikání a horizontální rolování. Reakce uživatelů byla vcelku pochopitelná, označili to za zničení Instagramu a Instagram velmi rychle novou funkčnost plošně vypnul. Od šéfa Instagramu Adama Mosseriho se pak na Twitteru objevilo, že novinka byla plošně spuštěna omylem. Pro Facebook to je žádoucí změna, klikání bude možné vydávat za engagement a velmi brzy se dočkáme oznámení o tom, jak je Instagram výjimečný zapojením uživatelů. Viz INSTAGRAM UPDATE COMPLETELY CHANGES HOW USERS SCROLL THROUGH FEED a Instagram's new scrolling feature briefly inspires absolute fury.

STARTUPY A EKONOMIKA

Discord získal 150 milionů dolarů investic, ohodnocení má tak na dvou miliardách dolarů. Což je na herní chat poněkud odvážné. Na 200 milionů uživatelů ostatně také. Zajímavý je aktuální pokus o spuštění herního obchodu a konkurování Steamu. Viz Gaming chat startup Discord raises $150M, surpassing $2B valuation.

Online nakupování dosáhne objemu 126 miliard dolarů poslední den roku 2018. Mobilní zařízení se postarají o 58 % návštěv a 39 % nákupů. Vychází to v analýze od Adobe k nalezení v Holiday 2018 predictions, actuals, and analysis.

CEO Mobike odstoupila z osobních důvodů. U ofo se mezitím mluví o možném bankrotu. O sdílení kol se výrazně pochybuje s ohledem na obchodní model příliš ovlivněný vysokými náklady a dalšími faktory. V Mobike CEO steps down amid uncertain future for bike sharing zaznívá, že možná budoucnost je v rukou velkých technologických gigantů a jejich širších ekosystémů. Právě Mobile bylo koupeno čínským gigantem Meituan-Dianping, ale prozatím se integrace nikam nepohnula. Zmiňují tam i 18 milionů MAU mobilní aplikace od Mobike a 17 milionů té od ofo (kde je měsíční pokles o 24 %).

Přehled startupů s elektrickými koloběžkami najdete v The electric scooter wars of 2018, včetně mapy, kde všude se tenhle nový způsob dopravy objevil (a kupodivu tam je i Praha a Lime).

Poučné čtení o tvůrcích UpCart a zkušenostech s marketingem a podnikáním najdete v How Two Unlikely Partners Invented the UpCart and Went Viral on QVC.

Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních.

Vzniká průběžně celý týden.