Již několik hodin vysílá americká CNN jména pasažérů čtyř unesených letadel – sleduji je mimoděk, chladně a nezúčastněně. Probíhající události vě mně budí pramálo emocí – 100 procent zážitků bylo zprostředkovaných novinami, rádiem, televizí či Internetem. Patrick Zandl dostal v konferenci reklama.nawebu.cz
vynadáno za použití „usměvavého“ emotikonu. Všeobecně panuje „blbá nálada“. Všechny emaily a telefony, které jsem dnes vyřídil (a byla jich pěkná řádka) se nesly v duchu: „To je ale neštěstí v té Americe, že?“ Je to neštěstí, ale troufám si říci, že den co den zemře na různých místech světa mnohem více lidí a je nám to v zásadě jedno. Proč? Útok na naše osobní hodnoty? Mediální masáž? Zatímco odpověď na první otázku není zcela v kompetenci Lupy, druhou se budeme ve vztahu k Internetu zabývat.
- Lidovky vs. České noviny vs. iDNES
- Lidovky (krize) vs. České noviny (krize) vs. iDNES (krize)
- Lidovky vs. Lidovky (krize)
- České noviny vs. České noviny (krize)
- iDNES vs. iDNES (krize)
Grafy nabízí srovnání vývoje návštěvnosti hlavních zpravodajských serverů v „běžné úterý“ (4. 9.) a první den událostí v USA. Servery jsou srovnávány na základě počtu shlédnutých stran, protože jiná srovnatelná data nejsou k dispozici (nelze proto kupříkladu zjistit, jak se zvýšil počet stránek na jednu unikátní IP). Celkové resumé je takové, že v návštěvnosti si nejvíce polepšily Lidovky (2,3×), následované iDNES (2×) a Českými novinami (1,7×). Tabulka s přesnými čísly je zde (ZIP, 4 KB).
Jak již jsem předeslal v článku Válka v přímém přenosu, mám v úmyslu se podrobněji vrátit k dopadu událostí v USA na český Internet. První nápor uživatelů zaznamenal iDNES a alternativní zdroje se návštěvníci jali vyhledávat až v okamžiku, kdy iDNES byl přetížený a nedostupný – vlnu zájmu totiž zachytily s hodinovým zpožděním. Je patrné, že internetoví uživatelé obzvláště citlivě reagují na „sílu značky“ (tj. pověst média). Přestože sami Američané tvrdí, že CNN začíná ztrácet na FOX (viz nedávné exkluzivní interview se Slobodanem Miloševičem), přesto se v kritický okamžik všichni obrátili právě k jejím stránkám. Ani jedno rozhodnutí se nezakládalo na racionální úvaze. V USA byla nejrychlejší MSNBC a v České republice Tiscali, která začala točit reklamní banner již 10 minut po první havárii.
Mediální masáž? Ještě ne. Ta začala až v pozdních odpoledních hodinách, kdy se česká média stačila infikovat americkým virem mediální hysterie. Jak jinak nazvat stav, kdy velké parlamentní deníky vychází dvakrát denně a Česká televize vysílá mimořádné zpravodajské relace? Mají po nás probíhající události skutečně takový význam? Když něco dostatečně často opakujete, lidé tomu začnou věřit nezávisle na tom, zda je to pravda. Zdraží benzín! Ale proč by měl, když dodávky do USA pokračují plynule? Londýn i Rotterdam hlásí návrat na slabilní cenu ropy. Titulky typu Český akciový trh se blíží dnu mohou vyvolat snad jen úsměv. Burzovní index totiž dno signalizuje již nějaký ten pátek. Vůbec nemám v úmyslu aktuální události nějak zlehčovat, ale přimlouval bych se za pohled bez emocí.
Takový akt samozřejmě nemůže zůstat bez následků – díky intenzivní kampani v tradičních médiích byla pro většinu zpravodajských serverů středa ještě podstatně kritičtější než úterý a přežily pouze díky úpravám udělaným bezprostředně po nárazu. Kupříkladu iDNES musel rozložit zátež na tři servery a zapojit dva záložní. Standardní titulní stranu vystřídala zjednodušená podoba a současně byl vypnut i reklamní systém, proto se netočila žádná reklama. Na Lidovky se sice informací lačná masa návštěvníků vrhla až s hodinovým zpožděním, ale krátce před 18. hodinou byly rovněž nuceny nahradit tradiční stránku její zjednodušenou obdobou. České noviny žádné technické úpravy neprováděly – snad proto byla jejich dostupnost sporadická. zpravy.centrum.cz
hardwarově posílily o 100 procent.
Nedomnívám se ovšem, že by tyto technické problémy znamenaly selhání Internetu a triumf tradičních zpravodajských médií. Aktivní uživatelé si mohli pohotově, bez emocí a uměle vystupňované hysterie udělat obrázek o skutečném stavu věcí. Čtenáři středeční Mladé fronty DNES museli být zklamáni, protože její inzerovaná příloha o terorismu byla pouze překlopením obsahu webu, jenž byl doplněn o velkoformátové fotografie. Depresivně laděné přílohy Globální otřes a Americká tragédie již také neměly s informacemi příliš společného. Když jsem ve svém středečním článku psal o propagandě, netušil jsem, že o 24 hodin později budeme mít všichni učebnicový příklad. Mluvčí Bílého domu uvedla, že cílem teroristů neměl být možná Pentagon, ale Bílý dům – útok na něj již bude v očích Američanů omluvou pro cokoli.