Hlavní navigace

Věčná otázka zase na stole: je Google+ mrtvá platforma?

20. 4. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Mrtvé město se vrací, je tu další snaha zjistit, jestli je Google+ mrtvá platforma či není. Pravda je někde tam venku. Uprostřed.

V Hard Numbers for Public Posting Activity on Google Plus zvolili velmi originální metodu k podpoře tvrzení, že Google+ je mrtvá platforma. Vzali 512 tisíc náhodně zvolených účtů a podívali se, jestli jsou aktivní. Což samozřejmě má určitou vypovídací schopnost, bohužel je to podstatně méně než 10 % z celkového počtu uživatelů (a ještě méně z celkového počtu účtů). A pokud měli to štěstí na špatný vzorek, tak je dost jasné, jak to dopadlo.

Každopádně, test 515 405 účtů odhalil, že 90,1 % z nich (464 459) nemá žádný obsah. Ten „aktivní“ zbytek, tedy 49 975 profilů ale na druhou stranu může vést k výpočtu, že celý Google+ má 212 milionů aktivních profilů (analýza uvádí, že Google má 2,2 miliardy profilů, samozřejmě nikoliv uživatelů).

Analýza navíc tvrdí, že na Google+ je pouze zhruba 6,66 milionu uživatelů, kteří mají více jak 50 veřejných příspěvků. Což naráží na obvyklý problém. Analýza nezjistí nic o neveřejných příspěvcích uživatelů a nastavení Google+ je přitom běžně právě takové, že příspěvky jsou neveřejné.

Trochu v rozporu se závěry studie je potom i zjištění, že za posledních 30 dní na Google+ něco zveřejnilo 23,4 milionu lidí (jde o veřejně dostupné příspěvky), přičemž je zde „hyperaktivní“ skupina zhruba 358 tisíc lidí, kteří zveřejní více než 50 příspěvků měsíčně (ale může jít o 16 milionů a pouze 106 tisíc po nějakých těch opravách).

Privátním aktivitám se nicméně analýza věnuje také a pokouší se o odhad, založený na metodě Edwarda Morbiuse. K ničemu podstatnému nedochází, ale to je dané tím, že srovnává „počty zhlédnutí profilů“ u lidí přispívajících veřejně vs. lidí, jejichž profily jsou (vypadají) prázdné. Zmiňuje ale něco podstatnějšího: není možné určit, kolik lidí Google+ používá pouze tak, že sledují jiné, ale sami nijak nepřispívají.

Závěrem celého zkoumání nicméně je, že Google+ není mrtvý a autoři se navíc domnívají, že Google se nechystá Google+ v brzké době zavřít. Na konci nakonec docházejí k tomu, že 90 % uživatelů sociálních sítí pouze sleduje druhé uživatele. Což je nakonec v souladu s tím, co se všeobecně o sociálních sítích uvádí, že aktivní je pouze zhruba desetina uživatelů. A aktivních tvůrců obsahu je ještě méně, dost často se operuje s číslem 4 %.

POOH.CZ Stránka na Google+ – Insights

Otazníky zůstávají

Google+ je síť s řadou otazníků, za řadu z nich ale může hlavně Google. Zatímco Facebook pochopil, že musí ohromovat čísly, ideálně takovými, která vypadají co nejpřesněji, u Google to tak nefunguje. Poslední údaje o počtech uživatelů jsou měsíce a měsíce staré, navíc zde došlo ke klasické řadě kontroverzí v tom, co jsou vlastně uživatelé. Od registrovaných účtů až po velké otazníky, co je to „aktivní“ uživatel.

Do problémů Google+ nakonec dostalo i původní automatické zakládání a aktivování Google+ profilu při každém založení účtu u Googlu, tedy u všech uživatelů Gmailu či YouTube, včetně násilného propojení posledně jmenované služby.

Stále také chybí veřejně a volně dostupné API. To neveřejně dostupné funguje navíc pouze pro firemní profily (stránky). Sice došlo k doplnění analytických informací k firemním profilům, ale ty jsou nedostatečné, a je běžné,  že dlouhé týdny nic neukazují. A když už ukazují, tak z firemních profilů rozhodně získáte představu o tom, že Google+ je skutečná mrtvá síť.

POOH.CZ Stránka na Google+ – Insights

Pro marketing je Google+ problematický, nelze ho využít pro reklamu, zatímco konkurenční Facebook v této oblasti doslova září. Stránkám chybí možnosti zviditelňování, to že fanoušci nemohou s firemní stránkou komunikovat jinde než v komentářích, tomu nepomáhá.. Google+ navíc používá stejně omezující metody dosahu příspěvků jako Facebook.

ebf - partner 1

Vše je nakonec závislé na účtech. Pokud máte opravdu velké množství sledujících, tak Google+ funguje. Osobní zkušenost je celkem jasná, při více než 50 tisících sledujících dokáže Google přivádět běžně i více čtenářů/návštěvníků, než Facebook či Twitter (kde jde o řád nižší počet sledujících). 

U stránek, které ale mají pouze pár tisíc sledujících (u většiny českých stránek jsou běžné spíš jednotky a desítky), už ale tak dobré výsledky nehledejte, byť jsou v zásadě srovnatelné (alespoň co se reache týče) s obdobnými stránkami na Facebooku.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).