Téměř rok po uvedení živého streamu televize Óčko do iPhonů přicházíte se stejnou funkcí i pro chytré telefony s operačními systémy Android a Symbian. Co si od nich slibujete?
Před rokem jsme byli jednou z prvních televizí, která si to u nás vyzkoušela. Byli jsme to my a tehdejší televize Z1, kdo věnoval těmto médiím pozornost. Do té doby na českém trhu nic takového neexistovalo. Šli jsme do risku, vyzkoušeli jsme si několik modelů, ať už šlo o předplacenou aplikaci, nebo živé streamy. Postupem času jsme zjistili, že to je velmi zajímavé pro naši cílovou skupinu, která tyto aplikace hodně sleduje, a na základě těchto výsledků jsme se rozhodli, že v nich budeme pokračovat. Mezitím přišla se svojí snahou Česká televize, která si pro vývoj těchto aplikací vybudovala celé nové oddělení. Proto jsme si řekli, proč ne, jdeme do toho. Už teď jsme v počtu uživatelů téměř na stejné úrovni jako ČT.
Aplikaci pro sledování Óčka na iPhonech si za rok stáhlo 43 tisíc lidí. V České republice je momentálně asi 200 tisíc majitelů iPhonů. Myslíte si, že jste v cílové skupině zájemců o Óčko dosáhli stropu, nebo bude zájem o tuto aplikaci u iPhone ještě stoupat?
Myslím si, že jsme na hraně operačních systémů. Do teď jsme byli pouze v iPhonech, tam se dá říci, že jsme už u horní hranice kapacity uživatelů, kteří chtějí sledovat Óčko přes mobilní zařízení. Proto se chceme rozšířit dál do přijímačů s operačními systémy Android a Symbian. U těch můžeme získat stejný, nebo možná ještě vyšší počet uživatelů.
Nabídnete živé vysílání Óčka i pro nejznámější tablet, tedy iPad?
Živý stream Óčka v tabletech už v podstatě je, jen připravujeme uživatelsky příznivější prostředí pro jeho používání. Tím, že jsme teď vytvořili několik kvalit živého streamu Óčka pro mobilní zařízení, a obraz pro tablet už může být roztažený v plném PALu, jediné, co u této aplikace u tabletu ještě není v pořádku, je prostředí, které je původně dělané pro iPhone. Jinak tam je ale plnohodnotný stream, stejně jako u iPhone. Novou podobu prostředí pro iPad vyvíjíme, dá se říct, že teď jsme u grafické části a usilujeme o to, aby ovládání bylo co nejvíce intuitivní a co nejvíc uživatelsky příjemné.
Zmínil jste několik různých kvalit živého streamu v aplikacích pro chytré telefony. Celkem jich máte šest, můžete je nějak přiblížit?
Naší nejvyšší kvalitou, kterou se nejvíc chlubíme, je plné PAL vysílání, které má datový tok až 1,5 Mbit/s při 25FPS. U ostatních kvalit to pak řádově klesá až na 90 kbit/s, 320×240 při 15FPS.
V telefonech se systémy Android a Symbian bude Óčko dostupné od 1. června. První dva týdny si aplikaci pro Android budou moci stáhnout pouze uživatelé smartphonů a tabletů od Samsungu na Samsung App. Proč?
To bych upřesnil. Prvních čtrnáct dní bude možné aplikaci pro Android stáhnout ze Samsung Apps a pro takové ty nedočkavce i z našich internetových stránek. Dvoutýdenní exkluzivita pro Samsung vychází z naší dlouhodobější spolupráce, ať jde o televizní modely Smart TV, kde jsme se se Samsungem dohodli, že by bylo dobré, kdyby Óčko bylo součástí jejich chytrých televizí, a současně jsme tím navázali na vývoj jejich tabletů, ať jde o Galaxy nebo chytré telefony. Stream Óčka jsme vytvořili i pro Badu, o kterém zatím moc nemluvíme. Je to taková věc jakoby v pozadí. Na základě této spolupráce jsme se dohodli, že dáme možnost uživatelům přijímačů od Samsungu vyzkoušet si tyto aplikace jako první s tím, že pokud se najdou nějací skalní fanoušci, kteří nemají přijímače od Samsungu, budou si moci tuto aplikaci stáhnout na webu Óčka. Ale s oficiálním vypuštěním do Android marketů počkáme dva týdny.
U chytrých Nokií budete dostupní jen v nejnovější verzi Symbianu 3, nebo i v těch starších?
Pouze v poslední verzi.
Říkal jste, že nejvyšší kvalita streamu je v PALu, vysoké rozlišení (HDTV) u této služby nechystáte?
Zvažujeme ho maximálně u některých akcí. Pokud děláme svoje hudební ceny či jinou větší akci, snažíme spolu s ní přinést nějakou inovaci či novinku, která není tolik obvyklá oproti našemu standardnímu vysílání. Nad nějakými podobnými věcmi jsme uvažovali.
Óčko bude možné sledovat i v chytrých televizorech od Samsungu s funkcí Smart TV. Proč by ale diváci měli vaši televizi sledovat přes tuto funkci, když si ji můžou naladit klasicky přes kabel nebo satelit? Nebude živý stream přes Smart TV méně kvalitní než kabelové nebo satelitní vysílání?
My se u chytrých televizí nebavíme jenom o nejvyšších modelech. Předpoklad, že člověk, který si pořídí Smart TV od Samsungu, bude mít automaticky připojení ke kabelové televizi nebo satelit, nemusí být tak úplně správný. Cílíme na to, že Samsung je jedna z nejprodávanějších značek televizorů v České republice a spíš navazujeme na možnost mít Óčko v jeho nabídce pro případ, že nebude pro daného diváka k dispozici v DVB-T a neuvažuje o satelitu nebo kabelové televizi. Je to pro nás další cesta, jak se dostat k divákům, kromě dosavadního satelitu, kabelu a DVB-T. Většina domácností má dnes doma spíš internet než jakýkoli typ příjmu televizního signálu. Prostě se připojí na internet a už nemusí nic řešit, žádnou programovou nabídku, zda je v dosahu multiplexu 4, ve kterém Óčko vysílá, a nebo jestli je v dosahu kabelové televize. Tím pádem se k takovému divákovi dostane základní nabídka televizí vzduchem plus my přes internet, a nabízíme mnohem větší interaktivitu. Rozhodně v tom vidíme budoucnost a je dobré to mít v té televizi zabudované už dopředu.
Jednáte i s dalšími výrobci televizorů? Třeba Panasonic nabízí prostřednictvím svojí funkce Viera Cast přístup do videoarchivu televize Nova.
Ještě jsme s nikým z Panasonicu nejednali, zatím předběžně vyjednáváme s LG. Předpokládáme, že další značky budou následovat. Jakmile s tím začneme, bude to určitý revoluční přechod, protože se ukáže, že by to mohla být alternativní cesta pro šíření televizního signálu.
Máte představu, kolik lidí by mohlo živý stream Óčka přes funkci Smart TV na televizorech Samsung využívat? Kolik zákazníků bude mít doma televizor s touto funkcí?
Ono to je dost spojené s prodejností těchto televizorů, nakolik se Samsungu podaří na českém trhu splnit jeho prodejní kvóty. Jsme takový celoevropský unikát, protože co víme, na celém světě není v nabídce Smart TV od Samsungu žádná hudební televize. Pouze YouTube. Pokud mám informace z Německa, tam se loni prodalo několik milionů televizorů s touto funkcí. Takže očekávám, že u nás se prodá okolo 35 procent z celkové produkce, tedy asi 300 tisíc modelů, a to by mohl být počet uživatelů streamu Óčka přes Smart TV.
Dá se říci, kolik peněz vás stál vývoj této aplikace?
Šlo o řády desítek tisíc korun.
Počítáte s nějakou návratností této investice? Existuje nějaký obchodní model pro tuto službu? Nebo to je pro vás jenom marketingová propagace na klasické vysílání Óčka?
Určitě předpokládáme, že aplikace bude k dispozici zdarma. Nebudeme ji nijak omezovat nějakými časovými limity či něčím jiným. Pravděpodobně tam ale bude reklama před přehráním streamu, ale rozhodně nechceme jít nějakou bannerovou cestou, aby aplikace byla zpomalená, nebo aby v ní byla nějaká stálejší reklama přímo v obraze streamovaného videa. Řekli jsme si, že v případě zájmu jsme ochotni jít cestou generálního partnera, a pokud to bude dávat smysl, celou aplikaci rebrandovat. Spíš bychom tedy šli takovouto cestou než bannerovou reklamou.
Budete kromě živého streamu nabízet i nějaká archivní videa na vyžádání?
Zatím nabízíme reportáže. Neříkáme tomu archiv, je to sada deseti až dvaceti našich nejzajímavějších reportáží, které byly zhlédnuté na našem kanálu na internetové televizi Stream.cz nebo na našich oficiálních stránkách. Náš vlastní archiv si zatím nebudujeme, respektive ho nemáme nikde vystavený, ale vzhledem k tomu, že jsme se teď zaměřili na nová média, přinese to i změnu našeho webu, a tam by se archiv mohl objevit.
Kolik stažených aplikací Óčka pro Android a Symbian 3 očekáváte v prvním roce jejich existence, když u iPhone jich bylo 43 tisíc?
Přiznávám, že nejsem skromný a očekávám, že u Androidu se postupně dostaneme na 50 až 100 tisíc stáhnutých aplikací. U Nokií to bude asi slabší, protože Symbian 3 je určen pouze pro jednu značku, takže tam se budeme pohybovat okolo 10 tisíc uživatelů. Až se naše aplikace po roce opět dostane do oběhu na čelných místech marketů, mohl by přijít až dvojnásobný příliv zákazníků.
A všem těmto uživatelům se po spuštění aplikace Óčka nejprve přehraje reklama?
Pokaždé ne. My jsme tu aplikaci nevyvíjeli proto, abychom na ní vydělali. Spíš ji bereme jako další způsob distribuce našeho vysílání. Vždycky jsme si zakládali na tom, že jsme FTA, volně šířený kanál. Nechceme to nijak měnit. Pokud se objeví reklama, bude tam čistě z obchodních důvodů, ale nepodmiňujeme tím to, že bychom výnosy z reklamy chtěli zaplatit vývoj této aplikace. Naopak, pro začátek jsme si řekli, že tam nedáme vůbec žádnou reklamu. Pro nás je nejdůležitější, aby se diváci naučili tuto službu využívat. Předchozí verze procházela vývojem za pochodu, protože jsme nevěděli, jaký zvolit obchodní model. Byla to sázka do loterie, Češi měli jen 100 tisíc iPhonů a měnily se podmínky připojení k internetu u operátorů. Dá se říct, že jsme tím střídáním obchodních modelů původní aplikaci pro iPhone trochu ublížili. Teď to chceme napravit.
Celkem chápu, že chcete zlepšit dostupnost Óčka vaší cílové skupině, ale jak to změříte? Peoplemetry měří sledovanost jenom v domácnostech na pevných televizorech. U mobilních aplikací získáte informaci, kolik lidí si ji stáhne, ale to nemusí znamenat, že ji také využívají.
Nemáme přehledy jen o počtu stažení aplikací, ale i přehrání, unikátních přehrání, jaký je traffic. Pro nás to je výborný obraz, protože vidíme chování reálných uživatelů, kteří sledují nějaké pořady. Nejsou to jen výsledky z peoplemetrového panelu, ale od lidí, kteří mají opravdu zájem o Óčko. Naše statistiky jsou tak propracované, že víme, jak dlouho se dívají na stream Óčka, co je zajímalo, v jaké kvalitě a případně i lokaci.
A tato data dáte k dispozici inzerentům?
Jak říkám, od začátku jsme o této aplikaci neuvažovali tak, že ji spustíme kvůli vysílání reklamy. Spíš bychom šli onou cestou generálního partnera, a tomu samozřejmě nabídneme čísla, kolik lidí si ji stáhlo a kolik ji reálně využívá. Ale rozhodně to nebude součástí našich reklamních ceníků, a ani jsme to tak od začátku nemínili.
Když si divák pustí na Smart TV od Samsungu stream Óčka přes vaši aplikaci a bude mít doma peoplemetr, zaznamená tuto sledovanost? Asi ne, že?
Ne.
Budete žádat Asociaci televizních organizací (ATO), která je zadavatelem peoplemetrového měření sledovanosti českých televizí, aby to zohlednila při chystaném výběru nového realizátora tohoto měření?
Můžeme se o to snažit, otázka je, jak moc budeme vyslyšeni, protože předpokládám, že u spousty značek televizorů bude spousta různých technických řešení a softwaru. Bude záležet na tom, jak moc a s čím to bude komunikovat. My to prostě bereme tak, že ačkoli je Smart TV klasická televize, je to nové médium a spadá spíš do ranku mobilních zařízení.
Lídrem televizního vysílání přes aplikace pro chytré mobily je zatím Česká televize. Opakovaně jste ale řek, že Óčko už brzy ČT v počtu uživatelů těchto aplikací předežene. Dosavadní aplikace ČT mají dohromady hodně přes 100 tisíc uživatelů. Kdy jich budete mít víc?
Rozdělil bych to na jednotlivé aplikace. Nedávno ředitel divize Nová média ČT Milan Fridrich řekl, že u iPhonu mají okolo 50 tisíc uživatelů. My jsme aktuálně na 43 tisících, ale pokud to můžu odhadnout, tak zítra bychom je mohli předstihnout. U Androidů si myslím, že nárůst bude tak velký, že se brzy dostaneme na jejich čísla. Už loni, když jsme začali vysílat přes iPhone až dva týdny po Z1, jsme okamžitě měli mnohem více uživatelů než tato zpravodajská televize. Jde o to, že naše cílová skupina, kterou se snažíme oslovit, je právě cílovou skupinou těchto nových technologií. Určitě si dokážeme představit, že pro naše diváky, kteří mají mnohem častěji iPhone nebo jiný chytrý telefon, budou tyto aplikace výrazně zajímavější než pro jiné cílové skupiny jiných televizí. Česká televize, konkrétně sportovní kanál ČT 4, teď nabízela mnoho atraktivních sportovních akcí, čímž se samozřejmě jejich aplikace mohly rychle rozšířit. My ale nabízíme naší cílové skupině zajímavosti takřka kontinuálně a vidíme v tom veliký potenciál.
Zůstanete u mobilních aplikací jen u třech základních operačních systémů, tedy Apple, Android a Symbian 3, nebo půjdete i do dalších? Třeba do BlackBerry nebo Windows Phone?
U těchto systémů zatím vyčkáváme. Nejsme si jisti, co můžeme čekat od Windows Phone, naše pocity jsou dost rozpačité. Pro nás je důležitá majorita diváků, a ta využívá první tři jmenované systémy. Nejsem si jistý, jestli BlackBerry je tak úplně pro naši cílovou skupinu.
Je to spíše manažerský telefon.
Přesně tak. Proto je zajímavý třeba pro Českou televizi, ale my bychom se chtěli věnovat spíš platformám, které jsou víc herní a orientované na muziku, ať jsou to série mobilních zařízení, nebo tablety, kde je jasné využití pro naši cílovou skupinu.
Chystáte v rámci těchto aplikací nějakou interaktivitu? Třeba hlasování v hitparádách?
Určitě ji připravujeme u aplikací pro chytré televizory, tam nám to připadá zajímavé. Ať pro hlasování, nebo pro nějakou přímou komunikaci při propojení na Facebook a další sociální sítě. Chceme tam umožnit diskuse.
Pojďme od mobilních aplikací ke klasickému televiznímu vysílání. Přede dvěma lety Óčko odešlo z pozemního multiplexu 3, aby se po několika měsících vrátilo do pozemního vysílání alespoň v multiplexu 4. Neuvažujete o návratu do multiplexu 3, když jej získaly České Radiokomunikace a snížily ceník za vysílání v této síti?
Určitě ano, přednesl to i náš exekutivní pan ředitel. Nikdy jsme nepřestali jednat se společností Czech Digital Group (CDG) a poté s Českými Radiokomunikacemi. Od jednacího stolu jsme odcházeli s tím, že jsme kdykoli připraveni k návratu za předpokladu, že se vrátíme k našim původním podmínkám, podle kterých jsme chtěli v DVB-T fungovat. Pořád jsme nakloněni jednání, situace se různě mění a je to na tom, jak se dohodneme s operátem sítě 3.
Původní podmínky znamenají to, že chcete vysílat jen na některých vysílačích multiplexu 3, které pokrývají větší aglomerace?
Přesně tak. Nám jde primárně o to, abychom měli co největší pokrytí obyvatel, nikoli území. Teď je to o tom, abychom si s operátorem nastavili takové podmínky, aby byly obě strany spokojené.
Jak se na tuto podmínku tváří České Radiokomunikace?
Myslím, že chtějí jednat.
Dá se odhadnout nějaký časový horizont, kdy by mohlo padnout nějaké rozhodnutí?
To nejsem schopen říct.
Jak to vypadá s vysíláním Óčka v multiplexu 4? Jeho provozovatel, Telefónica O2, údajně zvažuje obnovení vysílání v Plzni, kde tato síť vysílala do roku 2009.
My se o rozšíření multiplexu 4 do Plzně snažíme už delší dobu. Tato síť tam skončila v době našeho příchodu, takže ještě několik dní jsme v ní v Plzni vysílali. Vedli jsme o tom s Telefónikou několik jednání. Paralelně se snažíme jednat s operátory obou multiplexů, protože donedávna jsme netušili, jestli vůbec bude možné ještě vést jednání o možném návratu Óčka do multiplexu 3. Teď v multiplexu 4 přibyla Metropol TV, televize, s níž jsme, dá se říci, velmi spjati, co se týká minulosti, a řekli jsme si, že se budeme snažit, aby se multiplex 4 začal nějak rozvíjet.
Óčko patří k televizím, které vysílají s menším rozlišením obrazu, takže na větších širokoúhlých televizích vypadá rozmazaně. Neplánujete rozlišení zvýšit? A proč máte tak malé rozlišení?
Musíme to brát tak, že náš obraz je velmi dynamický. Kvality, které běžně stačí pro zpravodajské televize, pro nás bývají takový vyšší střed. Díky dynamičnosti našeho obrazu je datový tok našeho vysílání velmi velký. Když jsme zvažovali, jaké zvolíme rozlišení obrazu v poměru k datovému toku, který máme jeden z nejvyšších v porovnání s ostatními žánrovými kanály, vyjímaje stanice veřejnoprávní a stanice spadající pod komerční celoplošné (ČT 4, ČT 24, Nova Cinema, Prima Cool), rozhodli jsme se, abychom tou dynamičností nepoškodili obraz, pro snížení rozlišení. Jinak bychom museli sáhnout po mnohem vyšším datovém toku, který by se odrazil v ceně za distribuci signálu, nebo na rozlišení obrazu. Chtěli jsme divákovi nabídnout to nejlepší při zachování dobrého poměru kvality a ceny. Bylo to docela bolestné rozhodnutí, ale nechtěli jsme, aby Óčku na úkor plného rozlišení kostičkoval obraz.
Takže aktuálně neuvažujete o tom, že byste zvýšili rozlišení obrazu?
Ne. Snížené rozlišení máme pouze na satelitu. Je to kvůli satelitní kapacitě, ostatní platformy – DVB-T, IPTV a kabelová televize – nás dostávají v plném PALu a pak už záleží na použití komprese, ale nemělo by docházet k zásahům do rozlišení obrazu. Takže zůstává jenom satelit, a tam je to jenom z důvodu nákladů na kapacitu, které by se vyšším rozlišením zvýšily. Nám teď ale jde spíš o to, abychom Óčko vysílali co nejvíce v širokoúhlém formátu 16:9, protože s větším rozmachem širokoúhlých televizorů nám dochází k deformaci obrazu. Když se vám potom všechny tyto aspekty sejdou dohromady, je to problém. Cítíme to a snažíme se na tom pracovat.
Dočkáme se kompletního vysílání Óčka ve formátu 16:9?
Neřekl bych, že kompletního. Óčko je na trhu osm let a za tu dobu má tak velkou hudební databázi, která skýtá 30 nebo 35 tisíc klipů, které jsou z 95 procent ve formátu 4:3, že by bylo těžké s takovou knihovnou nastolit nějaký rychlý přerod na vysílání v 16:9. Chápu, že u nových televizních kanálů, které začínají na zelené louce, to není takový problém. Vybírají si, co budou hrát a shání si k tomu obsah v 16:9. My máme obrovskou databázi ve 4:3 a řešíme spíš to, že postupně začneme vyrábět vlastní pořady v 16:9. Několikrát jsme si to už vyzkoušeli a víme, že nám to funguje. Teď řešíme se satelitními a kabelovými operátory ideální signalizaci, aby přepínání mezi formáty bylo pro diváka co nejméně poznatelné. Myslím si, že v brzkých měsících poskytneme v 16:9 kompletně naši vlastní tvorbu. U hudebních klipů to bude spíš u těch aktuálnějších. Naším druhým prime time je večerní čas, kdy cílíme na staršího diváka, a tam pouštíme naše Hitzone z 80. a 90. let, kde si to nebudeme moci dovolit nikdy, protože tyto klipy jsou ve formátu 4:3. Jejich převádění do 16:9 a ořezávání by mi přišlo kontraproduktivní.
Co Óčko a HD vysílání v digitálních kabelovkách a IPTV? U satelitu by to bylo vzhledem ke kapacitě drahé, ale po kabelu byste náklady na distribuci vůbec nemuseli řešit.
Vzhledem k tomu, že vysíláme hudební klipy, které mají v průměru tři a půl minuty, nejsem přesvědčen o tom, že bychom byli schopni shromáždit dostatek materiálu, který bychom ještě dokázali dramaturgicky poskládat tak, aby to byl pořad složený z klipů jenom v HD.
Myslel jsem mix nativního HD a upscale, jak to ostatně dělá třeba Nova, Česká televize, Prima nebo Barrandov.
Pak bych se ale ptal, zda by takové vysílání vůbec něco přineslo – za tu snahu upscalovat klip, rozšířit ho… Nevidím tam žádnou návratnost. Myslím si, že HD je fajn, ale nejsem si jistý, jestli by diváci ocenili, že sledují hudební klip v HD kvalitě. Pochopím to u filmu, ten sledujete třeba tři a půl hodiny. Oproti tomu klipy, které mají tři a půl minuty a byly by upscalované, to mi nepřijde ani jako HD. Koketovali jsme spíš s myšlenkou 3D vysílání našich hudebních cen. Vytvořili bychom separátní kanál, na kterém bychom si vyzkoušeli 3D přenos. Tato věc nad námi stále visí, blíží se další hudební ceny, možná překvapíme něčím takovým.
Už letos?
Možná.
Foto: autor
Využijete aplikace Óčka pro chytré mobilní telefony, tablety nebo televizory?