Hlavní navigace

Vodafone Park spojuje mobily s webem

23. 11. 2009
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Autor: 12703
Vodafone Park je další z řady pokusů říct lidem, že mobilní telefon a web k sobě patří. Tentokrát obsahuje kromě mnohonásobně opakovaných experimentů s MMS a SMS bránou i něco navíc - programátorské rozhraní pro psaní vlastních aplikací, které mohou pracovat s některými "operátorskými" funkcemi. Podívali jsme se v předstihu na jeho neveřejnou betaverzi.

Vodafone Park (dál jen VfP) je prezentován jako – cituji – „unikátní komunikační portál, který originálně propojuje služby mobilního operátora a internetové aplikace.“ Letos na podzim byla spuštěna betaverze pro testování, plná verze měla být spuštěna na přelomu října a listopadu, zatím tomu nic nenasvědčuje, zatím všechny materiály (i logo) hovoří stále o betaverzi, a podle stavu celého VfP rozhodně nelze očekávat spuštění v řádu dní.

Vodafone Park - chyba

Základní funkce

Co Vodafone park obsahuje? Po registraci (zatím na pozvánky), přihlášení a spárování se svým mobilním číslem se dostaneme do hlavního menu celého VfP. Aplikace je koncipovaná jako seznam záložek (standardně Osobní, SMS/MMS brána, Schránky a Kontakty), v nichž jsou způsobem, známým z portálů jako Netvibes či iGoogle, okénka s funkcemi, které můžeme využít. Pravděpodobně je záměrem autorů, že okénka půjdou přemisťovat, v mém prohlížeči (FF3.5) se to nepodařilo, ačkoli kurzor možnost drag-n-drop naznačoval, ale to mohu, myslím, přičíst na vrub betaverzi. Záložky lze přidávat vlastní a lze na ně umisťovat aplikace – gadgety.

Hned první záložka, Osobní, obsahuje okno s rozcestníkem k jednotlivým funkcím, který víceméně kopíruje ostatní záložky – dostaneme se k bráně pro posílání SMS/MMS, ke schránkám na SMS/MMS a k hlasové schránce, a konečně k adresáři kontaktů. Tedy žádné zásadní překvapení, nic co by výrazně vybočovalo z funkcí, co nabízejí už zaběhnuté „portály pro klienty mobilních operátorů“. Poslání SMS nabízí textové okno a šablony pro zprávy (nejpopulárnější šablonou je právě teď tato: „Chcipla myska, chcipl pejsek, chcipla liska, chcipl rejsek. Chcipl slon a chcipla ryba, snad se nekde stala chyba. Chcipla vsechna zviratka,to je hezka pohadka…!!!“ – k tomu není co dodat, pozn.aut.), schránky jsou klasické schránky, kde je vidět, co jste komu kdy psali a co kdo kdy psal vám, a konečně adresář je v podstatě duplikovaná funkce telefonního seznamu z lepšího mobilního telefonu. Importovat do něho lze data ve formátu vCard (vcf). Zde by byla na místě nějaká silnější možnost synchronizace s mobilem; Vodafone pravděpodobně nechává prostor aplikacím třetích stran.

Zmínit zvláště stojí za to u služby SMS přehled přijatých i odeslaných SMS, aplikace si vyzobává ze sítě esemesky, které vám někdo poslal na mobil. Stejně tak evidence přijatých i uskutečněných hovorů je milá, lze ji exportovat do Excelu a dál ji zpracovávat, stejně jako lze čísla ukládat jako nové kontakty. V případě Kontaktů jde o implementaci Zyb.com, který Vodafone (ten nadnárodní) nedávno koupil. Funkcionalita vypadá slibně, ale zatím je nepoužitelná – nicméně měla by umožnit synchronizaci kontaktů s telefonem vybavenými SyncML a jejich update v případě, když si kontakty změní číslo a používají také Vodafone Park.

Kromě těchto základních funkcí nabízí VfP také funkce „socializační“ – známé „zařazování mezi přátele“ apod. Nečekejte však žádné komplexní schopnosti jako u Facebooku či LinkedIn – zkrátka můžete požádat o přidání do seznamu přátel a s tímto seznamem pak pracovat.

Vodafone Park - žádost

Aplikace

Všechny funkce, které jsme si až dosud popsali, víceméně odpovídají standardu „portálů mobilních operátorů“. Ti z nějakého důvodu žijí s představou, že lidé, co mají mobil, chtějí posílat SMSky a MMSky z webu a chtějí se se svými kamarády a známými družit právě přes web. Většina zákazníků však pravděpodobně vyžaduje posílání SMS přes web ne proto, že by toužili kvůli poslání SMSky mít zapnutý počítač, ale proto, že to je (většinou) zadarmo.

Tou hlavní přidanou hodnotou, kterou má VfP nabízet uživatelům, je možnost využití API pro přístup k některým funkcím, které mobilní operátoři normálně nezpřístupňují. Vývojář tak může napsat aplikaci, která se uživateli zobrazí v rozhraní VfP, která bude pracovat s jeho kontakty (pomocí rozhraní OpenSocial) či která bude umět např. posílat SMS (pomocí Vodafone REST API). Je samozřejmé, že větší práva nedostane každá aplikace od někoho „z ulice“ – Vodafone třídí aplikace do několika kategorií, funkce, které jsou zpoplatněny, nabízí pouze v té „nejdůvěryhod­nější“, a aby se aplikace do této kategorie dostala, musí splňovat určitá kritéria a její vývojář musí podepsat s Vodafone doplňkovou smlouvu.

Aplikace mohou používat, jak jsme si již řekli, OpenSocial API a Vodafone API. Hostování a funkčnost aplikací řeší vývojář (provozovatel) – Vodafone pouze nabízí funkce API a zobrazení na stránkách VfP (v iframe). Pokud tedy server provozovatele z nějakého důvodu nepojede, nebude fungovat ani aplikace ve Vodafone Parku. Na druhou stranu Vodafone ubyla spousta starostí s hostováním cizího kódu.

Pro vývojáře je dokumentace ve VfP dostatečná, Vodafone nabízí i stránky Vývojářům.cz, které jsou na vývoj aplikací pro VfP přímo zaměřené. Je zjevné, že si je Vodafone vědom faktu, že právě aplikace vytvořené nad VfP API vývojáři třetích stran budou hlavním tahákem. S těmito aplikacemi celý Vodafone Park stojí a padá, a tak je logické, že se provozovatel snaží jejich tvorbu stimulovat (včetně soutěží pro vývojáře).

Vodafone Park - aplikace

Aplikací zatím není mnoho, a takových, které by využívaly právě unikátní funkce VF API, je mezi nimi naprosté minimum. Většinou jsou to gadgety zavedených služeb, které svoji funkčnost jen přenesly do nového webu. Otázkou je, jaký má smysl nabízet takové aplikace v portálu tohoto typu. Kupříkladu jednou z aplikací je gadget, sledující mailovou schránku na Seznamu – jen stěží si lze přitom představit člověka, co sedí u Vodafone Parku jako u svého „pracovního“ prostředí (nebo který má VfP coby domovskou stránku) a který potřebuje mít gadget na sledování schránky u Seznamu na nějaké záložce ve Vodafone Parku. Problém je, že takové aplikace, jaké VfP zatím nabízí, mohou mít uživatelé asi na pětadvaceti dalších místech, od plochy vlastního počítače po iGoogle. Hry, kalendář akcí, online rádio, kalkulačka BMI, nabídka Bezrealitky – nic z toho není takový unikát, aby donutil chodit člověka na VfP častěji. Přeci jen – své SMSky a kontakty máme pohodlněji po ruce v mobilním telefonu, gadgety a hry taky, mail či Twitter je vzdálen od VfP na jedno kliknutí myši, a v plném rozlišení, bez omezení…

Další poměrně nejasnou věcí je obchodní model těchto aplikací. Materiály Vodafone se touto otázkou moc nezabývají, osazenstvo informačního stánku Vodafone, které propagovalo VfP na letošním WebExpu, na tom nebylo co do informovanosti o této otázce o mnoho lépe. Při nejlepší vůli se autor článku nedozvěděl, jestli bude možnost placených aplikací, jak se za ně bude platit, zda pomocí Premium SMS, jestli nějaká část půjde vývojářům atd. Je téměř jisté, že Vodafone obchodní model pro placené aplikace má (či ladí), ale je škoda, že jej nedokáže smysluplně sdělit a popsat.

Shrnutí

Vodafone sice propaguje svůj Park poměrně intenzivně, přesto je na místě ptát se po smyslu tohoto webu. S trochou jedovatosti by se dalo říct, že lidé spíš chtějí mít Internet v mobilu než mobil na Internetu. Rozhodně by spíš uvítali větší pokrytí a lacinější tarify než další variantu na komunitní síť, tentokrát „zákaznickou“. Ambice má VfP nemalé – diskusní fóra, kontakty online, sociální síť – jenže: Potřebuje zákazník mobilního operátora něco takového? Nejsou jeho potřeby v tomto směru dnes více než dostatečně saturovány jinými službami? Domnívám se, že jak zákazníci, tak vývojáři dokážou bez rozmýšlení vyjmenovat hned několik věcí, které by byly užitečnější než další „portál mobilního operátora“.

KL24

Vodafone Park - brána

Samozřejmě nelze paušálně říct, že VfP je špatný a zbytečný – své uživatele si jistě najde, a pravdou je i to, že funkce, které nabízí (mám na mysli API pro aplikace třetích stran), jsou v ČR zatím ojedinělé. Přesto se nelze ubránit dojmu, že Vodafone Park zůstává někde na půli cesty – nabízí klasický uživatelský portál, po němž je poptávka sporná, a to, co by zasloužilo masivní rozvoj, tedy API, je zatím poměrně nesmělé. Je evidentní, že pro plný rozvoj API musí být zajištěna určitá infrastruktura a „právní rámec“, ale jistě existují i mnohem lepší a konzistentnější způsoby, jak například souhlas uživatelů zajistit současnými prostředky (SMS, rozšíření Samoobsluhy apod.); nebylo kvůli tomu zapotřebí dělat nový „komunitní server“.

Vodafone Park je nyní v betaverzi, která rozhodně nemá na to, aby byla veřejná – přeci jen obsahuje příliš mnoho bílých míst a příliš málo funkcí. Lze jen velmi těžko odhadovat, jak se Vodafone Park uchytí. S definitivními soudy bude samosebou potřeba počkat, ale zatím nic nenasvědčuje tomu, že by Vodafone Park byl bomba příštího roku. Bohužel.

Zdá se vám Vodafone Park slibný projekt?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Sleduje, popularizuje a učí moderní webové technologie (HTML5 a podobné). Popularizuje nové nástroje a elektroniku, provozuje weby, sleduje dění na internetu, píše o něm a komentuje ho.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).